انتظارات شما از بیزینس کوچ
بیزینس کوچ به مربی کسبوکاری گفته میشود که نوعی دیدگاه بیرونی برای شما و تجارتتان فراهم میکند. او نهتنها در زمینههای شغلی بلکه در موضوعاتی با ماهیت شخصیتر، مانند یافتن مسیر پیشرفت شغلی و اهداف و ارزشها به شما کمک میکند. یک مربی کسبوکار به شما کمک میکند یکقدم به عقب برگردید، به اطراف خود نگاه کنید و جایگاه خود را ارزیابی کنید. فقط در این صورت میتوانید تصمیم بگیرید که به کجا میخواهید بروید و برنامهای برای رسیدن به آنجا ایجاد کنید. برای اینکه بدانید یک مربی کسبوکار چه کاری برایتان انجام میدهد، پیشنهاد میکنیم تا ادامه مطلب ما را همراهی کنید.
یک بیزینس کوچ چه کاری انجام میدهد؟
1. یک مربی نمای بیرونی کسبوکار موجود را آشکار میکند؛
عامل اصلی جستجوی مربی کسبوکار، غالباً احساس نارضایتی شما از تجارتتان است. سناریوهای زیادی وجود دارد، مانند اینکه:
- چرا احساس میکنم انتظاراتم برآورده نشدهاند؟
- کدام ایدهها و پروژهها را دنبال کنم؟
- چگونه از جایی که گیر افتادم رها شوم و به موفقیت دست پیدا کنم؟
روند یک بیزینس کوچ اینگونه است که در متن کل زندگی شما، به کسبوکارتان نگاه میکند، آن را بررسی میکند و زوایای گوناگون آن را برایتان آشکار میسازد. یک مربی خوب به شما کمک میکند تا بفهمید با وجود برخورداری از استعدادهای طبیعی، ارزشهای اصلی و چشمانداز زندگی، تجارت شما و نقش شما در آن از چه همسویی برخوردار است. علاوه بر این، بیزینس کوچ بهعنوان یک ناظر بیرونی میتواند روشهایی را که در آن، شما بهدلخواه خود عمل میکنید یا تیم خود را عقب نگه میدارید، برایتان مشخص کند.
2. بیزنس کوچ به ایجاد چشمانداز و اهداف کمک میکند
اگر در حال حاضر دیدگاه قوی و اهداف روشنی دارید، بیزینس کوچ میتواند در دستیابی به آنها به شما کمک کند. از همه مهمتر مربی کسبوکار، درستی اهداف تجاری تعیین شده شما را تضمین میکند. یک مربی بهجای رؤیای موفقیت، به هماهنگسازی اهداف با ارزشهای شما کمک میکند. مربیان کسبوکار ابتدا به شما کمک میکنند تا چشمانداز و سپس اهداف تجارتتان را ایجاد کنید. بهطوریکه تجارت شما زندگی موردنظر شما را برایتان فراهم کند.
3. او روی نقاط قوت و ضعف تمرکز میکند
با یک دید واضح و اهداف صحیح، میتوانید مسیری طولانی را طی کنید. بخش بزرگی از مربیگری نگهداشتن آینه برای شماست تا بتوانید عمق خود را ببینید. یک مربی عالی به شما کمک میکند تا تمام قسمتهای درونی خود را ببینید، حتی قسمتهایی را که پنهان میکنید و مخصوصاً قسمتهایی را که متوجه آنها نیستید.
پرورش نقاط قوت
استفاده از نقاط قوت شما یک میانبر برای موفقیت است که اغلب نادیده گرفته میشود. مربیان از ابزارهای مختلفی برای کمک به نحوه یادگیری، نحوه کار و ارتباط شما با دیگران استفاده میکنند. آنها همچنین بررسی میکنند که چه چیزی برای شما مناسب است و چه چیزی مناسب نیست. با انتخاب معیارهایی که در آن میدرخشید، به شما کمک میکنند یاد بگیرید چگونه نقاط قوت خود را شناسایی کنید.
تلاش برای تبدیل نقطهضعف به نقطه قوت، اتلاف وقت است.
مدیریت نقاط ضعف
تحقیقات نشان میدهد که تلاش برای تبدیل نقطهضعف به نقطه قوت، اتلاف وقت است. یک بیزینس کوچ به شما کمک میکند تا نقاط ضعفی که منجر به پیشرفتتان نمیشوند، را مدیریت کنید. مربی کسبوکار همچنین به شما کمک میکند تا برای کشف نقاط کور و الگوهای رفتاری که مانع شما میشود، خود را کاملاً زیر سؤال ببرید. سپس شما را به سمت رشدی که این دانش جدید به ارمغان میآورد، راهنمایی میکند. بهعنوانمثال، مربی کسبوکار میتواند در بهبود مهارت مکالمه و تواناییهای رهبری یا ایجاد اعتمادبهنفس به شما کمک کند.
4. پاسخگویی همهجانبه ارائه میدهد
ایجاد یک تجارت موفق نتیجه طبیعی اقداماتی است که شما به طور مداوم و در طول زمان انجام میدهید. یک بیزینس کوچ، شریک نهایی پاسخگویی است تا شما را در مسیر درست حرکت دهد. مربی کسبوکار با درک عمیق شما، اهداف و موقعیت شما، در هر مرحله بازخوردی بینظیر ارائه میدهد.
روند تبدیل زندگی و تجارت شما طولانی است و ساده نیست. بهراحتی میتوانید انگیزه خود را ازدستداده و به عادتهای قدیمی برگردید. با داشتن مربی در کنار خود، میتوانید باانگیزه بمانید، موفقیتها را جشن بگیرید و از عقبنشینیهای موقت بازگردید.
یک بیزینس کوچ چه انتظاراتی را برآورده میکند؟
داشتن انتظارات دقیق از ارتباط با مربی کسبوکار، موفقیت شما را تضمین میکند. باوجوداینکه هر تجربه مربیگری و هر مربی کمی متفاوت است، اما میتوانید روی یکروند هیجانانگیز و چالشبرانگیز حساب کنید. بیایید کمی دقیقتر درباره انتظاراتتان هنگام شروع کار با مربی صحبت کنیم.
خود پرسوجویی
اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که مربیان کسبوکار، سؤالات باز و کندوکاوی از شما میپرسند. مثلاً:
- چرا شما یک تجارت و به طور خاص این نوع تجارت را شروع کردید؟
- چه چیزی را در تجارت خود دوست دارید؟
- میخواهید تجارتتان چگونه تغییر کند؟
سؤالاتی ازاینقبیل باعث میشود که درباره خود و تجارت خود عمیقاً فکر کنید. این میتواند ناراحتکننده باشد، اما خود پرسوجویی اولین قدم اساسی است. مربی شما سؤالات خود را به روشی تنظیم میکند که قبلاً به آن فکر نکردهاید. شما ارزشهای خود، مأموریت، ترس و ذهنیت خود را کشف خواهید کرد. شما عمیقاً در باورهای خود، چیزهایی که از آنها الهام میگیرید و چیزهایی که مانع شما میشوند فرو خواهید رفت. به همین دلیل، مهم است که یک بیزینس کوچ را انتخاب کنید که بتوانید در برابر آن باصداقت صحبت کنید. داشتن اعتماد عمیق بین شما و مربیتان برای این فرایند ضروری است.
ارزیابیها
احتمالاً میدانید که در چه کاری عالی هستید، چه کاری را دوست دارید انجام دهید و ممکن است برخی از نقاط ضعف خود را بدانید. مربیان کسبوکار از تعدادی ابزار ارزیابی برای کمک به شما در شناسایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقاط قوت و ضعف استفاده میکنند. این مرحله خودارزیابی، صداقت و آسیبپذیری زیادی را میطلبد. یک بیزینس کوچ خوب به شما کمک میکند در طی این کاوش احساس امنیت و حمایت کنید.
ایجاد نقشه راه
برخی از صاحبان مشاغل دارای اهداف هستند و برخی دیگر نیز مأموریت دارند. هر دو آنها راهی را که شرکتشان در آن قرار دارد، نشان میدهند. اما بدون داشتن نقشه راه، بهراحتی میتوانند در راه آنجا گیر کنند یا گم شوند. مربیان کسبوکار به شما کمک میکنند تا واقعاً برنامهریزی کنید که چگونه به اهدافی که تعیین کردهاید، دست یابید. شما و بیزینس کوچ خود برنامهریزی میکنید. شما باید مراحل روزانه و هفتگی را دنبال کنید و در راه پیشرفت کسبوکار خود گام بردارید. درصورتیکه از انجام برنامهتان طفره بروید، مربیتان بهانههای شما را که چیزی جز ترس و اعتقادات محدودکننده نیست به شما یادآوری میکند.
بیزینس کوچ به شما اطمینان میدهد که برای نقشه راه شما، چالشهای شخصی و موانع غیرمنتظره شما را پاسخگوست.
استانداردها و ارزشهای حرفهای
مهم است که مطمئن شوید مربیای که برای کسبوکارتان انتخاب میکنید از استانداردها و اخلاق حرفهای پیروی میکند. بهعنوان یک مشتری، شما به مهارت و شخصیت مربی خودباور دارید. شما میتوانید با استخدام بیزینس کوچ دارای گواهینامه فدراسیون بینالمللی (ICF) مطمئن شوید که مربی-تان بالاترین استانداردهای اخلاقی و حرفهای را کسب کرده است. پس از تأیید مجوز “ICF”، مربیان کسبوکار برای حفظ این ارزشها و صلاحیتهای اصلی پاسخگو هستند. بهعنوان مشتری، این بدان معناست که شما در دستان شخص درستی قرار گرفتهاید.
دیدگاهتان را بنویسید