بیزینس کوچینگ چیست
این روزها و در دهه سوم قرن بیستویکم، بیزینسکوچینگ برای مدیران عامل و صاحبان مشاغلی که میخواهند کسبوکارهای خود را توسعه دهند، به مفهومی بسیار مهم تبدیلشده است. اما هستند صاحبان کسبوکاری که کماکان نمیدانند بیزینس کوچینگ چیست و چه اهمیتی برای آنها دارد و دوست دارند بیشتر در این مورد بدانند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم زیروبم مربیگری کسبوکار را برای شما شرح دهیم.
بهطورکلی میتوان گفت بیزینس کوچینگ یک رابطه مشترک بین صاحب کسبوکار یا مدیرعامل با یک مربی حرفهای است که هدف آن توسعه راهبردی یک کسبوکار موفق است. نقش یک مربی (Coach) در این حوزه، کمک به شما در طراحی چشماندازی روشن برای کسبوکارتان است، بهطوریکه باارزشها و اهداف شما همسو باشد. با در دست داشتن این چشمانداز، مربیان کسبوکار، پشتیبانی و پاسخگویی لازم را برای تعیین اهداف به شما ارائه میکنند. با این روش، میتوانید کسبوکار خود را از جایگاهی که هست به جایگاه مطلوب موردنظر ببرید. اداره یک کسبوکار اغلب بهعنوان یک کار مستقل و فردی قلمداد میشود، بااینحال، مانند اکثر امور زندگی، داشتن یک مربی (کوچ) باتجربه که بتوان به او اعتماد کرد یکی از باارزشترین منابع موجود برای صاحبان مشاغل است.
استخدام بیزینسکوچ
استخدام بیزینسکوچ مانند استخدام یک مشاور کمحرف و یا یک راهنمای مخصوص یک حوزه نیست که بهیکباره وارد کار شود و کسبوکار شمارا سامان ببخشد. افراد بسیاری هستند که در فضای مجازی و دیگر جاها خود را بیزینسکوچ مینامند، درحالیکه هیچگونه اعتبار رسمی و حرفهای ندارند. دانستن این نکته که به چه کسی میتوان اعتماد کرد بسیار دشوار است – نه فقط هنگامیکه صحبت از روش و یا کیفیت آموزش آنها میشود، بلکه ازنظر رویکرد آنها به کسبوکار و زندگی بهطور کل اگر به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستید که بیزینسکوچینگ چیست، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
بیزینسکوچ کیست؟
اگرچه اطلاعات و مشاورههای زیادی در مورد نحوه راهاندازی و رشد کسبوکار بهصورت آنلاین در دسترس است، اما همه آنها طبیعتاً عمومی بوده و مختص کسبوکار منحصربهفرد شما نیستند. از طرف دیگر، بیزینسکوچها میتوانند چیزی بسیار ارزشمندتر یعنی مشاورههای شخصی و بهینهسازی شده و مختص شما ارائه دهند. درست مانند ورزشکاری که قصد دارد در رشته ورزشی خود بهترین باشد، برای این منظور اشتیاق فراوانی دارد که به باشگاهی بپیوندد که مربی بسیار سرشناسی آن را هدایت میکند. در نگاه اول شاید به نظر آید که این مثال ربط چندانی به سؤال بیزینسکوچینگ چیست ندارد، اما ما از این منطق – این واقعیت که مربیان و کوچهای بزرگ سریعترین مسیر دسترسی به موفقیت هستند – برای اکثر افراد استفاده میکنیم. ما برای داشتن بدنی عضلهای، یادگرفتن زدن یک ساز از بهترین مربیان استفاده میکنیم، اما در مورد رشد تجارت، از این منطق غافل میشویم.
بهطورکلی، مربیان کسبوکار معمولاً کارآفرینان خبرهای هستند که میدانند چهکاری برای موفقیت در یک کسبوکار لازم است.
وظایف بیزینس کوچ
بیزینس کوچها مانند کارمندان شرکت درازای مبلغی، پا بهپای مدیران و مالکان شرکتها حضور دارند تا اهداف آنها را به بهترین نحو تعریف کنند، چشمانداز تجاری آنها را صیقل دهند و مجموعهای از راهبردها را در اختیار آنان قرار دهند که به شرکتها برای رسیدن به جایگاه مطلوب کمک میکند.اگر صاحب کسبوکار در طول مسیر به چالشهای مختلف روبهرو شود و به مشکلات ریزودرشتی برخورد کند، کوچ میتواند به او کمک کند تا به مؤثرترین روش ممکن، مسئله خود را مرور کند و از پس آن برآید.
چه کسبوکار شما به بنبست خورده باشد و به دنبال راهی برای احیای آن باشید و چه میخواهید برند خود را به سطح بالاتری برسانید، استخدام کردن و بهره بردن از یک بیزینس کوچ یکی از مؤثرترین گزینههایی است که شما در دست دارید.
قدمبهقدم با یک بیزینسکوچ موفق
در مسیر پاسخ به پرسش بیزینسکوچینگ چیست و چه اهدافی را به دنبال دارد باید به نقش شخص مربی نیز اشاره کرد. بیزینسکوچهای موفق بهعنوان مربی و مرشد خدمترسانی میکنند، شمارا بهعنوان یک صاحب کسبوکار، در مهارتهایی که برای موفقیت در عرصه کسبوکار خود نیاز دارید آموزش میدهند و در صورت داشتن هرگونه پرسش در مورد اینکه چهکاری باید در ادامه انجام دهید، بهعنوان یک منبع اطلاعاتی خدمترسانی میکنند.
دقیقاً مانند هر مربی دیگری، بیزینسکوچها درصدد اصلاح استعدادهای شما، صیقل دادن اهداف شما، هدایت تصمیمات شما به کانالهای موفقیتآمیزتر و انجام هر کار دیگری که ازنظر آنها برای موفقیت کسبوکار شما لازم است، میباشند. آنها برای هرچه بهتر آشنا شدن به برند شما، از هر مقولهای استفاده میکنند – از گزارههای ارزشی شرکت گرفته تا بررسی مشتریان هدف و تجزیهوتحلیل کردن چالشهایی که با آنها روبهرو هستید. در این زمان که کوچ در مورد بیزینس و منابع شرکت شما هر آنچه را که نیاز بوده است را میداند، در مرحله بعدی میخواهد در مورد چشماندازی که شما برای کسبوکار خود در نظر گرفتهاید و اهدافی که برای آن دارید، بیشتر بداند.
واقعگرایی، رکن اصلی بیزینس کوچینگ
در مرحله بعدی، بیزینسکوچ با شما همکاری خواهد کرد تا اهداف مفید و قابلدستیابی را برای تیم خود تعیین کنید. اینها اهدافی خواهند بود که برای رشد مؤثر و دستیابی به چشمانداز پیش رویتان باید به آنها برسید.زمانی که مجموعهای از اهداف تعیین شد، مربی برای کمک به شرکت شما در دستیابی به آنها در کنارتان حضور خواهد داشت تا شمارا در مسیر طراحی مجموعهای از استراتژیها و برنامههای عملیاتی یاری کند. همچنین با ارائه یک نمای کلی از بیزینس، سعی میکند تا شمارا از چالشهای پیشرو باخبر سازد و قبل از رسیدن به آنها، چارهای برای مقابله با آنها تعیین کنید.
در کل این فرایند، بیزینس کوچها به عنوان منبع ارزشمندی از اطلاعات و مشاورههای شخصی عمل میکنند. در اداره یک کسب و کار، کوچک و یا بزرگ، گاهی ممکن است احساس گم شدن در تاریکی مطلق را داشته باشید و به امید کورسویی برای پیدا کردن روزنه. بیزینس کوچ به مانند یک چراغ، شما را میتواند برای هرچه بهتر مدیریت کردن بیزینس یاری کند.
آیا یک بیزینس کوچ خوب چالش میآفریند؟
یک کوچ موفق و حرفهای عمدتا مراجعین خود را به چالش میکشاند تا آن با آنها دست و پنجه نرم کنند. تا زمانی که افراد تحت فشار قرار نگیرند و به چالشی برخورد نکنند، نیاز به اصلاح و جستجوی راه حل را در خود جدی نمیگیرند و از اینرو پیشرفت آنچنانی هم نخواهند کرد. در فرآیند بیزینس کوچینگ، صاحبین کسب و کار مدام در حال سپری کردن یک چالش پس از دیگری هستند. این چالشها که به دست کوچ رقم میخورد، مداوم صاحبان را در چالش فرو میبرند و همین سختیها است که باعث میشود که توانایی پیدا کردن پاسخ مسئله را در خود بدست آورند. بدون داشتن چالش و طی نمودن روند عادی شرکت محال است که بتوان فهمید درون مجموعه چه میگذرد و کارمندان آن در لحظات بحرانی چگونه عکسالعمل نشان میدهند و درنتیجه پتانسیلهای درونشبکهای شرکت نیز برای همیشه نهفته باقی خواهد ماند.
بیزینس کوچینگ چگونه میتواند کمک کند؟
کوچهای کسبوکار در خدماتی که ارائه میدهند همهکاره هستند، به این معنی که اگر شما قصد دارید یک بیزینس شکستخورده را احیا کنید، یک کسبوکار موفق را حتی موفقتر کنید یا اینکه یک کسبوکار کوچک و محلی را تبدیل به یک شرکت بینالمللی کنید، مربی میتواند شما را در این مسیر یاری کند. یک تصور عمومی وجود دارد که خدمات بیزینس کوچینگ تنها برای تجارتهای به بنبست خورده و نزدیک به ورشکستگی است. درست که کمک به بازگشت آنها به مسیر مطمئناً یک چیز پراهمیت است که تنها یک کوچ میتواند به آنها کمک کند، اما طیف گستردهتر با شرایط مختلفی وجود دارد که مربیان میتوانند در آنها نیز به یاری مدیران بشتابند.
مربیان کسبوکار میتوانند با ایجاد مشاورهای (مشاوره دادن) به مدیران و مالکان درزمینه راهاندازی کسبوکار، تعریف مأموریت و اهداف آنها و همچنین اجرای استراتژیهای بلندمدت و کوتاهمدت برای ایجاد مشاغل جدید، از ابتدا کمک کنند.
به همین ترتیب، یک کوچ کسبوکار میتواند به صاحبان مشاغلی که در رشد شرکت خود به یک ثبات رسیدهاند، یاری دهد زیرا آنها درمیابند که چگونه کسبوکار خود را به سطح بالاتری برسانند.
مربی بیزینس چگونه میتواند کمک کند؟
در کنار بهبود عملکرد و رشد تجارت، مربیان همچنین میتوانند از بار مسئولیت مالکان خود بکاهند تا سفر آنها در طول مسیر دستیابی به جایگاه موردنظر راحتتر و لذتبخشتر شود.اگرچه اداره مشاغل خصوصی میتواند بسیار سودآور باشد، اما نمیتوان انکار کرد که به همان اندازه بسیار طاقتفرسا و استرسزا نیز هست. این واقعیت دو چندان میشود اگر کل یک شرکت را بهتنهایی اداره کنید.بااینوجود، هنگامیکه با یک مربی بیزینس همکاری میکنید، شخصی در کنار خودخواهید داشت که میتواند از طریق حلوفصل کردن چالشهایی که بهطور حتم با آن روبرو خواهید شد، به شما کمک کند و بهعنوان یک منبع تجربه و متخصص به شما یاری دهد که در صورت بحرانی شدن کار میتوانید به آن اعتماد داشته باشید.بهاینترتیب، آنها میتوانند از فشار زندگی صاحبان کسبوکار بکاهند که این خود یک مزیت غیرقابل قیمتگذاری است.
مزایای بیزینس کوچینگ چیست
برای شرح مزایای بیزینس کوچینگ و اینکه چطور میتواند به کسبوکارها کمک کند، خود را یک دوچرخهسوار تنها در نظر بگیرید. دوچرخهسواری برای رسیدن به مقصد و یا حتی بهعنوان یک ورزش بسیار لذتبخش میباشد. این لذت دو چندان خواهد شد اگر فردی پا بهپای شما باشد و انگیزه بیشتری برای سریعتر رسیدن به مقصد، در شما ایجاد کند. همچنین اگر مسیر را قبلاً رفته باشد میتواند شمارا از پیچوخمهای احتمالی جاده باخبر سازد، با این اوصاف، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ بیزینس کوچینگ هم در مسیر رسیدن به جایگاه ایده آل، شمارا رهنمود میکند و در کمترین زمان شمارا به اهدافتان خواهد رساند.
1- افزایش سودآوری
بیزینسکوچینگ شمارا با 4 مرحله اصلی کسبوکار یعنی هزینهها، بازخورد مشتریان، عناصر فرهنگی و بازار آشنا میکند. با در اختیار داشتن تمامی اطلاعات موردنظر در این 4 حوزه، میتوانید عملکرد خود را در بازارهای مربوطه بهبود بخشید و از طرف دیگر درآمد خالصتان را افزایش دهید.
2- تبدیلشدن به یک مدیر کاریزماتیک
با توجه به ابزارها و منابعی که دارید و قطعاً پیروی از یک بیزینسکوچینگ قدرتمند، نقشه راه رسیدن به اهداف را ترسیم کنید تا در حیطهای که در آن فعال هستید به یک مدیر نمونه، قابل و باجسارت تبدیل شوید.
3- تقویت روحیهی کار گروهی
با حفظ و تقویت عناصری که به آنها اشاره شد، میتوانید در شرکت یک فرهنگِ همکاریِ سازماندهیشده بسیار عالی ترتیب دهید، بهطوریکه هر فرد بتواند به مرحله خودباوری برسد تا نیازی به شما بهعنوان یک رهبر برای انجام امورش نداشته باشد. ازاینجهت هم وظایف شما تقلیل خواهد کرد و هم عملکرد و بازدهی شرکت به اوج خود خواهد رسید.
اما اگر بخواهیم بهطور خلاصه به سؤال بیزینسکوچینگ چیست جواب دهیم، میتوان مزایای آن را در شش سطر بیان کرد تا شما بهعنوان یک مدیر ارشد از جوانب مختلف با اصطلاح بیزینسکوچینگ آشنا شوید:
- راهبردهای مؤثرتری خلق میکند
- باعث میشود، افراد تصمیمهای مفیدتری بگیرند
- مجموعه را متمرکز برای رسیدن به اهداف میکند
- فرهنگِ کاری را در شرکت افزایش میدهد
- تمامی افراد را در مقابل آنچه انجام میدهند مسئولیتپذیر و پاسخگو میسازد
- هماهنگی بیشتری در بین بخشهای مختلف سازمان ایجاد میکند
تفاوت بیزینسکوچها با مشاورین
در ادامه مسیر دستیابی به پاسخ پرسش بیزینسکوچینگ چیست و چه سودی برای مدیران خواهد داشت، بیان این نکته که وظایف کوچ بهکل با وظایف یک مشاور تفاوت دارد، الزامی است. بیزینسکوچ به مشتریان خود کمک میکند تا جوابِ سؤالات پیشآمده را از درون خودشان پیدا کنند و آنها را به یک خودباوری و جسارت موردقبول برساند. بیزینسکوچها به مدیران عامل کمک میکنند تا:
- از مسائل غیرضروری دست بکشند و تنها به مسائل مهم بپردازند
- اهداف کوتاهمدت و بلندمدت ارزشمندی را تعیین کنند
- یک طرح عملیاتی و قابلدستیابی اجرا کنند
- ساختارهایی جدید ایجاد کنند و برای رسیدن به موفقیت مسئولیتپذیر باشند
- دیدگاههای آنها را بررسی میکنند و با توجه به محدودیتها، اهدافشان را به چالش میکشانند
برای مثال، کوچ موقعیت پیشآمده را با مشتری خود بررسی میکند و پا بهپای او حرکت میکند، لزومی ندارد که کوچ متخصص همان رشته باشد، خود مشتری کارشناس است و از طریق کوچ است که او با استفاده از دانش و تخصص خود به راهحل میرسد. کوچ تنها دید مدیر را نسبت به موضوع گسترش میدهد و افکار او را برای هرچه دقیقتر شدن، به چالش میکشاند.
تفاوت بیزینسکوچها با درمانگرها
یکی از راههای دستیابی به پاسخ سؤال بیزینسکوچینگ چیست نمایان کردن تفاوتهای کوچ با درمانگرها، مشاورین و منتورها است که در ادامه به شرح برخی از آنها پرداختهایم.
درمانگر در پی حل مشکل پیشآمده به علل پیدایش آن (بیماری) در فرد تلاش میکند، به این معنی که اغلب با گذشته افراد سروکار دارند و معمولاً روحیهی تهاجمی و سرزنشگر نسبت به شخص دارند. این در حالی است که کوچها تنها به آینده فرد تمرکز دارند و حالت بسیار دوستانه، تشویقی و انگیزشی دارند. از همین رو است که افراد در سیستم بیزینسکوچینگ نتایج بسیار بهتری نسبت به روانشناسی میگیرند.
بیزینسکوچینگ چیست به زبان سادهتر
هدف اصلی کوچینگ در بُعدِ اصلی، از بین بردن فاصله پتانسیلهای شخصی در انجام دادن کار و عملکرد او در دنیای واقعی است. هر شخص که گمان میکند پتانسیل موردنظر برای موفقیت را دارد و کماکان به آن نرسیده است، بیشک فرآیند کوچینگ به او کمک خواهد کرد.
چهار ویژگی کلیدی کوچ
اما آیا میشود به هر کس که خودش را کوچ معرفی کرد اعتماد نموده و آینده شرکت را بهدست او واگذار کرد؟ آیا گوش دادن به نقطه نظرات یک مدیر موفق همیشه کارساز بوده است و آیا برای کوچ بودن تنها موفقیت در پستِ مدیریتی کافی است؟ در ادامه بحث بیزینسکوچینگ چیست به 4 ویژگی کلیدی کوچها خواهیم پرداخت که با در نظر گرفتن این چهار ویژگی، خیلی راحتتر میتوانید مربی موردنظر خود را انتخاب کنید.
1-آنها مرد عملاند و نه نصیحت
کوچها برای موفقیت شرکتی که در آن استخدامشدهاند تمام نیروی خود را صرف میکنند؛ حتی ممکن است مدیران شرکتهای مرتبط را با یکدیگر آشنا کنند تا بتوانند از نقطه نظرات همدیگر استفاده کنند. بهطورکلی چیزی که کوچها را از یک ایده پرداز متمایز میکند همین دستبهکار بودن آنها است.
2-مدام در حال ایجاد چالش است
کوچ نباید از ایجاد چالش
3-تجربه، کلید حل معما است
های ریزودرشت برای شرکت هراس داشته باشد. با توجه به اهداف تعیینشده، بایستی کل مجموعه را در مسیر رسیدن به آنها بهسختی بکشاند تا پتانسیلهای نهفته شرکت نمایان شود.
کوچهایی موفق هستند که توانسته باشند با بیزینس کوچینگهایی که برای شرکتهای مختلف ترسیم نمودهاند، بازدهی شرکت را دو صد چندان کرده باشند.
4-کوچ باید بخشنده، محرم و واقعبین باشد
شما قرار است آینده شرکت خود را با یک فرد که از خارج از سیستم به مجموعه اضافه میشود به اشتراک بگذارید پس باید حداقل خصوصیت یک فرد مطمئن و امین را داشته باشد. شما با در اختیار گذاشتن تمامی اطلاعات شرکت به کوچ، ریسک بزرگی انجام خواهید داد. چراکه کوچ اگر محرم شما نباشد خیلی راحت میتواند اطلاعات شمارا به شرکتهای رقیب برساند و نه تنها به شما کمکی نکند بلکه آینده کاری شمارا نیز متزلزلتر از قبل خواهد کرد. همچنین اگر مربی موردنظر دست به ترسیم اهدافی بزند که رسیدن به آنها در مدتزمان مشخصشده اصلاً امکانپذیر نیست و به همین جهت شمارا مورد سرزنش قرار دهد، میتوان گفت شمارا از ادامه همکاری با آن مربی و هر بیزینسکوچینگ دیگری دلسرد خواهد کرد.
سخن آخر
همانطور که در طی این مقاله نیز بارها به آن اشاره شد، بیزینسکوچینگ بهنوعی راهنمای صاحبین کسبوکارهای بزرگ و کوچک به شمار میرود که با ارائه دادن یک شِمای دقیقتر از وضعیت موجود شرکت (کسبوکار و یا غیره)، مسیرهایی را برای رسیدن به اهدافی پیشنهاد میدهد که در سر میپرورانید. در این مقاله برای پاسخ به این سؤال که بیزینسکوچینگ چیست ابتدا تعریفی از کوچ یا همان مربی ارائه دادیم و سپس به تفاوتهای کوچ با منتور، مشاور و درمانگر پرداختیم.با توجه به بازار بسیار رقابتی امروز، حفظ جایگاه شرکتها بیشازپیش مشکلتر شده است، اما در همین وادی هستند شرکتهایی که درصدد گسترش فعالیتهای خود و کسب سهم بیشتری از بازار میباشند.
مطالعات نشان میدهد که استخدام کوچ بیشتر از روانکاو، مشاور و منتور برای کسبوکارها مفید بوده است، اما باید توجه داشت که هر شخصی که خود را کوچ مینامد لزوماً شایستگی طرحریزی بیزینسکوچینگ شرکت شمارا ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید