برندینگمقالات

روشهای برند سازی شخصی مدیران

۱۸ روش اختصاصی و کلیدی برای توسعه برند شخصی

روش‌های ایجاد اصالت و برند سازی شخصی مدیران :

1-تمایز

در مقاله تقویت برند شخصی برای ایجاد اعتبار بالا به این نکته اشاره کردیم. به اندازه کافی کپی وجود دارد. اگر کپی کنید، این کار از شما یک بازیگر درجه دو می‌سازد. برای برندسازی شخصی مدیران استفاده از تبلیغات تقلبی یا فیک یا ساختاریافته لوکس برایتان برند شخصی نمی‌سازد.

2- تمرکز

روی یک بازار و یک فعالیت تمرکز کنید. دنیا به این سمت رفته است و این اصل در ایران هم در حال پیشرفت است. در تعریف مقصود هم سعی کنید کار و برند خود را در یک جمله مشخص کنید. سعی کنید استراتژی برند شخصی خود را در یک عبارت خلاصه نمایید.

3- کمک‌رسانی

این بخش به خود شما هم بسیار کمک می‌کند. برای برند سازی شخصی مدیران به دیگران کمک کنید و حسن نیت خود را به دیگران نشان دهید. شکست و موفقیت‌هایتان را به عنوان یک تجربه در اختیار دیگران قرار دهید. منتظر نمانید تا فرصت‌ها به سمت شما بیایند. برای داوطلب شدن اولین باشید. از فعالیت‌های هدفمند و مفیدشان حمایت کنید. در حوزه وکالت چند سایت بی‌فایده داریم. در این سایت افراد دغدغه‌های خود را می‌نویسند که معمولاً دغدغه‌های بزرگی هم هستند ولی پاسخ وکلای این سایت جوابگوی دغدغه افراد نیست و در نهایت این افراد را به یکی از وکلا و یا شماره تماس‌های دفتر خود ارجاع می‌دهند. بسیاری از افراد مانند همین سایت هستند و فکر می‌کنند که اگر افراد را تشنه نگه داشته باشند، مشتری آن‌ها خواهند شد. باید در بسیاری از موارد سخاوت خرج کنید و همین سخاوت است که برای شما اصالت و اعتماد به همراه می‌آورد. این سخاوت باید همیشگی باشد تا پیوستگی و اصالت ایجاد کند. در عملکرد و ارائه خدمات سخاوت داشته باشید که بخشی از ویترین و نمایش شما نیز خواهد بود.

4- طراحی یکپارچه و متحد

برای نمایش برند سازی شخصی مدیران باید طراحی یکپارچه و متحد داشته باشید که همان هویت بصری است. تشکیل هویت باید هوشمندانه و شکیل باشد که می‌تواند شامل لوگوی جذاب، پالت رنگ خاص و اختصاصی باشد. سایت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. اگر لازم بود به سراغ یک شرکت قدرتمند گرافیکی بروید. استانداردهای طراحی خود را در رنگ و المان تعریف کنید.

5- طرفداران

یک گروه یا قبیله داشته باشید. انتظار نداشته باشید همه مخاطب شما و مشتری شما باشند. ویژگی‌های مخاطبان را تعریف کنید. با هواداران و طرفداران یا قبیله خود حرف بزنید و تعامل داشته باشید. یکی از روش‌های خوب برای call to act درج پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی است که از کاربران می‌خواهید دیدگاه خود را درباره مسئله عنوان شده ذکر کنند. اغلب وب‌سایت‌های موفق اخیر ایران فرصت گفتگو را به وجود آورده‌اند و وقت گذاشته‌اند تا با مشتریان خود حرف بزنند. ارتباط رسانه‌های امروز دیگر به شکل مونولوگ و یک طرفه نیستند و ارتباطشان دیالوگ و دوطرفه شده است. همان قدر که اطلاعات می‌دهید، باید درگاه ورودی اطلاعات هم داشته باشید. اگر نتوانید این فضا را ایجاد کنید، دیگر مخاطب نخواهید داشت. مخاطب کسی است که مورد خطاب قرار می‌گیرد و از او یک بازخوردی دریافت می‌کنید. یکسری شنوده دارید که مطمئناً خیلی به پیام‌ها و سیگنال‌هایی که برایشان می‌فرستید، توجه نمی‌کنند. در این حالت تصور می‌کنید که در حال انجام پیام‌رسانی هستید و افراد زیادی هم شما را دنبال می‌کنند در صورتی که این طور نیست.

6-پیوستن به گروه‌های اجتماعی

به گروه‌های اجتماعی، انجمن‌های علمی، انجمن مدرسه، انجمن محلی، خیریه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و… بپیوندید. گروه‌های ایده پرداز را پیدا کنید و به آن‌ها بپیوندید. این گروه‌ها به شما ایده‌های بیشتری می‌دهد. بخشی از این افراد که در مسیر شما هستند و ممکن است از برند شما کوچک‌تر هم باشند، ایده‌های خوبی دارند که ایده‌های پخته‌ای به شمار نمی‌روند ولی می‌توانند در ذهن شما رشد کنند و ایده‌های بهتری از آن‌ها بسازند. با عضویت در این انجمن‌ها صاحب ایده‌های بهتر می‌شوید.

ارتباط با دیگران برای رشد برندسازی شخصی مدیران ضروری است. گروه‌هایی را بیابید که عضو شدن در آن‌ها هم مایه افتخار برای شما باشد و هم برای آن‌ها. عضویت در انجمن سخنران حرفه‌ای انگلستان نمونه‌ای از این موارد است. عنوان این گروه‌های اجتماعی خیلی به شما کمک می‌کند. در این گروه‌ها با افرادی کار می‌کنید که مشابه شما هستند. اصفهانی‌ها یک جمله بسیار خوبی دارند که می‌گوید: «کار تو همکار می‌چرخد.» این جمله خیلی عمیق و طلایی است. برای مثال اگر برای حل مشکل قلبی به یک پزشک مراجعه کنید و او نتواند برای شما کاری انجام دهد، شما را به پزشک قوی‌تری معرفی خواهد کرد. در واقع این پزشک برند پزشک قوی‌تر را تبلیغ می‌کند. معرفی کسی که برند قوی‌تری دارد، برای آن شخص نیز افتخار دارد.

7- افراد تأثیرگذار صنعت

تا می‌توانید به افراد تأثیرگذار صنعت خودتان وصل شوید. از آن‌ها نظر بگیرید. برایشان برنامه داشته باشید. افراد حرفه‌ای و بانفوذ، دوستان حرفه‌ای و بانفوذی دارند که شما به آن‌ها نیز معرفی خواهید شد و درهای تازه به روی شما باز می‌شود. ایده‌ای دارم که در آینده به شما معرفی خواهم کرد. در حال نوشتن یک کتاب با شخص بسیار سرشناسی هستم. به نظر شما این فرد در زمان رونمایی از کتاب چه افرادی را دعوت می‌کند؟ افراد متناسب با خودش. چه کسانی تمبری که برای آن کتاب آماده می‌شود را امضا می‌کنند؟ برای برندسازی شخصی مدیران باید راهی پیدا کنید تا برای افراد تأثیرگذار قابل‌اعتماد باشید و با شما همکاری کنند.

8- قدردانی از دیگران

از هر کسی که به شما کمک کرده تا برند شخصی خود را توسعه دهید، تشکر کنید. قدردانی از همسر، مدیر سابق، مشتری و… . من بزرگ‌ترین درس‌هایم را از مشتریانم گرفته‌ام. همیشه قدردان دیگران باشید.

9- واژه‌سازی

برای برند سازی شخصی مدیران در حوزه تخصصی کسب‌و‌کار، خدمات و برند شخصی خود واژه‌نامه تخصصی ایجاد کنید. مثل تکه کلمه‌هایی که افراد دارند؛ مانند کلمه بنابراین برای استاد الهی قمشه‌ای و یا جملاتی که رامبد جوان در ابتدا و انتهای برنامه‌هایش به کار می‌برد. این واژه‌ها می‌تواند خیلی ساده باشد. ما واژه‌ای را به طور اتفاقی ایجاد کردیم به اسم شکست یابی؛ یعنی باید به دنبال علت شکست‌هایمان باشیم. ما بعد از شکست‌هایمان قوی‌تر می‌شویم. برند شخصی خود را با چند کلیدواژه مناسب مطرح کنید. روش دیگر این است که ببینیم جستجو کنندگان در گوگل با چه کلیدواژه‌هایی به شما می‌رسند؟ من برای این کار الگویی را تعریف کردم که می‌تواند برای دیگران هم کاربرد داشته باشد. برای مثال شیرابه‌های سازمانی یکی از واژه‌هایی است که توسط یکی از همکاران دیگر ما ارائه شد. برای خود یک لیست کوتاه از کلیدواژه‌های اختصاصی تهیه کنید و از آن در وب‌سایت و پروفایل تمام رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

10- شبکه‌سازی

این بحث با بازاریابی شبکه‌ای و فروش شبکه‌ای تفاوت دارد. در شبکه‌سازی به صورت هدفمند با افراد حرفه‌ای رابطه برقرار می‌کنید. دوستان جدید پیدا کنید. در سطح محلی، منطقه‌ای و جهانی با افراد جدید ارتباط برقرار کنید. کارت ویزیت یا کالای مشابه باارزش‌تر دیگری داشته باشید تا بین افراد پخش کنید. این کالای باارزش‌تر می‌تواند کتاب یا مقاله چاپ شده از شما باشد شاید کسی نخواند ولی به یادشان می‌ماند که مقاله یا کتاب نوشته‌اید. حتی اگر بخوانند هم یادشان نمی‌ماند ولی به یادشان می‌ماند که شما نویسنده کتاب هستید.

11- پرسش‌ها

مخاطبان شما سؤالات زیادی دارند. وقتی کسی مقصودش را به شما می‌گوید، کلی سؤال در ذهن شما ایجاد می‌شود. سؤالات زیادی وجود دارد که صحبت کردن درباره آن‌ها موجب می‌شود تا دیگران با شما صحبت کنند و در این صحبت‌ها کلی ایده وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند و یا راه‌حل‌هایی ارائه شود که شرایط کسب و کار شما را بهبود ببخشد. دکتر روستا می‌گویند: «هر جا که مشتری می‌گوید ای‌کاش! یعنی پول و نیاز وجود دارد» از این بخش راحت عبور نکنید. یکسری پرسش‌ها را بیابید که مخاطبان به دنبال جواب آن‌ها هستند و برایش وقت می‌گذارند. در بسیاری از برندهای شخصی در ایران در این بخش هیچ کاری انجام نداده‌اند. از مخاطبان خود بخواهید تا در گفتگو شرکت کنند. همه یک شنونده خوب را دوست دارند.

12-وبلاگ و محتوا

برای برند سازی شخصی مدیران می‌بایست ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را هر زمانی که بخواهید، منتشر کنید. محتوای با ارزش مثل آهن‌رباست. سایتی به نام سایت دکتر سلام هست که جز سایت‌های پر بازده است که با همین روال جلو می‌رود ولی یک مشکل دارد. پشت این سایت هیچ برند شخصی وجود ندارد. اگر یک برند شخصی داشت خیلی موفق‌تر بود. همیشه در دادن اطلاعات به دیگران افراد خسیسی هستیم. در سایت خود مطالب ارزشمند و رایگان عرضه کنید. از خدا یاد بگیرید. خدا تمام اطلاعاتی که برای زندگی خوب را در یک کتاب قرار داده است. شما هم این منبع را ایجاد کنید. وقت بگذارید. این همان اقدام و عمل است. وبلاگ، محتوا و سایت را جدی بگیرید. راه‌اندازی آن‌ها به‌تنهایی اهمیتی ندارد. آیا سایتتان به‌روز می‌شود؟ آخرین پست در وب‌سایتتان چه بوده؟ آیا مگاپست بوده است؟ آیا مطالب ارائه شده پاسخ سؤال مخاطب است؟ آیا قلاب ایمیل و ویدئو در آن وجود دارد؟

ترکیب جذابی از محتوا در فرمت‌های مختلف ایجاد کنید تا شناخت و اعتمادی که برندتان نیاز دارد را به دست آورید. یک چالش جدید برای بچه‌های شرکت ایجاد کرده‌ام. خواستم تا صد مقاله سایت را به سی تا کاهش دهند. به دنبال کمیت نباشید. یک صفحه داشته باشید ولی کیفیت داشته باشد. هر روز که با یک سؤال جدید از مشتری مواجه شدید، آن را در صفحه خود درج کنید و کلونی را تشکیل دهید.

13- سخنرانی و تریبون

قدرت تریبون غیرقابل انکار است. پشت میکروفون بروید و آنچه را که می‌دانید با دیگران به اشتراک بگذارید. روی آوا، فن بیان، ادبیات، محتوا و هوش بیانی خود کار کنید. برای رشد و توسعه برند و سارمان خود به تریبون نیاز دارید. به عنوان مدیر یک سازمان به تریبون نیاز دارید. در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید از تولید انواع و اقسام کالا تا خدمات به تریبون نیاز دارید. در سخنرانی تجربه و نگرش خود را به اشتراک بگذارید. اقدامات درستی که در اثر تجربیات به‌دست‌آمده انجام داده‌اید را به دیگران منتقل کنید.

14-وب‌سایت

باید در فضای مجازی یک ملک داشته باشید و بهترین آن وب‌سایت است. مالک ملک اینترنتی خود باشید. سرقفلی این ملک چقدر است؟ بعضی‌ها توانسته‌اند این ملک را ایجاد کنند. بسیاری از مدیران کلی دفتر و ملک و کارخانه دارند ولی ملک اینترنتی ندارند. سال 1396 رنک سایت من حدود 2000 بود با 250 بازدید کنند و طی دو سال رنک وب‌سایت من به 10000 رسید با 700 بازدید کننده. به این معناست که تعداد وب‌سایت‌هایی که در این دو سال راه‌اندازی شده‌اند، بسیار زیاد است. چقدر وب‌سایت‌ها خوب شده‌اند. یک بیزنسی مثل وب‌سایت «چطور» ظرف دو سال با استراتژی کل تبلیغات در فضای مجازی را جمع می‌کند و در ماه بالای 4 میلیارد تومان حق تبلیغ می‌گیرد. کل شرکت‌های تبلیغات همسان و کلیکی ایجاد شده است. نرخ ارزان‌ترین کلیک 330 تومان است. سال 90 این هزینه فقط 4 تومان می‌باشد. در سایت‌های خوب این قیمت به 1000 تا 1500 می‌رسد که به این معناست که مهمان دعوت کردن به این ملک این‌قدر سخت شده است. من خیلی موافق نبودم ولی از یک استراتژیست های بزرگ بازاریابی معتقد است که «وب‌سایت شما مثل تله موش و محتوای وب‌سایت شما مانند پنیر است.» اگر محتوایی در این تله موش نگذارید هیچ فایده‌ای ندارد حتی اگر در شبکه‌های اجتماعی خوب کار کنید. به نظر من وب‌سایت شما ستاد مرکزی برند شما است. هر کاری که انجام می‌دهید باید ستاد مرکزی آن در وب‌سایت شما باشد.

15- سرچ

ارزیابی کنید که دنیا شما را چگونه می‌بیند. خودتان را در گوگل جستجو کنید. به نتیجه جستجو به عنوان کارت ویزیتی نگاه کنید که همه در سراسر دنیا به آن دسترسی دارند. گوگل اپلیکشنی به اسم google alert دارد. اسم خودتان را به آن می‌دهید هرجایی که در وب از شما یا به اسم شما مطلبی منتشر شود به شما آلارم می‌دهد. خیلی جذاب است. این برایتان به یک بازی شبیه می‌شود و شما مدام دلتان می‌خواهد محتوا تولید کنید تا در وب share شود و برایتان آلارم بیاید. مثل منشن کردن در اینستاگرام است. اگر کسی تگ تان کند چه احساسی خواهید داشت؟

16- شبکه‌های اجتماعی

کانون برندینگ شخصی در اینترنت شبکه‌های اجتماعی هستند که معتبرترین آن‌ها لینکدین است. آدم‌های معمولی در لینکدین جایی ندارند. پست‌های کوچک هم در این فضا تأثیرگذار است. دلم می‌خواست با یک کمپانی ارتباط برقرار کنم. چندین بار برایشان محتوا و ایمیل فرستاده بودم اما با کمک لینکدین توانستم به آن کمپانی دسترسی پیدا کنم و از طریق آن کمپانی رابطه‌های زیادی با سایر شرکت‌ها پیدا کردم. تداوم محتوای اصیل در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. محتوا مال خودتان باشد. ویدئو ضبط کنید حتی اگر استودیو ندارید. این مسئله با سلفی گرفتن خیلی متفاوت است. فلسفه تهیه سریال رکاب همین بود. یک کار مهم و متفاوت انجام دهید. همه دوست دارند به تماشای محتوای تمیز و حرفه‌ای بنشینند.

17- ایمیل مارکتینگ

یک لیست از مخاطبات ایمیلی برای خود تهیه کنید و آن را گسترش دهید. در سایت گوگل روش پیدا کردن فایل csf را جستجو کنید لیستی از همه افرادی که به شما ایمیل داده‌اند یا شما از آن‌ها ایمیل گرفته‌اید را پیدا کنید. سپس این فایل را به سایت sender.net ببرید تا 2500 ایمیل مارکتینگ رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. در این سایت همه آموزش‌های لازم وجود دارد. ایمیل برای شما مخاطب با کیفیت به همراه می‌آورد. صاحب مخاطب شوید. ایمیل مارکتینگ هنوز، بیشترین نرخ بازدهی را بین روش‌های بازاریابی دارد. با ایمیل می‌توانید مخاطبان خود را رفتارشناسی کنید. ایمیل برگ برنده شما و رسانه‌ی مالی شما است و ارزان‌ترین روش بازاریابی است فقط روش درست استفاده از آن را نمی‌دانید. هنوز شرکت‌های بزرگ ایرانی از همین روش بازاریابی استفاده می‌کنند به‌خصوص در فضای دیجیتال.

18- صوت و تصویر (ویدئو | پادکست)

دوربین و میکروفون خود را روشن کنید و آنچه در ذهنتان درباره مخاطبان و کسب و کارتان می‌گذرد را بگویید؛ البته الان همه موبایل‌ها این امکان را با بالاترین کیفیت دارند. دیدگاهتان را به گوش مردم برسانید. شما فکر می‌کنید که گوش نمی‌دهند. آن‌ها گوش می‌کنند و کامنت می‌دهند. افراد حرفه‌ای در پادکست‌ها حضور دارند. در حال حاضر اپلیکیشن های زیادی برای تولید پادکست وجود دارد. با یک وقت کم می‌توانید پادکست تولید کنید. برنامه اختصاصی خود را بسازید و هر اسمی که دوست دارید برایش انتخاب کنید. برای انتخاب اسم خیلی وقت لازم نیست. حین اجرای کار به ایده‌های خب می‌رسید. کافی است کار را شروع کنید. احساس قبل از اقدام و عقل شکل می‌گیرد. مهارت‌های کلامی و فن بیان خود را تقویت کنید. به لنز دوربین نگاه کنید. ویدئو را در سبد رسانه‌ای خود جای دهید. استفاده و تولید ویدئو 100 درصد افزایش داشته است. 83 درصد ترافیک وب افراد را ویدئو به خود اختصاص داده است. ویدئو اعتماد را افزایش می‌دهد. کمک می‌کند تا در چشم مخاطب، صمیمی و بی‌ریا جلوه کنید. ساختن ویدئو ساده است.

همه موارد ذکر شده اصالت ایجاد می‌کند و این اصالت یعنی برند شخصی.

توصیه‌هایی درباره برند سازی شخصی مدیران

  • در صنعت خود یک دانش‌آموز بمانید. راه همیشه در صحنه ماندن به‌روز بودن است. در صنعت خود همیشه به دنبال یادگیری باشید. یادگیری باعث می‌شود عملکرد و فکر و هدف همیشه به‌روز باشد. عملکرد بخشی از پروسه پیوستگی است که اصالت را می‌سازد.
  • قبل از مجازی شدن حقیقی باشید. برند حقیقی باشید. برندهای مجازی پربازدید پرطرفدار فیک زیاد داریم. ادا درمیاورند.
  • مقصودتان مقصد مشتریان باشد. بیانیه مقصود را مشخص کنید. منافع مشتریان مقصد مشتریان است. ما چطور می‌توانیم افراد را با خودمان همراه کنیم که نمی‌دانیم به کجا می‌روند؟
  • گم نشوید. هم خودتان را گم نکنید و هم در بازار گم نشوید. در ویترین باشید. مراقب باشی در شلوغی تولید محتوای رقبا با همان محتوایی که شبیه بقیه است، گم نشوید.
  • ساخت برند شخصی زمان‌بر است. حداقل سه سال به زمان برای برند سازی شخصی مدیران نیاز دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن