مشاور توسعه و شتابدهی تجارت ، برندینگ ، تبلیغات و بازاریابی

رکاب14: چابکی سازمان

چه چیزهای اضافی را باید از سازمان حذف کنیم؟

امروز به این فکر کنید که چه چیزهایی در سازمان شما غیر کارا و بی اثر هستند. چابکی می‌تواند در همه جا نقش بازی کند. در منابع انسانی، بازاریابی و برند سازی. می‌تواند سرمایه‌های اقتصادی را به راحتی به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل کند.

چابکی به عنوان مزیت رقابتی اصلی بین شرکت‌ها در دنیای امروز می‌تواند راهگشای خیلی از قفل‌های سازمانی باشد.


اغلب هزینه‌هایی که ما در عصر حاضر در کسب و کار می‌کنیم به نوعی برای چابک کردن و سرعت دادن کارها و خدمات به مشتریان خلاصه می‌شود. ما به دنبال نرم افزارهای مالی، سیستم‌های حضور و غیاب، سیستم‌های CRM، مشاوره‌ها و خیلی چیزهای دیگر می‌رویم، در کلاس­ها و دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنیم، فقط و فقط برای اینکه سازمان چابک کنیم اما اضافه شدن همه این موارد به سازمان ما، انتظاری که ما از چابک شدن برای رشد سازمان داریم را فراهم نمی‌کند و من فکر می‌کنم که مشکل اساسی همین است.

به عنوان مثال، این CRM  نیست که برای شما یک ارتباط پایدار با مشتریان فراهم می‌کند و سازمان شما را چابک می‌کند بلکه آن تفکر اجرایی CRM است که می‌تواند این کار را انجام دهد. این سیستم حضور و غیاب و سیستم مالی نیست که شما را چابک می‌کند، بلکه تفکری که پشت فرآیندها و استراتژی‌ها وجود دارد و نیروهای سازمانی که قرار است این تفکرات و  استراتژی‌ها را پیاده کنند، این چابکی را ایجاد می‌کنند.

چگونه خود و کارکنان سازمان را، بهینه و چابک‌تر کار کنیم؟

برای اینکه سازمان شما چابک باشد، اصلاً نیاز به صرف هزینه ندارید، لازم نیست نرم افزارها و سخت افزارهای گران، لجستیک بالا داشته باشید. چون اگر تفکر چابکی پشت این موارد نباشد، همه این‌ها سازمان شما را سنگین‌تر می‌کند.

هر روز باید به این فکر کنیم که چه چیزهای اضافی را باید از سازمان حذف کنیم.

به کارها، فرایندها و حتی اطلاعات اضافه فکر کنید. در اغلب سازمان‌ها برخی اطلاعات بی‌فایده وجود دارد که عمدتاً در بخش فروش و بازاریابی به وفور یافت می‌شود. به‌عنوان مثال می‌گویند دیتابیس خوبی برای ارتباط با مشتریان داریم ولی این دیتابیس خیلی کاری برای شما انجام نمی‌دهد چون بخش اعظمی از این دیتا به درد شما نمی‌خورند و قبل از آنکه بخواهید از آن‌ها استفاده کنید باید فرایند آنالیز دیتا را انجام دهید. چرا؟ چون اگر این اتفاق نیفتد، حجم بالایی از لیست به درد نمی‌خورد. یا اطلاعات مربوط به افراد حقیقی نیست یا آدرس‌ها تغییر کرده است یا کسب و کارها تعطیل شده است یا اطلاعات خیلی خوبی از این دیتابیس به دست نمی‌آید و این موجب کاهلی و بی حوصلگی برای سازمان می‌شود و سازمان چابکی خود را از دست می‌دهد.

شما دسترسی به ویدئو و محتوای کامل را ندارید چون هنوز اشتراک سریال رکاب را تهیه نکرده‌اید !

سریال رکاب اولین سریال آموزشی موفقیت در ایران میباشد. این سریال دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌های هر هفته منتشر شده و هر قسمت از آن به یک موضوع خاص در زندگی و کسب‌و‌کار میپردازد.

کسب‌وکار وزندگی مثل سوار دوچرخه شدن است ما برای اینکه بتوانیم تعادلمان را حفظ کنیم باید به حرکت کردن، رکاب زدن و روبه‌جلو رفتن ادامه بدهیم. موفقیت و یا دستاوردهای گذشته نمی‌تواند برای ما موفقیت‌های امروز یا فردا را به همراه داشته باشد. اینکه چه چیزی دارید؟ یا چه چیزی ندارید؟ از چه امکاناتی استفاده می‌کنید؟ و یا استفاده نمی‌کنید؟ اینها همه دوچرخه‌های شما هستند. برای استفاده از آنها و برای رسیدن به‌جایی که می‌خواهید باید رکاب بزنید. رکاب زدن باید بخشی از زندگی روزانه یک کارآفرین و یا یک فردی که در زندگی هدفی دارد باشد.

در سریال رکاب حسین طاهری درست مانند یک مربی در کنار شما رکاب میزند تا به شما در مسیر زندگی و کسب و کارتان یاری رساند.او مشاور کسب و کارها و برندهای برتر ایران ، کارشناس رادیو اقتصاد و مدرس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی اصفهان است و در سریال رکاب نه تنها دانسته‌ها بلکه توانسته‌ها و حاصل سالها تجربیات خود را به شما انتقال میدهد .

  • ما تضمین میکنیم :
  • تحول در زندگی و کسب و کار شما
  • دسترسی همیشگی و دانلود فوری تمامی قسمتها
  • در آینده مشمول افزایش قیمت نمیشوید

اشتراک سریال رکاب

۱۹۹ هزار تومان


توضیحات

اشتراک سریال رکاب

این مطالب را از دست ندهید!
2 نظرات
  1. hosseinrahmani220 می‌گوید

    سلام
    به نظر میرسه یکی از اصلی ترین عوامل عدم چابکی بزرگ شدن سازمانه مخصوصا بزرگ شدن بخش مدیریت باید سعی کنیم از بزرگ شدن سازمانمون جلو گیری کنیم
    به نظرم واگزاری ها به شرکای غیر انتفاعی یکی از بهترین راه کار ها باشه
    با تشکر بابت مطلب مفیدتون

  2. بابک ن می‌گوید

    خیلی خلاصه بگم چابکیِ یک سازمان عبارت است از میزان واکنشِ آن سازمان به تغییراتِ محیطی در واحدِ زمان
    که به ترتیب از مواردِ زیر نشئات میگیرد:
    پیش‌بینیِ تغییرات (با مطالعه و تجربه) مثلا مطالعه بودجه‌یِ کشور یا برنامه ششم
    پیشگیری و واکسینه نمودنِ ساختارِ سازمان در مقابلِ تحدیدهای محیطی مثلا کارخانه ذوب‌آهن پیش‌بینه میکند که در اواخرِ دهه نود شمسی ساخت و ساز با رکود مواجه خواهد شد و صنایعِ خودروسازی با رشد بهتری نسبت به سایرِ صنایع برخوردار است، هرچند هم اکنون تولیدِ ورقِ موردِ استفاده در این صنایع، اقتصادی نیست ولی با راه اندازیِ خطِ تولید اینگونه ورقها خود را برایِ آن سالها آماده و واکسینه خواهد نمود
    شناسایی، کوچک نمودن و حتی حذفِ روندها، معاونت و بخش و واحدها، و نفراتِ اضافی (واقعا اضافی را با ضعیف بودن، اشتباه نکنیم) تا جاییکه به سایرِ واحدها و فعالیتهای سازمان‌، آسیب نزند
    تقویتِ بخشها و واحدهای بهره‌ور تا جاییکه بهره‌ور باقی بمانند و نه بیشتر
    واکنش و درکِ شرایط و فهمیدن و لذت از چابکی
    تمامیِ این موارد فقط در سازمانهایی با فرهنگِ سازمانیِ خلاق و تغییر پذیر با پرورشِ نیروهای خلاق امکان پذیر خواهند بود….

مشتاقِ خواندن نظرات شما هستم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مینی‌بوک راهکارهای تفویض اختیار

رسیدن به نتایج از طریق سازمان دادن کار دیگران
هیچ ارتش یک‌نفره‌ای در طول تاریخ به پیروزی نرسیده‌ است
دانلود فایل
تهیه‌شده در گروه پژوهش و توسعه حسین طاهری
close-link