نگارش متون تبلیغاتی در برندینگ
نگارش متون تبلیغاتی اساس محتوای ادبیات برند در یک فرآیند برندینگ است . در ادامه مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع نگارش متون تبلیغاتی در برندینگ را خواهید شنید که در آن به پنج کلیدی که در توسعه برند از وظایف یک متن تبلیغاتی و یا یک شعار تبلیغاتی می باشد ، اشاره خواهد شد:
نگارش متون ادبی و تبلیغی برای یک برند، مهم ترین چالش اصلی است که مدیران کسب و کارها و صاحبان صنعت، در حوزه تبلیغات با آن مواجه هستند. زمانی که از یک برند استفاده می شود، باید بررسی کرد که آیا قولی که آن برند در رسانه ها مطرح کرده است، همان وعده و قولی است که افراد انتظار آن را داشته اند! بنابراین به منظور ارایه قول و وعده های اصلی یک برند، پنج کلید اصلی در این حوزه وجود دارد که از این پنج کلید، پنج انگیزاننده اصلی خرید، مشتق می شوند.
- یکی از دلایلی که افراد خریدی را انجام می دهند، می توان کاهش ریسک، رهایی از یک رنج و یا رسیدن به یک لذت را بیان کرد.
- افراد دوست دارند دیده شوند، مورد توجه واقع شوند و پرستیژ و ماهیت اجتماعی بهتری داشته باشند.
- افراد قصد دارند به واسطه خرید یک کالا یا خدمات، به کسب درآمد بپردازند و یا در هزینه های خود صرفه جویی کنند.
- هدف افراد از خریدی که انجام می دهند، رسیدن به یک سود عظیم و ویژه و یا نهایت سود خود می باشد.
- افراد تمایل دارند به واسطه خرید خود، آرزوهای خود را تحقق بخشند و فکر می کنند که خرید آن کالا یا خدمات می تواند به تحقق آرزوها و آمال آنها کمک کند.
از طرف دیگر، زمانی که لازم است یک عنوان، یک اسلوگان، یک شعار تبلیغاتی و یا یک متن تبلیغی در یک رسانه یا آگهی تبلیغی نوشته شود، برای اینکه بتوان قول و وعده برند خود را بهتر معرفی کرد، نیاز به پنج کلید اساسی و بسیار مهم می باشد، که در زیر به شرح مختصری از این پنج کلید پرداخته شده است.
- لازم است، به این مساله فکر کرد که بزرگترین رویای مشتریان شرکت ها، زمانی که می خواهند از برند یا محصول آنها استفاده کنند، چه می تواند باشد؟ پاسخ به این سوال می تواند در یک جمله شعار تبلیغاتی شرکت ها باشد.
- بزرگترین ترس مشتریان شرکت ها چیست؟ و آنها از چه چیزی می ترسند؟
- نیازی که مشتریان شرکت ها دارند؟ و تفکر بر روی این مساله که آنها چگونه می توانند با خریدی که انجام می دهند، نیاز خود را برطرف کنند؟
- چه کسانی می توانند الگوی مخاطبان و مشتربان شرکت ها باشند؟در پاسخ به این سوال؛ نقش گروه های مرجع که در بحث کالای مصرفی، نخبگان و ستارگان و در بحث کالای صنعتی، مدیران و کارآفرینان موفق را شامل می شود، می تواند بسیار موثر واقع شود. از طرف دیگر داستان زندگی این افراد، نقل قول های زندگی آنها و نقل قول گفتارهای آنها نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
- مخاطبان یا مشتریان شرکت ها از چه چیزی تنفر دارند؟
در واقع با پاسخ درست به این سوال ها و طراحی سوال های خوب در این حوزه، می توان به نتایج مطلوب و موردنظر خود دست یافت. نکته قابل توجه این است که، در نگارش متون تبلیغی؛ که این متون می توانند به صورت یک نگارش مختصر و مفید و یا به صورت یک لگو یا تصویر باشند؛ لازم است که دو آیتم زیر رعایت شوند.
- خواندن آن متن تبلیغی توسط مخاطبان، منجر به ایجاد یک خاطره بسیار خوب در ذهن آنها شود.
- متن تبلیغی بتواند داستان درستی را به مخاطبان انتقال دهد.
داستان ها نقش بسیار مهمی را در زندگی افراد داشته و در حال حاضر هم دارند و در زمانی که هیچ رسانه ای وجود نداشته است، زندگی افراد با داستان ها همراه بوده است و از طرف دیگر داستان ها به علت داشتن قدرت بالای تصویری، در ذهن افراد تاثیرگذارتر و ماندگارتر خواهند بود. باید توانست که ادبیات تبلیغی و یا متون تبلیغاتی خود را به سمت داستانی شدن پیش برد. زیرا داستانی شدن این متون می تواند به یک تصویرسازی مناسب در ذهن مخاطبان کمک کند. باید توجه کرد که وعده و قولی که یک برند برای رفع نیاز جامعه، به خود و جامعه می دهد، می تواند در قالب نگارش یک متن تبلیغاتی موثر حفظ شود. زمانی که نام یک برند از ذهن مخاطب می گذرد، همزمان با آن برند، یک کلمه کلیدی نیز در ذهن مخاطب شکل می گیرد و در واقع هدف شرکت ها هم رسیدن به این کلمه کلیدی است که آن با تداوم، تکرار و تداول قابل دسترسی خواهد بود. متون تبلیغاتی تعهدنامه هایی هستند که به صورت کتبی و یا به صورت ابزار های دیگر در دسترس می باشند.
دیدگاهتان را بنویسید