مربی کسب و کار
مربی کسب و کار
مربی کسبوکار وظیفه انتقال تجربه خودش و سایر کارآفرینان موفق را به عوامل دخیل در یک کسبوکار ازجمله مدیر ارشد یا مالک آن را دارد. مربی کسبوکار (Business Coach) میتواند خود بهعنوان یک مالک کسبوکار باتجربه باشد که درگذشته توانسته است کار خود را از منجلاب بیرون کشیده و با استفاده از استراتژیهای مختلف به یک جایگاه ویژه در بازار رسانده باشد. هستند مدیرانی که اصطلاحاً کسبوکار خود را از “صفر” به یک کسبوکار فوقالعاده عالی رسانده باشند و بالعکس مدیرانی که با نادیده گرفتنِ اصول مهم کسبوکار، یک شرکت چندمیلیاردی را ورشکسته میکنند. در این مطلب شمارا با ویژگیهای مربیان کسبوکار آشنا خواهیم کرد و از مزایای استفاده از بیزینس کوچ موفق صحبت خواهیم کرد تا دیدگاه روشنی از این شغل پیدا کنید.
مربی بیزینس کیست؟
فرض کنید میخواهید دوچرخهسواری یاد بگیرید، اگر از یک مربی کارکشته استفاده کنید که خودش تجربه بسیار بالایی در دوچرخهسواری دارد، روند یادگیری شما بسیار بهتر میشود. البته هستند کسانی که نه تنها دوچرخهسواری بلکه بسیاری از کارهای دیگر را خودشان یاد میگیرند، اما به هنگام مواجهه با یک مشکل پیشپاافتاده قطعاً نمیتوانند از پس آن برآیند، چرا که هرگز به آن فکر نکردهاند و برای رویارویی با مشکل موردنظر، تعلیم ندیدهاند.
مربی کسبوکار کسی است که با توجه بهتمامی مسائل بازار و در نظر گرفتن تمامی پیچوخمهای بیزینس، به فکر آینده روشنتری برای شما بهعنوان مدیر کسبوکار است. پس پیشنهاد میشود برای جلوگیری از درجا زدنهای بیهوده در بازار رقابتی امروز، قبل از مواجهشدن به یک چالش اساسی، حتماً به فکر استخدام و بهره بردن از یک بیزینس کوچ عالی در کنار تیم خود باشید. اکثر صاحبان کسبوکار به فکر درآمدزایی هر چه بیشتر شرکت خود هستند و ازاینرو به سراغ کتابها و مقالاتی میروند که در بازار در دسترس عموماند، غافل از اینکه هر کسبوکار منحصربهفرد است و راهنماییهای ویژه خود را میطلبد. اما کتابهای اینچنینی، کلی هستند و هیچ دوایی را برای ترقی شرکتها تجویز نمیکنند.
بیزینس کوچ؛ یک همتیمیِ بسیار کلیدی
وجود یک مربی کسبوکار بسیار شبیه داشتن همتیمی باتجربه در کنارمان است، کارآفرینانی که میخواهند برنامهای مدون برای ترقی شرکت خود پیادهسازی کنند، قطعاً بهتنهایی از پس این کار بر نخواهند آمد. از طرف دیگر، نمیتوانند از کارمندان خود دراینباره کمک بگیرند، چراکه کارمند شرکت هرگز نمیتواند در راهبرد کسبوکار بهعنوان مربی مشغول شود. در این مرحله، مربی کسبوکار از بیرون شرکت وارد سازمان (شرکت و یا کسبوکار) میشود و با تجزیه تحلیل نمودن وضعیت فعلی و زیرساختهای شرکت به یک جمعبندی اولیه میرسد. سپس با توجه به هدفی که در ذهن مدیر نقش بسته است، چشمانداز خود را بیان میکند و یکسری راهبرد تنظیم میکند که به صاحب کسبوکار در دستیابی به آن هدف کمک خواهد کرد. همچنین در طول مسیر اگر شرکت به چالش جدیای برخورد کند و یا سؤالاتی در ذهن مدیر به وجود آمده باشد، مربی به او کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل ممکن جواب را با کمک هم پیدا کنند.
اهمیت مربی کسبوکار در کسبوکارهای در حال رشد
باور اینکه حتی کسبوکارهای بسیار موفق نیز به یک مربی احتیاج دارند، کمی سخت به نظر میآید. باید توجه داشت که در لحظهلحظه عمر یک شرکت، اتفاقاتی خواهند افتاد که مسیر روبه ترقی بیزینس را در یک چشم برهم زدنی تغییر میدهند، اگر مدیرعامل بخواهد شرکت را از منجلابی که در آن اسیرشده است نجات دهد، هرگز به تنهای موفق نخواهد شد.
پس وجود بیزینس کوچرها نه تنها در کسبوکارهای به بنبست خورده که در همه شرکتها واجب است تا مدیران عامل بهعنوان رأس شرکت در تصمیمگیریهای کلیدی و تبیین سیاستگذاریهای جدید تنها نباشند و از یک شخص باتجربهتر استفاده کنند.
چرا همه مدیران به مربی کسبوکار نیاز دارند
اولین دیدگاه هر کارآفرینی به موضوع استخدام مربی کسبوکار بسیار منفی خواهد بود، آنان به این پروسه بهعنوان یک دسیسه برای ازکارافتادن شرکت خود نگاه میکنند. هنگامیکه نقطهنظر مدیرعاملی را در رابطه با استفاده از مربی جویا بشویم، متوجه خواهیم شد که آنان میپندارند که خودشان بهعنوان یک کارآفرین مستقل و خودساخته که هرروز هفته را تلاش میکنند تا زندگی، کار و سرمایه خود را بهبود بخشند، بهترین روشها را برای اینکار اتخاذ میکنند و نیازی به مربی کسبوکار ندارند. آنها همچنین از مربی بهعنوان یک شریک یاد میکنند و متذکر خواهند شد که اگر از ابتدا نیاز به یک شریک و همفکر داشتند، حتماً یکی از بستگان و آشنایان خود را برای این کار ترجیح میدادند. غافل از اینکه یک فرد آشنا لزوماً دانش و جسارت لازم برای اعمال تغییرات لازم، و پیشبرد راهبردهای جدید را نخواهد داشت.
برای توسعه فردی
حقیقت امر این است هرگاه صاحب کسبوکاری که میخواهد تجارت خود را توسعه و شکوفا سازد، بلافاصله در دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت ثبتنام میکند. اما نکته اصلی موضوع در این است که برای پرواز پرنده شکوفایی، شما به دو بال احتیاج دارید که یکی از آنها علم و دانش است و دیگری اقدام و عمل. اما آیا تنها با داشتن دانش و کسب علم میتوان به شکوفایی رسید؟ آیا بالِ اقدام و عمل کمتر از بالِ دانش و علم اهمیت دارد؟
مربی کسبوکار برای پیادهسازی هرچه قویتر استراتژیهای مختلف کمک قابلتوجهی میکند که سبب خواهد شد تجارت شما به یک رشد راضیکنندهای (و حتی فراتر از آن) برسد.
غلبه بر غرور فردی
یکی دیگر از تلههایی که بر سر راه مدیران وجود دارد این است که آنها میپندارند جواب تمامی سؤالات را میدانند و یکنفره میتوانند از پس اداره کردن بیزینس خود بربیایند.
مربی کسبوکار یا تراپیست؟
مربی کسبوکار برخلاف تراپیست که درصدد ترمیم گذشته افراد است، همیشه نگاهی روبهجلو دارد و با توجه به وضعیت حال برای آینده شرکت، راهبرد تعیین میکند.ازاینرو شما با تکیهبر دانستههای فردی و تجربهای که در حرفه خود کسب کردهاید برای عملی شدن استراتژیهایتان حتماً به یک بیزینس کوچ موفق نیاز پیدا خواهید کرد.
هفت ویژگی مربی کسبوکار کدامها هستند
حال که به اهمیت و ضرورت وجود مربی کسبوکار در کنار تیم مدیریتی شرکتتان پی بردهاید، باید بهویژگیهایی بپردازیم که یک بیزینس کوچ موفق را از دیگران متمایز میکند. همانطور که گفته شد، هر فردی که دلسوزتر از دیگران برای مدیرعامل باشد لزوماً نمیتواند بیزینس کوچ موفقی هم قلمداد شود چرا که حیطه عملی و جسارت فراوانی را برای مربی بودن میطلبد. در ادامه با هفت ویژگی مربی کسبوکار بیشتر آشنا خواهید شد.
1- اعتمادبهنفس داشته باشد و آن را به دیگران منتقل کند
اگر به دنبال یک بیزینس کوچ موفق هستید باید بدانید که اولین رکن اصلی در انتخاب مربی کسبوکار اعتمادبهنفس او است. کوچی تأثیرگذار خواهد بود که مستقل، هدفمند و در ایجاد ارتباط با مدیران و کارمندان بسیار عالی عمل کند. همچنین در کنار داشتن تجارب حرفهای بسیار گسترده، از اعتمادبهنفس بالایی هم برخوردار باشد تا بتواند این روحیه را نیز به دیگران بهخصوص مدیران شرکت انتقال دهد.
2- مثبت اندیش و درعینحال واقعگرا باشد
مربی باید فردی شاد و پرنشاط باشد و بتواند امید را در تکتک افراد بیزینس زنده کند. در انتخاب مربی کسبوکار فاکتور واقعگرایی بسیار مهم است؛ چراکه تعیین اهدافی که بهدوراز انتظار و خارج از توان شرکت شما باشد، قطعاً هیچ سودی را عایدتان نخواهد کرد.
3- هدفگرا و عملگرا باشد
قطعاً در اطراف ما هستند کسانی که بهاصطلاح به روی کاغذ حرفهای مثبت و فوقالعادهای میزنند، اما هیچیک از آنها هرگز در دنیای واقعی در بوته آزمایش قرار نگرفتهاند. مربی کسبوکار فردی است که در کنار صحبتهای مثبت و دلنشین بایستی از اقتدار و جسارت بالایی برخوردار باشد تا بتواند اهداف مشخصشده را با همکاری سران شرکت پیش ببرد. درواقع اصلیترین تفاوت بین منتور (Mentor) و مربی کسبوکار این است که مربی نقش عملگرایانهتری نسبت به منتور و تراپیست دارد.
4- منسجم و شفاف عمل کند
مربی باید تعریف شفافی از سِمت خود ارائه دهد و مرزها و محدودیتهای خود را به مدیران گوشزد کند، درعینحال شرح وظایف خود را بشناسد و مرزهای خود را تعیین و به حقوق دیگران نیز احترام بگذارد. برای مثال اگر بخشی از شرکت که به وظایف خود در جهت رسیدن به چشمانداز مشخصشده عمل نمیکند، وظیفه مربی نیست که با آن بخش روبهرو شود. اما اگر مشکلی پیش بیاید حتماً باید به کمک و رفع موانع احتمالی بشتابد.
5- کنجکاو باشد
یکی دیگر از ویژگیهای اصلی یک مربی کسبوکار موفق، داشتن مهارتهای ارتباطی و توجه کردن به احساسات و نگرانیهای مدیران و اجزای دیگر بیزینس است. توجه به احساسات دیگران از طریق گوش دادنهای مؤثر و پرسیدن سؤالاتی مربوط به حوزه کاری بهصورت توأمان میسر خواهد شد. مربی در کنار احترام به مرزبندیها بایستی از روابط و عملکرد درون شرکتی بدون هیچ سانسوری مطلع گردد.
6- انعطافپذیر باشد
داشتن درک بالا و پذیرفتن دیدگاههای مختلف بهدوراز هیچگونه جبههگیری میتواند به خود شخص مربی برای تعیین راهبردهای موفقیتآمیز کمک کند. از طرفی مربی بایستی روشنفکر باشد به این معنا که قدرت تمرکز به مسائل و نگرانیهای بسیار حیاتی را بدون ترس و واهمه داشته باشد.
7- امین صاحب کسبوکار باشد
میتوان گفت بعد از صاحب کسبوکار، نفر بعدی که بهتمامی اطلاعات مهم بیزینس دسترسی دارد، مربی کسبوکار خواهد بود. چراکه برای تعیین استراتژی و ترسیم چشمانداز آینده شرکت مربی باید از تمامی اطلاعات مرتبط با شرکت باخبر باشد تا بتواند بهترین راهبردها را ترسیم کند. ازاینرو باید امین صاحب کسبوکار باشد و پایبند به اصول اخلاقی، همچنین معتمد باشد و صداقت را ضمیمه کار خود کند.
بهطور خلاصه میتوان ویژگیهای مربی کسبوکار را در یک جدول ترسیم کرد:
ویژگی | مقدار |
سخن گفتن | بسیار کم |
گوش دادن | بسیار زیاد |
دستور دادن | بسیار کم |
سؤال پرسیدن | بسیار زیاد |
قضاوت کردن | بسیار کم |
منفی فکر کردن و بدبین بودن | بسیار کم |
مثبت فکر کردن و خوشبین بودن | بسیار زیاد |
مزایای داشتن مربی کسبوکار
حال که با ویژگیهای مربی کسبوکار موفق آشنا شدهاید و دانستید که وجود یک بیزینس کوچ در کنار شما بهعنوان مدیر یک کسبوکار چقدر میتواند سودمند باشد، نوبت آن رسیده است که بگوییم چگونه وجود یک مربی به رونق کسبوکار شما کمک میکند.
ایجاد اعتمادبهنفس
اگر بگوییم بدون داشتن اعتمادبهنفس خشتی روی خشت گذاشته نمیشود پر بیراه نگفتهایم. هنگامیکه از جانب یک شخص خارج از دایره دوستان خود موردحمایت قرار میگیرید و میدانید که بدون داشتن ذرهای ترس به اهداف خود خواهید رسید، نوعی اعتمادبهنفس واقعی در شما ایجاد میشود. هنگامیکه با اعتمادبهنفس کامل و احساس امنیت به دلیل داشتن مربی کسبوکار در کنار خود بدون واهمه، در مواجهه با مشکلات بهترین راهحلها را پیش میگیرید و توانایی ریسکپذیری را در خود افزایش میدهید، به این معنا است که شما درراه درستی قدم برداشتهاید.
درک بهتر از محیط اطراف
مربی بیزینس با طرح چالشهای مختلف حول محورهای شخصی و کاری، باعث میشود تا شما به شناخت بهتری از خود برسید. این چالشهای نسبتاً سخت باعث میشوند که تکتک اجزای شرکت تحتفشار قرار گیرند و با تکیهبر دانش و عملکرد خود بتوانند به سر حد مطلوب دست یابند تا در مسیر رسیدن به اهداف نهایی آبدیده گردند.
تعیین چشمانداز از نگاه دیگر
هنگامیکه بیشازحد درگیر مسئلهای میشویم نمیتوانیم بهترین تصمیمگیری را داشته باشیم. مربی کسبوکار بهجای شما بهعنوان مدیر تصمیمگیری نخواهد کرد بلکه با گسترش دادن افق دید باعث میشود تا شما بهترین جواب را در خودتان پیدا کنید. گاهی ممکن است حتی ضعفهای خود را در مدیریت نادیده بگیرید و کاستیهای کسبوکارتان را از یاد برده باشید، ازاینرو یک بیزینس کوچ موفق، دیدگاه وسیعتری پیش رویتان قرار میدهد تا بهوسیله آن بتوانید برخی از مشکلاتی را که احتمالاً از آنها بیخبر بودهاید بهسرعت شناسایی کنید.
طرح پرس جوهای صریح و کارآمد
یکی از راههای پیشرفت چه در سطح کار و چه در سطح زندگی روزانه، طرح سؤالات کلیدی از خود است، بیزینس کوچ با دانشی که از کسبوکار شما پیدا میکند، مجبورتان میکند تا در مسائلِ عمیقتر و چالش برانگیزانهتر درگیر شوید تا بتوانید خود را در شرایط سخت هم بسنجید. هنگامیکه در حیطه شغلی خود مشغول فعالیت هستید و مربی کسبوکار وارد سیستم شما میشود درواقع با ورود خود دیدگاههای نوینی را به مجموعه تزریق میکند. این امر برای راهاندازی اولیه مشاغل بهخصوص در مورد استارتآپها بسیار مفید خواهد بود.
دستهبندی خطرهای پیشرو
انسان تا به بنبستِ جدی برنخورد احساس میکند که هیچ مشکلی نیز متوجه او در آینده نخواهد شد. درست مانند مدیرانی که چندین سال شرکت خود را بدون ذرهای واهمه اداره میکنند و به هنگام مواجهشدن با اولین مانع پاک اختیار خود را از دست میدهند. مربی کسبوکار به شما این امکان را میدهد تا ریسکها و استرسهای قابل پیشبینی و حتی غیرقابلپیشبینی را طبقهبندی کنید؛ برای مهمترین آنها وقت بیشتر و برای پیشپاافتادهترین آنها وقت کمتری صرف کنید. همچنین با مربی کسبوکار به یک شِمای کلی دست پیدا خواهید کرد که میتوانید بسیار سریع از چالشهای پیشرو عبور کنید.
حفظ کارمندان کلیدی با کمک مربی کسبوکار
درست مانند مربی فوتبال که به فکر پیشرفت بازیکنان خود است، مربی بیزینس یک شرکت از روز اول به فکر برقراری ارتباط مثبت و دوسویه با کارمندان میباشد. مدیران عامل با توجه به مشغله پرفشاری که دارند ممکن است وقتِ صحبت کردن و همدلی کردن با کارمندان خود را نداشته و تنها به فکر عملکرد آنها باشند. درصورتیکه بیزینس کوچ با ایجاد ارتباطی مستقیم با کارمندان به فکر ارتقای کیفی شغلی و بهبود عملکرد آنها است.مربیان این کار را از طریق بالابردن سطح مهارتهای فردی کارمندان انجام میدهند، همچنین آنها (پرسنل) با در میان گذاشتن تفکرات و نقطه نظرات کاری خود با یک فرد بیطرف میتوانند بسیار راحتتر ارتباط بگیرند و مشکلاتی را که نمیخواستند و یا نمیتوانستند با مدیران خود در میان بگذارند به مربی کسبوکار ارجاع دهند و مربی نیز درصدد رفع مشکلات آنها بشتابد.
کمک به بودجهبندی کسبوکار
هر شرکتی که مدیرانش به فکر سود زیاد باشند و از آن سود برای گسترش فعالیت خود استفاده نکنند، قطعاً دیر یا زود با ورشکستگی مواجه خواهند شد. تولید ثروت، نگهداری از آن و هزینه کردن آن در مسیر درست در آینده تنها بهوسیله داشتن یک برنامه مدون و صحیح امکانپذیر خواهد شد.
اگر دانش مدیران را یک دریایی با عمق هزاران متر در نظر بگیریم، دانش مربی کسبوکار به وسعت یک اقیانوس با عمق کم است، ازاینرو میتوان گفت بیزینس کوچ درزمینههای مربوط به تجارت و صنعت علم بسیار خوبی دارد. پس بدون شک حضور یک ناظر بیطرف در مدیریت مالی شرکت نقش مهمی خواهد داشت. بیزینس کوچها با توجه به این موضوع که در بسیاری از کسبوکارها فعالیت داشتهاند و از تجربه بالایی برخوردارند میتوانند سمتوسوی یک شرکت را از وضعیت ناخوشایندی که درگیر آن است تغییر دهند، این تغییر رو به مثبت تنها با ارائه یک برنامه مالی بسیار هوشمندانه میسر میشود که هوش و تجربه بالایی را میطلبد.
کمک به افرادی که درصدد شروع یک کار تازه هستند
اگر بهدقت به اطرافمان بنگریم متوجه میشویم اکثر افراد در ذهن خود برنامه توسعهای داشتهاند که متأسفانه به دلیل ضعف در برنامهریزی و مدیریت و همچنین عدم آمادگی قبلی آنها نتوانستهاند آن را راهاندازی کنند.
جمعبندی
اگرچه مدیریت شرکتها و کسبوکارها درگذشته میتوانست بهدست یک نفر امکانپذیر باشد، امروزه با توجه به حجم بالای انواع مشکلات و همچنین بازار رقابتی نمیتوان شرکتی را بهتنهایی مدیریت کرد. در این مقاله به اهمیت مربی کسبوکار در پیشرفت شرکتها اشاره کردیم و از ویژگیهای یک بیزینس کوچ زبده صحبت کردیم. در بخشی از این مقاله به تفاوتهای مربی با منتور و یا تراپیست اشاره داشتیم که درمجموع میتوان گفت تفاوت اصلی مربی کسبوکار با تراپیست و منتور در این است که مربی نگاهی روبهجلو دارد و به گذشته مدیران و شرکتها کمتر اهمیت میدهد، درصورتیکه تراپیست برای کمک کردن به فرد بایستی به گذشته او رخنه کند. در قسمت پایانی نیز از مزایای استخدام مربی کسبوکار صحبت کردیم که هر چه بیشتر و عمیقتر با این مفهوم آشنا شوید.
دیدگاهتان را بنویسید