سوالات کلیدی در انتخاب بازار هدف

چرا باید قبل طراحی هر برنامه بازاریابی، به این 9 سوال پاسخ دهید؟

عدم صحیح انتخاب بازار هدف در بازاریابی مثل به رگبار بستن و تیراندازی با یک اسلحه پُر است که شما شلیک می‌کنید، منابع مصرف می‌کنید، گلوله به هدر می‌روند ولی بدون اینکه بدانید به کجا شلیک می‌کنید و چه هدفی دارید. آنچه در ادامه می‌شنوید مصاحبه زنده تلفنیحسین طاهری با برنامه نودوهشتی‌ها شبکه رادیو اقتصاد است که با موضوع سؤالات کلیدی در انتخاب بازار هدف صورت گرفته است.

 


تعریف بازار هدف:  مجموعه‌ای از افراد مشخص که دارای نیاز مشخص و مشابهی می‌باشند، بازار هدف را تشکیل داده و درنتیجه این بازار شکل می‌گیرد. در واقع بازار هدف یعنی آن هدف و جایی که افراد یاشرکت‌ها پیام بازاریابی خود را به آن می‌فرستند و این بازار از یک سری مخاطب تشکیلمی‌شود که رساندن این پیام به این مخاطبان، هزینه‌هایی را برای شرکت‌ها متحمل خواهد شد.

تعریف هزینه: در دنیا چهار آیتم برای تعریف هزینه وجود دارد که این چهار آیتم شامل پول، وقت، انرژی و روحیه است. درواقع می‌توان گفت زمانی که افراد با درست انجام ندادن کاری منجر به تضعیف روحیه خود شوند، آنگاه متحمل هزینه خواهند شد.

باید توجه کرد که عدم انتخاب بازار هدف در بازاریابی همچون تیراندازی کردن یا به رگبار بستن با یک اسلحه پر می‌ماند که افراد با آن شلیک می‌کنند، منابع مصرف می‌کنند و گلوله‌هارا هدر می‌دهند بدون اینکه هدفی برای شلیک داشته باشند. در دنیای بازاریابی امروز، نیاز بهتک‌تیراندازهایی است که تنها به یک هدف مشخص شلیک می‌کنند.

به منظور موفق شدن در بازار هدف و کسب درآمد (پول، وقت، انرژی و روحیه)، لازم است بازار هدف خود را شناخت و بررسی کرد که آیا این بازار هدف می تواند برای افراد منجر به کسب درآمد شود؟! از طرف دیگر باید به منظور شناخت بازار هدف، به تقسیم بندی های متفاوت جغرافیایی، جمعیت شناسی، سطح درآمد و فرهنگ که در این حوزه وجود دارد، نیز توجه کرد.


پاسخ به ۹ سوال کلیدی لازم و ضروری به منظور شناخت و بررسی بازار هدف

۱. بزرگترین رویای افرادی که بازار هدف را تشکیل می دهند، چیست؟ و قرار است چه کاری توسط محصول شرکت ها برای تحقق آن رویا صورت گیرد؟

بسیاری از افراد محصول را به عنوان ارزش هایی که به آنها اضافه می کند، خرید می کنند. بنابراین لازم است که رویای مشتریان بازار هدف خود را شناخت.

۲. این افراد از چه چیزی می ترسند؟ و اگر آنها از خدمات و محصولات شرکت ها استفاده کنند، چگونه ترس این افراد از بین می رود؟

ترس یکی از چهار احساس اصلی است که انسان ها با آن به دنیا می آیند و همیشه در موقع تصمیم گیری به منظور خرید، در معرض این ترس قرار خواهند گرفت.

۳. نیاز واقعی این افراد چیست؟ حتی اگر این افراد نیاز خود را به زبان نیاورند و یا ندانند که چه نیازی دارند؟

۴. الگوی این افراد چه کسانی هستند؟

در پاسخ به این سوال، نقش گروه های مرجع می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.

۵. این افراد از چه چیزی بیشتر تنفر دارند؟

در بعضی از بازارها، طبیعی است که افراد از بدقولی یا از اینکه کالایی را خریداری کنند که خروجی آن متناسب با آن قولی که فروشنده یا شرکت یا برند داده است، نباشد، متنفر هستند.

۶. این افراد در حال حاضر برای چه چیزی راحت پول خرج می کنند؟

۷. در Google به دنبال چه چیزی می گردند؟ و چه کلید واژه هایی را در آن بیشتر جستجو می کنند؟

پاسخ به این سوال، خود یک تقسیم بندی مجازی مخاطب هدف است، به گونه ای که افراد مشابه، کلمات کلیدی مشابه را جستجو می کنند.

۸. این افراد هزینه های موفقیت و شکست را چطور اندازه گیری می کنند؟

۹. برای چه چیزی باید از شرکت ها خرید کنند؟

با پاسخ به ۹ سوال کلیدی در مورد بازار هدف می توان به نتایج زیر دست یافت:

بر این اساس مخاطب شکل می گیرد.

مفهوم اصلی در بازاریابی و تبلیغات شکل می گیرد.

تولید محتوا صورت می گیرد.

براساس این پاسخ ها، می توان پیام متون تبلیغاتی و ادبیات بازاریابی را طراحی و انتخاب کرد.

شناخت رسانه هایی که بازار هدف را بیشتر درگیر خود می کنند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.