بیزینس کوچ موفق
نقش مربی کسبوکار در بیزینس
مشغول هر بیزینسی که باشید حتماً مواقعی برایتان پیشآمده که آرزو کردهاید شخصی امین و مدبّر در کنارتان داشته باشید. اگر چنین کسی را کنارتان یافتید باید بگوییم شما یکی از خوشبختترین و خوششانسترینها هستید. در دنیای جدید به شخص امین و مدبر که در طی مسیر کسبوکار به شما کمک میکند تا از موانع بهسلامت عبور کنید بیزینس کوچ گفته میشود. بیزینس کوچ موفق میتواند باتجربه و دانش فراوان خویش، کسبوکار شمارا از منجلاب بیرون بکشد و بهسوی پیشرفت سوق دهد.
بیزینس کوچها عمدتاً همان کارآفرینان متخصص و باهوشی هستند که توانستهاند کسبوکارهای فراوانی را به موفقیت برسانند. استخدام یک بیزینس کوچ موفق یا همان مربی کسبوکار میتواند مانند یک شریک با تجربه حتی قویتر به سیستم کسبوکارتان رونق بخشد. آنها این موفقیت را از طریق مشاورههای شخصی در شما بهعنوان مدیر و دیگر کارمندان پایهریزی میکنند.
5 باور غلط در مورد استخدام مربی کسبوکار
قبل از تشریح ویژگیهای یک بیزینس کوچ موفق بایستی به چند تصور غلط راجع به این موضوع یعنی استخدام مربی کسبوکار بپردازیم.
- استخدام بیزینس کوچ تنها به درد افراد (مدیران) ضعیف و تازهکار نمیخورد. حتی شرکتها و کسبوکارهای پررونق برای حفظ بقا و افزایش بازدهی خود نیاز به یک بیزینس کوچ موفق دارند.
- مربی کسبوکار هیچ چشمداشتی نسبت به مقام ریاست در شرکت ندارد. او از شغل و هدفی که دارد کاملاً آگاه است. یک بیزینس کوچ موفق هیچ دخالتی در پیرامون مسائل کارخانه، تولیدی، دفتر و غیره ندارد.
- کسبوکارها تنها در مواقع حساس نباید به فکر استخدام مربی کسبوکار بیافتند، بلکه بیزینس کوچ موفق میتواند در هرلحظه – از همان ابتدا و شروع حیات یک کسبوکار و یا در طی مسیر – به بدنه اصلی شرکت اضافه شود و با رهنمودهای خویش، بهترین نتایج را برای مدیران کسبوکارها رقم بزند.
- صرف داشتن بیزینس کوچ نمیتواند موفقیت یک شرکت را تضمین کند. درواقع مربی کسبوکار هرچقدر هم که در کار خود موفق باشد، مادامیکه مدیران، کارمندان و تمامی پرسنل با او همسو نباشند، معجزهای نمیتواند خلق کند.
- نقش بیزینس کوچ بهکلی با تراپیست (Therapist) و منتور (Mentor) فرق دارد. این موضوع آنقدر مهم و حساس است که در ادامه به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.
بیزینس کوچینگ چیست و چه اهدافی را به دنبال دارد؟
بیزینس کوچینگ (Business Coaching) یک اصطلاح عمومی است که به انواع مختلف مربیگری سازمانها و کسبوکارها دلالت میکند. به مجموعهای از فرآیندها و نگرشهای تازهای که توسط مربی به یک کسبوکار وارد میشود و راندمان شرکت را بهبود میبخشد بیزینس کوچینگ گفته میشود.
اغلب ورزشکاران آرزو دارند در تیمی استخدام شوند که بهترین مربی جهان را در اختیار دارد. چراکه داشتن مربی میتواند به کشف زوایای پنهان و مثبت خود منجر گردد. ممکن است اشخاص – یا در اینجا کسبوکارهای موفقی باشند که چندین سال متمادی بدون مشکل به رشد قابلتوجهی رسیده باشند. اما بهمحض برخورد با اولین مانع شالوده بیزینس خود را از هم پاشیده میبینند. چراکه برای حل موانع تعلیم لازم را ندیدهاند.
یک مربی مدبر بادانش فراوان در هر زمینهای میتواند برای افراد در جایگاههای متفاوت مفید و مؤثر باشد. کوچینگ به دستههای متفاوتی تقسیم میشوند که عبارتاند از:
- کوچینگ کسبوکار (Business Coaching)
- کوچینگ اجرایی (Executive Coaching)
- کوچینگ عملکردی (Performance Coaching)
- کوچینگ مهارت (Skills Coaching)
- کوچینگ فردی (Personal Coaching)
مربی کسبوکار یا بیزینس کوچ کسی است که …
همانطور که تا این لحظه کمی با نقش مربی کسبوکار آشنا شدید؛ بیزینس کوچ یک فرد ماهر، مدبّر و بادانشی است که در موضوعات مختلف تجربه فراوان دارد که میتواند در ابتدا، رشد و یا توسعه کسبوکار به مدیران راهنمایی دهد. هدف از استخدام مربی کسبوکار یک چیز است؛ شفافسازی اهداف بیزینس و کمک به مدیران جهت توسعه مهارتهای فردی و بهدست آوردن منابع مثمر ثمر برای اداره هر چهبهتر کسبوکار.
در ادامه بهطور خلاصه به چند ویژگی عمومی بیزینس کوچ اشاره میکنیم.
- مربی کسبوکار به مخاطب خود که اکثراً مدیران بیزینسهای مختلف هستند کمک میکند تا دورنمای کسبوکار و چگونگی تطبیق آن با اهداف خودشان را بهتر درک کنند
- درک بهتر این موضوع سبب میشود تأثیر متقابل ذهنیت خود را بر اقدامات تجاری و حرفهای بیشتر احساس کنند، و هر دو را به یک مسیر سوق دهند
- یک بیزینس کوچ موفق چندین هدف تجاری را در برنامه و خواستههای مدیران و کارمندان یک شرکت میگنجاند. چراکه داشتن اهداف تعیینشده و کاملاً تاکتیکی میتواند باعث ایجاد شور و شوق در تمامی ابعاد کسبوکارها شود
تمام کسبوکارها برای پیشرفت به بیزینس کوچ موفق نیاز دارند، چون…
مربی کسبوکار میتواند در دو بُعد به شما کمک کند؛ بُعد تجاری شرکت و بُعدِ شخصی. منظور از جنبه تجاری این است که با شناخت روحیات تکتک پرسنل و زیرساختهای کسبوکار، اهدافی مطابق با دریافتیهای خود ترسیم میکند. شما در کنار کارمندان خود با توجه به کشفیات جدیدی که از پتانسیلهای خوددارید بهراحتی میتوانید به اهداف ترسیمشده برسید.
در این رابطه، بیزینس کوچ موفق بایستی باعث به وجود آمدن تمامیِ ویژگیهای ذیل باشد:
- توانمندسازی افراد و تشویق آنها برای مسئولیتپذیری بیشتر
- راندمان (عملکرد) فردی را در هر شخص بهبود میبخشد
- تعامل سازنده بین کارمندان و سران کسبوکار را افزایش میدهد
- کارمندان کمتر دیدهشده را کشف میکند
- به توسعه کارمندان و بخشهای با پتانسیل بالا میپردازد
- انگیزه – که رکن اصلی هر پیشرفتی است – را در تکتک پرسنل به وجود میآورد
- نقاط قوت کسبوکار را شناسایی میکند و به توسعه فرصتهای نو بهای بیشتری میدهد
حال که با نقش یک بیزینس کوچ موفق در بدنه کسبوکار آشنا شدید، بد نیست با مزایای شخصی مربی کسبوکار برای مدیران هم مطلع گردید:
- مربی کسبوکار با حضور خود در کنار مدیر، به او اعتمادبهنفس خواهد داد
- برای مدیرانی که نمیتوانند آینده روشنی از کسبوکار خود داشته باشند، چشماندازهایی را ترسیم میکند
- ویژگیهای یک لیدر کاریزماتیک، موفق و مدبّر را به مدیران گوش زد و بازسازی میکند
- به او (مدیر) در مسیر رسیدن به اهداف تعیینشده کمک قابلتوجهی میکند
- به او میآموزد تا به خود و تنها به خوداتکا کند
- با ایجاد تعامل و همدلی به بهبود کارگروهی دامن میزند
- حس مسئولیتپذیری را بیشازپیش القا میکند و پاسخگویی را کلید موفقیت کسبوکارها میداند
نتیجه استفاده از بیزینس کوچ موفق در کسبوکارها در دنیای واقعی
نتایج مطالعات نشان داده است که 80 درصد از مدیرانی که تحت تعالیم بیزینس کوچ موفق بودهاند، اعتمادبهنفس بیشتری پیداکردهاند. 70 درصد از افراد با استفاده از مربی کسبوکار عملکرد تجاری، روابط و مهارتهای ارتباطی بهتری از خود بجا گذاشتهاند. و همچنین بیش از 85 درصد از بیزینسها خبر از پیشرفت چشمگیر خود به هنگام اضافه شدن مربی کسبوکار موفق به شالوده بیزینس، میدهند.
با این تفاصیل اگر مدیر کسبوکاری هستید هرچه سریعتر به فکر استخدام یک بیزینس کوچ موفق باشید و یا اگر در خود ویژگیهای یک مربی کسبوکار را میبینید در کلاسهای آموزشی تعلیم مربی کسبوکار ثبتنام کنید. وجود چنین افرادی در هر کسبوکار میتواند وجه تمایز آن شرکت با بیزینسهای دیگر باشد.
حوزههایی که در آن بیزینس کوچ موفق میتواند تأثیرگذار باشد
همانطور که گفتیم مربیان کسبوکار در دو بُعد تجاری و شخصی میتوانند به شرکتها و مدیران کمک قابلتوجهی کنند. اما حوزههایی که بیشازپیش تحت تأثیر بیزینس کوچ موردبازنگری خواهند شد بهقرار ذیل هستند. بهبود این حوزهها رابطه مستقیمی با تولید سرمایه توسط شرکتها دارد:
- برنامهریزی عمومی: یکی از وظایف اصلی بیزینس کوچ موفق این است که مدیر کسبوکار را درزمینههای توسعه و تثبیت برنامهریزی استراتژیکی (Strategic Management)، مدیریت مالی (Investment Management)، بازاریابی (Marketing) و تبلیغات (Advertisement) همیاری کند
- بیزینس کوچ موفق باید همهفنحریف باشد؛ بازاریابی و برنامهریزی تبلیغاتی بلد باشد تا بتواند در ایجاد و اجرای برنامههای تبلیغاتی، روابط عمومی و مسائلی از این قبیل به کسبوکار و مدیران کمک کند.
- اگر به دنبال یکی از ویژگیهای اصلی بیزینس کوچ موفق میگردید باید گفت که مربی کسبوکار مدبّر بایستی درزمینههای مهمی ازجمله مدیریت جریان پول (Cash Flow Managing)، صورتهای مالی (Financial Management)، برنامههای جبران خدمت کارمندان (Developing Human Resources) و استراتژیهای ارزشگذاری (Pricing Strategies) به مدیران کسبوکار کمک قابلتوجهی کند
برای رونق دادن به کسبوکار، به یک بیزینس کوچ موفق احتیاج دارید نه یک مشاور
مربی (Coach) و مشاور (Consultant) دو اصطلاح پرکاربرد این روزهای کسبوکارها بهحساب میآیند که گاها بهجای یکدیگر (و بهاشتباه) بهکار میروند. این دو واژه دو معنای متفاوت از هم دارند و وظایف آنها در قبال رشد کسبوکارها مهم و ظریف است.
برای اینکه تشخیص دهید برای بیزینس خود مربی استخدام کنید یا مشاور، بهتر است قبل از هر اقدامی با تفاوتهای این دو آشنا شوید.
همین توصیف چند سطری نشان از مرز بسیار نازک موجود بین مربی و مشاور دارد. در ادامه به چند تفاوت کلیدی بین بیزینس کوچ موفق با مشاور را از زبان مدیران سایت معتبر فوربس (Forbes) بازگو میکنیم. با این تشریحات، شما میتوانید از بین افرادی که خود را مربی کسبوکار مینامند بهترین را انتخاب کنید و برای شرکت خود یک بیزینس کوچ موفق و ایده آل را استخدام کنید.
وظیفه اصلی مربی کسبوکار و مشاور
تفاوت کلیدی بین این دو شخص در همان ابتدای مسیر مشخص میشود. مربی کسبوکار بازنده کردن و شناساندن ظرفیتهای اشخاص کمک خواهد کرد تا سؤالات و موانع توسط خود افراد از سر راه برداشته شوند. این در حالی است که مشاور به مشتری امر میکند که برای از بین برداشتن موانع چهکارهایی را بایستی انجام دهد.
در کلامی سادهتر، مربی تنها راه را به شما نشان میدهد، در کنار شما خواهد ایستاد و شاهدِ پیشرفت شما بهدست خودتان خواهد بود. شما با تکیهبر علم و دانستنیهایی که از طرف کوچ به شما تزریقشده، میتوانید موانع را پشت سر بگذارید. این در حالی است که مشاور در یک حیطه خاص و تخصصی به شما راهحل را نشان میدهد و تمامیِ چهارچوبها را برای رسیدن به هدف ترسیم میکند و شما در این برنامه تنها نقش عملکننده رادارید.
راهنمایی و یا ارائه دستورالعمل
فرض کنید برای یادگیری دوچرخهسواری پیش یک مشاور میروید. مشاور که بهطور تخصصی در امر دوچرخهسواری ابتکار عمل دارد، کتابی دراینباره دارد که آن را به شما میفروشد. شما با کتاب راهنما بدون هیچ راهنمایی باید با روش آزمایش و خطا دوچرخهسواری را یاد بگیرید.
اما یک بیزینس کوچ موفق هیچ نسخهای برای شما نمیپیچد. او دریافته است که برای هر نوع کسبوکاری و هر نوع مدیری یک روش ثابت، اثرپذیری ندارد. ازاینرو مربی در کنار شما حرکت میکند، قبل از برخورد به موانع احتمالی به شما راه و چاه را نشان میدهد تا بتوانید خودتان بهوسیله هوش و ذکاوت خود دوچرخهسواری را یاد بگیرید.
همراهی او در این مسیر تا زمانی که احساس کند اعتمادبهنفس لازم را کسب ننمودهاید ادامه خواهد داشت. لذا اگر میخواهید شخصی بهطور تخصصی تنها روش انجام کار را به شما آموزش دهد مشاور استخدام کنید. اما اگر میخواهید خودتان را کشف کنید تا بتوانید هرگونه مسئله و چالشی را در آینده بهراحتی از پیش روی بردارید به فکر استخدام یک مربی کسبوکار باشید.
ایجاد ظرفیت و یا حل مسئله
یکی دیگر از تفاوتهایی که بین مربی و مشاور وجود دارد ایجاد ظرفیت است. مشاور با اثربخشی آنیِ خود، میتواند برای حل مسائل محدودی به مدیران کسبوکارها کمک کند. در مقابل یک بیزینس کوچ موفق در مشتری خود ظرفیتی تازه به وجود میآورد تا بهتنهایی بتواند چالشهای پیشروی خود را با کمک و همدلی کارمندان رفع کند.
محرک درونی و یا متخصص بیرونی
همانطور که گفته شد، مربی دانشی به پهنای اقیانوس با عمق کم دارد، درحالیکه مشاور یک دریاچه کوچک با عمق زیاد است. این به معنا است که حیطه کاری مشاور تخصصی و بسیار محدود است و میتواند در یک یا چند مسئله شمارا همیاری کند. اما بیزینس کوچ موفق کمک میکند تا مدیران با خودشان شفاف باشند و به شناخت بهتری از خود برسند. این کار باعث خواهد شد تا افراد بتوانند در دستیابی به اهداف خود پیشرفت کنند و در این مسیر رشد قابلتوجهی داشته باشند.
ایجاد فرصت در مقابل کار با گزینههای موجود
هنگامیکه در قامت بیزینس کوچ قرار میگیرید، به بهترین شکل ممکن به جستجوی و کشف فرصتهای نوین میپردازید. اما هنگامیکه مشاوره میدهید، تنها گزینههای موجود را بررسی میکنید و با توجه به نوع کسبوکار و بازار، چند گزینه محدود را برای مشتری خود در نظر میگیرید.
مادامیکه بیزینس کوچ موفق به استخدام شرکتی درمیآید سعی میکند مسیرهای جدیدی را پیش روی مدیران قرار دهد، اما در مشاوره گرفتن این مشاور است که به شما راه را دیکته میکند و شما مجبور به پذیرش آن هستید.
“خودم میدانم” و یا “خودت بهتر میدانی”
بیزینس کوچ در کنار شما است تا بتوانید خودتان به مسائل درونیتان پاسخ دهید. در مشاوره این شما هستید که تنها گوش میدهید اما هنگامیکه با یک مربی کسبوکار همکاری میکنید، اوست که تنها میشنود. بیزینس کوچ موفق با تکیهبر ژرفاندیشی خود پرسشهایی را مطرح میکند تا شمارا با خودتان روبهرو کند. مشاورین سؤالاتی مطرح میکنند و جواب را هم خودشان ارائه میدهند، درحالیکه مربی سؤالات بنیادیتری میپرسد و شمارا برای کشف پاسخ به چالش میکشد.
تمرکز به مشتری یا به مشکل
یکی دیگر از تفاوتهای بنیادین مربی با مشاور در حوزه فعالیت آنها است.
یک هدف با رویکردی متفاوت
مربی کسبوکار تنها تسهیلگر فرآیند پرسش و راهحلهای بین بیزینس و مشتری است. این در حالی است که پاسخها و راهحلها در مشاوره توسط خود مشاور ارائه میگردد.
اینفوگرافیک بیزینس کوچ موفق
آیا به دنبال بیزینس کوچ موفق هستید تا از طریق او بتوانید دنیایتان را تغییر دهید؟
پس حتماً به این 7 نصیحت ساده توجه کنید:
از عواقب راهحلهای سریع آگاه باشد
در دنیایی بیزینس هیچ راهحل ساده و سریعی وجود ندارد. برخی مواقع به بردهای سریع دست مییابی، اما برای موفقیت طولانیمدت باید وقت و پشتکار بسیار خوبی از خود نشان دهی.
به دنبال کسی بگرد که واقعاً با او احساس خوبی داری
پیش از هر چیزی شما باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و از وجود یکدیگر لذت ببرید. اگر از مشخصات شخصی و کاری بیزینس کوچ خود خوشتان نیاید، نمیتوانید به چیزهایی که به دنبالش هستید، دست پیدا کنید.
به زبانی که استفاده میکنند توجه کنید
یک بیزینس کوچ موفق کسی است که بتواند ایدههای مشکل و پیچیده را با زبانی ساده مطرح کند. هسته اصلی هر بیزینسی ساخت کسبوکار از بهره گرفتن از ایدههای ساده است.
به دنبال سؤالات سخت و ناراحتکننده باش
هیچکس با دلداریهای کورکورانه و تعریف و تمجیدهای الکی بهجایی نرسیده است. به دنبال بیزینس کوچی باش که سؤالات سخت و چالشبرانگیزی از شما و کسبوکارتان میپرسد. برای پیشرفت قطعاً باید با مسائل جدی روبهرو شوید.
مطمئن شوید که دارای قوانین و چارچوبهایی هستند
یک بیزینس کوچ موفق میتواند مشکلات را ریشهیابی کند و برای حل آنها به شما راه و چاه را نشان دهد. او به شما یک راه شدنی را نشان خواهد داد و این کار را در چارچوب خاصی انجام میدهد.
به دنبال پاسخدهی باشید
اگر شما در چشم مربی کسبوکارتان ارزشمند باشید، در یک بازه زمانی مشخص باید به شما پاسخگو باشد. اینیکی از روشهای ساده شناسایی مربیان حرفهای است.
به حس درونی خود اعتماد کنید
پس از صحبت با مربی، باید در تفکر خود شفافتر و دارای قدرت و توانایی عمل بهتری شوید. شما باید در تفکر و یا مهارتهای خود درجهای از رشد را احساس کنید.
سخن پایانی
همانطور که در این مقاله بارها به آن اشاره شد، وجود یک بیزینس کوچ برای رشد و بقای کسبوکارها در دنیای امروزی از نان شب هم واجبتر است. مدیران با داشتن یک مربی کسبوکار در کنار خود احساس قدرتمندتری میکنند. کوچها نیز بادانش و تجربه فراوانی که در این رابطه کسب نمودهاند توانایی گسترش و رشد انواع کسبوکارها را دارا هستند. اگر به دنبال استخدام یک مربی کسبوکار برای بیزینس خود هستید با توجه به مسائل گفتهشده در این مقاله میتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای مرور بیشتر، ویژگیهای کلی یک کوچ موفق را در ذیل آوردهایم:
- بتواند در کوتاهترین زمان ممکن مسائل را ریشهیابی کند و برای حل مسائل به مدیران و کارمندان رهنمودهای عملی دهد.
- در مدیران و پرسنل حس مثبت، همدلی و از همه مهمتر اعتمادبهنفس ایجاد کند.
- باتجربه باشد، به چهارچوبها پایبند باشد و حس مسئولیتپذیری و جوابگویی را در پرسنل افزایش دهد.
- نیاز نیست برای هر مسئله نسخه بپیچد بلکه باید با هدفگذاریهای صحیح و روشن کردن آینده، حس خودباوری را در مجموعه ارتقا ببخشد.
برای تبدیلشدن به یک بیزینس کوچ موفق دانش فراوان در همه زمینههای مربوط به کسبوکار نیاز است. این دانش از طریق سلسله آموزشهای مدون و عملی از طریق یک کارآفرین زبده و باتجربه به افراد منتقل میشود.
شما با ثبتنام در کلاسهای آموزش مربی کسبوکار آقای حسین طاهری که خود از برترین مربیان شناختهشده هستند، میتوانید به یک بیزینس کوچ درجهیک تبدیل شوید. در این دورهها شما در کنار فراگرفتن نکات و آموزههای علمی، برای هرچه آشنا شدن با محیطهای کسبوکار چند دوره عملی را همپشت سر خواهید گذاشت.
دیدگاهتان را بنویسید