آموزش هک رشد
نگاهی اجمالی به مقوله آموزش هک رشد
با پدیدار شدن استارتآپها و نیاز اینگونه کسبوکارها به معرفی و فروش در سطح جامعه اصطلاح هک رشد به وجود آمد. همهچیز در هک رشد مربوط به جذب مشتری است و هر کسبوکاری که بتواند به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کن مسلماً بازار بهتری خواهد داشت. در این مقاله از سایت حسین طاهری سعی داریم بر اهمیت آموزش هک رشد و استراتژیها و ابزارهایی که میتواند در این راستا به هکرهای رشد کمک کنند تأکید کنیم. شما پس از خواندن دقیق این مقاله قطعاً با تمامیِ ابعاد مختلف و مزایای هک رشد آشنا میشوید و در پی دورههای آموزش و یادگیری این تکنیک خواهید بود.
در این لحظه آموزش هک رشد اهمیت دو چندانی پیدا میکند. هک رشد درواقع بازاریابی نوین با استفاده از روشهای معمول و غیرمعمول است که مشتری را در کمترین زمان ممکن روانه کسبوکار موردنظر میکند.
یک دلیل بیاورید که به هک رشد نیازی ندارید!
اگر صاحب کسبوکاری هستید و دغدغه توسعه آن را دارید، حتماً بازاریابیهای سنتی را امتحان کردهاید و زمان بسیاری را صرف آنها کردهاید و در عوض نتیجه دلخواهی که انتظار داشتید برآورده نشد.
هک رشد یکی از آن استراتژیهای توسعه کسبوکار و برندینگی است که پا را فراتر از سیستمهای سنتی و کلیشهای بازاریابی گذاشته و با روشهای سریعتر، کمهزینهتر و کارآمدتر به افزایش مشتریان کسبوکار شما کمک خواهد کرد.
اما رسیدن به این تاکتیک باید اصولی و گامبهگام انجام گیرد که مستلزم آموزش هک رشد است. بر آن هستیم که در ادامه متن شما را با مراحل هفتگانه آموزش هک رشد آشنا کنیم و با مفاهیم کاربردی و ابزارهایی که در این راستا به کمک شما خواهند آمد را موردبررسی قرار دهیم. اما پیشنهاد میشود برای درک بهتر و استفاده بهینهتر از هک رشد حتماً سراغ دورههای مدون و فوقالعاده آموزش هک رشد بروید.
در گام اول آموزش هک رشد با تعاریف مرتبط آشنا شوید
برای درک بهتر از هک رشد، بازاریابی سنتی مانند پخش کردن تراکت را با بازاریابی مدرنی که از طریق ایمیل به جمعیتی فراتر از یک محله و یا شهر اتفاق میافتد را در نظر بگیرید. در این شیوه شما نه نیاز به چاپ کاغذ دارید و نه به تراکتپخشکن. مسئله مهمتر در بازاریابی مدرن آن است که شما در کسری از ثانیه میتوانید کسبوکار خود را به جمعیتی بهاندازه یک کشور معرفی کنید.
نقش هکر رشد چیست؟
هکر رشد قلب تپنده تمام استراتژیهای لازم برای رشد کسبوکار است. تصمیمات و روشهای نوین او است که به خلق رشد کمک میکند. هکر رشد بههیچوجه دست از امتحان کردن روشهای مختلف برنمیدارد. همین جسارت هکرها است که رشد کسبوکارها را بهیکبار افزایش میدهد و سوددهی شرکت را به قبل از ورود خود و بعد از آن تقسیم میکند.
در مرحله اول آموزش کسبوکار باید به چنین نکاتی توجه کرد:
- هک رشد یک ترفند و یا دروغ جدیدی نیست، بلکه واقعاً وجود دارد و لازمه رشد استارتآپها است
- گرچه هک رشد از بازاریابی مشتق گرفته است اما علم جداگانهای بهحساب میآید
- برای رسیدن به هک رشد یا باید خودتان اینکاره باشید یا یک هکر رشد استخدام کنید
در مرحله دوم با تفاوت هک رشد و بازاریابی سنتی آشنا شوید
در این بخش از مقاله آموزش هک رشد باید با تفاوت این مفهوم و بازاریابی سنتی آشنا شوید.
برای مثال شما بهعنوان فروشنده نرمافزار و بازیهای کامپیوتری، بازاریابیهای سنتی تنها هزینه اضافی برای شما خواهند بود. درگذشته محصولات تنها به کالاهای فیزیکی اطلاق میشدند که خریدار بایستی آنها را از نزدیک موردبررسی قرار میداد. اما اکنون خدمات آنلاینی که در وبها و شبکههای اجتماعی ارائه میشوند (مانند فروش نرمافزارهای قابل دانلود و غیره) هم بهنوعی محصول بهحساب میآیند که نیاز به بازاریابیهای مختص خود هستند.
بازاریابی سنتی یا مدرن |مسئله این است
یکی از آموزههای کاربردی در آموزش هک رشد که بسیار پراهمیت است، قدرت شما در تشخیص خصوصیات هکر رشد با بازاریابان سنتی است. ما برای سهولت کار چند نمونه از تفاوتهای این دو را ذکر کردهایم:
- هکر رشد ایدههای شخصی و نوینی اجرا میکند که قبلاً کسی سراغ آنها نرفته است، درحالیکه بازاریابان همان استراتژیهای چند ده سال پیش را پیادهسازی میکنند
- خالق رشد جسارت لازم برای تسریع امور را دارد اما بازاریاب گامبهگام و حسابشده پیش میرود
- خالق رشد بدون بودجه میتواند کار خود را شروع کند، اما بازاریاب به منابع مالی احتیاج دارد
- خالق رشد به استارتآپها و شرکتهای کمتر شناختهشده نوپا کمک میکند اما بازاریاب به شرکتهای معروف و جاافتاده
- خالق رشد بیشتر تفکر میکند و ایده پردازی میکند درحالیکه بازاریاب بیشتر به تجزیهوتحلیل میپردازد.
حال که با تفاوتهای این دو آشنا شدید روند آموزش هک رشد برای شما بیشازپیش آسانتر خواهد شد. برای مثال در دورههای آموزش هک رشد پیشرو شما نحوه آنالیز محتوا را آموزش نخواهید گرفت بلکه باید روشهای مختلف جذب مشتری و ایده پردازی برای حفظ و افزایش بازدیدکننده از سایت و محصول خود را فرابگیرید.
هکر رشد باید…
در مراحل قبلی با خالق رشد آشنا شدید اما برای درک بهتر این موضوع و آشنایی با ویژگیهای فردی هکر رشد، به جدول زیر توجه کنید.
ویژگیهای هکر شد | بایدها و نبایدهای خالق رشد | |
جسارت بسیار زیادی داشته باشد | بله |
اهل ریسک کردن باشد | بله |
بهتر است که به علم برنامه نویسی تسلط داشته باشد | بله |
مانند یک گربه به همه جا سرک بکشد | بله |
هرگز ناامید نشود و دست از تلاش بر ندارد | بله |
همانطور که مشاهده کردید، هکر رشد تمامیِ ویژگیهای مثبت را باید در خود جای دهد، این ویژگیها ممکن است پس از گذراندن دورههای آموزش هک رشد در فرد ایجاد شود.
گام سوم از آموزش هک رشد – پروژه هک رشد را چگونه شروع کنیم؟
در مرحله سوم از آموزش هک رشد، نوبت شروع کردن پروژه هک رشد است. در این دورهها به شما آموزش داده خواهد شد تا هدف ویژهای برای خود تعیین کنید. در نگاه اول ممکن است این کار بسیار سطحی به نظر برسد اما با نگاهی عمیقتر متوجه خواهید شد که تعیین هدف بهاندازه رسیدن به آن سخت و حساس است. برای درک بهتر موضوع فرض کنید مدیر فروشگاه آنلاینی هستید و هدف از پروژه هک رشد، پیشرفت و بهبود کسبوکار شما است. ازاینرو سعی میکنید از طریق تبلیغات مشتریان خود را افزایش دهید، اما متوجه میشوید که باوجود افزایش بازدیدکنندگان هرگز به فروش فوقالعادهای که در سر میپروراندید دست نیافتید.
این وضعیت ممکن است به دلیل ضعف در تولید محتوای غیراصولی، خدمات و پشتیبانی ضعیف سایت شما اتفاق بیافتد. یک هکر رشد ابتدا زیرساختهای موجود را بررسی میکند و پسازآن دست به تبلیغات گسترده میزند.
در راهکار دوم، گرچه ممکن است مشتریان سایت بیشتر نشوند اما همان مشتریان سابق دست به خرید مجدد از سایت شما خواهند زد و اگر رضایتمندی آنها را جلب کنید بدون صرف هزینهای میتوانید دست به تبلیغات رایگان بزنید. پس در آموزش گامبهگام هک رشد انتخاب راهکار و استراتژی صحیح برای رسیدن به هدف، اساسیترین درس میباشد که بهطور مفصل به آن پرداخته خواهد شد.
چگونه میتوان برای رسیدن به هدف نهایی استراتژی مناسبی در نظر گرفت؟
هر کسبوکاری منحصربهفرد است پس هدف نهایی آنهم با دیگری متفاوت خواهد بود. شما بهعنوان هکر رشد و یا مدیری که دغدغه افزایش فروش محصول خود را دارد از چند طریق میتوانید به هک رشد دست پیدا کنید.
- نقاط قوت کسبوکار خود را پیدا و سپس تقویت کنید
- تجربیات تلخ گذشته را بهکلی فراموش کنید
- استراتژیها را تجزیهوتحلیل کنید
تمامی این مراحل بهعلاوه راهکارهای نوین دیگر دربستههای آموزش هک رشد به شما تعلیم داده میشود، ما در اینجا سعی داریم شما را با خلاصهای ازآنچه که در دورههای آموزش هک رشد اتفاق میافتد آشنا کنیم.
مرحله چهارم از آموزش هک رشد –ارزیابی استراتژیها
یکی از راههای بازاریابی نوین استفاده از اطلاعرسانی از طریق ایمیل است. شما پس از آنکه برای اعضا و خریداران قبلی ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید، متوجه خواهید شد که فروش محصولات شما افزایش چشمگیری داشته است. برای اینکه مطمئن شوید افزایش فروش تنها به دلیل ارسال ایمیل بوده و نه عوامل دیگری، بایستی چند تجزیه و تحلیل ساده اما کاربردی را امتحان کنید.
در این مرحله به شما آموزش داده خواهد شد که از گروه کنترل استفاده کنید. گروه کنترل، به زبان سادهتر، همان عدهای هستند که ایمیل را دریافت نخواهند کرد. اگر میخواهید مطمئن شوید عوامل تصادفی مانند تغییرات قیمت، سال و فصل و غیره بر فروش شما تأثیرگذار نبودهاند باید یک گروه کنترل در نظر بگیرید و برای آنها ایمیلی ارسال نکنید. سپس نتیجه حاصلشده را بین گروهی که ایمیل تبلیغاتی دریافت کردهاند و گروه کنترل (گروهی که ایمیل دریافت نکردهاند) مقایسه کنید. بدین ترتیب متوجه خواهید شد که استراتژی اتخاذشده چند درصد بر فروش روزافزون کسبوکارتان تأثیرگذار بوده است.
روشهای تجزیهوتحلیلی که در دورههای آموزش هک رشد به آنها پرداخته میشود:
روش تست A/B یکی از تستهای موردعلاقه هکرها است که نیاز به آموزش دقیق دارد. همانطور که از نام آن پیدا است شما برای تعیین تأثیرگذاری بیشتر، دو گزینه را انتخاب میکنید (A وB ). اگر در روش قبلی برای تعیین گروه کنترل به آنها هیچ ایمیلی فرستاده نمیشد، در این روش بهتمامی کاربران ایمیل تبلیغاتی فرستاده میشود اما با دو متن متفاوت!
اگر کل کاربرانی که ایمیل خود را در اختیار شما قرار دادهاند را 1000 نفر در نظر بگیریم، این اتفاق میافتد:
- گروه اول شامل 500 ایمیل، تیتر ایمیل: تنها سه روز دیگر تا پایان حراج فرصت باقیمانده است!
- گروه دوم شامل 500 ایمیل، تیتر ایمیل: برای استفاده از تخفیف کالاها، فرصت چندانی ندارید!
پسازآنکه ایمیل به هر دو گروه ارسال شد، نتایج حاصله را با یکدیگر مقایسه و تجزیه تحلیل کنید. از تیتری که تأثیر بیشتری بر فروش شما گذاشته است، در مراحل بعدی نیز استفاده کنید.
آنالیز اول ماجراست و آخر کار نیست!
هنگامیکه ایده جدیدی را آزمایش میکنید و پس از مدتی تأثیرات آن را مورد ارزیابی قرار میدهید احتمال شکست بسیار زیاد است. در این مواقع به شما آموزش داده خواهد شد که هرگز ناامید نشوید، از ارزیابی کردن شکست خود درس بگیرید و دوباره تلاش کنید. یکی از خصوصیاتی که هکر رشد را با دیگر افراد جامعه متمایز میسازد، سماجت بیشازحد او است. در هک رشد متوجه میشوید که از یک استراتژی میتوان بارها و بارها استفاده کرد بدون آنکه از آن خسته و ناامید شوید.
گام پنجم از آموزش هک رشد – با قیف هک رشد آشنا شوید
آیا تابهحال به نحوه عملکرد قیف دقت کردهاید؟ وظیفه قیف در اصل هدایت حجم زیادی از مایعات به محدوده کوچکتری میباشد. قیف هک مبحث دیگری است که مفصلاً در دورههای آموزش هک رشد به آن پرداخته میشود. در نگاه کلیتر ما خواهان تبدیل کردن بازدیدکنندگان و مخاطبین معمولی خود به مشتریان بالقوه و دائمی هستیم که از طریق همین را بتوانیم به رشد قابلتوجهی دست پیدا کنیم. اگر شما صاحب کسبوکار آنلاین باشید متوجه هستید که تمامیِ افرادی که به پیج یا وبسایت شما وارد میشوند، مشتری نیستند.
البته فرقی نمیکند که کسبوکار شما آنلاین باشد یا نه، از افراد زیادی که پا به مغازه شما میگذارند تعداد کمی از آنها تبدیل به مشتری خواهند شد.
نسبت افراد بازدیدکننده به افرادی که دست به خرید از فروشگاه شما میزنند مانند حجم زیادی از مایعات است که بالای قیف قرار دارند و میخواهند به یک مسیر باریکتر که همان مشتری دائمی است وارد شوند.
در قیف هک رشد تبدیل مخاطبان تصادفی به مشتری وفادار و حفظ مشتریان قدیمی به یک اندازه اهمیت دارند.
مراحل قیف هک رشد
قیف هک رشد عمدتاً به شش مرحله تقسیم میشود که هرچه به سطوح پایینتر میرویم کوچک و کوچکتر خواهند شد. در ادامه به توضیح آنها پرداختهایم:
آگاهی (Awareness):
همانطور که از نام این مرحله پیداست، با استفاده از روشهای گوناگون بایستی فروشگاه اینترنتی خود را تبلیغ کنید تا به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید. در این مرحله که اولین مرحله از قیف هک رشد است همه تبلیغ شما را خواهند دید، اما تعداد کسانی که کنجکاو میشوند و به سایت شما میآیند کمتر خواهند بود.
اگر تمامی مراحل را به خوبی بگذرانید میتوانید به یک درآمدزایی خوبی دست پیدا کنید. از همین رو پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش هک رشد حتماً شرکت کنید تا بتوانید کسبوکار خود را به مرحله بعدی برسانید.
جذب مخاطب (Acquistion):
حالا که توانستهاید مخاطبان بیشتری را به سمت فروشگاه و سایت خود سوق دهید، وقت آن رسیده است که با استفاده از زیرساختهای لازم کاری کنید تا مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما بگذارند. هرچقدر مخاطب شما از یک صفحه به صفحه دیگر شما برود و مطالب شما را بخواند و دنبال کند، ممکن است برای استفاده از مطالب بار دیگر وارد سایت شما شود.
عضویت (Activation):
در این مرحله از قیف هک رشد، مخاطب عام شما به یک عضو خاص وبسایت شما تبدیل خواهد شد. مادامیکه فردی به عضویت سایت شما درآمد نوید آن میرود که در آینده نه چندان دور از فروشگاه شما خرید کند. اگر دارای کسبوکار غیر اینترنتی هستید با ارائه دادنِ محصول آزمایشی به مشتریان خود برای تست محصول، میتوانید از این مرحله سربلند خارج شوید.
حفظ مخاطب (Retention)
در این مرحله باید تمام انرژی خود را صرف حفظ کردن مخاطبین خود کنید. ارسال پیامهای تبلیغاتی و ارائه کدهای تخفیف بسیار جذاب از روشهای مؤثر در این مرحله هستند. روشهای بسیار زیادی وجود دارند که میتوان از آنها جهت حفظ مشتریان خود استفاده کرد. در دورههای آموزش هک رشد آقای حسین طاهری بهتمامی این روشهای مؤثر پرداختهشده است.
درآمد (Revenue)
اگر مراحل قبلی قیف هک رشد را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید، وقت درآمدزایی کسبوکار شما رسیده است. در این مرحله مخاطب عامی که مرحلهبهمرحله پیش رفت و درنهایت اولین سفارش خود در سایت شما (یا هر کسبوکار دیگری) را به ثبت رساند، بالاخره به یک مشتری واقعی تبدیل شد. این فعلوانفعالات که در بازاریابی نوین ترنزیشن (Transition) نام دارد اتفاقی نخواهد بود. برای استفاده هرچه بهتر از استراتژیهای نوین، به آموزش هک رشد و دورههای تخصصی آن احتیاج دارید.
بازگشت (Referral)
ا
مرحله آخر قیف تضمینکننده سوددهی مداوم کسبوکار شما خواهد بود. در دورههای آموزش هک رشد به شما روشهای جلب رضایت مشتری آموزش داده خواهد شد تا برای خرید مجدد و استفاده از سایت (مغازه) به سراغ رقبای شما نروند.
گام ششم از آموزش هک رشد – بازاریابیهای کششی و فشاری
یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در آموزش هک رشد آشنایی مدیران کسبوکار با بازاریابی کششی و فشاری است. در بازاریابی فشاری همانطور که از نامش پیداست، کالا (خدمات) به سمت مخاطب سوق داده خواهد شد.
برای درک بازاریابی فشاری (Push Marketing) چند نمونهای که با آن برخورد داشتهاید را متذکر میشویم:
- افرادی که تعدادی کتاب به در خانه شما میآورند.
- وادار کردن مخاطب به دیدن یک تبلیغ (مانند پروسهای که در یوتیوب اتفاق میافتد)
- تبلیغات آنلاین مانند بنر و یا قرار دادن لینک در وبسایتهای پربازدید.
از روشهایی که در بازاریابی کششی مورداستفاده قرار میگیرد به چند نمونه اشاره میکنیم:
- شرکت در سمینارها
- استفاده از پادکست
- استفاده از انفلوئنسرها در شبکههای مجازی
- وبلاگ نویسی و استفاده از پست مهمان
گام ششم از آموزش هک رشد – ایجاد ویژگیهای منحصربهفرد محصول
فرض کنید وارد یک رستوران میشوید و یک غذای معمولی سفارش میدهید، کسی که برای گرفتن سفارش بهطرف شما میآید پیشنهاد سفارش یک سیبزمینی و یا سالاد سزار را میدهد. این استراتژی در دنیای امروزی با نام آپسل یا Upsell معرفی میشود که در زبان فارسی به معنی پیشفروش کالا است.
هک رشد را با متخصص آن آموزش ببینید
در این مقاله شما را با هک رشد آشنا کردیم و گفتیم تا چه حد میتواند در فروش محصولاتتان کمک کند. ما برای مدیران پکیج آموزش هک رشد حسین طاهری که بهعنوان برترین هکر رشد ایران شناخته میشود را پیشنهاد میدهیم. این پکیج شامل ویژگیهایی است که آن را با سایر آموزشها متفاوت میکند.
- آموزش هک رشد بهصورت کاملاً علمی و کاربردی
- آشنا ساختن مدیران از آخرین متدها و روشهای بازاریابی نوین
- ذکر نمونههای واقعی که از طریق این آموزش به سوددهی کلانی رسیدند
- جلسات ویژه برای مدیران استارتآپها
- راهنمایی دادن مدیران و شرکتکنندگان حتی پس از اتمام دوره
- امکان استفاده از دوره بهصورت آنلاین و حضوری
تکنیکهای هک رشد
مبانی هک رشد
هک رشد چیست؟
هک رشد در بازاریابی
آموزش هک رشد
هک رشد کسب و کار
هفت قانون سخت کارآفرینی
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تکنیکهای هک رشد
مبانی هک رشد
هک رشد بازاریابی
درباره بیزینس کوچینگ چه میدانید؟
هک رشد چیست؟
چگونه بیزینس کوچ شوم؟
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بنام خدا، مطالب بسیار جالبی را در هک رشد اعلام فرموده بودید که بیشتر مبتنی بر فرهنگ جوامع اروپایی است و به نظر میرسه در جوامعی که ریشه سنتی دارند و ارتباطات فامیلی پر رنگتر هست، نحوه استفاده از این ارتباطات در رشد کسب و کارها درخور توجه هست و در واقع استفاده از فرهنگ بومی در رشد کسب و کارها بعنوان یک پارامتر هک رشد قابل استفاده است.
سلام ودرود. متشکرم از مطالب مفید وکاربردی
هکر رشد باید در مورد بسیاری چیزها حداقل بداند.وسعت دانش ، عمق دانش.کمی در مورد روانشناسی بداند، کمی از چرخه های ویروسی محتوا و تبلیغات بداند ، کمی از کمپین های ایمیل مارکتینگ وکمی از …. خلاصه باید از هر چمن ، گلی گلچین کرده باشد .
این پیشرفت نیازمند ماه ها تمرین و تلاش است. وهیچ راه میانبری برای به پایان رساندن یک ماراتن یا به رشد رساندن یک محصول وجود ندارد . دید گاه شما قابل ستایش هست بیکران سپاس.