بازاریابیمقالات

کپشن اینستاگرام

همه چیز در مورد نوشتن کپشن در شبکه اجتماعی اینستاگرام

از زمانی که نام اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی به اشتراک‌گذاری عکس بر سر زبان‌ها افتاد، کمتر از پنج سال می‌گذرد ولی در عرض همین مدت زمان اندک، میلیون‌ها کاربر به این شبکه اجتماعی پیوسته‌اند. اینستاگرام دیگر فقط یک شبکه اجتماعی ساده نیست. کاربران میلیونی این شبکه اجتماعی به خاطر توسعه و پیشتیبانی مدام این اپلیکیشن و ویژگی‌های منحصر به فرد آن مانند به اشتراک گذاری ویدیو، پیدا کردن آسان مطالب و تصاویر مناسب و موارد مشابه دیگر به آن علاقمند شده‌اند. برای برخی حتی نوشتن کپشن اینستاگرام و مدیریت یک پیج، شغل تمام وقت محسوب می‌شود و مراکز زیادی هم در این زمینه فعالیت دارند.

درست است که هنوز می‌توان از اینستاگرام برای ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده کرد ولی اگر بدانید که شهرت و ثروت زیادی را می‌توان از طریق این شبکه اجتماعی کسب کرد، دیگر به چشم یک شبکه اجتماعی ساده به آن نگاه نخواهید کرد. برخی از افراد از این شبکه اجتماعی میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنند و برخی دیگر به شهرت و محبوبیت ملی و جهانی می‌رسند.

اینستاگرام به دلیل قابلیت‌های بی‌نظیر خود، تبدیل به یکی از بزرگترین بازارهای تولید محتوا در جهان شده است. بسیاری از افراد کارکرد و نحوه کار با تصاویر را در این شبکه اجتماعی می‌دانند. با این حال، شناخت زیادی نسبت به نحوه نوشتن کپشن در اینستاگرام در بین اکثر تولید کنندگان و مدیران حساب‌های اینستاگرام دیده نمی‌شود. ما در این مطلب قصد داریم مروری بر اصول اساسی و نکات ریز نوشتن کپشن در اینستاگرام داشته باشیم. پس اگر قرار است که از اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی درآمدزا استفاده کنید یا صرفا از آن برای جذب مخاطب استفاده کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا نکات جذابی را بخوانید و کیفیت کپشن‌های اینستاگرام خود را بالاتر ببرید.

اینستاگرام در ایران

پس از ورود اینستاگرام به ایران، مخاطبین زیادی به این شبکه اجتماعی جذب شدند. امروزه تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بیش از 25 میلیون نفر است که این تعداد بالای کاربران نشان‌دهنده ارزش سرمایه‌گذاری بر روی این شبکه اجتماعی محبوب است. با افزایش تعداد کاربران اینستاگرام، مشاغل مرتبط با این شبکه اجتماعی هم یکی یکی پا به عرصه وجود گذاشتند. مشاغلی از جمله مدیریت پیج گرفته تا تبلیغات گسترده در اینستاگرام از جمله این مشاغل نوپا بودند. پس از مدتی و با ایجاد نیازهای جدید، مشاغل رنگ حرفه‌ای‌تری به خود گرفتند و مواردی مثل هشتگ‌نویسی و کپشن نویسی در اینستاگرام  به جمع این مشاغل افزوده شدند.

کپشن اینستاگرام چیست؟

همانطور که می‌دانید اینستاگرام در ابتدا به عنوان یک شبکه به اشتراک گذاری تصاویر شروع به کار کرد. کاربران فقط به این شبکه اجتماعی می‌آمدند تا تصاویری را پیدا کنند. با این حال، این شرکت سریعا متوجه شد که می‌تواند با یک تغییر کوچک، میزان ارتباط میان کاربران را بیشتر کند به طوری که به هدف اصلی شبکه اجتماعی (در محوریت بودن تصاویر) آسیب زده نشود.  به همین سادگی این شبکه اجتماعی توانست از ترکیب دو نمونه از محتوای ساده بصری و متنی، یکی از بهترین و قدرتمندترین تجربه‌های کاربرای را برای کاربران خود رقم زد.

کپشن در داخل استوری یا زیر پست شخصیت برند شما را شکل می‌دهد و به نوبه خود به دنبال کنندگان شما کمک می‌کند تا درک کنند که به آنچه شما می‌فروشید نیاز دارند.

و اما اجزای کپشن اینستاگرام

همانطور که می‌دانید کپشن فقط از کلمات تشکیل شده است. با این حال، کلمات در اینستاگرام به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند. کاربران اینستاگرام می‌توانند به صورت کلی هر گونه متنی را در بخش کپشن اینستاگرام بنویسند. این متن می‌تواند شامل نثر، شعر و یا چند کلمه پشت سر هم باشند. با این حال کپشن می‌تواند حاوی کلمات کلیدی اینستاگرام نیز باشد. این کلمات کلیدی به طور کلی به دو دسته هشتگ و منشن تقسیم می‌شوند.

هشتگ در اینستاگرام

هشتگ (#) علامتی است که پشت یک یا چند کلمه قرار مربوط به متن کپشن قرار می‌گیرد. کلیک روی این بخش از کپشن باعث خواهد شد که شما به صفحه‌ای راهنمایی شوید که دیگر کپشن‌ها با هشتگ مربوطه در آن پیدا می‌شود. هشتگ‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کپشن هستند و هر کپشن می‌تواند فقط از یک یا چند هشتگ تشکیل شود.

انتخاب هشتگ مناسب یکی از اساسی‌ترین اصول در نوشتن کپشن است. در صورتی که قصد داشته باشید که کاربران در سراسر جهان به خوبی به مطلب شما دسترسی پیدا کنند، کافی است که هشتگ مربوط به شما را پیدا کنند. به همین دلیل است که هشتگ نویسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نوشتن کپشن است. پست کسی که بتواند هشتگ مناسب و پرمخاطب (و البته مرتبط با موضوع پست) در داخل کپشن قرار بدهد، به راحتی توسط کاربران دیگر دیده می‌شود. با این حال، نباید نوشتن هشتگ در داخل یک کپشن به کلیت متن لطمه وارد و آن را بی‌معنی کند.

برخی از افرادی که قصد ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی دارند، هشتگ‌هایی خاص در کپشن اینستاگرام خلق می‌کنند تا هم از طریق این نوع خلاقیت کاربران را جذب کنند و هم بتوانند راحت‌تر در مورد میزان موفق کمپین از طریق این هشتگ قضاوت کنند. در واقع از آن جایی که اینستاگرام اعداد و ارقام پست‌هایی که از یک هشتگ را به کاربران نشان می‌دهد، کسب و کارها یا افرادی که دارای پیج در اینستا هستند و روی مسئله تبلیغات حساس هستند می‌توانند از هشتگ یونیک به عنوان یک اطلاعات مفید استفاده کنند.

هشتگ‌ها را می‌توان به تنهایی یا با چند هشتگ استفاده کرد. بدیهی است که نوشتن چند هشتگ می‌تواند شانس دیده شدن در شبکه اجتماعی اینستاگرام را بالاتر ببرد ولی در عین حال، گذاشتن هشتگ تضمینی برای دیده شدن بیشتر در اینستاگرام نیست.

کپشن اینستاگرام

منشن در اینستاگرام

منشن (@) یک کلمه کلیدی است که پشت یک نام کاربری اینستاگرام می‌چسبد و از طریق کلیک روی این بخش در کپشن اینستاگرام می‌توان به صفحه دیگران راه پیدا کرد. منشن‌ها را نیز می‌توان در داخل یک کپشن به صورت تنها یا در ترکیب با یک یا چند هشتگ و یا متن به کار برد. منشن نیز یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که می‌توان در اینستاگرام از طریق آن جذب مخاطب کرد ولی ماهیت آن با هشتگ کاملا متفاوت است.

منشن بیشتر برای ارتباط با دیگر کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند برای دیگران تبلیغ یا اطلاع رسانی انجام بدهند، می‌توانند با قرار دادن این علامت و ذکر نام کاربری افراد مختلف، راه‌های ارتباطی جدیدی برای دیگران باز کنند. کاربران با دیدن منشن معمولا آن را فشار می‌دهند و ممکن است که صفحه تازه دیده شده را دنبال کنند. از آن جایی که معمولا با هر منشن، مطلب ارسالی شما علاوه بر این که در صفحه شما قرار می‌گیرد، در بخشی از اینستاگرام شخص منشن شده نیز به صورت دائمی دیده می‌شود، کاربران با دیدن آن می‌توانند از طریق صفحه منشن شده به صفحه شما بیایند. این مسئله یک راه زیرکانه برای جذب مخاطب از طریق صفحه افراد مشهور یا صفحات پربازدید است.

افرادی که قصد دارند به صورت دوطرفه برای یکدیگر جذب مخاطب کنند، از طریق منشن کردن صفحات یکدیگر می‌توانند دنبال کنندگان خود را افزایش بدهند. این کار معمولا در کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها اتفاق می‌افتد.

از آن جایی که منشن کردن هر صفحه، باعث خواهد شد که برای صاحب اکانت مذکور نوتیفیکشن ارسال شود، استفاده از آن بسیار مهم است. در صورتی که به شکل بی‌رویه از آن استفاده کنید ممکن است که اشخاص اقدام به گزارش صفحه کاربری شما کنند و ممکن است که حتی اکانت شما بسته شود.

ایجاد لینک در اینستاگرام

لینک را نیز می‎‌توانید در داخل کپشن اینستاگرام قرار بدهید. با این حال، اپلیکیشن اینستاگرام لینک را همانند بخشی از متن نشان می‌دهد و نمی‌توان با کلیک روی آن در اینستاگرام به صفحه‌ای رفت که لینک به آن اشاره می‌کند. اگر قصد داشته باشید که لینکی به پست خود اضافه کنید، بهتر است که آن را در جای دیگری قرار بدهید. مثلا در لینک بیو(Bio) پیج و یا اگر اکانت شما تجاری است آن را در استوری قرار دهید.

محدودیت‌های کپشن

الگوریتم‌های اینستاگرام در طول سالیان مختلف تغییر کرده است و محدودیت‌های متفاوتی نیز روی طول کپشن مجاز برای اینستاگرام لحاظ می‌شود. دو محدودیت اصلی در کپشن وجود دارد. اولین محدودیت مربوط به طول کپشن اینستاگرام می‌شود. شما فقط می‌توانید حداکثر 2200 کاراکتر در داخل کپشن تایپ کنید. پست‌های ارسالی شما می‌توانند حاوی هیچگونه کپشنی نیز نباشند و حداقل ارسال یک تصویر برای ارسال پست کافی است.

محدودیت دوم نیز به تعداد هشتگ‌ها برمی‌گردد و تنها مجاز هستید که حداکثر 30 هشتگ برای هر پست در اینستاگرام تایپ کنید. با این حال، استفاده از هشتگ حداقل ندارد و می‌توانید پست‌های خود را بدون هر گونه هشتگ ارسال کنید اما پیشنهاد من استفاده حداکثر هفت هشتک است. در استفاده از هشتک‌ها اُوِردوز نکنید.

نکته‌ای که در مورد محدودیت کپشن اینستاگرام وجود دارد این است که در ابتدا، فقط یک الی دو خط از کپشن برای بازدیدکننده نمایش داده می‌شود. در صورتی که قصد داشته باشید که ادامه کپشن را بخوانید باید روی گزینه ادامه کلیک کنید. این مسئله باعث می‌شود که یک الی دو خط اول کپشن اینستاگرام همیشه اهمیت فراوانی داشته باشد. اگر همین یک یا دو خط از جذابیت برخوردار نباشد، مخاطب احتمالا ادامه مطلب را نخواهد خواند و عملا هر آنچه بعد از آن نوشته‌اید را نادیده خواهد گرفت. به همین دلیل باید حین نوشتن خطوط اول سعی کنید مخاطب را سریعا به سمت خود بکشید.

نکته دیگری که در مورد محدودیت کپشن در اینستاگرام وجود دارد این است که اگر مطلب موردنظر از 2200 کاراکتر بیشتر شد چه باید کرد. برخی از افراد ادامه متن را در پست دیگری می‌نویسند و برخی دیگر آن را در کامنت اول مطلب ارسال می‌کنند. هر دوی این روش‌ها می‌تواند تا حدی این محدودیت را جبران کنید ولی واقعیت این است که بسیاری از افراد حوصله خواندن متنی بیشتر از 2200 کاراکتر را نیز ندارند. بهتر است که متن خود را کمتر از 2200 کاراکتر بنویسید.

ویرایش کپشن بعد از ارسال 

شاید برای بسیاری از افراد سوال ایجاد شود که اگر یک متن را سهوا اشتباه بنویسند باید چه کاری انجام دهند. خوشبختانه کپشن اینستاگرام قابلیت ادیت دارد و می‌توانید در چند ثانیه متن مورد نظر خود را اصلاح یا ادیت کنید. در گوشه بالای هر پست، سه نقطه عمودی دیده می‌شود که گزینه اپشن پست است. وقتی آن را فشار دهید، چند گزینه برای شما دیده می‌شود که یکی از آن‌ها EDIT است. این گزینه منحصرا مربوط به کپشن اینستاگرام می‌شود و تغییرات دیگری را اعمال نمی‌کند.

پس از اینکه روی این گزینه انگشت خود را فشار دادید، به صفحه‌ای می‌روید که متن تایپ شده قبلی شما در داخل آن دیده می‌شود. پس از آن که تغییرات مورد نظر خود را روی متن انجام دادید، می‌توانید روی گزینه DONE انگشت خود را فشار بدهید تا تغییرات موردنظر ذخیره شوند. پس از ان خواهید دید که متن تغییر کرده است و اصلاحات به خوبی روی متن انجام شده است. تفاوتی در میزان اصلاح وجود ندارد و می‌توانید کل متن موردنظر را پاک کنید و از اول آن را تایپ کنید و یا فقط چند کلمه را اصطلاح کنید. محدودیت‌هایی نیز در حین اصلاح برای شما وجود دارند و به طور کلی بهتر است یک پست ادیت نشود.

کپشن‌های جذاب و تاثیر آن بر الگوریتم‌های اینستاگرام

کپشن‌های جذاب می‌توانند درگیری ذهنی بیشتری برای مخاطب ایجاد کنند. این مسئله برای الگوریتم اینستاگرام بسیار مهم است. اگر یک کسب و کار در اینستاگرام دارید، باید بدانید که کپشن در داخل استوری یا زیر پست شخصیت برند شما را شکل می‌دهد و به نوبه خود به دنبال کنندگان شما کمک می‌کند تا درک کنند که به آنچه شما می‌فروشید نیاز دارند. به طور خلاصه، کپشن اینستاگرام می‌تواند به موفقیت شما در اینستاگرام کمک کنند  و این مسئله می‌تواند عملکرد بازاریابی کسب و کار شما را بهبود بخشد.

با به روزرسانی‌های اخیر در الگوریتم اینستاگرام، اگر میزان تعامل یک کاربر با یک پست زیاد باشد، در داخل اپلیکیشن اینستاگرام ثبت خواهد شد و پس از آن احتمالا پست‌های مشابهی را به شما نشان خواهد داد. این متریک به این موضوع نگاه می‌کند که آیا شما در حال حاضر نظرهای کاربر زیادی را در مورد یک پست دریافت می‌کنید و آیا به این نظرات پاسخ می‌دهید یا خیر. این تغییرات بدان معنی است که به سادگی داشتن تعداد زیادی دنبال کننده دیگر تضمین نمی‌کند که پست‌های شما دیده شود بلکه درگیری ذهنی و احساسی کاربر مهم است که می‌توان آن را از طریق کپشن ایجاد کرد.

در اوایل سال جاری، شرکت اینستاگرام نحوه کارکرد الگوریتم خود را توضیح داد و اعلام کرد: “آنچه که ابتدا در فید شما نشان داده می‌شود ، مشخص می‌شود که با چه پست‌ها و اکانت‌هایی بیشترین ارتباط را داشته‌اید، و همچنین سایر عوامل کمک کننده مانند به موقع بودن پست‌ها، تعداد دفعات استفاده از اپلیکیشن،دنبال کنندگان و عوامل دیگر نیز در آن اثر گذار هستند.

به بیان بهتر این اعلامیه به این معنا است که آنچه در بالای کانال کاربر اینستاگرام نشان داده می‌شود، براساس فعالیت شخصی کاربر است. بنابراین  به عنوان یک کسب و کار، باید کاربران را به مشارکت در پست خود ترغیب کنید.

کپشن اینستاگرام و تاثیر آن در کمپین تبلیغاتی

اجرای یک کمپین آگاهی رسانی و تبلیغاتی برای افزایش بازدید از صفحه کسب وکار شما یا افزایش آگاهی از برند شما به طور کلی (این مورد می‌تواند به معنای افزایش دسترسی و افزایش تعداد دنبال کنندگان شما نیز باشد) بسیار موثر است. کسب‌و‌کارها معمولا به سه روش زیر اقدام به استفاده از کپشن می‌کنند.

  • ترویج افزایش فروش از طریق عرضه محصول جدید یا راه اندازی مجموعه جدید خود
  • اطلاع رسانی به کاربر در مورد محتوای تولید شده با هشتگ‌های اینستاگرام
  • ترغیب کاربر به بازگشت مجدد از طریق ذخیره کردن پست

اطلاعات تماس با شما را در کپشن تبلیغ کننده ذکر کنید و در صورت امکان از تگ کردن نیز استفاده کنید. عباراتی مانند: با ما تماس بگیرید، اطلاعات بیشتری کسب کنید، اکنون رزرو کنید و غیره نمونه‌هایی مفید هستند که می‌توان در کپشن از آن‌ها استفاده کرد. دنبال کننده‌های بالقوه خود را برای خواندن عنوان مطالب، به سمت پروفایل خود هدایت کرده تا روی پیوند موجود در بیوی شما کلیک کنند. این مسئله به دلیل عدم وجود گزینه لینک در داخل کپشن اینستاگرام است. کسب و کارهای مختلف برای معرفی خود در کپشن از کاربران می‌خواهند روی لینک قرار داده شده در بیوی آن‌ها کلیک کنند تا بتوانند به سایت اصلی برسند. همچنین می‌توانید از بازدیدکنندگان و خوانندگان در کپشن اینستاگرام بخواهید که کامنت بگذارند یا مطلب شما را به اشتراک بگذارند.

چگونه یک کپشن اینستاگرام مناسب بنویسیم؟

نوشتن کپشن اینستاگرام واقعا نوعی هنر است! بسیاری از افراد فقط با همین هنر می‌توانند کسب درآمد کنند یا مخاطبان فراوانی داشته باشند و مشهور شوند. اگر شما نمی‌دانید که چطور می‌توان یک کپشن مناسب نوشت، در ادامه همراه ما باشید چرا که به صورت قدم به قدم قصد داریم این مسئله را برای شما مشخص کنیم.

شناخت هدف پیج: همه برای هیچ یا هیچ برای همه!؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیش نیازهای نوشتن یک کپشن مناسب و جذاب در اینستاگرام این است که از هدف پیج و فعالیت آن آگاه باشید. اشخاص و افراد و کسب و کارها برای اهداف مختلفی در اینستاگرام حضور پیدا می‌کنند و هر متراژ متفاوتی برای موفقیت دارند.

هیچ کس دوست ندارد وارد اینستاگرام شود و ببیند که پیج مورد علاقه‌اش نوشته‌ای کاملا بی‌ربط از موضوع اصلی پیج را به اشتراک گذاشته است.

در واقع پیش نیاز نوشتن یک کپشن مناسب این است که در چهارچوب فعالیت صفحه موردنظر باشد و در امتداد هدف آن قرار بگیرد. بدون شک بسیاری از پیج‌هایی که تبلیغاتی کاملا بی‌ارتباط با فعالیت خود را به اشتراک می‌گذارند، با ریزش دنبال کننده مواجه خواهند شد. بهتر است که پیش از آغاز فعالیت، هدف پیج را مشخص کنید و به طور دقیق بدانید که قرار است چه نوع محتوایی تولید کنید. حتی داشتن چند هدف و عمیق شدن در آن‌ها باعث خواهد شد که در گذر زمان باعث شود که کپشن‌های اینستاگرام شما بی‌ارتباط به نظر برسند. هر چقدر که اهداف شما به هم نزدیک‌تر باشند و در یک چهارچوب قرار بگیرند، ناخودآگاه باعث خواهد شد که کپشن اینستاگرام شما باکیفیت‌تر شود و به صورت کلی مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

شناخت مخاطب: تانشناسیش؛ نمیشناستت

پس از این که دیدیم شناخت اهداف پیج اولین پیش نیاز است، به سراغ مطلب مهم دیگری باید رفت که اگر بتوان گفت اهمیتی بیشتر از شناخت هدف پیج نداشته باشد، کمتر از آن نیز نیست. اگر سری به اهداف خود که پیش از آغاز نوشتن کپشن تنظیم کرده‌اید، بزنید، به خوبی خواهید دید که بارها نام مخاطب در آن ذکر شده است. مخاطب معنا دهنده به تمام فعالیت‌های یک شبکه اجتماعی است.

تا زمانی که مخاطب مورد نظر خود را به خوبی نشناسید نمی‌توان کپشن اینستاگرام مناسب نوشت. مخاطب، به معنای دنبال کنندگان شما در یک پیج نیست. مخاطب به معنای کسی است که شما به آن هستید تا بتوانید با او ارتباط برقرار کنید و به نوعی به شما احساس نیاز می‌کند. شاید حتی این شخص هنوز دنبال کننده شما نباشد ولی با دیدن کپشن اینستاگرام شما تبدیل به دنبال کننده شما شود. در واقع باید به دنبال مخاطب بگردید و برای آن راهی ندارید جز این که حضورش را حتی پیش از نوشتن کپشن جدی بگیرید.

مخاطبان معمولا به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها صرفا به عنوان دنبال کننده و بازدید کننده با شما تعامل دارند. برخی دیگر به صورت غیرمستقیم کار یک بازاریاب دیجیتال را برای شما انجام می‌دهند و با به اشتراک گذاشتن مطالب شما در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر و معرفی به دیگران، باعث خواهند شد که دنبال کنندگان بیشتری دریافت کنید. نوع دیگری از مخاطب وجود دارد که بیشتری تعامل را با شما دارد و کسب و کارها آن را مشتری بالقوه می‌دانند. این سه نوع مخاطب را باید همیشه مدنظر داشته باشید و بدانید که هر کدام از این گروه‌ها دوست دارند چه چیزی بشنوند. وقتی که این مسئله را بفهمید، نوشتن کپشن اینستاگرام برای شما دشوار نخواهد بود.

نوشتن چند پیشنویس: برای گفتن دوستت دارم! چندبار از قبل تمرین می‌کنی؟

حال که دو مسئله اصلی برای نوشتن کپشن اینستاگرام را مشخص کردید، وقت آن است که کار نوشتن را به صورت عملی آغاز کنید. چند ایده برای کپشن اینستاگرام بنویسید، کمی روی آنها فکر کنید و ببینید که بهترین گزینه بین آن‌ها کدام است. اگر به نتیجه نرسیدید می‌توانید از یکی از دوستان خود که در کانال حضور دارد و یا به امر تولید کپشن آگاه است، در این مورد سوال کنید یا از چند نفر نظرسنجی کنید و به طور کلی وقت خود را به این مسئله اختصاص بدهید.

ممکن است در این مرحله از خود بپرسید، ” آیا زمان بندی و وقایع زمانی در اینستاگرام مهم نیستند؟” آنها بسته به موضوع پست شما می‌توانند مهم باشند.

اما با لطف الگوریتم فید اینستاگرام، سطح درگیری شما با پست‌های دیگران به زودی مهمتر از زمان بندی خواهد بود. به زودی، به فیدهای اینستاگرام ما گفته می‌شود که لحظاتی را نشان دهند که اینستاگرام فکر می‌کند بیشتر از همه به آنها اهمیت خواهیم داد. مشاهده پست‌های شما در فیدهای دنبال کننده شما به تعداد لایک‌ها و اظهار نظرهایی که ارسال می‌کنید، ارتباط شما با ارسال کاربر و سایر عوامل بستگی دارد.

به همین دلیل بسیار مهم است که وقت خود را برای ساختن یک عنوان خوب بخاطر داشته باشید که طرفداران شما را در خود نگه می‌دارد. این مسئله باعث خواهد شد که از طرف این افراد به دیگران معرفی شوید و به صورت غیرمستقیم برای شما تبلیغات می‌شود.

نوشتن خط اول: نذار سریع ازت رَد بشن!

به یاد دارید که گفتیم شرکت اینستاگرام برای بخش کپشن اینستاگرام محدودیت ایجاد کرده است و این محدودیت 2200 کاراکتر است. همچنین گفتیم که به صورت پیش فرض فقط یک یا دو خط از اول کپشن شما به کاربر نمایش داده می‌شود. این مسئله به این معنا نیست که تمامی محتوای خود را در همان خط بنویسید. شما باید این خط را طوری بنویسید که هم کاربر را برای خواندن ادامه جذب کند و هم تا حدی بتوانید به او اطلاعات بدهد که این کپشن در مورد چه چیزی است. اگر تمامی مطلب مورد نظر خود را در همان خط بنویسید، عملا بقیه محتوای شما حالت حشو به خود خواهد گرفت و در صورتی که اطلاعات کمی در این خط بنویسید کاربر اقدام به خواندن ادامه متن نخواهد کرد. حین نوشتن این خط سعی کنید چاشنی جذابیت را نیز به آن اضافه کنید. اشارات غیرمستقیم و رازآلود به ادامه متن می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. همچنین بسیاری از افراد از نوشتن سوال در این خط استفاده می‌کنند.

نوشتن سوال نیز می‌تواند یک استراتژی بسیار مناسب باشد چرا که افراد به صورت پیش فرض به دنبال یافتن سوالی هستند که جواب آن را نمی‌دانند و حس کنجکاوی باعث خواهد شد که روی گزینه More انگشت خود را فشار بدهند و ادامه متن را بخوانند تا به جواب موردنظر برسند. به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین فنون نوشتن کپشن اینستاگرام، نوشتن همان خط اول است.

مطالب غیرضروری‌تر را باید به انتهای مطلب منتقل کنید و همچنین سعی کنید که در انتهای مطلب از هشتگ استفاده کنید. اگر سری به پیج‌های اینستاگرام بزنید که میلیون‌ها هوادار دارند، خواهید دید که هشتگ را در خط اول نمی‌نویسند و آن را به خط‌های بعدی کپشن اینستاگرام منتقل می‌کنند. همچنین جای فراخوان به عمل (call to action) و منشن نیز خط اول نیست.

کپشن کوتاه و بلند نداریم! یا خسته‌کننده است یا نیست.

کپشن باید طول مناسبی داشته باشد که نه خسته کننده شود و نه آنقدر کوتاه باشد که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند. به طور معمول طول کپشن مناسب چیزی بین 50 الی 200 کلمه است. برخی از مالکین پیج ترجیح می‌دهند کپشن کوتاه‌تر باشد تا نیاز به فشردن گزینه Read More برای خواندن ادامه کپشن وجود داشته نباشد و برخی ترجیح می‌دهند هر آنچه که لازم است در کپشن گفته شود و به طول آن اهمیت چندانی نمی‌دهند. به طور کلی طول مناسب کپشن به مخاطب شما، نوع محصولات یا خدمات و سلیقه شما بستگی دارد و پس از مدتی یک طول مناسب کپشن را پیدا خواهید کرد.

ارتباط کپشن با پُست: دِسِر پُست

به یاد داشته باشید که کپشن باید با پست مرتبط باشد و به نوعی هدایت‌کننده مخاطبین برای ورود به پست و دنبال‌کردن آن باشد. اگر کپشن با پست بی ارتباط باشد، موجب سردرگمی مخاطب خواهد شد و نشانگر غیرحرفه‌ای‌بودن پست نیز می‌باشد. ارتباط بین کپشن و پست از جنبه‌های مختلف مثل لحن کپشن و پست و طول کپشن و پست و موارد دیگری نیز مهم است و باید توجه خاصی به آن داشته باشید.

دعوت به اقدام CTA: آخرش چی؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نوشتن کپشن در اینستاگرام، فراخوان به عمل یا call to action است. فراخوان به عمل یک متن است که معمولا تک جمله‌ای است و از کاربر می‌خواهد که کاری را انجام بدهد و در برابر کپشنی که خوانده، بی‌اهمیت رد نشود. این دعوت از کاربر برای انجام یک واکنش در صورتی که مورد قبول واقع شود، کاربر در تعامل با پیج شما قرار گرفته است و شانس دیده شدن آن برای پست بعدی بالاتر می‌رود. در صورتی که کاربر حتی توجهی به این درخواست شما نکند، باز هم در پس ذهن او، اثری از حرف شما باقی خواهد ماند چرا که شما کاربر را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار داده‌اید. اثر این خطاب ممکن است که کم باشد ولی صفر نیست.

فراخوان‌ها انواع گوناگونی دارند و نوشتن آن‌ها ذوق و خلاقیت زیادی می‌طلبد. با این حال چند نمونه از این فراخوان‌ها را همگی شنیده‌ایم. به عنوان مثال برخی از کپشن نویسان از کاربران می‌خواهند که در واکنش به پست دیده شده، نظرات خود را در کامنت‌ها ارسال کنند (که بسیاری از افراد با دیدن همین جمله ترغیب به نوشتن کامنت می‌شوند). در برخی دیگر از نوشته‌ها از آن‌ها خواسته می‌شود که به صفحه اصلی بروند و بیوی اینستاگرام صفحه را بخوانند یا روی یک لینک کلیک کنند تا به سایت موردنظر مدیر پیج بروند. گاهی نیز ممکن است که فقط از کاربران خواسته شود که صفحه را لایک کنند. همچنین درخواست به اشتراک گذاری برای دوستان نیز یکی دیگر از این فراخوان‌ها است که هر کسی ممکن است آن را انجام بدهد و باعث افزایش دنبال کنندگان صفحه شما شود.

پرسیدن سوال نیز می‌تواند یک ترفند جذاب برای این نوع فراخوان‌ها باشند. بسیاری از پیج‌های موفق پرسیدن سوال را برای درخواست گذاشتن کامنت ترکیب می‌کنند و کاربر را دعوت به گذاشتن کامنت می‌کنند.

برخی از نمونه‌های دعوت به اقدام

  • شما در مورد این مطلب چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
  • حالا نوبت شما است که خود را نشان بدهید
  • با ما تماس بگیرید
  • به محصولات دیگر ما سری بزنید تا انتخاب‌های بهتری داشته باشید
  • به بیو مراجعه کنید و سری به سایت ما بزنید
  • دنیایی متفاوت از محصولات ما را در سایت ما ببینید
  • برای سوالات بیشتر به دایرکت مراجعه کنید
  • نگاه ما منتظر حرکت انگشتان شما روی صفحه اینستاگرام است
  • با به اشتراک گذاشتن این مطلب به اطلاع رسانی بیشتر کمک کنید
  • در ازای لذتی که با هم به اشتراک گذاشتیم، یک لایک کافی است
  • هر اشتراک شما قدیمی به سوی بزرگ‌تر شدن جامعه ماست
  • پست‌های دیگر پیج ما را مرور کنید تا لحظاتی زیبا را تجربه کنید
  • به دنبال گزینه‌های بیشتری می‌گردید؟ بخش‌های دیگر پیج را ببینید
  • برای سفارش در دایرکت در خدمت شما خواهیم بود
  • فقط با سر زدن به استوری و کشیدن متن پایین صفحه به صفحه خرید بروید
  • آیا ذهن شما درگیر شده‌است؟ در کامنت‌ها با ما در این مورد صحبت کنید
  • شما هم به این مسئله معتقد هستید؟
  • مجموعه ما چشم به راه نظرات شما است

دعوت به تگ

دعوت به تگ یکی از زیر مجموعه‌های فراخوان به عمل است. با این حال با توجه به ضرورت آن به صورت اختصاصی باید در مورد آن توضیح بدهید. دعوت به تگ کردن افراد به این معنا است که شما از کاربران بخواهید که نام کاربری دوستان خود را با علامت @ در کامنت‌ها بنویسند. این مسئله یکی از هوشمندانه‌ترین نوع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها است.

افرادی که زیر پست موردنظر تگ می‌شوند معمولا کسانی هستند که از وجود پیج شما آگاه نیستند. کاربران با تگ کردن آن‌ها باعث خواهند شد که افراد مختلف سری به پیج شما بزنند یا حداقل پست شما را مطالعه کنند. اگر چه شاید همه آن‌ها تبدیل به دنبال کنندگان شما نشوند ولی درصورتی که این کار را بکنند، شما بدون هیچ گونه زحمتی دنبال کنندگانی جدید به دست آورده‌اید. چه چیزی می‌تواند بهتر از این باشد؟

دعوت به چالش

دعوت به چالش نوعی دعوت به تگ است که به نوبه خود یک استراتژی بالقوه بازاریابی برای کسب و کارها و همچنین گرفتن مخاطب از طریق کپشن اینستاگرام است. چالش‌ها معمولا فعالیتی هستند که به صورت جمعی انجام می‌شوند و می‌توانند یکی از بهترین راه‌های افزایش دنبال کننده در اینستاگرام باشند.

شما می‌توانید در پایان کپشن اینستاگرام (یا به صورت کلی در تمامی بخش‌های آن) از دیگران دعوت کنید که عکس‌هایی را به اشتراک بگذارند و شما را تگ کنند. دنبال کنندگان افراد شرکت کننده حتما حداقل یک بار به پیج شما سر خواهند زد و امکان این که شما را دنبال کنند بسیار زیاد است.

روش دعوت به چالش، بسیار موثرتر از دعوت به تگ کردن دیگران در بخش کامنت‌ها است. در روش تگ کردن دیگران در کامنت شاید فقط دو تا پنج نفر تگ شوند ولی هر کسی که در چالش شرکت می‌کند پیج شما را در معرض دید تمامی دنبال کنندگان خود قرار می‌دهد.

چالش‌ها معمولا با یک هشتگ خاص همراه هستند. این هشتگ‌ها را بهتر است با توجه به خلاقیت خود بنویسید و اشاره خاص و جذابی به موضوع چالش داشته باشد. این هشتگ‌ها را معمولا در پایان کپشن قرار می‌دهند.

پس از این که چند نفر در چالش شما شرکت کردند و فرآیند دعوت به چالش شما موفقیت آمیز بود، احتمال این که هشتگ شما در اینستاگرام فراگیر شود وجود دارد. اگر این هشتگ بتواند به پربازدیدترین هشتگ روز تبدیل شود، در ابتدای هشتگ‌های پیشنهادی برای افراد مختلف قرار خواهد گرفت و افراد بیشتری چالش و پیج شما را خواهند دید. در صورتی که این اتفاق نیفتد هم افراد بسیاری ممکن است به صورت اتفاقی هشتگ شما را در داخل جستجوهای خود ببیند و با فشار دادن آن به پیج شما برسند.

حفظ لحن

لفظ لحن یکی از مطالبی است که بیشتر برای پیج‌هایی که به دنبال ساخت برند خود هستند مفید است و برای اشخاص اهمیت کمتری دارد. هر برندی باید لحن به خصوصی داشته باشد و هر کسی نیز که با آن لحن آشنایی دارد، می‌تواند سریعا آن لحن را در یک متن تشخیص بدهد. لحن را معمولا با درج کلمات خاصی در داخل متن و یا شیوه بیان به خصوص ایجاد می‌کنند. برندی که به دنبال جذب مخاطب است، سعی می‌کند لحن خود را در تمامی کپشن‌های اینستاگرامی خود حفظ کند. این مسئله به ایجاد تصویری ماندگار در ذهن مخاطب کمک می‌کند (که همان هدف اصلی برندسازی و تبلیغات است).

استفاده از فعل‌ها در زمان فعلی مشخص، تکرار آگاهانه چند کلمه به صورت توزیع شده در داخل کپشن اینستاگرام، ذکر یک شعار، هشتگ‌ها و یا انتخاب یک موضع و دید خاص به یک مطلب می‌تواند برای یک برند ایجاد لحن کند و یا پرسونای برند را بازتاب دهد.
 

اگر کپشن اینستاگرام شما قرار است که در خدمت برندسازی شما قرار بگیرد، بهتر است که لحن را پیش از نوشتن متن در ذهن داشته باشید و سعی کنید مطالبی که بازتاب دهنده پرسونای یک برند است را مطالعه کنید تا حین نوشتن کپشن به خوبی ردپای آن دیده شود. در غیر این صورت ممکن است که مجبور باشید که کل متن را برای انتخاب لحن مناسب عوض کنید که می‌‌تواند وقت زیادی از شما تلف کند.

استفاده از بیو به عنوان بخشی از کپشن اینستاگرام

قسمت بیوی کپشن می‌تواند به نوعی نقش بخشی از کپشن را بازی کند. همانطور که گفتیم، در بخش کپشن نمی‌توان همه نوع اطلاعاتی را درج کرد. به همین دلیل بسیاری از افراد در فراخواندن کاربر به تعامل، آن‌ها را به دیدن بیوی پیج موردنظر تشویق می‌کنند.

عکس

بیوی پیج نوعی تابلوی اعلانات و معرف پیج است. اطلاعات کلیدی و شماره تماس، تغییرات جدید در فرآیند کاری و غیره می‌تواند در بیوی اینستاگرام قرار بگیرد. نوشتن این مطلب و ارجاع به آن در کپشن پست می‌تواند مفیدتر از این باشد که هر بار یک مطلب خاص را در پست‌ها ذکر کنید. علت این حرف ما به چند دلیل برمی‌گردد.

دلیل اول این که تکرار هرباره این مطالب برای خواننده پست‌های شما آزاردهنده خواهد بود. دلیل دوم این است که شما با این کار کاربر را به نوعی تعامل واداشته‌اید. دلیل سوم نیز این است که اگر این اطلاعات حیاتی شما تغییر کرد، دیگر نیاز نیست که هر بار کپشن اینستاگرام خود را تغییر دهید. با یکبار تغییر در بیو مشکل شما حل خواهد شد. همچنین استفاده از بیو باعث خواهد شد که اطلاع‌رسانی شما دائمی باشد و دردسترس قرار بگیرد. در صورتی که فقط یکبار در پست به یک تغییر مهم در پیج خود اشاره کنید، با پایین رفتن آن پست دیگر کاربر آن را نمی‌بیند.

تازگی در متن

یکی از اساسی‌ترین مسائلی که باید در نوشتن کپشن اینستاگرام به آن توجه کرد، تازگی است. تازگی همیشه برای شما کلید موفقیت خواهد بود. هر چقدر مطالب شما تازه‌تر باشد برای کاربران و مخاطبان جذابیت بیشتری خواهید داشت. همانطور که در بخش قبل گفتیم، تکرار یک مسئله در چند پست باعث خواهد شد که کاربر از شما خسته بشود و در نهایت پیج شما را ترک کند. حتی ممکن است برخی از افراد پیج شما را به عنوان یک پیج تقلبی، کلاهبردار، اسپم‌ساز و نامطمئن در نظر بگیرند و در نهایت شما را ریپورت کنند.

تازگی در کپشن را از دو جهت باید مدنظر داشته باشید. شکل اول مسئله این است که شما باید سعی کنید تا حد امکان از نوشتن جملات تکراری پرهیز کنید. خط به خط کپشن اینستاگرام باید اطلاعاتی مفید به کاربر بدهد که در خطوط قبلی وجود نداشته است. تکرار یک جمله و یا یک مطلب به صورت مکرر در یک متن یکی از بدترین اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب شوید.

مسئله دوم در تازگی در کپشن این است که مطلب گفته شده در داخل کل پیج شما باید تازه باشد. به عنوان مثال سعی نکنید دو پست پشت سر هم در مورد یک موضوع صحبت کنید که کاربر از خواندن آن خسته شود. تکرار در بازه‌های زمانی طولانی مدت می‌تواند مجاز باشد. به عنوان مثال ممکن است که مطلبی را چند ماه قبل ارسال کرده‌اید و حالا به دلایلی (مانند نامناسب بودن زمان ارسال آن یا اهمیت بالای آن یا رخ دادن اتفاقی خاص) نیاز به بازنشر آن احساس شود. در چنین مواردی ممکن است حتی تکرار یک مطلب به صورت کاملا مشابه با مطلب قبل جذاب نیز باشد. با این حال، به صورت کلی این یک قاعده نیست و به جز در استثنائات گفته شده باید سعی کرد از آن دوری کرد.

عکس

داشتن خط سیر

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد در نوشتن کپشن اینستاگرام آن را مرتکب می‌شوند، نداشتن خط سیر در نوشته است. مطلبی که قرار است چند دقیقه وقت یک خواننده را بگیرد، در صورتی که خط سیر مشخصی نداشته باشد، کاملا گیج کننده خواهد بود و از طرف کاربر نادیده گرفته خواهد شد. این مسئله خصوصا در مورد پیج‌های آموزشی بسیار حیاتی است. هر جمله‌ای که در کپشن نوشته می‌شود باید با خط بعدی دارای ارتباطی معنایی باشد و به هم مرتبط باشند. نوشتن در مورد ده مطلب کاملا بی‌ارتباط با هم در یک پست باعث خواهد شد که خواننده سریعا پست شما را رد کند.

وجود انسجام در یک متن را نمی‌توان به صورت تصادفی ایجاد کرد. باید پیش از نوشتن درک درستی از متنی داشته باشید که قصد دارید آن را منتشر کنید. سپس این مباحث را دسته بندی کنید و از ریشه‌ای‌ترین و ابتدایی‌ترین قسمت بحث شروع کنید و جمله به جمله با حفظ ارتباط معنایی پیش بروید. این مسئله در فهم بیشتر مطلب گفته شما نیز کمک خواهد کرد.

واضح نوشتن

برخی از افراد عادت دارند که مطالب را گنگ‌ترین شکل بیان می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که خواننده برداشت‌های مختلفی از بحث شما بکند. این مسئله برای مخاطب خوشایند نخواهد بود و ایجاد ابهام می‌تواند باعث شود که کپشن اینستاگرام نوشته شده توسط شما اثرگذاری خود را از دست بدهد. استفاده از الفاظ مبهم و یا بیان رازآلود مطالب در یک کپشن، به هیچ عنوان کار مناسبی نیست مگر این که بخواهید عمدا کاربر را با یک مطلب غافلگیر کنید. این مسئله گاها در کمپین‌های تبلیغاتی یا پست‌هایی که قصد رونمایی از یک محصول جدید را دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی عمومیت ندارد و فقط در موارد خاص می‌تواند برای کاربر جذابیت داشته باشد.

پیچ در پیچ کردن مطلب نیز می‌تواند نوعی نداشتن خط سیر مشخص باشد. این مسئله نیز ممکن است که باعث شود کپشن اینستاگرام شما به هیچ عنوان اثرگذار نباشد. مخاطبان به اینستاگرام می‌آیند که لحظات خوشی را بگذارنند و معمولا اینستاگرام برای اکثر آن‌ها وسیله‌ای برای گذراندن اوقات فراغت است و رمزگشایی از مطالب پیج‌ها چیز خوشایندی برای آن‌ها در ساعات استراحتشان نخواهد بود. بهتر است که یک خط مشخص را در پیش بگیرید و خط سیر ساده‌ای برای بیان مطلب خود انتخاب کنید.

ارتباط متن و تصویر

کپشن در زیر یک تصویر نوشته شده است و بدون شک هر کسی در نگاه اول تصور می‌کند که ارتباطی معنایی بین تصویر و متن وجود دارد. در صورتی که این ارتباط وجود داشته باشد مطلب شما اثرگذار خواهد بود و عکس این قضیه صادق نیست. شکستن تصور بی‌ارتباط بودن متن کپشن اینستاگرام و تصویر آن برای اکثریت افراد خوشایند نیست و به عنوان یک نقطه ضعف برای پیج شما در نظر گرفته می‌شود (حتی اگر این کار را آگاهانه انجام داده باشید).

شکل ارتباط بین کپشن و تصویر می‌تواند به شکل‌های مختلفی تعریف شود و بحث آن در این مطلب نمی‌گنجد. با این حال، قانون کلی این است که سعی کنید مرتبط‌ترین و نزدیک‌ترین تصویر ممکن را برای نوشتن کپشن انتخاب کنید و یا کپشن توضیحی بسیار نزدیک به تصویر پست شده باشد.

استفاده از ایموجی

درست است که کلمات معمولا می‌توانند ذهنیت ما را به خوبی منتقل کنند اما این مسئله همیشگی نیست و بسیاری از افراد با خواندن متن با توجه به ذهنیت خود برداشت متفاوتی خواهند کرد. ممکن است که شما یک کپشن اینستاگرام را با لحن طنز نوشته باشید ولی برخی از افراد تصور کنند که لحن آن جدی است.

برای حل این مشکل در کپشن نویسی در اینستاگرام از ایموجی استفاده می‌شود که چند شکل گرافیکی هستند که در صفحه کلیدهای همه سیستم عامل‌ها وجود دارند. طیف آن‌ها بسیار وسیع است و به خوبی می‌توانند هر گونه مفهوم را در ترکیب با عکس و کپشن به مخاطب ارائه کنند.

مطالبی که دارای ایموجی هستند به طور کلی بیشتر احساس مخاطب را برمی‌انگیزند. خنده، غم و اندوه، همراهی و مشارکت و سایر احساسات به خوبی از طریق یک ایموجی قابل انتقال هستند و حتی در صورتی که خود متن گویا باشد، استفاده از ایموجی می‌تواند اثرگذاری آن را شدیدتر کند.

البته یادگیری استفاده از ایموجی‌ها نیز مطلب مهمی است چرا که بسیاری از ایموجی‌ها مناسب استفاده در زیر بعضی از پست‌ها درست نیست. مثلا برخی از ایموجی‌ها مناسب استفاده در صحبت‌های دوستانه است و برخی دیگر حالت رسمی دارند. انتخاب ایموجی درست نیاز به داشتن تجربه دارد و در صورتی که نسبت به آن‌ها شناخت درستی ندارید، بهتر است از کسی که در این زمینه تبحر دارد و از ایموجی‌های مختلف بسیار استفاده می‌کند کمک بگیرید.

استفاده از سبک مینیمال

کپشن‌های مینیمال هم جزو کپشن‌های پرطرفدار هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. کپشن مینیمال معمولا به شکل یک جمله کوتاه و تأثیرگذار یا دعوت به مشاهده پست یا شرح مختصری از آن است. استفاده از این نوع کپشن مخصوص نویسندگان توانمند است که قدرت اثرگذاری با یک جمله شعاری یا خاص را می‌دانند.

داستان‌گویی

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌هایی که در نوشتن کپشن اینستاگرام می‌توانید از آن استفاده کنید، داستانگویی یا روایت است. استفاده از این تکنیک به این معنا است که شما مطلب مورد نظر خود را در فرم یک قصه درآورید و با استفاده از شخصیت‌ها، اتفاقات و نتیجه گیری در پایان روایت خود را تعریف کنید.

انسان ذاتا قصه را دوست دارد و شنیدن یک قصه می‌تواند بیشتر از رگبار اطلاعات او را جذب کند چرا که در قصه، احساسات و عواطف انسانی را درگیر می‌کند. این احساسات و عواطف باعث همدلی مخاطب می‌شود که به دنبال این همدلی حس اعتماد می‌آید. ایجاد اعتماد در مخاطب همان چیزی است که یک برند به دنبال آن است چرا که وقتی مشتری به یک برند اعتماد کند در صورت داشتن نیاز، بدون پرسیدن هیچ گونه سوالی شروع به استفاده از خدمات و محصولات آن برند خواهد کرد.

تجربه همچنین نشان داده است که مطلبی که با قصه بیان شود، به صورت کلی ماندگاری بیشتری نیز در ذهن دارد. قصه گویی یکی از پر استفاده‌ترین روش‌های انتقال اطلاعات در برندهای بزرگ دنیا شده است و تقریبا هر برند معتبری در جهان برای افزایش اثرگذاری محتواهای تولیدی خود به دنبال نزدیک‌تر کردن هر بچه بیشتر مطلب به شکل قصه دارد.

البته داستان‌سرایی یا قصه گویی کار دشواری است و هر کسی نمی‌تواند از عهده آن بربیاد. برخی افراد ذاتا می‌توانند مفاهیم را تبدیل به قصه کنند و برخی دیگر با تلاش و خواندن قصه‌های واقعی می‌توانند تکنیک قصه گویی را درک کنند و آن را در کپشن اینستاگرام به کار ببرند.

طبقه بندی مطالب

اگر قرار است در کپشن اینستاگرام چند مورد را مورد بررسی کنید یا بخش‌های مختلف یک موضوع را مورد بررسی قرار بدهید، بهتر است که مطالب را به صورت طبقه بندی بنویسید. نوشتن جملات پشت سر هم می‌تواند مخاطب را خسته کند. بهتر است هر جایی که پیوستگی و ارتباط معنایی مطلب تا حدودی شکسته می‌شود، ادامه مطلب را در پاراگراف بعدی بنویسید. این مسئله باعث می‌شود که خوانایی مطلب شما بالاتر برود، مخاطب تمرکز بیشتری حین خواندن داشته باشد و استراحتی کوتاه بین خواندن، حس خستگی او را از بین ببرد. اگر قرار است به مطلب موردی بپردازید، بهتر است که از شماره گذاری یا علامت گذاری استفاده کنید. استفاده از نوع خاصی از ایموجی‌ها پیش از شروع هر خط می‌تواند به فهم بهتر کمک کند.

استفاده از نقل قول

یکی از تکنیک‌های موثر برای همراه‌کردن مخاطبین با خود، این است که از کلام بزرگان یا جملات مشهور در متن کپشن استفاده کنید. این تکنیک باعث جذابیت بیشتر متن کپشن می‌شود و در عین حال نشان‌دهنده سطح دانش بالای نویسنده است. مزیت دیگر این تکنیک این است که خواننده احساس می‌کند که متن دارای مرجع موثقی است و اعتماد بیشتری به متن کپشن خواهد داشت.

استفاده از یک کلمه کلیدی به شکل نامحسوس

هر چند که دنیای اینستاگرام کاملا شبیه به دنیای گوگل و موتورهای جستجو نیست ولی بی شباهت به آن هم نیست. در زمان کپشن نویسی رعایت کلمه کلیدی مانند مقاله نویسی اهمیت ندارد و موتور جستجویی در کار نیست که به این کلمه توجه کند. ولی یک نکته مهم وجود دارد. وقتی یک کلمه کلیدی مربوط به محصول یا خدمات کسب و کار خود را به شکل نامحسوس چند مرتبه در کپشن استفاده کنید، باعث توجه ناخواسته مخاطب به کلمه موردنظر خواهید شد و درگیری ذهنی مناسبی برای او ایجاد خواهید کرد. بنابراین به استفاده هنرمندانه از کلماتی که باید در ذهن مخاطب بنشیند، دقت داشته باشید.

خودتان باشید و طبیعی بنویسید

به خاطر داشته باشید که بهترین نوع کپشن این است که ساده و طبیعی نوشته شده باشد. استفاده از جملات به شدت کتابی و رسمی یا سعی در نوشتن یک کپشن هنری و خاص، معمولا نتیجه معکوس خواهد داشت. بهترین حالت این است که تصور کنید در حال ارتباط نسبتا صمیمی با دوستان خود و معرفی یک محصول یا خدمت به آن‌ها هستید. البته توجه داشته باشید که سطح صمیمیت و سادگی متن باید مناسب باشد و از حالت متعارف خارج نشود تا بهترین بازخورد را از کپشن خود بگیرید.

از جملات طنز و فان هم استفاده کنید

در طی نوشتن کپشن اینستاگرام برای پست‌های مختلف پیج خودتان باید به این نکته دقت داشته باشید که جنبه طنز و اصطلاحا فان را نیز در نوشتن فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود که پیج شما برای خوانندگان خسته‌کننده نشود و همیشه مشتاق به خواندن کپشن‌های جدید شما باشند. این روزها پیج‌های ایرانی زیادی هستند که از این تکنیک برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند که با توجه به روحیه ایرانی‌ها کار بسیار اثربخشی هم هست و طرفداران خاص خود را دارد.


کپشن نویس اینستاگرام کیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، این روزها کپشن نویسی به یک شغل تبدیل شده است. دلیل این امر این است که نوشتن کپشن نیازمند رعایت تکنیک‌های خاصی است که تنها پس از کسب تجربه قابل یادگیری است. برخی از ویژگی‌های یک کپشن نویس موفق در اینستاگرام عبارتند از:

  • یک کپشن نویس اینستاگرام به طور معمول کسی است که از ریزه‌کاری‌های مختلف این شبکه اجتماعی اطلاع کاملی دارد.
  • کپشن نویس کسی است که نحوه نگارش فارسی را به خوبی می‌داند.
  • کپشن نویس کسی است که با روش‌های مختلف کپی رایتینگ و نگارش متون تبلیغاتی آشنا است.
  • کپشن نویس اطلاعات عمومی مناسب و اطلاعات تخصصی خوبی در زمینه‌ای دارد که برای آن کپشن می‌نویسد.
  • کپشن نویس به خوبی می‌داند که چطور احساسات مخاطبین را برانگیزد.
  • کپشن نویس به شکل حرفه‌ای از پاراگراف‌بندی و درج علائم نگارشی و ایموجی در کپشن اینستاگرام اطلاع دارد.
  • کپشن نویس استاد هشتگ‌گذاری است.

کپشن نویسی به عنوان یک شغل

شاید در ابتدای حضور ویژگی کپشن در شبکه اجتماعی اینستاگرام هیچکس فکر نمی‌کرد این توانایی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام شود. پس از این که شرکت اینستاگرام توسط شرکت فیسبوک خریداری شد و بخش‌های مختلفی در اپلیکیشن اینستاگرام توسعه یافت، اینستاگرام از حالت یک شبکه اجتماعی دوستانه خارج شد و شکل یک سیستم قدرتمند برای کسب و کارها درآمد تا بتوانند مشتریان خود را از این طریق جذب کنند.

کپشن اینستاگرام

از آن جایی که انتقال منظور از طریق عکس و ویدیو به تنهایی امکان پذیر نبود، کپشن اینستاگرام به عنوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های موردنظر بازاریابان شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت. کسب و کارها خیلی سریع فهمیدند با توجه به قابلیت‌های جدید اینستاگرام، نوشتن یک کپشن قوی و جذاب می‌تواند از هزینه‌های تبلیغات آن‌ها را کم کند و در کسری از ثانیه مشتری و یا مخاطب بسیاری پیدا کنند. به همین دلیل به دنبال کسانی رفتند که بتوانند کپشن‌های جذاب و میخکوب کننده بنویسند.

از آن جایی که توانایی نوشتن متن‌های جذاب در عده کمی از افراد پیدا می‌شد، به زودی افرادی که توانایی نوشتن متن‌هایی جذاب داشتند، توانستند راه خود را به شرکت‌های بزرگ و کوچک باز کنند و به عنوان تولیدکننده محتوای متنی اینستاگرام شروع به کار کنند. تولید کپشن اینستاگرام به صورت جزئی در سراسر جهان به عنوان یک شغل محسوب می‌شود ولی هنوز درصد کمی از تولیدکنندگان محتوای شبکه اجتماعی اینستاگرام را تشکیل می‌دهد. با این حال، خلق کپشن جذاب برای تمامی مدیران صفحات اینستاگرام و افراد حاضر در حوزه تولید محتوا و حتی بازاریابان دیجیتال یک ضروت محسوب می‌شود.

بدون شک افرادی که بتوانند محتواهای خود را در قالب تعیین شده از سوی شرکت اینستاگرام بنویسند و فن نوشتن کپشن‌های مناسب را بدانند، درآمد بالاتری خواهند داشت چرا که پیج‌ها و صفحات آن‌ها کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد.


در این مطلب از سایت نگاهی به کپشن اینستاگرام انداختیم و نحوه افزایش اهمیت این ویژگی را بررسی کردیم. همچنین دیدیم که قالب اینستاگرام برای کپشن نویسی چگونه است و چه نکاتی را باید رعایت کرد که بتوان کپشنی زیبا، جذاب و مورد پسند مخاطب نوشت. اینستاگرام امروزه یک ابزار بسیار قدرتمند بازاریابی و ارتباط و یکی از پراستفاده‌ترین رسانه‌های جهان است. کپشن به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام امروزه بین کارشناسان مطرح است و هزاران بازاریاب دیجیتال و متخصص تبلیغات در سراسر جهان از طریق آن مخاطبان را به سوی کسب و کارها می‌کشانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن