ایجاد انسجام در انتقال پیام برند
چگونه میتوان در میان ابزارهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی، انسجام و یکپارچگی ایجاد کرد؟ آنچه در ادامه میشنوید مصاحبه زنده تلفنی با برنامه زنگ اقتصاد شبکه رادیو اقتصاد است که با موضوع ایجاد انسجام در انتقال پیام برند صورت گرفته است. هدف اصلی یک برند رسیدن به یک هویت خاص آن برند در ذهن مخاطبان است. ما برای تعریف هویت برند، نیاز به محتوا و خلاقیت داریم، این دو باید همچون بالهای پرنده باهم حرکت کنند. میتوان با هرکدام از آنها بهتنهایی حرکت کرد اما نمیتوان با یک بال مسیر طولانی طی نمود و از طرف دیگر در پایان مسیر هم خسته شده و هزینههای زیادی نیز متحمل شد.
۱. محتوا: آن چیزی که شرکت ها می خواهند بگویند، آن چیزی که در ادبیات برند، در هویت بصری برند، در قول و وعده ای که برند آنها قرار است پس از استفاده به مخاطبان و مشتریان خود بدهد و همچنین در داستانی که برند شرکت ها دارد، می توان تعریف کرد.
۲. خلاقیت: چطور گفتن و چگونه بیان کردن محتوا به شکلی که بالاترین تاثیر و اثرگذاری را داشته باشد.
برندها علیرغم داشتن هویتهای شخصیتی خود، دارای هویت بصری نیز میباشند و زمانی که یک برند در نقاط تماس خود در فروشگاهها، بستهبندی، رسانههای محیطی، رسانههای اجتماعی، نمایشگاهها، محیطِ کارخانه، نوع پوشش کارگران و کارمندان و …است، میتوان تأثیری از رنگ، شکل و المانهای این برند را مشاهده کرد و با خلاقیت درست بر پایه یک محتوای حرفهای و حسابشده ، اساسنامهای منسجم و یکپارچه برای برند نگارش نمود. اساسنامه برند به هیچوجه اجازه برهم زدن تصویر ذهنی آن برای مخاطبان را نمیدهند؛ چکلیستی از نحوه حضور آنها در رسانهها، در برنامههای تعاملی همچون نمایشگاهها و رویدادها و نحوه انتخاب محل قرارگیری لوگوی این شرکتها، حتی زمانی که اسپانسر هستند، در اختیار عوامل توسعه برند قرار میدهد، بهگونهای که هرزمانی که به این اساسنامه نیاز داشته باشند، میتوانند به آن مراجعه کرده و از آن بهعنوان یک راهنما استفاده کنند.
محتوا نیز میتواند در قالب ادبیات برند، همچون لحن، صحبت، ادبیات شفاهی یا ادبیات کلامی برند و یا ادبیات مکتوب یا اصطلاحاً همان نوشتهها یا کپیرایتینگ که از داستان برند حاصل میشوند، شکل بگیرد. محتوا میتواند بهعنوان بصری در قالب بیلبوردها، تیزرهای تلویزیونی، شکل بستهبندی، رنگ آن و هر آنچه مربوط به محصول و حاشیههای آن است، نیز تولید شود.
اینکه چطور محتوا بیان شود بسیار مهم تر از خود محتوا است.
تمام پروژههای برندینگ دارای محتوا میباشند، اما آنچه در این پروژهها بسیارکم رنگتر مشاهده میشود، خلاقیت در بیان محتوا است. زیرا خلاقیت منجر به ایجاد یکپارچگی میشود. خلاقیت باعث میشود که زمانی که نام یک شخص آورده میشود، تصویر ذهنی آن شخص در ذهن افراد شکل میگیرد. میتوان گفت که تصویر ذهنی که افراد از یک شخص در ذهن خود میسازند منجر به یک جایگاه سازی حسی، بصری و کلامی از آن شخص در ذهن مخاطبان شده و هر چه بتوان این جایگاه را در ذهن آنهاتقویت کرد، میتوان برند اثربخشتری داشت و بودجههای کمتری برای فعالیتهای بازاریابی هزینه کرد.
دیدگاهتان را بنویسید