طراحی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟
طراحی کمپین تبلیغاتی چیزی نیست که هنگام دوش گرفتن به ذهن برسد. کمپینهای موفق، بیشتر از اینکه بر روی یک ایده بزرگ و عالی تمرکز کنند، به سمت تحقیقات دقیق، تفکر عالی، جزئیات و نحوه اجرا گرایش دارند. برنامهریزی برای یک کمپین تبلیغاتی با درک جایگاه خود در بازار آغاز و با پرداختن به جزئیاتی همچون جملهبندی آگهی پایان میپذیرد. در این راستا شما ممکن است در مورد مسائلی همچون لباس کارمندان، لوازمالتحریر مورداستفاده، دکوراسیون محل کار و مواردی از این قبیل، تصمیماتی بگیرید. به یاد داشته باشید که برنامهریزی شما قرار نیست مشابه زندان، محدود باشد. ازآنجاییکه هیچ برنامهای به طور کلی واقعیت را منعکس نمیکند، شما باید ذهنیت گذشته خود را ترک کنید و تغییراتی ایجاد نمایید. بهعلاوه شما باید بهطور کامل خود را متعهد به اجرای برنامه خود یا نسخههای اصلاحشده آن در آیندهنمایید. در این صورت شما قدمی بزرگ باقدرت تمام به سمت رشد و پیشرفت بر خواهید داشت. یک تجارت در حال رشد, همان اندازه که به یک برنامه کاری جدید نیاز دارد, نیازمند طراحی کمپین تبلیغاتی جدید نیز هست.
۱. شما باید مجدداً کالا یا خدمت خود را تعریف کنید. محصول خود را به همراه ویژگیها و مزایای آن با تمامی جزئیات توصیف نمایید. بر وجه تمایز آن از محصولات رقیب تأکید کنید. خصوصیات کلیدی آن از قبیل قیمت, کارآمدی, پراکندگی و جایگزینی را برجستهنمایید. بهعبارتدیگر, بدانید که قصد فروش چه چیزی را دارید و مردم برای چه منظوری قصد خرید آن را دارند.
۲. بخشهای مختلف بازاری را که امید میرود در آن تقاضا برای محصول شما افزایش یابد, در نظر بگیرید. در مورد اینکه بیشتر احتمال خریده شدن آن توسط چگونه خریدارانی وجود دارد, تصمیم بگیرید. در این مرحله, مشتریان نهایی خود را بهتفصیل, با توجه به معیارهایی از قبیل سن آماری, جنسیت, ساختار خانوادگی, میزان درآمد, منطقههای جغرافیایی, سبک زندگی, الگوهای خرید و مواردی نظیر آن توصیف نمایید. در نظر داشته باشید که دقیقاً چه کسانی باعث رشد شما خواهند شد.
آیا دوست دارید که مردم شمارا بشناسند، و یا مکان شمارا بدانند؟ در مورد اینکه چند وقت یک بار، شما نیاز دارید و یا ازلحاظ مالی استطاعت آن را خواهید داشت که پیامی که شمارا به پیشرفت موردعلاقه شما میرساند را در معرض دید خریداران قرار دهید، تصمیم بگیرید.
مراحل طراحی یک کمپین تبلیغاتی
۱ . تخمین میزان شانس موفقیت تبلیغات
تخمین میزان شانس موفقیت تبلیغات: تبلیغات ابزار قدرتمندی هستند که همیشه با اهداف مشخصی انجام میگیرند. برای اینکه تبلیغات مؤثر باشد، وجود ۵ شرط اولیه الزامی است.
- وجود تقاضای مثبت اولیه
- وجود فرصت برای تمایز محصول از تولیدات مشابه
- تولیدات دارای ویژگیهای نهفتهای که بهآسانی قابلرؤیت نیستند، باشند.
- وجود محرک هیجانی قدرتمند برای خرید
- وجود پشتوانه مالی کافی برای تبلیغات
۲. تعریف و تحلیل بازار مقصد
- برای رسم چشمانداز واقعی از آینده کمپین تبلیغاتی باید موارد زیر را در نظر بگیرید.
- شاخصههای آماری
- منطقههای جغرافیایی
- متغیرهای روانشناختی
- عادات خریداران به هنگام خرید
- تحقیق در این موارد نیز اجباری هست:
- چه کسانی محصول را خریداری میکنند؟
- آنها واقعاً چه چیزی میخرند؟
- چه زمانی خرید میکنند؟
- چگونه محصولات خریداریشده را استفاده میکنند؟
۳. تعیین اهداف تبلیغات
- آگاهی
- علاقه
- آزمایش
- عمل
۴. تعیین بودجه تبلیغات
اهداف مشخصشده تعیین میکنند که از یک کمپین تبلیغاتی، در یک دوره زمانی، چه انتظاراتی باید داشته باشید. تعیین بودجه با کنترل تمامی مخارج پیشنهادی صورت میگیرد. کمپانیهای مختلف خطمشیهای متفاوتی دارند؛ بنابراین، بودجه با توجه به شرایط بازار مانند رقابت، تقاضا و غیره، در نظر گرفته میشود.
۵. تعیین رسانهها و استراتژیهای خلاق موردنیاز
برنامهریزی در مورد رسانهها، بهترین راه برای یافتن مخاطبان موردنظر را مشخص مینماید. هدف برنامهریزی در مورد رسانهها دستیابی به مناسبترین رسانهها ازلحاظ صرفه اقتصادی و توانایی ارتباطی است. تعیین رسانهها و استراتژیهای خلاق موردنیازاستراتژی خلاق به این معنا است که چه بگوییم تا به بهترین نحو ممکن، به اهداف خود دستیابیم.
۶. تولید آگهیها، پیش آزمودن و انتشار
آگهیها باید قبل از انتشار نهایی آزمودن شوند تا از اشتباهات هزینهبر احتمالی جلوگیری شود و بازدهی آنها افزایش یابد.
برخی از تکنیک های مورداستفاده برای پیش آزمودن تبلیغات عبارتاند از:
- آزمودنهای بازار
- گروههای آزمایشی
- انجام survey
۷. ارزیابی نتایج نهایی.
تعدادی از تکنیک ها وجود دارند که مشخص میکند کدام بخش تبلیغات تأثیرگذار بوده است. این تکنیک ها شامل موارد زیر هست.
- شناخت برند، تیتر و شعار تبلیغاتی
- Inquiry
- Trial
- مطالعات بازبینی Tracking studies
انتخاب رسانه های مناسب برای طراحی کمپین تبلیغاتی
برای مثال, اگر شما تجهیزات شبکه کامپیوتری به شرکتهای کوچک میفروشید، میتوانید کار خود را در مجله کارآفرینی و یا مجلههایی که به مشاغل کامپیوتری گرایش دارند تبلیغ کنید. حال اگر شما بخواهید شبکه سازان در خانهها را هم به بازار خود اضافه کنید, باید از رسانههای مورداستفاده مالکین نیز سود بجویید. همزمان کمپین تبلیغاتی که رشد میکنید، درمییابید که کدامیک از رسانههای تبلیغاتی ارزشمندتر و مؤثرتر بوده و مشتریان بیشتری را برای شما به ارمغان آورده است.
تبلیغات نوشتاری در طراحی کمپین تبلیغاتی
متن تبلیغاتی واحد اساسی و پایه همهچیز در تبلیغات است که تمامی اشکال دیگر تبلیغات از آن سرچشمه میگیرند.
رسانههای کمپین تبلیغاتی نوشتاری را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
تبلیغات رادیو و تلویزیون
بسیاری از کارآفرینان معتقدند که تبلیغات رادیو و تلویزیون، فراتر کمپین تبلیغاتی از امکانات آنها است. اما همانگونه که هزینه تبلیغ در شبکههای تلویزیون ملی بیشازحد انتظار است، تبلیغ در شبکههای محلی بهصرفه هست. بر اساس اطلاعات بهدستآمده، صاحبان مشاغل کوچک بعد از مدتی درخواهند یافت که تبلیغات رادیو و تلویزیون نسبت به کمپینهای تبلیغاتی دیگر، مشتریان بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهند آورد. نکته کلیدی این است که درک صحیحی از بازار داشته باشید، در این صورت، صرف هزینه برای تبلیغات رادیو و تلویزیون، اتلاف نخواهد شد. در مورد اینکه قرار است تبلیغات چه دستاوردی به همراه داشته باشد، مطمئن شوید. با توجه به آنیک بودجه منطقی در نظر بگیرید. تا آنجا که میتوانید از دیگر کارآفرینان، کارمندان ایستگاههای تبلیغاتی و دیگران، بازخورد بگیرید. کمپین تبلیغاتی شما در صداوسیما، میتواند به رشد و پیشرفت شما کمک شایانی بکند.
دیدگاهتان را بنویسید