مشاور توسعه و شتابدهی تجارت ، برندینگ ، تبلیغات و بازاریابی

قسمت چهارم رکاب :هدف یا هوس

جدیدترین مدل تجربی چهارچوب هدف‌گذاری | تفاوت‌های هدف با آرزو و هوس؟ | چگونه به هدف‌های واقعی خود دست یابیم؟

 

چه چیزی‌هایی آرزوها و هوس‌های ما را به اهداف ما تبدیل می‌کند؟ آیا انگیزه نقش مهمی در رسیدن به هدف‌های ما دارد؟ من حسین طاهری هستم و در چهارمین قسمت سریال رکاب، در مورد هدف گذاری، یک سزی راهکارهای تجربی را با شما در میان می‌گذارم. وقتی به معنی یک سری واژه‌ها نگاه می‌کنید به خیلی چیزهای دیگر می‌رسید. واژه‌ها را به جای آن که معنی کنیم، معنا کنیم. معنا کردن یعنی چه؟ یعنی یک کلمه یا یک واژه، یک فکر و فلسفه را در زندگی پیاده کردن.

آرزو کردن نوعی هوس است. از همان جنس است و به قلب آدم‌ها مربوط می‌شود. پشت این خواستن و آرزو سابقه‌ای وجود ندارد و خیلی پابرجا نیست، رسمیت ندارد. وقتی چیزی را آرزو می‌کنید و فقط در قلب شما وجود دارد، هیچ گاه به هدف تبدیل نمی‌شود. باید یاد بگیریم که آرزوها و هوس‌هایی که برای رشد و موفقیت لازم داریم را به هدف تبدیل کنیم.

کتاب‌هایی در زمینه‌ی هدف گذاری وجود دارد و با استفاده از واژه‌هایی مثل Smart  و حروف اول این واژه‌ها، راهکارهایی را برای هدف گذاری ارائه می‌دهند.

اولین کتابی که در این زمینه خواندم، کتابی از برایان تریسی بود که  حدود 18 سال‌ پیش مطالعه کردم. بعید می دانم کسانی که این کتاب‌ها را نوشته‌اند و یا سخنرانی می‌کنند، خودشان هم با همین روش این کتاب‌ها را نوشته باشند و پیشرفت کرده باشند. این کارها زیباسازی مطالبی است که مدرسان ارائه می‌دهند تا به کارشان شکل علمی دهند.

امروز برای رسیدن به هدف‌ها و این که بتوانیم هوس‌ها را به هدف‌ها تبدیل کنیم، باید خواسته‌ها یمان را از قلب استخراج و به مغز انتقال داده و اجرا کنیم. به تجربه بیشتر نیاز داریم تا علم. انتقادی به این گونه سمینارها ندارم و اگر هدف این سمینارها، یاددهی روش‌های هدف گذاری باشد، خوب است. اما هدف جایی است که می‌خواهیم به آن برسیم و همه می‌دانیم کجاست ولی مسیری که باید برای رسیدن به هدف طی کنیم، خیلی مشخص نیست.

هوس‌ها از قلب می‌آیند و منطقی پشت آن‌ها وجود ندارد مثل کسی که فالوده هوس می‌کند ولی برایش خوب نیست. هدف این شخص چیست؟ هدفش این است که زنده بماند یا از زندگی لذت ببرد؟ در مواقعی، مرز این دو با هم ترکیب می‌شود و تشخیص آن سخت خواهد بود. یعنی فکر می‌کنیم که آن آرزو و هوس، هدف ما است. وقتی به سمت یک هدف می‌رویم، خود هدف اهمیت زیادی ندارد. یک سری کارها، برنامه‌ها و نقشه‌ها هست که در طول مسیر انجام می‌گیرد. آنها از خود هدف مهم‌تر هستند. دقیقاً در کتاب‌ها و سمینارها به اهداف و روش‌های هدف گذاری اشاره شده است ولی به مسیرها نپرداخته‌اند.

هدف در مربعی شکل می‌گیرد که آن مربع، تعیین کننده‌ی رسیدن ما به هدف است. اگر هر کدام از اضلاع این مربع را نداشته باشیم، هدف به آرزو و هوس تبدیل می‌شود. چهار ضلع این مربع که ما را به هدف می‌رساند عبارت‌اند از:

  1. منافع: منافعی که از هدف به دست می‌آوریم.
  2. منابع: منابعی که برای رسیدن به آن هدف لازم داریم.
  3. موانع: موانعی که در این مسیر ایجاد می‌شود. در بسیاری موارد، منفعت هدف را می‌شناسیم و می دانیم بعد از رسیدن به این هدف رشد زیادی خواهیم داشت. منابع لازم را هم در اختیار داریم ولی به موانع فکر نمی‌کنیم. در واقع برنامه و plan ما موانع را نادیده گرفته است.
  4. مواقع: که به معنی موقعیت سازی هدف است.

برخی پیشنهاد می‌دهند که برای هدفتان تایم بگذارید. این پیشنهاد مناسبی نیست چون بارها و بارها انجام داده‌ایم ولی نتیجه‌ی مناسب کسب نکرده‌ایم. هدف‌های به آرزو تبدیل می‌شوند یا آرزوهایی به هدف تبدیل نمی‌شوند که مزیت‌ها یا منافعی که از آن آرزوی قلبی داریم، گم است و آن را پیدا نکرده‌ایم. خیلی وقت‌ها که به این آرزوها دقت می‌کنیم در می‌یابیم که آرزوهای ما نیستند. آرزوی دیگران است. آرزوهای پدر و مادرمان هستند. مانند قبول شدن در بهترین دانشگاه‌ها و یا آرزوی همسر، مدیر و... هستند.

شما دسترسی به ویدئو و محتوای کامل را ندارید چون هنوز اشتراک سریال رکاب را تهیه نکرده‌اید !

سریال رکاب اولین سریال آموزشی موفقیت در ایران میباشد. این سریال دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌های هر هفته منتشر شده و هر قسمت از آن به یک موضوع خاص در زندگی و کسب‌و‌کار میپردازد.

کسب‌وکار وزندگی مثل سوار دوچرخه شدن است ما برای اینکه بتوانیم تعادلمان را حفظ کنیم باید به حرکت کردن، رکاب زدن و روبه‌جلو رفتن ادامه بدهیم. موفقیت و یا دستاوردهای گذشته نمی‌تواند برای ما موفقیت‌های امروز یا فردا را به همراه داشته باشد. اینکه چه چیزی دارید؟ یا چه چیزی ندارید؟ از چه امکاناتی استفاده می‌کنید؟ و یا استفاده نمی‌کنید؟ اینها همه دوچرخه‌های شما هستند. برای استفاده از آنها و برای رسیدن به‌جایی که می‌خواهید باید رکاب بزنید. رکاب زدن باید بخشی از زندگی روزانه یک کارآفرین و یا یک فردی که در زندگی هدفی دارد باشد.

در سریال رکاب حسین طاهری درست مانند یک مربی در کنار شما رکاب میزند تا به شما در مسیر زندگی و کسب و کارتان یاری رساند.او مشاور کسب و کارها و برندهای برتر ایران ، کارشناس رادیو اقتصاد و مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان است و در سریال رکاب نه تنها دانسته‌ها بلکه توانسته‌ها و حاصل سالها تجربیات خود را به شما انتقال میدهد .

  • ما تضمین میکنیم :
  • تحول در زندگی و کسب و کار شما
  • دسترسی همیشگی و دانلود فوری تمامی قسمتها
  • در آینده مشمول افزایش قیمت نمیشوید

اشتراک سریال رکاب

۱۹۹ هزار تومان

Product price
Additional options total:
Order total:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.