راهکارهایی برای ایجاد تغییر در بیزینس
راهکارهایی برای ایجاد تغییر در بیزینس
در طی ماههای گذشته بهطور ناگهانی وضعیت اقتصادی و شغلی اکثر کشورهای جهان دچار اختلال شده و در رکود فرورفته است. احتمالاً شما نیز خواهناخواه ناچار به پذیرش این مسئله و انطباق با این تغییر ناگهانی شدهاید و شاید حتی به فکر ایجاد تغییر در بیزینس خود افتاده باشید. بسیاری از بیزینسها از قبل خود را برای چنین شرایطی آماده کرده بودند اما اکنون موقعیت بهگونهای است که اکثر کسبوکارها تنها به تداوم و بقای خود میاندیشند نه به دریافت سود بیشتر و پیشرفت در کار.
اکنون بهترین زمان برای گرفتن تصمیمات اساسی درزمینه شغلی است، اینکه چگونه شرایط شغلی خود را بهبود ببخشید و حتی در صورت تداوم این شرایط چطور به پیشرفت برسید. این موضوع نیازمند این است که پذیرای تغییرات باشید. این میتواند یک تمرین برای دیگر چالشهای پیش رو نیز باشد. پذیرفتن تغییر و وفق پیدا کردن با شرایط برای هیچکس ساده نیست و حتی میتوان گفت بسیار چالشبرانگیز است، بخصوص زمانی که پای مرگ و زندگی در میان باشد، یعنی چیزی شبیه به شرایط فعلی.
آلن دویچمن در کتاب خود با عنوان «تغییر کن یا بمیر» میگوید: از هر ده نفر، تنها یک نفر برای زنده ماندن تغییر را میپذیرد. او در این کتاب با ذکر مثالهایی از بیماران قلبی در ایالاتمتحده، سه اصل اساسی را در ایجاد تغییرات پایدار تعیین میکند. این سه اصل عبارتاند از: ارتباط، تکرار، و از نو ساختن. کمی پس از انتشار این کتاب مشخص شد که این اصول نه تنها برای بیماران قلبی، بلکه در مورد بیزینسها، سازمانها و اشخاص دیگر نیز صدق میکنند. بهاینترتیب این استراتژی سه مرحلهای، جهانی شده است و امروزه بهطور گستردهای موردتوجه کارآفرینان قرار میگیرد.
یکی از مدیران بیزینس کوچینگ نیز درباره ایجاد تغییر در بیزینس بیان میکند که صدها تکنیسین یا مهندس وجود داشتند که به کارآفرینان موفقی تبدیل شدند.
احتمالاً بسیاری از صاحبان کسبوکارها قادر نیستند بهتنهایی و بدون دریافت کمک این مراحل را به انجام برسانند. شاید بسیاری از مدیران موفق را مثال بزنید که با تکیهبر استعدادها و نیروی خود یا به دلیل شکستهای متوالی و کسب تجربه به موفقیت دست یافتهاند، اما باید بدانید که نه استعدادها و نه شکستها بدون عمل به سرانجام نمیرسند و خودبهخود تغییرات را ایجاد نمیکنند. آنچه تا به اینجا به آن پرداخته شد تنها نیمی از مسیر تغییر است، نیمه دیگر آن مربوط به همکاری با دیگر افراد و برخورداری از حمایتهای تیمی است. این موضوع باعث میشود که تمرین کردن را یاد بگیرید و به شما کمک میکند تا از مهارتها و ابزارهای جدید استفاده کنید و همچنین به روند کار تیمی عادت کنید.
تغییر در بیزینس چیست؟
این تغییر میتواند کوچک باشد مانند بهبود شیوه حسابداری، یا اینکه به حدی بزرگ باشد که کسبوکار را بهطور کلی دگرگون کند مانند تولید محصولات جدید یا ارائه خدمات متفاوت. اما منظور از ایجاد تغییر در بیزینس در اکثر موارد تغییر در رویکرد کلی شرکت است، به گونهای که عملکرد روزانه کارمندان یا تیم مدیریتی متحول شود. بهطور کلی سه نوع تغییر بیزینس وجود دارد که عبارتاند از: توسعه، انتقال و تحول. در ادامه بهطور مختصر به هریک از این تغییرات خواهیم پرداخت.
تغییرات در زمینه توسعه
توسعه یک شرکت بهنوعی از تغییر اطلاق میشود که فرآیند و عملکرد بخشی از شرکت پیشرفت کند مانند بهروز کردن نحوه پرداخت شرکت یا تمرکز بر استراتژیهای جدید بازاریابی. این تغییرات کوچک هستند و بهطور کلی گردش کار را تغییر نمیدهند، اما عملکرد بیزینس را برای پیشرفت بیشتر اصلاح میکنند. این تغییرات عموماً در پاسخ به پیشرفتهای تکنولوژی رخ میدهند یا اینکه برای کاهش هزینههای داخلی سازمان انجام میگیرند. این دسته از تغییرات معمولاً با آموزش کارمندان همراه هستند و بهتدریج در طول سالها فعالیت رخ میدهند.
تغییرات انتقالی
تغییرات انتقالی معمولاً به دستهای از تغییرات گفته میشود که شامل جابجایی فرآیند کلی شرکت با یک مکان یا روند جدید باشد. بهطور مثال اتوماتیک کردن خط تولید شرکت یا تجهیز کردن با دستگاههای جدید در این دسته تغییرات جای میگیرند. همچنین ادغام یا خصوصیسازی شرکتها مثالهای بارزی در این زمینه هستند. تغییرات انتقالی اکثراً به دلیل جریانات رقابتی در بازار صورت میگیرند. برای اجرای این تغییرات مدیران بیزینسها بیگدار به آب نمیزنند و با تجدیدنظر در مورد عملکرد شرکت، تغییر در فرآیند تولید، تغییر در فرهنگ و سیاست کلی شرکت و ایجاد روابط جدید مدیریتی، بهطور مؤثری باعث پیشرفت بیزینس خود خواهند شد. در این نوع تغییر مدیریت باید ترس، تردید یا حس ناامنی کارمندان را به حداقل برساند.
تغییرات تحولی و دگرگونکننده
این نوع تغییرات همانگونه که از نامشان پیداست تحولات اساسی در عملکرد بیزینس ایجاد میکنند. بهعنوان مثال شرکت ممکن است مأموریتهای جدیدی را به عهده بگیرد، محصولات و دستگاههای خط تولید را با دیگر انواع جایگزین کند، یا سیستم اختصاصی جدیدی را ایجاد کند، مانند نوآوری که استیو جابز در سال ۱۹۹۷ در شرکت اپل ایجاد کرد. این نوع تغییرات بهندرت انجام میگیرند، احتمالاً به این دلیل که هدایت یک تحول، دشوار و پیچیده است و مهارتهای زیادی را میطلبد. زمانی که این پروسه تغییر به اتمام رسید، سازمان بهطور کلی تغییر کرده و دگرگون خواهد شد و شباهتی به قبل نخواهد داشت.
به یک متد تغییر که به آن باور دارید مشغول شوید
برای یک تغییر واقعی به یک راهنما نیاز دارید تا روشها و استراتژیهای مشخصی را به شما معرفی کند. به یاد داشته باشید برای ایجاد تغییر در بیزینس باید به این استراتژیها ایمان داشته باشید. اگر میخواهید ورزشکار بهتری باشید، یک اسپورت کوچ استخدام کنید. برای سالم کردن رژیم غذایی خود، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. و درنهایت برای پیشرفت بیزینس خود راهحل منطقی، همکاری با یک منتور یا بیزینس کوچ است که منابع جدیدی از اطلاعات را در اختیارتان بگذارد و برای بهکار بردن این اطلاعات به شما کمک کند. شما به یک برنامه مدون و منسجم نیاز دارید و همچنین یک مدل که برای پیشرفت از آن الگوبرداری کنید.
این اقدام در وهله اول با مشخص کردن اهداف ابتدایی شما شکل میگیرد و اینکه به خاطر داشته باشید اصلیترین دلیل برای شروع کسبوکارتان چه بوده است. تفکر در مورد این مسئله باعث میشود بدانید چه کسی هستید، چه مسائلی برای شما اهمیت دارند و به چه نکاتی توجه دارید. از این طریق با جمعبندی اندیشههای خود میتوانید از منظر یک کارآفرین به کسبوکار خود بنگرید.
اهمیت تمرین و تکرار مهارتها و رفتارهای جدید برای ایجاد تغییر در بیزینس
اعمال تغییر در شیوه عملکردتان، یک انگیزه دائمی میطلبد تا پس از مدتی دلسرد نشوید و برای رسیدن به اهداف خود نیاز به یک آموزش دائمی دارید تا مرتباً مهارتهای جدید و بهروز را فرابگیرید. یکی از شیوههای نوین آموزش در این زمینه، دورههای کارآفرینی است. در طول این دوره چگونگی ایجاد یک بیزینس را از پایه فرا میگیرید که با حضور و یا عدم حضور شما در هر حال به فعالیت خود ادامه میدهد. بعد از مرحله آموزش، لازم است آنچه را که یاد گرفتهاید برحسب شرایطی که در آن قرار دارید و یا بیزینس و صنعتی که در آن فعالیت دارید، عملی کنید. به این طریق میتوانید طی یک جریان سازمانیافته بیزینسی که دارید را به بیزینسی که دوست دارید تبدیل کنید.
برای ایجاد تغییر در بیزینس، تا زمانی که آموختههای خود را عملی نکردهاید، هیچچیز عوض نخواهد شد. اینکه به درک درستی از اهداف خود برسید، دیدگاه خود را باهدف خود مرتبط کنید و یک برنامه ایجاد کنید کافی نیست، بلکه اجرایی کردن آن برنامه و داشتن نظم روزانه در عملی کردن آن است که اهمیت دارد. برای برخی از صاحبان کسبوکارها و تجارتها، مراحل اولیه ایجاد این تغییرات بسیار شیرین و لذتبخش است. در مرحله آموزش آنها امیدوار به نظر میرسند اما باید بدانید در مراحل پایانی این مسیر پرپیچوخم عمل به آنچه آموختهاید ابداً کار آسانی نیست. اینجاست که تفاوت بین کتابهای آموزشی بیزینس و بیزینس کوچینگ احساس میشود. البته کتابها میتوانند بسیار مفید واقع شوند و اطلاعات جدید و جالبتوجهی را در اختیار شما بگذارند، اما زمانی که خسته و ناامید میشوید قادر نیستند به شما روحیه و انگیزه بدهند، یا واکنش درست و قدمهای بعدی را برایتان مشخص کنند.
ایجاد تغییر در بیزینس با تغییر طرز فکر و رفتار
طبق گفته آلن دویچمن سومین اصل، از نو ساختن است. این بازسازی باعث میشود که به یک کارآفرین واقعی تبدیل شوید. تغییر دادن شیوه تفکرتان و درک این حقیقت که حتماً راههای بهتری وجود دارد خودش بهترین نقطه برای آغاز است. برای از نو ساختن خود نیاز دارید تفکر خود را بهنوعی از طرز فکر تغییر دهید که تفکر کارآفرینی نام دارد. هسته اصلی این طرز فکر در این جمله خلاصه میشود: بیزینس شما بازتابی از خود شماست. اندیشه شما در مورد کسبوکارتان است که به آن جهت میدهد و تلاش برای تغییر تفکراتتان درگرو انجام کارها و وظایفتان به شیوهای متفاوت است. بهبیاندیگر درصورتیکه تلاش کنید به شیوه جدیدی وظایف خود را به انجام برسانید، بهتدریج ذهن شما خلاقتر میشود و راههای جدیدتری را جستجو میکند.
مزایای ایجاد تغییر در بیزینس
تصور کنید اگر در شرکتها و سازمانها هیچ تغییری ایجاد نمیشد، احتمالاً هنوز هم شاهد این بودیم که مدیران مکاتبات را به منشی شرکت دیکته میکردند، سپس متن را ویرایش و با پست ارسال میکردند. میبینید که این وضعیت آنهم در دنیای پیشرفته امروزی، یک اتلاف وقت تمامعیار است. تغییر نتیجه ایست که از تطابق با تکنولوژی روز حاصل میشود و بر اساس آمارهای نشریه فوربس در اکثر سازمانهای معتبر جهان رخداده است. تغییر یا تطابق با تکنولوژی در ابتدا ممکن است برای برخی افراد خیلی خوشایند به نظر نرسد، اما درنتیجه خواهید دید که موجب افزایش خلاقیت و همچنین افزایش سرعت انجام کارها خواهد شد.
تکنولوژی همچنین نحوه ارتباطات ما را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر هیچ شرکتی از تلفنهای غیر سیار استفاده نمیکند، بوق اشغالی در کار نیست و نیازی نیست تا آزاد شدن خط مرتباً شمارهگیری کنید و منتظر بمانید. دیگر هیچ بیزینسی وجود ندارد که برای استخدام کارمند، در روزنامه آگهی منتشر کند و با تکتک متقاضیان مصاحبه حضوری انجام دهد. امروزه این امور بهصورت آنلاین انجام میگیرد و به لطف اینترنت سرعت انجام اموری ازایندست، افزایش چشمگیری داشته است.
تغییر مداوم تقاضای مشتریان
در سالهای گذشته انجام امور در ساعات کاری برای مشتریان راضیکننده بود، اما در حال حاضر از شما انتظار میرود که بهصورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی خدمات خود را ارائه دهید. اینکه از طریق گوشیهای هوشمند همیشه و در همهجا برای مشتریان در دسترس باشید، یک معامله برد-برد است. در این صورت هم خدماتدهنده و هم دریافتکننده خدمات در کمترین زمان و بدون اتلاف زمان و انرژی به هدف خود رسیدهاند.همچنان که جهان متحول میشود، نیازهای مشتریان نیز تغییر میکند و افزایش مییابد. همچنین تقاضاهای جدید برای محصولات یا خدمات جدید ایجاد میشوند. بهاینترتیب گستره وسیعی از فرصتها برای شرکتها فراهم شده است تا پاسخگوی این نیازها باشند. این مسئله میتواند نتایج پرباری را برای تمامی کسبوکارها، اعم از کسبوکارهای خرد و کلان به دنبال داشته باشد.
تغییر اقتصاد جهانی، عامل ایجادتغییر در بیزینس
یک اقتصاد قوی باعث ایجاد تقاضای بیشتر برای محصولات یا دیگر خدمات خواهد شد که بهاینترتیب لازم است شرکتها توسعه پیدا کنند. در انتها این مسئله افزایش کارمندان و تجهیزات را در پی دارد. این روند باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کارمندان یا کارجویان میشود اما برای مدیران چالشبرانگیز خواهد بود.
از طرف دیگر یک اقتصاد ضعیف تبعات منفی بسیاری به دنبال دارد. در این شرایط مدیران بیزینسها مجبور به گرفتن تصمیمات دشوار و پیچیده میشوند که میتواند بر روی کارمندان و کارگران اثرات منفی داشته باشد. این بُعد منفی ایجاد تغییر در بیزینس، حقوق و پاداش کارمندان و کارگران را در بر میگیرد و خطر از دست دادن شغل نیز نگرانی دیگری است که برای آنها وجود خواهد داشت. میبینید که مدیریت شرایط در هر دو حالت دشوار است و ادامه فعالیت بهعنوان یک برند معتبر و جلب رضایت مشتریان در این موقعیتها بسیار پیچیده خواهد بود.
ایجاد تغییر در بیزینس به معنای افزایش فرصتهاست
اهمیت تغییر در حیطه کسبوکار، این فرصت را در اختیار کارمندان قرار میدهد که مهارتهای جدیدی فرابگیرند و خلاقیت و هوش خود را به چالش بکشند. بهاینترتیب با ایجاد ایدههای جدید، بیزینس نیز منتفع خواهد شد.
مدیریت ناامیدی در رهبران واقعی
بیزینس کوچینگ چیست
کتاب های بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچ موفق
مزایای بیزینسکوچینگ چیست؟
مهارتهای کوچینگ مدیران را بشناسید
درباره بیزینس کوچینگ چه میدانید؟
چگونه بیزینس کوچ شوم؟
برنامه بیزینس کوچینگ
راهکارهایی برای ایجاد تغییر در بیزینس
مربی کسب و کار
برنامه بیزینسکوچینگ
شرایط بیزینس کوچینگ چیست؟
پلن مدیریتی در پنج مرحله
هفت قانون سخت کارآفرینی
انتظارات شما از بیزینس کوچ
سبک های رهبری رایج
چرا باید یک بیزینس کوچ استخدام کنید ؟
بیزینس کوچ چیست ؟
راهها و روشهای پیداکردن بیزینس کوچ
آیا بیزینس کوچینگ کار میکند؟
تیمسازی در سازمان
مهارتهای ضروری بیزینس کوچینگ چه هستند؟
چرا یک بیزینس کوچ عالی باید درکنار شما باشد؟
چه انتظاری باید از بیزینس کوچ داشته باشیم؟
آیا باید سرمایهگذاری روی بیزینس کوچینگ را امتحان کنم؟
سبک های بیزینس کوچینگ چیست
راهکارهای اخراج کارکنان
سازمان چابک سازمانهای آینده
مراحل مهارت حل مسئله
راهکارهای استخدام حرفهایها
هنر تفویض اختیار
ساخت منابع انسانی مؤثر
هشت روش مطمئن برای استخدام بهترین کارکنان
محاسبه حقوق اداره کار سال 99
فرماندهی کسب و کار قدرتمند با جانفشانها
نکات کلیدی مدیریت منابع انسانی
چگونه یک سازمان چابک داشته باشیم؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت ناامیدی در رهبران واقعی
بیزینس کوچینگ چیست
کتاب های بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچ موفق
مزایای بیزینسکوچینگ چیست؟
مهارتهای کوچینگ مدیران را بشناسید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
انسان بدون تغییر، متعصب می شود و انسان متعصب، کور است.