ساختار کپشن اینستاگرام
امروزه، استفاده از شبکههای اجتماعی بین عموم به قدری فراگیر شده است که اغلب اقشار جامعه حداقل در یکی از آنها عضویت دارند. شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام این امکان را به کاربران میدهند تا تمامی ایدههای خود را در قالب عکس، کلیپ به همراه کپشن در آن بارگذاری کنند. اما، نحوه بارگذاری این ایدهها به همراه ساختار کپشن اینستاگرام دارای اصول خاصی است که باید با توجه به پرسونای مخاطب انجام شود. به فرض اگر محتوای پیج شما ورزشی است، باید محتوا را به گونهای نشر دهید که مخاطب، که معمولا یک ورزشکار یا علاقمند به ورزش است، از آن استقبال کند. تنها زمانی محتوای شما با استقبال کاربران مواجه میشود که عکسهای شما دارای هشتک گذاری مناسب و از همه مهمتر یک کپشن زیبا باشد. اما، منظور از کپشن چیست و چگونه باید آن را نوشت؟ در این مطلب شما را با نحوه کپشن نویسی و اصول آن آشنا میکنم تا محتوای شما خیلی زود مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گیرد.
کپشن اینستاگرام چیست؟
خیلیها کپشن را با کاپشن (جاکت) اشتباه میگیرند. البته، حق هم دارند چراکه این یک واژه انگلیسی بوده و از نظر تلفظ و نوشتار نیز شبیه به کاپشن است. اما، در واقع کپشن به معنای متن کوتاه و کاربردی است که در توضیح یا توصیف یک عکس یا کلیپ آورده میشود. کارشناسان ادبیات کشور این واژه را به معنی فارسی برگردانده و به “پی نوشت” تغییر دادهاند که مفهوم آن تا حدودی به واژه لاتین آن نزدیک است.
گاهی اوقات عکسها و محتواهای شبکههای اجتماعی به تنهایی نمیتوانند منظور درست را به مخاطبان منتقل کنند.از این رو، با نوشتن یک کپشن زیبا، که همان متن منتشر شده در زیر عکسها و ویدئوها است، منظور خود را به مخاطب انتقال میدهیم. اما، همین متن به ظاهر ساده در برخی مواقع ادمینها را با چالش مواجه میکند؛ به گونهای که نمیدانند چگونه محتوای خود را توضیح دهند.
ساختار کپشن اینستاگرام
خیلیها نمیدانند که چگونه باید یک کپشن زیبا برای پستهای خود بنویسند. در واقع، کپشن نویسی نیز مانند محتوانویسی سایت بسیار مهم بوده و دارای ساختار خاصی است. قبل از هر چیز شما باید با ساختار کلی یک مقاله آشنا شوید. یک مقاله استاندارد شامل تیتر، لید، مقدمه، پیکره متن، نتیجهگیری و فراخونی میشود. پس، با این اوصاف یک کپشن خوب نیز باید حداقل 70 درصد ساختار یک مقاله استاندارد را داشته باشد.
درست است که در بسیاری از کپشنهای اینستاگرامی تمام این ساختارها به چشم نمیآیند، اما اگر کمی به کپشنهای حرفهای در پیجهای پرمخاطب توجه کنید، خواهید دید که تمامی ساختارهای فوق در آنها لحاظ شده است. به گونهای که تیتر محتوا همان نوشته مهمی است که بر روی عکس یا کلیپ درج میشود تا مخاطب بیشتر برای بازدید از محتوای مورد نظر ترغیب شود. لید نیز درواقع همان یکی دو خط اول کپشن است و پس از آن در خطهای بعدی شاهد مقدمه و پیکره نوشته هستیم. نتیجه گیری نوشته نیز همان بخش پرسش و پاسخ است که غالبا در کامنتها مشاهده میشود.
ساماندهی ساختار کپشن اینستاگرام
ساختار کپشن اینستاگرام باید به گونهای باشد که اول از همه مخاطب را خسته نکند. موارد مهمی در فرمت کپشن اینستاگرام اهمیت دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
ایدهپردازی مناسب
اول از همه باید هدف خود از نوشتن یک کپشن را تعیین کنید. پس از انتخاب کپشن مناسب به سراغ انتخاب عکس و کلیپ بروید. خیلیها تصور میکنند که ابتدا باید کلیپ یا عکس را انتخاب کرد و متناسب با آن یک پی نوشت زیبا نوشت. اما، این امر شما را محدود میکند. به گونهای که تنها باید در قالب عکس و متناسب با محتوای منتشر شده کپشن بنویسید. پس ابتدا ایده خود را در قالب یک نوشته به رشته تحریر درآورید و متناسب با آن به دنبال عکس یا ساخت کلیپ بروید.
مخاطب خود را بشناسید
توجه به پرسونای مخاطب یکی از اساسیترین فاکتورها در ساماندهی به ساختار کپشن اینستاگرام است. پرسونای مخاطب در واقع از دل عنوان پیج و هدفی که آن را دنبال میکنید، بیرون میآید. یعنی اگر پیج شما مربوط به تبلیغات لوازم بهداشتی است، باید مخاطبین خود را خانمهای خوش ذوق و دختران جوان در نظر بگیرید. سپس، با اتخاذ لحنی مناسب آنها را از طریق محتوا و پی نوشت آن جذب محصولات پیج کنید.
توجه به لحن برند
به خاطر داشته باشید که پیج شما نشانه هویت شماست. بنابراین، باید لحن نوشتههای خود را متناسب با شخصیت خود انتخاب کنید. کاربران اینستاگرامی مخاطبان خود را با استوریها، پستها و از همه مهمتر کپشنهای آنها قضاوت میکنند. یعنی اگر یک شخصیت تحصیل کرده باشید، اما کپشنهای شما در خور یک فرد تحصیل کرده نباشد، آنها شما را یک فرد بیسواد تلقی خواهند کرد. پس، پیام خود را شناسایی کرده در عین توجه به پرسونای مخاطب به شخصیت خود نیز احترام بگذارید.
شروع خوبی داشته باشید
طبق آماری که گوگل منتشر کرده است، مخاطبان تنها 13 ثانیه به شما اجازه عرض اندام میدهند. یعنی تنها با خواندن یکی دو خط اول محتوا شما را قضاوت میکنند. اگر در این مدت کوتاه توانستید با نوشتن یک کپشن زیبا مخاطبان را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کنید، در واقع شما یک کپشن نویس حرفهای هستید. پس، ساختار کپشن خود را به گونهای طراحی کنید که خط اول و دوم آن بسیار جذاب و مخاطبپسند باشد.
استفاده از ایموجیهای جذاب و مناسب
حتی رسمیترین برندها نیز برای جلب نظر مخاطب از ایموجیهای بامزه استفاده میکنند. اموجیها در شبکههای مجازی حرفهای زیادی را به مخاطبان منتقل میکنند. یک امجوی با طرح لبخند میتواند ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار کند. در واقع، کپشن بدون اموجی مانند غذای بدون نمک میماند و هیچ حسی به مخاطب منتقل نخواهد کرد.
کاربر را تشویق به عکس العمل کنید
تمام تلاش خود را کنید تا ساختار کپشن شما مخاطبان را وادار به عکس العمل کند. خیلی از مخاطبان به دنبال یک تلنگر هستند تا با ورود به چالشهای اینستاگرامی وقت خود را صرف کنند. اگر دقت کرده باشید، پیجهای معروف با راهاندازی چالشهای جالب مخاطبان را وادار به اقدام میکنند. شما میتوانید به فرض از مخاطبان خود بخواهید که با کامنت گذاشتن زیر پست نظرات خود را راجع به پستها و کپشنهای شما مطرح کنند. این روش بهترین راه برای این است تا با ایرادات و نقصهای پستهای خود آشنا شوید.
محدودیتهای اینستاگرام
در کپشن امکان نوشتن تا سقف 2200 کلمه وجود دارد. البته، هیچگاه به نوشتن چنین طوماری زیر پست خود احتیاج پیدا نخواهید کرد. تنها کافیست با نوشتن 100 الی 150 کلمه نظر مخاطبان خود را به پستهای خود جلب کنید. تنها زمانی میتوانید در این زمینه موفق باشید که با ساختار کپشن اینستاگرام آشنا باشید. خیلی از ادمینها بدون اطلاع از محدودیتها و قوانین اینستاگرام اقدام به کپشن نویسی میکنند که این امر هیچ بازدهی برای آنها به همراه ندارد.
محدودیتهای اینستاگرام تنها به کپشن ختم نمیشود و سایر ابزارهای آن را نیز در برمیگیرد. مثلا، تنها میتوان از 30 هشتگ برای انتشار هر پست استفاده کرد. البته، سعی کنید در هر پست بیش از 4 یا 5 هشتگ تکراری به کار نبرید. زیرا هشتگهای زیاد باعث میشود تا پیج شما اثر معکوس دریافت کند. یعنی اینستاگرام پستهای شما را تکراری و فیک در نظر بگیرد. به یاد داشته باشید که اینستاگرام هم الگوریتمهای خود را داشته و توجه به آنها در جذب فالوور بسیار مهم است.
کپشنها چقدر تاثیرگذار هستند؟
اگر پستهای اینستاگرام را به یک کتاب تازه چاپ تشبیه کنیم، در واقع کپشن همان نوشتههای روی جلد و مقدمه کتاب میباشد؛ به گونهای که معیار اکثر مخاطبان برای انتخاب یک کتاب ابتدا عنوان آن و کیفیت محتوای چند صفحه اول آن است. پس شما نیز باید با رعایت ساختار کپشن اینستاگرام توجه مخاطبان را در آن واحد به پست خود جلب کنید. خیلی از مخاطبان از آن دسته افرادی هستند که فقط به محتوای زیبا نمره میدهند و اقدام به لایک میکنند. تصور کنید که پیج شما بیش از چند هزار فالور دارد، اما تنها چند صد عدد لایک میخورد. این امر موجب میشود تا دیدگاه مخاطب به پستهای شما تغییر کند.
بیشتر مخاطبان پستهایی را برای مشاهده انتخاب میکنند که لایک زیادی خورده باشند.
نکته بعدی تعداد کلمات به کار برده شده در کپشن است. سعی کنید تنها در 100 کلمه تمام حرفهای خود را به مخاطب بزنید. مخاطبان علاقه زیادی به متنهای طولانی ندارند. اگر هم قصد نوشتن یک متن بلند دارید، حداقل چندین خط ابتدایی آن را جذاب بنویسید تا مخاطب به خواند ادامه مطلب علاقمند شود. برای جذب بیشتر مخاطبان، کپشنهای خود را با یک سوال چالشی آغاز کنید. البته، این سوال باید متناسب با ساختار کپشن اینستاگرام باشد. در واقع اگر فقط بر روی طرح سوال تمرکز کنید، آنگاه پیکره متن را فرامش خواهید کرد و این امر بر کیفیت پی نوشت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
دیدگاهتان را بنویسید