مشاور توسعه و شتابدهی تجارت ، برندینگ ، تبلیغات و بازاریابی

قسمت نهم رکاب: راهکارهای اخراج کارکنان

چگونه با‌مهارت و بدون‌هزینه کارکنان بی‌فایده را اخراج کنیم؟

 

اخراج یک کارمند موقعیت خطرناکی است که ممکن است برای هر کسب و کاری به وجود بیاید. شما به عنوان یک مدیر، در یک لحظه به جایی می‌رسید که می‌بینید این همه سرمایه گذاری، زمان و فرصتی که در اختیار یک فرد قرار داده‌اید، دیگر نتیجه‌ای ندارد. یک اخراج خوب به‌مراتب از یک استخدام خوب کار گشادتر است. آدمی که انتخاب شده، آدم خوبی است و واقعاً می‌خواهد برای رشد تلاش کند اما شما به عنوان یک مدیردریافته‌اید که این همه سرمایه برای او نتیجه مناسبی در بر ندارد. یک راه حل این است که شما به تنش روی بیاورید و خودتان را درگیر یک مسئله پیچیده حقوق قانونی کنید که این تنش هم شما و هم دیگران را درگیر می‌کند و تمرکز شرکت را از بینمی‌برد. راه حل دیگر این اسب که این موقعیت را مدیریت کنید و به خاطر داشته باشید که یک اخراج خوب به‌مراتب از یک استخدام خوب کار گشادتر است.

اصلاً چرا باید اخراج کنیم؟ چرا باید به این نتیجه برسیم؟ چرا از اول نباید درست انتخاب کنیم که کار به اینجا بکشد؟ این یک سؤال غلط است و قرار گرفتن در این تفکر، یک روند ذهنی غلط به ما می‌دهد و سؤال غلط همیشه جواب غلط خواهد داشت. طبیعی است که شرایط شرکت‌ها و آدم‌ها به مرور زمان تغییر می‌کند. این شرایط ممکن است از نظر جایگاه یا توسعه شرکت باشد. در بعضی مواقع شرکتی توسعه می‌یابد و افرادی که تا آن لحظه در شرکت فعالیت داشتند و آن را به توسعه رساندند، دیگر در سطح آن توسعه نیستند. مانند تیمی که به جام جهانی می‌رود. بازیکنان هم باید در حد آن کارزار و رقابت می‌باشند و همان‌طور که این مسابقات سنگین است، تمرینات سنگین‌تری داشته باشند. این باعث می‌شود تا خیلی از افراد از برنامه‌های توسعه شرکت عقب بمانند. در تمام شرکت‌های دنیا این اتفاق رخ می‌دهد و کاملاً طبیعی است. عکس این موضوع هم اتفاق می‌افتد یعنی فرد در سازمان رشد می‌کند و رشد و توسعه‌اش از زمان جلو می‌زند در نتیجه آن سازمان برای توانایی‌ها و تجربیات او سازمان کوچکی خواهد بود. به جز این دو مورد، اخراج یک کارمند ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. مهم این است که برای قطع همکاری عملکرد و پرفورمنس او را در نظر بگیرید و عملکرد کاری او را مورد بحث قرار دهید نه شخصیت فردی او را. این اشتباهی است که خیلی از مدیران در بخش اخراج کارمندان انجام می‌دهند. برای مثال، می گویند این فرد، شخص خوب، دلسوز و معتمدی است ولی کارکرد بالایی ندارد اما نگهش می‌داریم و اخراجش نمی‌کنیم. خب  در این حالت سازمان رشد نمی‌کند یا برعکس می گویند شخصی متخصصی است ولی اخلاق یا شخصیت ندارد. مشکل اصلی این مدیران بیشتر مشکل اخلاقی یا خلق و شخصیت کارمندان است که این سه مورد با هم فرق می‌کنند. به هر نتیجه‌ای که رسیدید، زمان را تلف نکنید. در پروسه استخدام باید زمان بگذاریم و تا می‌توانیم به آدمها فرصت بدهیم در اخراج، حداکثر بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از تصمیم‌گیری نسبت به اخراج فرد، باید آن را اعلام کنید. اخراج می‌تواند اخراج یا اخراج غیرفوری باشد. برای مثال به شخص بگویید وقتی قرارداد امثال شما تمام شد، قراردادتان را تمدید نمی‌کنیم. مهم این است که وقتی به این نتیجه رسیدید، نگه داشتن فرد را در سازمان فرسایشی نکنید چون دیگر آن فرد کارایی لازم را نخواهد داشت. کارمند می‌داند که باید برود و این یک ماه و دو ماه آخر عملاً هیچ کارکردی برای شما نخواهد داشت ولی هزینه‌ها را از شما می‌گیرد. پس چه بهتر که اگر قرار است هزینه بدهیم، تا همینجا هزینه کنیم. یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید جلوی ضرر را از هر جا بگیرید منفعت است. به نظر من این ضرب المثل ساده، عجیب در تجارت کاربرد دارد و مدیران باید توجه زیادی به آن داشته باشند.

 اولین گام در اخراج این است که با اطمینان تصمیم به اخراج کارمند بگیریم. این تصمیم باید بر اساس اطلاعات کاملی باشد که خودمان کسب کرده باشیم نه اطلاعاتی که دیگران به ما انتقال داده‌اند یا بر اساس صحبت دیگران باشد. همیشه در اطلاعات کامل چند نکته وجود دارد:

چگونه اخراج کنیم؟ اخراج افراد با سابقه چگونه باید باشد؟

شما دسترسی به ویدئو و محتوای کامل را ندارید چون هنوز اشتراک سریال رکاب را تهیه نکرده‌اید !

سریال رکاب اولین سریال آموزشی موفقیت در ایران میباشد. این سریال دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌های هر هفته منتشر شده و هر قسمت از آن به یک موضوع خاص در زندگی و کسب‌و‌کار میپردازد.

کسب‌وکار وزندگی مثل سوار دوچرخه شدن است ما برای اینکه بتوانیم تعادلمان را حفظ کنیم باید به حرکت کردن، رکاب زدن و روبه‌جلو رفتن ادامه بدهیم. موفقیت و یا دستاوردهای گذشته نمی‌تواند برای ما موفقیت‌های امروز یا فردا را به همراه داشته باشد. اینکه چه چیزی دارید؟ یا چه چیزی ندارید؟ از چه امکاناتی استفاده می‌کنید؟ و یا استفاده نمی‌کنید؟ اینها همه دوچرخه‌های شما هستند. برای استفاده از آنها و برای رسیدن به‌جایی که می‌خواهید باید رکاب بزنید. رکاب زدن باید بخشی از زندگی روزانه یک کارآفرین و یا یک فردی که در زندگی هدفی دارد باشد.

در سریال رکاب حسین طاهری درست مانند یک مربی در کنار شما رکاب میزند تا به شما در مسیر زندگی و کسب و کارتان یاری رساند.او مشاور کسب و کارها و برندهای برتر ایران ، کارشناس رادیو اقتصاد و مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان است و در سریال رکاب نه تنها دانسته‌ها بلکه توانسته‌ها و حاصل سالها تجربیات خود را به شما انتقال میدهد .

  • ما تضمین میکنیم :
  • تحول در زندگی و کسب و کار شما
  • دسترسی همیشگی و دانلود فوری تمامی قسمتها
  • در آینده مشمول افزایش قیمت نمیشوید

اشتراک سریال رکاب

۱۹۹ هزار تومان

Product price
Additional options total:
Order total:
1 نظر
  1. حسین رحمانی می‌گوید

    به نظر من بسیار کار آمد بود خود من تو سازمانم بارها با این مورد و مسئله مواجهه جدی داشتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.