اثر هاله ای در تبلیغات
اثر هالهای یک واژهای است که از مفاهیم روانشناسی در حوزه تبلیغات و برند واردشده است و به تعبیری آن ذهنیتی است که در شناخت و تصمیمگیری ماتحت تأثیر ذهنیتهای قبلی ما شکل میگیرد و بر قضاوتهای ما تأثیر دارد. آنچه میشنوید مصاحبه زنده تلفنی با برنامه ۹۸ ها شبکه رادیو اقتصاد است که با موضوع اثر هالهای در تبلیغات صورت گرفته است. اگر یک نفر را دوست داشته باشید، ویژگیهای منفی آن فرد را کمتر میبینید و علاوه بر این ویژگیهای مثبتی را که خود دوست دارید بهویژگیهای مثبت آن فرد میافزایید. نظر مثبتی که افراد به یک شخص، سازمان یا محصول خاص دارند، ناخودآگاه باعث میشود که افراد تمایل به مشاهده تمام صفات و ویژگیهای خوبی که مدنظر آنها داشته باشند. البته این اثر میتواند در ذهن افراد بهصورت منفی هم وجود داشته باشد. اگر شخصی نسبت به یک فرد، یک کالا و یا یک سازمان دارای حس منفی باشد، آنگاه این حس منفی باعث میشود که آن شخص نسبت به دنیای اطراف خود نیز همین حس را داشته باشد. بنابراین بهطورکلی میتوان گفت که اثر هالهای بهعنوان یک خطای ادراکی، در ذهن افراد و تصمیمگیری آنها وجود دارد. برای همین است که وقتی افراد با مشکلی روبرو میشوند، تنها نصیحت بهترین دوست خود را میپذیرند و یا در کلاس درس، درس بهترین استاد خود را بهتر از درسهای دیگر خود یاد میگیرند.
اثر هالهای در تبلیغات و برند نیز وجود دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، تلاش میکنند که نام محصول و برند آنها بهعنوان یک محصول خدمت رسان و مثبت، در جامعه شکل بگیرد. اکثر کسبوکارها سعی بر این دارند که عمده تمرکز و شهرت خود را بر روی ویژگیهای مثبت خود قرار دهند و اثر هالهای باعث میشود که این ویژگیهای مثبت بهکل برند یا ماهیت و شخصیتی که آن برند دارد، تعمیم پیدا کنند. خیلی از شرکتها بهمنظور معرفی محصولات خود، از افراد مشهور و مرجع و یا از ادبیات ویژهای (مثلاً یک بیت شعر از یکی از شاعران بزرگ) استفاده میکنند. درواقع آنها با به چشم کشیدن یک ویژگی مثبت محصول خود، تلاش میکنند که حس خوب و مثبت بودن دیگر ویژگیهای این محصول یا برند را در مشتریان خود ایجاد کنند.
محصولی که بتواند در تبلیغات، یک اثر هالهای پُررنگتری ایجاد کند، میتواند معرف برند موفقتری باشد. فلسفه وجودی برند نیز به همین صورت است.
در واقع وفاداری و حس مثبتی که از قبل به یک برند وجود دارد، قطعاً توسط رفتار آن برند شکلگرفته است که بهوسیله تبلیغات ارائه میشود و این وفاداری و حس مثبت میتواند باعث ایجاد جذابیت در فضای تبلیغاتی شود. درنتیجه، اگر بتوان با ایجاد جذابیت در شکل، کلام، محتوا و تصویر و ایجاد خلاقیت در پیام و رسانه، فعالیت خود را بیشتر کرد، ناخودآگاه اثر هالهای مثبتتری در محصول، کالا و خدمات به وجود خواهد آمد.
در تبلیغات مهم نیست که چه چیزی گفته می شود؟! مهم این است که آن چیز چگونه گفته می شود؟!
در واقع چگونه گفتن، منجر به ایجاد اثر هالهای مثبتتری خواهد شد و در تصمیمگیری مشتریان، میتوان پیشداوریها و قضاوتهای مثبتتری را برای محصول و برند خود ایجاد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید