شرایط بیزینس کوچینگ چیست؟
فرقی نمیکند صاحب یک کسبوکار کوچک هستید یا قصد شما این است که یک شرکت بینالمللی تأسیس کنید، بیزینسکوچینگ به شما کمک میکند تا کسبوکار خود را ارتقا و توسعه دهید، اما چگونه؟در این مقاله به شرایط بیزینسکوچینگ میپردازیم و برای شما توضیح میدهیم چرا بیزینسکوچینگ اهمیت زیادی دارد و اگر مایل به یادگیری این علم هستیم چه دورهها و شرایطی وجود دارد.
بیزینس کوچینگ چیست؟
مربیگری در تجارت یا بیزینسکوچینگ برای مدیران عامل و صاحبان مشاغلی که میخواهند باعث پیشرفت خود و شرکتهای خود شوند، به روشی معمول و مهم تبدیلشده است. هنوز هم بسیاری از رهبران کسبوکار بهدرستی درک نمیکنند که بیزینسکوچینگ چیست.
اگر بتوان بهطور خلاصه از شرایط بیزینس کوچینگ گفت، بدینصورت است که مربیگری تجارت یک رابطه مشترک بین یک صاحب تجارت یا مدیرعامل و یک مربی حرفهای است که هدف آن توسعه استراتژیک یک تجارت موفق است.
بهطورکلی، نقش یک مربی، کمک به شما در طراحی چشمانداز برای تجارتی است که با ارزشها و اهداف زندگی شما همسو باشد. با در دست داشتن این چشمانداز، مربیان میتوانند راهنمایی، پشتیبانی و مسئولیتپذیری لازم برای تعیین اهداف را، چه اهداف شما چه اهداف خودشان، تعیین کرده و ارائه دهند. این مسئله باعث میشود بتوانید تجارت خود را از جایی که هستید، بهجایی که میخواهید بروید و هدف شماست، ارتقاء دهید. دانستن اینکه جدا از شرایط بیزینس کوچینگ، باید به چه کسی اعتماد کنیم دشوار است؛ نه فقط وقتیکه صحبت از روش یا کیفیت آموزش آنها میشود، بلکه بهطورکلی این امر ازنظر رویکرد آنها در تجارت و زندگی موردبررسی قرار میگیرد. کار با مربی یک تعامل کاملاً شخصی است؛ در برخی از سطوح، متوجه میشوید شما در حال خرید افرادی هستید که راه و روش پیشروی را به شما میآموزند.
تاریخچه بیزینسکوچینگ
در دهه 70 میلادی، مجموعه کتابی به نام سری درونی (Inner Series) منتشر شد. تیموتی گالوی در این کتابها ایدههای جدیدی در مورد کوچینگ (مربیگری) و دستیابی به موفقیت همهجانبه در ورزشهایی مثل اسکی، تنیس و دیگر حرفهها مانند موسیقی مطرح کرد که نیازمند قدرت درونی و نظم و انضباط فردی بود.کتابهای او آنقدر محبوبیت پیدا کرد که بسیاری از کسانی که جزو ورزشکاران محسوب نمیشدند نیز آنها را در زندگی شخصی و حرفهای خود پیادهسازی کردند. آمریکا بسیار از ایدههای او استقبال میکرد و از سراسر کشور او را برای سخنرانیهای مشاغل تجاری و کسبوکارها دعوت میکردند.سالها بعد متفکران زیادی مانند ورنر ارهارد و توماس لئونارد (هردو آمریکایی) از گالوی ایده گرفتند. بااینحال تنها “جان ویتمور” بود که تا حد زیادی از آموزههای تیموتی گالوی را در قالب شرایط بیزینسکوچینگ عنوان کرد.
شرایط بیزینسکوچینگ: آنچه باید از یک تجربه بیزینسکوچینگ انتظار داشته باشید:
-
مشارکت قابلاعتماد
مربیگری تجاری مشاوره و تراپی نیست. یک تصور غلط رایج این است که مربیان کسبوکار بیشتر مانند مشاور رفتار میکنند و بهتنهایی کار توسعه تجارت را برای شما انجام میدهند؛ لازم است به شما بگوییم اینگونه نخواهد بود.
آنها همچنین راجع به روند پاسخگو هستند. این تمام چیزی است که باید انتظار داشت و موردنیاز صاحبان مشاغل است؛ شخصی که به آنها کمک میکند تا اهداف خود را حفظ کنند. یک مربی کسبوکار حرفهای بهراحتی به شما نمیگوید که چهکاری انجام دهید یا اینکه بدون بازخورد گوش دهید. مربی خوب تجاری کسی است که بتوانید به او اعتماد کنید؛ شخصی که با شرایط بیزینسکوچینگ آشنا بوده و توانایی تشخیص مسائل خاص و سیستماتیک در تجارت را دارد و میداند که برای دستیابی به نتایج واقعی، لازم است خودتان راهحلها را اجرا کنید.
شنونده و باهوش بودن در مورد تجارت از ویژگیهای اصلی هر مربی است. آنها نمیتوانند به شما کمک کنند مگر اینکه بدانند چه چیزی باعث خوب بودن یک تجارت است و چه چیزی باعث بهتر شدن آن است و برای اینکه واقعاً یک شریک زندگی باشند، باید به افراد اهمیت دهند و سعی کنند شما را بشناسند تا در وهله اول مشخص شود که چرا وارد تجارت شدید.
مربیان بزرگ صبور هستند. وظیفه آنها کمک به شما در روشن کردن موارد بعدی است؛ درواقع آنها منتظر هستند تا شما این اقدامات را انجام دهید اما شمارا رها نمیکنند بلکه مدام شمارا در جهت هدف همراهی میکنند.
یک مربی عالی با یک قانون زندگی میکند: شما در حال حاضر ماده اساسی برای تغییر کار خود را دارید؛ “توانایی تغییر نحوه ارتباط و سپس موفق شدن”
-
کنجکاوی و شجاعت
یک مربی بزرگ به همان اندازه که در شرایط بیزینسکوچینگ ماهر است، کنجکاوی و شهامت نیز دارد. آنها با استفاده از کنجکاوی خود به هر گوشهای از مشاغل شما نگاه میکنند تا علت اصلی رکود یا مشکل را پیدا کنند. ی
یک مربی بزرگ درزمینه کسبوکار شجاعت این را دارد که با شما صادق باشد. آنها میفهمند که شما باید واقعیت را بشنوید -حتی اگر کمی گزش داشته باشد- یا قبل از شروع بهکار مکث و تأملکنید. اگر مربی تجارت شما بتواند این عناصر کار شمارا جمعآوری کرده و بررسی کند، رهبر بهتری خواهید شد. این تأثیر ایجادشده را بهمرور زمان میتوانید در کسبوکار خود مشاهده کنید. این روش باعث میشود که کسبوکار شما شروع به ایجاد ثبات و رشد کند و روزبهروز به چشمانداز شما نزدیکتر شود. شما پس از مدتی تأثیر این تغییرات را در نحوه عملکرد کارکنان خود نیز مشاهده خواهید کرد و در ادامه این تأثیر را در حفظ مشتری و نحوه تغییر کار در تجارت نیز خواهید دید.
-
یک نقشه راه روشن
بهطورکلی پس از برآورد کردن شرایط بیزینسکوچینگ، هدف شما از استخدام یک مربی کسبوکار، ایجاد یک تجارت موفق و هدفمند است. برای انجام این کار، شما به یک برنامه معین برای دنبال کردن نیاز دارید. اگر مربی شما طرحی برای چگونگی کمک در ساختن هر یک از سیستمها و استراتژیهای موردنیاز شما و تجارت ارائه نمیدهد، احتمالاً پس از مدتی تجارت شما دچار مشکل شده و ناخواسته باعث ایجاد برخی از شکافهای مهم در سیستم خواهید شد. یک مربی خوب برنامه اثباتشدهای دارد که نسبت به آن مسئولیتپذیر و آماده اجرای آن است.
-
تمرکز بر توانمندسازی و استقلال
ما این نکته را از طریق یک ضربالمثل بررسی میکنیم: “به یک مرد ماهی بدهید و او یک روز غذا میخورد. به یک مرد ماهیگیری یاد دهید و او یک عمر غذا خواهد خورد. ” یک مربی بزرگ تجارت میداند که باگذشت زمان، شرایط بیزینسکوچینگ تغییر میکند و شما کمتر به آنها نیاز خواهید داشت. هدف مربیان این است که ابزارهای درستی را برای عملی کردن تئوری در اختیار شما قرار دهند و به شما نشان دهند چگونه میتوانید در زمان کمتر، آنچه را که تا به امروز به کمک آنها انجام دادهاید را بهتنهایی انجام دهید؛ منظور مهارتهایی است که برای تشخیص آنچه کسبوکار شما نیاز دارد بهکار میروند.
مانند هر رابطه خوب حمایتی، این رابطه دچار کمی تناقض است؛ هر مقدار بیشتر به شما کمک کنند، کمتر به آنها احتیاج دارید. یک مربی عالی این را میداند و وانمود نمیکند که رابطه مالی دستنخورده و همیشگی با شما دارد. یافتن مربی فرآیندی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال کدام یک با اولویتهای شما همسو هستند. اگر به دنبال ویژگیهای حرفهای مربی هستید، چهار مورد مهم که باید در نظر بگیرید عبارتاند از:
1. تجربه، سطح مهارت و آموزش
2. رویکرد و فلسفه
3. گواهینامه (ها)
4. برنامه یا روش مورداستفاده آنها
همه این نکات هنگام انتخاب مربی کسبوکار مهم هستند و شرایط بیزینسکوچینگ مناسبی برای شما میسازد، اما تناسب واقعی زمانی اتفاق میافتد که بتوانید با مربی خود احساس راحتی کنید و ارتباط زیادی بین شما شکلگرفته باشد.
شرایط بیزینسکوچینگ: خدماتی که مربیان ارائه میدهند
مربیان بیزینس برنامههای عملیاتی میسازند.
صاحبان مشاغل فعال همواره به دنبال درک این موضوع هستند که چرا دستیابی به اهداف رشد و ترقی تجارت برای آنها مهم است و چه تأثیری بر زندگی آنها خواهد گذاشت. از این گذشته، این صاحب کسبوکار است که سرعت رسیدن به هدف را تعیین میکند (ممکن است دچار لغزش شود و این اتفاق نیافتد). اگر هدف مربوطه، با رویاها و برنامههای شخصی صاحب کسبوکار مرتبط نباشد، رسیدن به آن هدف تجاری درست نبوده و تحقق نمیپذیرد.پس از مشخص کردن اینکه صاحب تجارت مایل است بیزینس خود را به کجا ببرد، مربی به شما کمک میکند تا اهداف و استراتژیهای موردنیاز برای پیشرفت کار را به هدف نزدیکتر و اولویتبندی کنید. یک مربی کسبوکار بهطور منظم، هر هفته یا ماهانه، با صاحب تجارت دیدار خواهد کرد تا او را در مسیر تعهدات گفتهشده نگهداشته و از تعهدات جدید پردهبرداری کند.
مربیان سالها تجربه را با خودروی میز میآورند. آنها به مالکان کسبوکار کمک میکنند تا اهداف خود را بفهمند و برای رسیدن به آنها نقشه راه درست میکنند.
دیدگاه آنها در مورد شرکت میتواند به مالکان کمک کند تا ببینند کدام موارد فقط وظایف و کدامیک از اهداف بلندمدت هستند.
مربیان تجاری باعث ایجاد حس مسئولیتپذیری در مالک میشوند.
یک مؤلفه مهم در شرایط بیزینس کوچینگ و مربیگری در تجارت، پاسخگویی است. شما هرگز نمیبینید که یک مربی فوتبال از دور تیم خود را بدرقه کند. همین واقعیت در مورد مربیان تجاری نیز صادق است. مربی تجارت، مشاور نیست. آنها در تجارت کار شمارا انجام نمیدهند؛ بلکه آنها حضور دارند تا شمارا بر نتیجه نهایی متمرکز کنند و دلیل مهم بودن آن را به شما یادآوری کنند. به شما انگیزه میدهند تا به تعهدات خود عمل کنید و در ادامه بهعنوان یک تخته صدا عمل میکنند و در صورت لزوم آینهای در مقابل خود نگهداشته و نقاط کور شخصیت و تجارت شمارا برجسته میکنند.
مربیان با ایجاد معیارهای کلیدی عملکرد (KPI) اهداف را دنبال میکنند تا بتوانند مسیر رسیدن را بسیار شفافسازی کنند.
بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک یا بزرگ، داستان موفقیت خود را تا حدودی مدیون داشتن یک مربی بزرگ تجارت میدانند.
جلسات مربی کسبوکار شما همراه با اعضای هیئتمدیره، باعث ایجاد پاسخگویی برای هدایت تجارت شده و کسبوکار شمارا از جایی که امروز قرار دارید، به مکانی که قصد دارید در آینده به آن برسید، سوق میدهد.
شرایط بیزینسکوچینگ و انواع دورههای موجود
به گفته انجمن مربیگری، اکنون طیف متنوعی از برنامهها وجود دارد که همهچیز را از دیپلم پایه مربیگری و دورههای هدف سازی، تا برنامههای اجرایی، کارشناسی ارشد و دکترا آموزش میدهد. دورههای موجود میتواند توسط هرکسی انجام بگیرد و پس از مدتی از آن فرد، شخصی دارای صلاحیت بسازد.
Gladeana McMahon، نایبرئیس انجمن، میگوید: “اعتباربخشی به مربیان سختگیرانهتر میشود و مردم را ملزم به نشان دادن دانش لازم برای مربیگری، تجربه و اخلاق حرفهای خواهد کرد.”
-
دوره های CIPD
مربیگری Chartered Institute for Personnel and Development معروف به CIPD، با استفاده از برنامه NLP به افراد نشان میدهد که چگونه الگوها را در تفکر، رفتار و پیامدهای موقعیتهای مختلف جهت مربیگری تشخیص دهند.
همچنین جهت گرفتن گواهینامه مربیگری CIPD میتوان با دانشکده مربیگری و راهنمایی آکسفورد (OSC & M) ارتباط برقرار کرد. هدف این دوره ارائه درک درستی از تئوری و عملکرد مربیگری است و از روشهایی از قبیل یادگیری حضوری، از راه دور و آنلاین استفاده میکند.
این گواهینامه با استانداردهای شغلی صادرشده توسط سازمان آموزش ملی استخدام، اصول اخلاقی حرفهای و استانداردهای تدوینشده توسط شورای مربیگری و مربیگری در اروپا (EMCC) مطابقت دارد. بهطور مستقل، OSC & M دورههای گستردهای را در سطح پایه، متوسط و تمرین کننده ارائه میدهد.
-
دوره های EMCC
در سطح پایه، دو برنامه وجود دارد:
- گواهینامه در تمرین مربیگری برای بهبود عملکرد
- گواهینامه در مربیگری در محل کار
هر دو برای مدیران و متخصصان طراحیشدهاند و در بنیاد EMCC از سطح 4 برخوردار هستند.
در سطح متوسط، دورهها عبارتاند از:
- دیپلم تمرین مربیگری و مربیگری حرفهای
- دیپلم مربیگری و راهنمایی حرفهای
این دو جهت بهبود شرایط بیزینسکوچینگ و صرفاً برای مدیران ارشد و متخصصان مستقل طراحیشدهاند. هر دو در EMCC دارای سطح 5 هستند و “دیپلم مربیگری و راهنمایی حرفهای” دارای 20 امتیاز دانشگاه CAT (credit accumulation transfer) در مقطع کارشناسی است.
در سطح تمرین کننده، دو دوره وجود دارد:
- دیپلم پیشرفته در تمرین مربیگری و راهنمایی حرفهای
- دیپلم پیشرفته در مربیگری و راهنمایی حرفهای
هر دو در EMCC Practitioner سطح 7 درجهبندی میشوند و هر دو دارای 40 امتیاز دانشگاه CAT ((credit accumulation transfer در مقطع کارشناسی ارشد هستند.
-
دورههای مشاوره CFM
مشاورهCFM و دانشگاه Strathclyde مجموعهای از مدارک مربیگری برای ورود و سپس رسیدن به سطح متوسط و بالاتر را ارائه میدهند. Certificate of Performance یک دوره کوتاه اما اساسی و دو روزه برای مربیگری تجارت در محل کار است. گواهینامه توسعه حرفهای، ترکیبی از دقت علمی و تجربه عملی است که شرکتکنندگان در این دوره را از مهارت مربیگری بهرهمند میسازد. این دوره شامل شش روز پشتیبانی آموزشی و همچنین ترکیبی از کارهای میدانی، یادگیری بدون محدودیت و بازخوردی همهجانبه است که رویهمرفته باعث اهمیت زیاد این دوره میشود.همچنین در این دوره، مدرک گواهینامه مربیگری شماره 1 (با امتیازات CAT پیوست شده) ارائه میشود. این دوره اولین دوره از کلاسهایی است که صرفا برای افرادی که مایلند دانش و تجربه خود را در مربیگری بالا ببرند یا مایل به توسعه دانش و مهارت در یک دوره هستند، طراحی شده است.
-
دورهها و شرایط بیزینسکوچینگ گروه BCF
مربیگری شغلی در حال تبدیلشدن به گزینهای محبوب در بین مدیرانی است که مایل به افزایش عملکرد خود و کارکنان هستند.
گروه BCF طیف گستردهای از برنامههای مربیگری در سطح سازمانی را ارائه میدهد. این موارد عبارتاند از:
- گواهینامه بنیاد در مربیگری کسبوکار
- گواهینامه پیشرفته در مربیگری کسبوکار
- گواهینامه کارشناسی ارشد در مربیگری تجارت همراه با برنامه مربیگری داخلی
شرایط بیزینسکوچینگ: انجمن مربیگری و طرح اعتباربخشی
انجمن مربیگری طرح تأیید مربیان خود را در سال 2006 راهاندازی کرد. از آن زمان، 54 مربی معتبر شناختهشدهاند و حدود 40 نفر از آنها در انتظار برای بررسی پروندههای خود هستند. در حال حاضر، این انجمن یک طرح اساسی اعتباربخشی را برای مربیان ارائه میدهد و در شرف راهاندازی یک طرح پیشرفته است. برنامههای بعدی برای اعتباربخشی به سرپرستان مربیگری، همراه با مربیان حرفهای و دورههای پیشرفته در دست اجرا است. اعتبار سنجی یک فرآیند شناسایی حرفهای است که تجربه، آموزش، درک اخلاقی و شایستگی کلی مربیان را در نظر میگیرد.
حرف آخر در ارتباط با شرایط بیزینسکوچینگ
بهطورکلی در این مقاله شمارا با بیزینسکوچینگ یا مربیگری تجارت آشنا کردیم و توضیح دادیم چرا هر تجارتی برای موفق شدن یا موفق ماندن نیاز به یک مربی دارد.در ادامه به دورهها و شرایط مختلف برای یادگیری این علم اشاره کردیم. امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را در این رابط با ما به اشتراک بگذارید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت ناامیدی در رهبران واقعی
بیزینس کوچینگ چیست
کتاب های بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچ موفق
مزایای بیزینسکوچینگ چیست؟
مهارتهای کوچینگ مدیران را بشناسید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مطالب جالب و کاربرد ی است ولی بهتر است مقداری داستان های کوچک داشته باشد
سلام و ارادت خدمت تیم حرفه ای جناب آقای دکتر حسین طاهری خواستم تشکر کنم از مطالب ارزنده و فوق حرفه ای که برای ما کسب و کارها طراحی و می کنند و با عشق پشتیبانی می کنند. واقعا کم هستند انسانی هایی که با عشق آموزش می دهند و با پیگری می کنند و دانش لازم را بدون کم و کسر به مشتریان ارائه می دهند. سر بلند و پیروز باشید.
با تشکر
آزیتا بنی اردلانی مشاور و مدرس و مربی در کسب و کار کودک 21401/07/2