هک رشد در بازاریابی
افزایش مشتریان با هک رشد در بازاریابی
اگر برای آشنا ساختن افراد با برند و کسبوکار خود به دنبال پخش کردن تراکت و چسباندن آگهی به ساختمانها هستید، همین حالا دست از این کار بکشید ما برای شما روشهای نوینی در نظر گرفتهایم. در دنیای امروزی هیچیک از بازاریابیهای سنتی جوابگو استارتآپها نخواهند بود؛ لذا مدیران بایستی با اصطلاح هک رشد در بازاریابی آشنا شوند که بهنوعی نجاتبخش آنها در این آشفتهبازار! است.
اهداف هک رشد در بازاریابی چیست؟
بهطور خلاصه اهداف هک رشد در بازاریابی را میتوان به سه هدف کوچکتر تقسیم کرد که دستیابی به هریک از آنها مستلزم کاربرد استراتژیهای رشد بهصورت کاملاً صحیح میباشد.
- حفظ مشتریان موجود
- دستیابی به مشتریان جدید
- افزایش سوددهی کسبوکار
نقش هک رشد در این میان چیست؟
بهطور حتم میتوان گفت مهمترین نقش هک رشد در بازاریابی ایجاد راهبردی جدید جهت از دست ندادن مشتریان همیشگی است. در این مرحله باید رضایتمندیِ مشتریان جهت وفاداری به کسبوکار در اولویت قرار گیرد. وقتی محصول جدیدی را ارائه میدهید فروختن آن به مشتریان موجود بسیار آسانتر از فروش آن به مشتریان جدید است. از اینرو دستیابی به مشتریان جدید از طریق مخاطبان همیشگی شما بسیار راحتتر است. آنها اگر از خدمات شما رضایت کامل داشته باشند بهصورت خودجوش دست به تبلیغات ناخواسته برای شما خواهند زد. در هک رشد شما با استراتژیهای مختلفی آشنا خواهید شد که بهآسانی میتوانید کسبوکار خود را گسترش دهید.
در اینجا منظور از “آسانی” به معنی رونق گرفتن کسبوکار در یک چشم برهمزدنی نیست و نباید انتظار داشت که با انجام اولین راهبرد، کسبوکار شما رنگ تازهای به خود بگیرد. بلکه منظور این است که چنین بازاریابیهایی عمدتاً کمهزینهتر و کارآمدتر هستند و برای اعمال آنها زمان بسیار کمتری نیاز است.
در ادامه مقاله هک رشد در بازاریابی به مسائلی همچون انواع استراتژیهای هک رشد میپردازیم و در این راستا به بازاریابی رشد (Growth marketing) هم اشاره خواهیم کرد، همچنین برخی از نمونههای واقعی که از طریق همین استراتژیها به موفقیت بزرگی رسیدهاند را برای شما متذکر خواهید شد تا عمیقتر به اهمیت موضوع هک رشد در بازاریابی پی ببرید.
پیشنیاز استراتژیهای هک رشد در بازاریابی
قبل از اجرای هرگونه استراتژی بازاریابی بایستی برای چند سؤال بنیادی پاسخ صحیحی ارائه دهید. در ادامه به چندی از سؤالات کلیدی که باید به آنها توجه کنید را اشارهکردهایم.
مشتری شما کیست و بازار هدف چیست؟
قبل از هرگونه تدوین استراتژی، شما بهعنوان مدیر کسبوکار باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشید و با توجه به نیازهای آنها محصولات خود را ارائه دهید. برای مثال در کشوری مانند هند که گاو موجود مقدسی است، افتتاح رستوران با انواع غذاهای گوشتی (از فراوردههای گاو) کار بسیار اشتباهی است.
آیا به سفر مشتری اهمیت دادهاید؟
منظور از سفر مشتری، پروسهای است که مخاطب عام کسبوکار شما به مشتری تبدیل میشود. برای این ترنزیشن (Transition) و یا جابجایی که معمولاً از مرحله آگاهی شروع میشود، مشتری شما با توجه به نیاز خود به این نتیجه باید برسد که محصول شما (یا سرویس شما) بهترین جواب در جهت رفع نیاز او است. ازاینرو باید تمام تلاش خود را بکنید تا سفر مشتری را به نفع خود پایان دهید و او را به یکی از مشتریان همیشگی کسبوکارتان تبدیل کنید.
آیا وبسایت شما عملکرد مثبتی دارد؟
درگذشته نه چندان دور تنها داشتن وبسایت برای شناخته شدن کسبوکارها کافی بود. اما با رقابتیتر شدن بازارها، کسبوکاری برنده است که بتواند از وبسایت خود بهترین استفاده را ببرد. طراحی زیبا و استفاده آسان از آن، تولید محتوای مدون سئو جهت نمایش وبسایت شما در صفحات اولیه گوگل و غیره کمک خواهند کرد تا وبسایت شما در معرفی کسبوکارتان نقش مثبتی ایفا کند.
استراتژیهای هک رشد در بازاریابی
در این قسمت از مقاله هک رشد در بازاریابی بهصورت عملی میخواهیم شما را با چند ترفند و استراتژی بازاریابی نوین آشنا کنیم. هرچقدر اطلاعرسانی شما درباره محصولتان قویتر، جذابتر و پویاتر باشد، نرخ تبدیل مخاطب عام به مشتری بیشتر خواهد شد. در ادامه به دو زمینه اصلی استراتژی هک رشد در بازاریابی اشاره میکنیم و هرکدام را بهطور مفصل شرح خواهیم داد.
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی محصول (Product Marketing)
بازاریابی محتوا
با روش بازاریابی محتوا، هکرهای رشد برای دستیابی به مشتریان بیشتر، محصول موردنظرشان سر زبانها میاندازند تا بلکه بتوانند مخاطبین عام را به مشتریان دائمی تبدیل کنند:
- ایمیل مارکتینگ
- تولید محتوای جذاب در شبکههای اجتماعی
- توجه به سئو محتوا در وبسایت
- بازاریابی از طریق انفلوئنسرها
- توجه به سمینارها و وبینارها (ایجاد و شرکت در آنها)
- استفاده از روشهای تبلیغات غیرمستقیم مانند رپورتاژ
ایمیل مارکتینگ
هک رشد در بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ راه و رسم خودش را دارد.
در ادامه موضوع حتماً از راه و چاه بازاریابی ایمیلی برایتان خواهیم گفت و انواع سرویس ایمیل مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد. ایمیل مارکتینگ بهمنظور اطلاعرسانی به مخاطبان به روش بسیار جذاب که باعث شود، مخاطب رغبت کند بر روی ایمیل دریافتی کلیک کند، ایمیل باید حاوی محتوای زیر باشد:
- اطلاعرسانی درباره تخفیفها یا محصولات جدید
- 2- تولید خبرنامه در مورد مسائل روز و معرفی محصولات مرتبط
- اقدام به ارزیابی محصولات فروختهشده و یا جلب نظر مشتری در مورد خدمات کسبوکار
- یادآوری خریدهای تکمیلنشده (مشتری در سبد خرید، محصولاتی را گذاشته است اما اقدام به خرید نهایی نکرده)
- تبریک تولد و سالگرد عضویت مشتریان
ارسال فاکتور خرید، رسید و تشکرنامه بابت خریدِ آنها
هک رشد در بازاریابی و اهمیت ایمیل مارکتینگ
جالب است بدانید که بیش از 4 میلیارد نفر در دنیا از سرویس ایمیل استفاده میکنند. کمتر کسی را میتوان بیابید که کار با اینترنت را بلد باشد و ایمیل نداشته باشد. با توجه به افزایش کاربران شبکههای اجتماعی ممکن است استفاده از ایمیل کمی کمتر شده باشد اما درهرصورت افراد ایمیلی دارند که در صورت نیاز از آن استفاده میکنند.
با توجه به هزینه تبلیغات از طریق پیامک، در هک رشد در بازاریابی به اهمیت ایمیل مارکتینگ بیشتر اشاره شده است.
مزیتهای ایمیل مارکتینگ
آیا برای ارسال یک ایمیل ساده هزینه زیادی باید کرد؟ در مورد ارسال چندین ایمیل چطور؟ آیا هزینه ارسال یک ایمیل با صد ایمیل برای افراد مختلف متفاوت است؟
- ROI اهیمت دارد: ROI همان بازگشت سرمایه است که به زبان ساده میتوان گفت نرخ بازگشت سرمایه شما از خرجی که میکنید است.
مهمترین اصل در ایمیل مارکتینگ این است که بهدرستی انجام شود تا نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالا برود.
- ارزان بودن اگر نگوییم رایگان: ایمیل مارکتینگ نسبت به استراتژیهای دیگرِ هک رشد در بازاریابی بسیار ارزانتر و سریعتر اتفاق میافتد. تنها هزینه آن میتواند خرید بانک ایمیل باشد (که اگر بتوانید خودتان یک بانک ایمیلی از مشتریان خود داشته باشید دیگر هزینهای نخواهد داشت).
- همهفنحریف: هر نوع محتوایی را از طریق ایمیل میتوانید برای مخاطبین خود ارسال کنید (عکس، ویدیو، لینک و متن)
- رفتار مصرفکننده قابلتعقیب است: با خرید سرویس ایمیل مارکتینگ میتوانید پس از ارسال ایمیل، رفتار مخاطب خود را رصد کنید. متوجه خواهید شد که آیا گیرنده اقدام به باز کردن ایمیل کرده است یا خیر.
- قابلیت دستهبندی شدن: آدرس ایمیلها را میتوانید بر اساس خرید قبلی مشتریان خود دستهبندی کنید. برای مثال اگر مشتری از فروشگاه شما کتابی خریده است، ممکن است فرستادن ایمیل در مورد تخفیفهای ویژه در گروه لوازم تحریری بسیار جذاب و کارآمدتر باشد. شما میتوانید بر اساس شناخت قبلی از مشتریان، به آنها ایمیلهای درخور و مرتبط ارسال کنید.
تجزیه تحلیل ایمیلها نقش مهمی در هک رشد در بازاریابی دارد
اگر فکر میکنید تنها با فرستادن ایمیل مشتریان کسبوکارتان افزایش خواهند یافت سخت در اشتباه هستید.
اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ که نقش بسیار مهمی در هک رشد در بازاریابی ایفا میکنند، امکانات ویژهای در این راستا ارائه میدهند که بهقرار زیر است.
نرخ باز کردن ایمیل (Open Rate): نرخ بازکردن ایمیل ارسالشده توسط کاربران نسبت بهکل دریافتکنندههای ایمیل
نرخ کلیک بر روی امیل (Click-through Rate): نرخ کلیک کردن به روی لینک داخل ایمیل و دکمههای دیگر آن نسبت به کل افرادی که ایمیل را باز کردند
نرخ پرش از ایمیل (Bounce Rate): نرخ پرش از ایمیل (کسانی که هیچ کلیکی بر روی ایمیل نکردهاند)
نرخ لغو عضویت (Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که پس از دریافت ایمیل اقدام به لغو عضویت در سایت شما کردهاند
نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر از طریق ایمیل دریافتی دست به خرید و یا عضویت در سایت شما میزند.
چگونه ایمیل مارکتینگ موفق خواهد شد؟
درروش بازاریابی به روش ایمیل مارکتینگ باید به نکات اساسی که در ادامه به آنها اشاره شده است حتماً دقت شود تا هزینه و وقتیکه صرف این کارکردهاید مثمر ثمر واقع شود.
1- متن ایمیل بر اساس شناخت قبلی تنظیم شود:
تنها در روشی ایمیل مارکتینگ مؤثر خواهد بود که بتواند نیازها و علایق مخاطب را هدف قرار دهد. هرچه این هدفگیری دقیقتر باشد احتمال افزایش نرخ تبدیل بیشتر خواهد بود.
مثال: دریافت ایمیل در مورد آخرین محصولات آرایشی برای مخاطبین مذکر هیچ منفعتی ندارد و تنها میتواند نرخ لغو عضویت را بالا ببرد. و یا دریافت ایمیل تبلیغاتی برای سفر به چابهار برای کسانی که خود در چابهار زندگی میکنند، چیز خوشایندی نیست. برای این منظور به هنگام عضویت اشخاص میتوانید سؤالاتی از آنها ازجمله جنسیت، سن، علایق و محل زندگی آنها را بپرسید. با طرح این سؤالات به دنبال این هستید که مخاطبین را به گروههای تقسیم بنده شده و هدفمند تبدیل کنید.
2- تولید محتوای جذاب برای مخاطبین فراموش نشود:
اگر میخواهید مخاطبین خود را از تخفیفهای ویژه خود باخبر کنید راههای بهتری از ایمیل مارکتینگ وجود دارد. همچنین اگر به دنبال معرفی محصولات جدید سایت خود هستید بازهم راهکارهای کارآمدتری از فرستادن ایمیل وجود دارد. پس استفاده از ایمیل مارکتینگ در کجاست؟ بهجای دو حالتی که در بالا ذکر شد، میتوانید مطالب آموزشی بسیار جذاب را از طریق ایمیل در مورد کالایی که فرد از سایت شما خریده است ارسال کنید و یا او را از تخفیفهای ویژه به ازای خرید مجدد از آن دسته (کتگوری) باخبر کنید.
3- دعوت به تعامل، انسجام و بهینهسازی فراموش نشود:
هدف از هک رشد در بازاریابی رسیدن به سوددهی بسیار بالا است. تبلیغاتی که شما از طریق ایمیل میفرستید نباید تنها برای اطلاعرسانی مخاطبین باشند. بلکه باید آنها را مجاب کنید تا به فروشگاه شما بیایند و خرید خود را نهایی کنند. اینگونه دعوتها Call to Action نام دارند و به متن نوشتهشده، لحن آن و استفاده از فضای بسیار دوستانه و صمیمی وابسته است. همچنین اگر به دنبال کسب نرخ تبدیل بسیار بالا هستید باید بدانید که هک رشد در بازاریابی یکی دو روزه به ثمر نخواهد نشست.
دعوت مداوم به عضویت در سایت، یکی از بهترین راههای جمعآوری ایمیل است، انتظار نداشته باشید که در همان روزهای نخست مشتریان شما چندین برابر شوند. ارسال ایمیل بهصورت مداوم و منظم میتواند در بلندمدت نتیجه بدهد.
بازخورد ایمیلهای فرستادهشده را مداوم تجزیهوتحلیل کنید. ایمیلهای مختلفی تولید کنید و آنها را به چند گروه از مخاطبین خود بفرستید. ببینید کدامیک از آنها بازخورد بهتری داشته است و از آن فرمت بیشتر استفاده کنید (استراتژی A/B testing).
سرویسهای ارسال ایمیل انبوه
در این میان سرویسهایی برای ارسال ایمیل بهصورت همگانی وجود دارند که متأسفانه کسبوکارهای ایرانی را تحریم کردهاند. همچنین سخت شدن واریز دلاری به آنها و هزینه بسیار زیاد ارزهای خارجی دو محدودیت بزرگ بر سر راه شما جهت استفاده از سرویسهای خارجی هستند. ازاینرو چندین سرویس ایرانی و قابلاعتماد در ایران فعال هستند که میتوانید بهراحتی از آنها استفاده کنید:
- پاکت
- Sendplus
- Elastic Mail
- Mailerlite
- Mailchimp
- نجوا
بازاریابی محصول
همانطورکه گفتیم استراتژیهای هک رشد در بازاریابی به دو دسته بازاریابی محتوا و بازاریابی محصول تقسیم میشوند. ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای نوین در بازاریابی محتوا است که به آن بهطور مفصل پرداختیم. در ادامه به بازاریابی محصول اشاره خواهیم کرد و از اهمیت آن در مقوله هک رشد در بازاریابی برایتان میگوییم.
بازاریابی محصول و تفاوتهای آن با بازاریابی سنتی
بازاریابی محصول یک کار کاملاً راهبردی است، درحالیکه بازاریابی سنتی کاملاً محدود به محیط است. تمرکز بازاریابی محصول – بهعنوان یکی از استراتژیهای هک رشد در بازارایابی – تماماً بر روی افزایش تقاضا برای محصول و همگامسازی محصول با مشتریان کنونی است. این نوع از بازاریابی بر روی تمامی مراحلی که افراد برای استفاده از محصول شما طی میکنند تمرکز دارد تا بازاریابان (محصول) بتوانند کمپینهایی در جهت پشتیبانی از محصول ایجاد کنند.
درحالیکه بازاریابان سنتی بر روی موضوعات کلیتر مانند همسو کردن افکار، سئو و هر ابزاری که مربوط به جذب و تبدیلشدن مشتریان احتمالی به مشتریان ثابت بکار میروند، متمرکز هستند.
چرا مارکتینگ محصول در مقوله هک رشد در بازاریابی مهم است؟
بدون در نظر گرفتن این نوع مارکتینگ (بازاریابی) محصول پایانی شما به نهایت پتانسیل خود در میان بازار هدف نخواهد رسید. ازاینرو مارکتینگ محصول یکی از بخشهای استراتژیک و کلیدی در میان راهبردهای بازاریابی تمامی ِ کمپانیهای موفق است. ویژگیهایی که این نوع بازاریابی را مهم میکند بهقرار زیر هستند:
- داشتن درک عمیقتری از نیاز مشتری
- هدفگیری بهترِ پرسونای (شخصیت) بازار شما
- بهدست آوردن اطلاعات بیشتری از رقبای کسبوکار شما
- دقت آنها بر روی هماهنگی تیمهای بازاریابی و فروشِ محصول
- چگونگی قرارگیری محصول در بازار هدف
- افزایش سوددهی و بازده کسبوکار
وظایفی که بازاریابی محصول در مقوله هک رشد در بازاریابی ایفا میکند
شما بهعنوان صاحب کسبوکار ممکن است برای دستیابی به بازارهای جدید سراغ تیمی بروید که مشخصاً به بازاریابی محصول میپردازد. در ادامه مقاله هک رشد در بازاریابی به مسئولیتها و وظایف بازاریابان محصول اشاره میکنیم.
1- شناسایی شخصیت (Persona) مخاطبان محصول شما
شما برای دسترسی به فروش بیشتر، باید تمام زیروبم پرسونای خریداران خود را شناسایی کرده و با توجه به آن محصول خود را اصلاح کنید.
2- ایجاد موفقیتآمیز استراتژی بازاریابی محصول
حال که با خصوصیات فردی بازار هدف خود آشنا شدید، میتوانید دست به ساخت، اجرا و مدیریت کمپینهایی بزنید که همراستا با پرسونای مخاطبین شما هستند و نقش مؤثری در افزایش فروش محصول شما ایفا خواهند کرد.
3- محصولات خود را بهروز نگهدارید
همانطور که نیازها و چالشهای مخاطبین بهمرور تغییر میکند، استراتژی بازاریابی و در کل محصول شما نیز باید اصلاح شود. از وظایف مهم بازاریابی محصول بررسی نیازهای مخاطبین جهت ارائه محصولات بهتر جهت رفع آنها است.
اهمیت یادگیری هک رشد در بازاریابی و جایگاه آن در بازارهای امروزی
در این مقاله بهطور خاص بر روی ویژگیهای هک رشد در بازاریابی متمرکز شدیم و با انواع استراتژیهای نوینی که میتوانید بهوسیله آنها به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید آشنا شدید. امروزه افراد زیادی هستند که خود را هکر رشد مینامند و ادعا میکنند که درازای مبلغی میتوانند کسبوکار شما را رونق ببخشید غافل از اینکه هیچ راهبردی یک شبه جواب نخواهد داد. ما در انتهای این مقاله در نظر داریم شما را با یکی از بهترین هکرهای رشد ایران که در مقوله هک رشد در بازاریابی تبحر دارد آشنا کنیم.
چند سالی است که حسین طاهری برترین هکر رشد در ایران با ایجاد بستری بسیار مناسب، دورههای آموزشی هک رشد در بازاریابی را تدوین کرده است. شما بهعنوان صاحب کسبوکار میتوانید از این دورهها چه بهصورت حضوری و چه بهصورت غیرحضوری استفاده کنید و از پتانسیل نهفته در کسبوکار خود پرده بردارید. همانطور که گفته شد استراتژیهای مختلفی در کتابهای آموزش هک رشد در بازاریابی آمدهاند، اما به دلیل کلی بودن راهبردها، نمیتوان از آنها برای تمامی کسب و کارها استفاده کرد. شما برای رسیدن به درک بالا بایستی توسط یک فرد کاملا آگاه به این علم، آموزش ببینید. از مزایای دورههای هک رشد و پیوستن به خانواده بزرگ باشگاه هک رشد میتوانیم به چند نمونه اشاره کنیم.
- حضور در فرایند رشد
- شبکهسازی مقرون به صرفه
- آگاهی از تغییرات بازار
- اهرمسازی آنلاین
- مقاومسازی سیستم
- توسعه بازاریابی
- مدیریت تصمیمگیری
- تیمپروری در سازمان
در این زمانهای که بیشتر وقت خود را در خانه صرف میکنید و کسب و کارتان را به صورت ریموت اداره میکنید، پس چه بهتر که در دورههای آنلاین آموزش هک رشد در بازاریابی شرکت کنید و از مزایای آن بهرهمند شوید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تکنیکهای هک رشد
مبانی هک رشد
هک رشد چیست؟
آموزش هک رشد
هک رشد کسب و کار
هفت قانون سخت کارآفرینی
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام درود جناب دکتر عزیز خیلی از اینکه وقت و انرژی بالاتری رو تجربه میکنم خوشحالم