آشنایی هک رشد در بازاریابی آنلاین
آشنایی هک رشد در بازاریابی آنلاین
در دنیای امروزی که شیوههای سنتی فروش اهمیت خود را ازدستدادهاند، بازاریابان مدام به دنبال روشهای جدید برای تبلیغات و بازاریابی هستند. درگذشته اکثر محصولاتی یا خدماتی که برای فروش گذاشته میشد، کالاهای فیزیکی بودند که قابلیت لمس داشتند. باگذشت زمان و ورود به عرصه مدرن، بسیاری از کالاها بهصورت غیر فیزیکی درآمدهاند، و شیوه تبلیغات سنتی برای آنها امکانپذیر نیست. بهعنوانمثال شما نمیتوانید یک فضای ابری 20 ترابایتی را در خیابان بفروشید. در اینجا نیاز به شیوههای جدیدی برای افزایش فروش است که هک رشد در دیجیتال مارکتینگ یکی از این روشها است.
اما هک رشد در دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است، و چگونه باید انجام شود؟ برای پاسخ به این سؤال باید به سفری در دل تاریخ برویم تا بتوانید بیشتر با آن آشنا شوید، و با مزایا و معایب آن آشنایی پیدا کنید. بااینکه این مفهوم قدمت زیادی ندارد، اما در سالهای اخیر حسابی بر سر زبانها افتاده است. کسبوکارهای زیادی توانستهاند بهوسیله این تکنیک رشد پیدا کنند، پس با ما همراه باشد.
تاریخچه استفاده از هک رشد
اولین باری که واژه هک رشد در دیجیتال مارکتینگ استفاده شد به سال 2010 بازمیگردد، که توسطشان آلیس این مفهوم بر سر زبانها افتاد. بهعنوان فردی که این مفهوم را ابداع کرده است، شأن توانسته هرساله به صدها شرکت و استارتاپ کمک کند که تا با استفاده از هک رشد در دیجیتال مارکتینگ به رشد خوبی دست پیدا کنند، و کسبوکار خود را بر سر زبانها میاندازند. هک رشد بهعنوان شیوهای نوین در افزایش بازخورد کاربران در نظر گرفته میشود، و هیچ ارتباطی با هک کردن و دستکاری آمار ندارد.
درواقع واژه هک به این خاطر در کنار رشد آمده است که با استفاده از تکنیکهای فوری و در کوتاهمدت، میتوان تعداد کاربران یک استارتاپ را بسیار زیاد کرد. این تکنیک نه تنها در فضای مجازی بسیار خوب جلوه کرد، بلکه باعث شد تا در شیوههای قدیمی بازاریابی نیز بسیاری از افراد به دنبال راهکاری جدید با استفاده از این روش باشند. بهعنوانمثال در روشهای سنتی، ممکن است یک رستوران را ببینید که بعد از چند ماه فعالیت ناگهان ورشکسته شود. دلیل این امر عدم موفقیت مدیر آن مجموعه در بازاریابی و رشد است، و نتوانسته با افزایش مشتری به سود خوبی نسبت به سرمایه اولیه خود دست پیدا کند.
هک رشد در دیجیتال مارکتینگ نیز مانند روشهای سنتی به دنبال افزایش مشتری و کاربر است، تا به سرنوشت چنین کسبوکارهایی دچار نشوند. اولین نکتهای که باید به خاطر سپرد، این است که هک رشد بسیار سریع اتفاق میافتد و دائمی نیست. هر تکنیک با رسیدن به هدف مورد انتظار فوراً با تکنیکی دیگر تعویض میشود، و هیچچیز در بلندمدت اتفاق نخواهد افتاد. اما هکر رشد کیست؟
آشنایی با هکر رشد
بسیاری از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپها، تصور میکنند که هکر رشد درواقع همان بازاریاب است. بااینحال، بسیاری از بازاریابان حتی کوچکترین تصوری از این روش ندارند، زیرا یک بازاریاب به دنبال کاهش هزینهها، تمرکز بر تبدیل بازدیدکننده به مشتری دارند، و تکنیکهای آنها در بلندمدت انجامپذیر است. این تکنیکها در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ بیفایده هستند، و جایگاهی ندارند، و هکر رشد، افزایش کاربر را مقدم بر هرگونه رشد دیگری میداند.
هکر رشد بهجای تمرکز بر معیارهایی خاص و فردی، سعی در دستیابی به رشد در تمامی جنبههای بازاریابی دارد، و قصد دارد همزمان از روشهای کمهزینهتری استفاده کند. بهعنوانمثال یک شرکت نوپا میتواند از طریق تبلیغات پرهزینه و تعداد بالا، به مشتریان بسیار زیادی دست پیدا کند. اما در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ هکر به این امر که شرکت نوپا پول زیادی نباید خرج کند تا در عرصه باقی بماند واقف است.
استراتژیهای یک هکر رشد ممکن است شامل بازاریابی محتوا، تخفیف زیاد برای محصولات یا خدمات، مشوقهای خرید، افزایش بازخورد در شبکههای اجتماعی و تاکتیکهای مشابه باشد، اما اصلیترین دارایی و ابزار کار این افراد خلاقیت آنها است. درواقع میتوان گفت که هکر رشد سرمایه استارتاپ را خرج نمیکند، بلکه میزان فروش و رشد شرکت در آینده را تا حدودی فدای افزایش مشتریان خواهد کرد.
هدف از هک رشد در دیجیتال مارکتینگ
شرکتها دائما در حال یافتن راههایی برای نوآوری در فضای بازاریابی هستند، و اغلب قیف فروش یا فایل بازاریابی را مستقیم به محصولات و خدمات خود میرسانند. نکته مهمی که تمرکز باید روی آن باشد، جلبتوجه است. گری وی، یکی از فعالین این حوزه که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است، اصلیترین هدف برای هک رشد در دیجیتال مارکتینگ را جلبتوجه دیگران بیان کرده است.
به گفته او، شما نمیتوانید بدون اینکه محصولات خود را در دید همگان قرار دهید، به فروش خوبی دست پیدا کنید. اگر در گوشهای از فضای مجازی بیسروصدا به فعالیت مشغول باشید، دیر یا زود از میان برداشته خواهید شد و هیچکس به شما توجه نخواهد کرد. خود را در مقابل مخاطب قرار دهید؛ اگر آنها 24 ساعته در شبکههای اجتماعی هستند، شما نیز آنجا باشید. اگر مخاطب شما عاشق فیلم دیدن است، پادکست ویدیویی درست کنید، و در یوتیوب و اینستاگرام فعالیت کنید.
در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ باید به مخاطب اعلام کنید که شما وجود دارید، و او را وسوسه کنید که به مشتری تبدیل شود. با مخاطبان خود در میان بگذارید که مهمترین چیز در کسبوکار شما چیست، درباره آن مقاله بنویسید، از شیوههایی که بازخورد بیشتری را به همراه خواهند داشت استفاده کنید.
نمونههای موفق هک رشد در تاریخ
شرکتهای مختلفی توانستهاند با این روش به مشتریان زیادی دست پیدا کنند، و میزان فروش خود را چندین برابر کردهاند. بهعنوانمثال، شرکت گو پرو GoPro که سازنده دوربینهای دیجیتال و اکشن است، از همان ابتدا با داشتن خلاقیت وارد بازار شد.
بهطور خاص، محتوای تولیدشده توسط کاربران و مشتریان محصولات این کمپانی برای تبلیغات و هک رشد در دیجیتال مارکتینگ استفادهشده است، و حتی از چالشهای مختلفی برای رشد بیشتر خود استفاده کرده است که بسیار موفق بودهاند.
شرکت گو پرو در سالهای اخیر چالش 1 میلیون دلاری به راه انداخت، که در همان 3 ماه اول توانست بیش از 5.5 میلیون دلار افزایش فروش داشته باشد. همه اینها تنها به خاطر یک جایزه کوچک 1 میلیون دلاری اتفاق افتاده است، که در همان ابتدا هزینه جایزه بهراحتی تأمین شد. البته این تنها یک نمونه از روشهای هک رشد در دیجیتال مارکتینگ است، و نمونههای بسیار زیادی در دنیای اطراف ما وجود دارد.
شرکت ایر بی ان بی (Airbnb)
شاید تاکنون اسم برندهای زیادی که در حوزه اجاره اقامتگاه و ویلا فعالیت دارند را شنیده باشید. یکی از این شرکتها که توانسته در سطح بینالمللی بسیار خوب عمل کند، شرکت Airbnb است. این شرکت در سال 2008 تأسیس شد، اما کمتر کسی میداند که معروفیت این کمپانی از سایت Craigslist آغازشده است. مدیران این شرکت دریافتند که مخاطبان آنها در این سایت بیشتر از هرکجای دیگری به دنبال مکانهایی برای اجاره هستند، و شروع به جلبتوجه در آن کردند.
شرکت Airbnb قبل از ورود به کریگزلیست نیز در حال فعالیت بود، اما با شروع ارسال لیستهای خود در این سایت به شهرت بسیار خوبی دست پیدا کرد. استفاده این کمپانی از کریگزلیست باعث شد تا مخاطبان آن از 50،000 نفر به 550،000 نفر برسند، که یکی از موفقترین شیوهها در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ تاکنون بوده است.
گوگل پلاس (Google +)
بااینکه امروزه دیگر مشخص است که گوگل پلاس محبوبترین پلتفرم در بین رسانههای اجتماعی نبوده است، اما استراتژی هک رشد در دیجیتال مارکتینگ آن واقعاً قابلتحسین بوده است. این شرکت بهجای اینکه در ابتدا درهای خود را روی همگان باز کند، تعداد محدودی حساب کاربری ایجاد کرد، و هر فرد که قصد داشت وارد این شبکه شود، باید از اکانتهای موجود در این سایت دعوتنامه دریافت میکرد. بهتازگی کلاب هاوس نیز از همین روش استفاده کرده است، و توانسته است درزمانی کوتاه به مخاطبان بسیاری دست پیدا کند.
این نوع هک رشد از زمان ورود گوگل پلاس بارها استفادهشده است، و در اکثر مواقع توانسته موفق عمل کند. انحصار در محصول یا خدمات باعث توجه بسیاری از افراد خواهد شد، و کاربران آن، خود را بسیار خاص میپندارند. مردم عادت دارند چیزی را بخواهند که در تعداد محدود وجود دارد و هرکسی نمیتواند به آن دسترسی پیدا کند که این امر یک خصوصیت روانشناختی است.
دراپ باکس (Dropbox)
دراپ باکس نیز یکی از سرویسهایی است که هک رشد در دیجیتال مارکتینگ را به خوبی شناخته است. بهترین مثالی که برای هک رشد میتوان زد، کمپانی دراپ باکس است، که خدماتی ارائه میدهد که حتی خرید آن برای بسیاری از افراد ممکن است عجیب باشد، یعنی فضای مجازی!
دراپ باکس یک کمپانی است که به شما فضای ذخیرهسازی میفروشد، فضایی که برای ذخیره کردن آهنگ، فیلم و هر چیزی که نیاز داشته باشید میتوانید استفاده کنید. این شرکت با ارائه فضای ذخیرهسازی رایگان برای انتشار خبر، و دعوت دیگر کاربران به سایت خود استفاده کرد.
بهعنوانمثال شما با دعوت هر فرد جدید به این سرویس، از 0.5 گیگابایت فضای بیشتر بهرهمند میشوید، و درنهایت تا 16 گیگ میتوانید از این طریق فضای رایگان دریافت کنید. این روش به حدی موفق بود که درزمانی بسیار کوتاه، کاربران سایت بیش از 13 برابر شدند.
برخی تکنیکهای هک رشد در دیجیتال مارکتینگ
حال که با موفقیت هک رشد در دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، بهتر است به راهکارها و تکنیکهای این روش پی ببرید. راهها زیادی برای هک رشد وجود دارد، و همانطور که گفته شد، هرروز در حال مشاهده روشهای جدید و خلاقانهای برای این روش بازاریابی هستیم. در ادامه با چند روش بسیار محبوب که از آزمون خود موفق بیرون آمدهاند آشنا خواهید شد.
استفاده از شبکه اجتماعی متفاوت نسبت به دیگر رقیبان
اگر در کسبوکار شما رقیب زیادی وجود دارد، بهتر است از شیوههای جدیدتری برای معرفی خوب به دیگران استفاده کنید. یکی از این روشها که همیشه در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ بیشتر استفاده میشود، استفاده از شبکههای اجتماعی جدید است. سعی کنید همیشه از پلتفرمهای جدید استقبال کنید، و منتظر نباشید که یک شبکه به کاربران زیادی دست پیدا کند تا در آن ثبتنام کنید.
همکاری با شرکتهایی که فعالیت مشابه شمارا دارند
در بحث تجارت، رقابت همیشه حرف اول را میزند، اما درگاهی از اوقات شراکت به نفع شما خواهد بود. بهعنوانمثال اگر شما 50 هزار نفر مخاطب دارید، و رقیب شما نیز 50 هزار نفر مخاطب دارد، با مشارکت میتوانید تعداد مخاطب خود را به 100 هزار نفر برسانید. مهمترین اصل قبل از رقابت، رسیدن به سود کافی برای باقی ماندن درزمینه رقابت است. اول به سود خوب برسید، و سپس به فکر رقابت با یکدیگر باشید.
یادگیری از بازاریابی سنتی، با ارائه کالای رایگان
یکی از نکاتی که میتوان از روشهای بازاریابی سنتی یاد گرفت، ارائه خدمات و یا کالای رایگان است. این روش بازاریابی سالها است که در حال انجام است، و بسیار موفق عمل کرده است. اشانتیون یا کالای رایگان میتواند مخاطبان بسیاری را برای استفاده از کسبوکار شما تشویق کند. بهعنوانمثال بسیاری از سایتهای فروش دامنه سایت، در ابتدا یک سال خدمات رایگان ارائه میکنند، و بعد از یک سال هزینهها را از شما کامل دریافت خواهند کرد.
یا نمونه دیگری که گفته شد، سایت دراپ باکس که فضای رایگان به ازای دعوت کاربران ارائه میکند. همه اینها روشهایی است که در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ بسیار محبوب هستند، و قطعاً برای شما نیز کاربردی خواهند بود.
استفاده از تست A/B
یکی از اصلیترین روشها در هک رشد در دیجیتال مارکتینگ استفاده از تست A/B است، اما این تست چیست و چگونه عمل میکند؟
در این تست، دو نسخه متفاوت از یک سایت ساخته میشود، و بهصورت تصادفی هرکدام به یک مخاطب نمایش داده میشود. بهعنوانمثال صفحه A به نیمی از مخاطبان و صفحه B به باقی آنها نمایش داده میشود. در انتها با بررسی میزان موفقیت هرکدام، بهترین گزینه انتخاب خواهد شد. از مواردی که این روش برای آن کاربرد خوبی دارد میتوان به صفحات زیر اشاره کرد:
- صفحه اصلی
- پایان پستهای وبلاگ
- صفحات فروشگاه
- صفحه تماس با ما
- صفحه فرود یا Landing page
- و بسیاری از صفحات دیگر
با روشهای بازاریابی جهانی همگام باشید
استفاده از شیوههای بازاریابی نوین، قطعاً در رشد کسبوکار شما به سیا تأثیر گذار خواهد بود. سعی کنید به خوبی هک رشد در دیجیتال مارکتینگ را بشناسید، و در صورت نیاز با کارشناسان این حوزه به گفتگو بپردازید. در دنیا کنونی، بسیاری از کسبوکارها در حال مجازی شدن هستند، و در آیندهای نه چندان دور، روشهای قدیمی از میان خواهند رفت. شما نیز برای بقا نیاز به همگام شدن با جهان مدرن دارید. در سایت حسین طاهری با جدیدترین تکنیکهای هک رشد آشنا خواهید شد و امکان مشارکت در دورههای هک رشد نیز برای شما فراهم است. پس همین امروز برای رشد کسبوکار خود، دستبهکار شوید.
دیدگاهتان را بنویسید