ورود محصولات جدید به بازار

اگر در یک سازمان یا شرکت  یک محصول به مرحله اشباع یا افول رسیده باشد ،در این زمان برای ماندگاری در بازار نیاز به یک محصول جدید و یا نوآوری جدید را دارد. آنچه که در ادامه می شنوید مصاحبه زنده تلفنی با برنامه ۹۸ ها شبکه رادیو اقتصاد است که با موضوع ورود محصولات جدید به بازار صورت گرفته است.

به منظور معرفی محصولات جدید خود به بازار لازم است که دو اتفاق مهم را مورد بررسی قرار داد:

۱- قرار است چه محصولی وارد بازار شود؟

لازم به ذکر است که محصول جدیدی که قرار است به بازار معرفی شود، می تواند یک محصول مصرفی (B2C) یا یک محصول صنعتی و شرکتی (B2B) باشد.

۲- قرار است محصول جدید به چه بازاری معرفی شود؟

باید توجه کرد که بین معرفی یک محصول جدید به یک بازار فعلی یا قرارگیری و حضور آن در یک بازار جدید، تفاوت هایی وجود دارد.

به طور کلی می توان گفت، که به منظور معرفی یک محصول جدید به بازار یک چرخه ۵ مرحله ای، که معروف به چرخه عمر کالا یا اصطلاحا نمودار PLC است، وجود دارد که این ۵ مرحله به شرح زیر می باشند:

۱- تولد: در این مرحله تحقیقات بسیار حایز اهمیت می باشد.

۲- رشد: در این مرحله نوع اطلاع رسانی و فعالیت های تبلیغی که افراد دارند، بسیار مهم است.

۳- بلوغ: در این مرحله بحث سیاست های ترغیبی در حوزه توسعه بازار شکل می گیرد.

۴- اشباع

۵- افول

نکته قابل توجه این است که هر فردی که در سازمان خود دارای محصول یا خدماتی می باشد، باید مورد بررسی قرار دهد که محصولات یا خدمات او در چه مرحله ای از مراحل چرخه عمر قرار می گیرند.

در صورتی که محصول یک سازمان در مرحله اشباع یا افول قرار داشته باشد، آنگاه لازم است که به توسعه یک محصول یا نوآوری جدید، براساس نیاز موجود در بازار یا ای کاش های موجود که در ذهن مشتریان، در سبک زندگی آنها و در روش کار آنها وجود دارد، پرداخته شود.

در واقع می توان گفت که علت شکست ۹۰% محصولات جدیدی که به بازار وارد می شوند، از یک طرف عدم وجود درک درست از فضای بازار است؛ به گونه ای که آیا الان فضای مورد نیاز به لحاظ کاربردی و کیفیت برای ضعف آن محصول، فضای نوآوری می باشد؟ و از طرف دیگر روش های بازاریابی است؛ که برای محصول موردنظر ایجاد می شود.

به منظور معرفی محصول جدید به بازار لازم است که به سوال های زیر پاسخ داده شود:

۱- چطور محصول جدید رونمایی شود؟

همانطور که گفته شد، محصول جدیدی که قرار است به بازار معرفی شود، می تواند یک محصول مصرفی (B2C) یا یک محصول صنعتی و شرکتی (B2B) باشد.

اگر محصول جدیدی که قرار است به بازار معرفی و ارایه شود، یک محصول مصرفی باشد، آنگاه لازم است که به منظور رونمایی از آن، اقداماتی در جهت استفاده از استراتژی های برند و اصطلاحا استراتژی های برندینگ یا درصد آگاهی از برند (Brand Awareness)، گذاشتن ترفیع های تبلیغاتی (Promotion)، حضور بیشتر در فضای رسانه ای، موج آفرینی یا اصطلاحا جریان سازی خبری و در نهایت سمپلینگ (Sampling) صورت گیرد.

اما اگر محصول جدید یک محصول صنعتی و شرکتی باشد، آنگاه به منظور رونمایی از آن می توان به صورت جامع از روش هایی همچون روش های بازاریابی رویداد، همایش های تعاملی، نمایشگاه ها، روش بازاریابی محتوا، آموزش مشتریان و تولید محتوای مرتبط با آن و بازاریابی اینترنتی که دارای ۱۲ آیتم می باشد و یکی از این آیتم ها وب سایت است، استفاده کرد.

۲- به چه علت محصول جدید نیاز به معرفی دارد؟

در واقع می توان گفت که این محصول جدید به منظور برطرف کردن یک نیاز، چالش و یا یک دغدغه موجود در زندگی و کار مشتریان ایجاد شده است. بنابراین لازم است که به منظور ارتباط با مشتریان، فلسفه تولید این محصول نیز مورد بررسی قرار گیرد.

۳- محصول جدید باید در چه زمانی معرفی شود؟

این نکته بسیار حایز اهمیت می باشد که محصول جدید، چه زمانی در میان مشتریان معرفی شود. زیرا خیلی از محصولات خوب به دلیل ورود به بازار در زمان نامناسبشکست خورده اند.

۴- بررسی بازار هدفی که قرار است ویژگی های محصول جدید به آن معرفی شود؟

لازم به ذکر است که قبل از معرفی محصول جدید به بازار، باید به سوال هایی همچون اینکه مشتریان چطور فکر می کنند؟ چطور احساس می کنند؟ چطور زندگی می کنند؟ عادت های آنها چیست؟ و در نهایت ۹ سوالی که در مورد مشتریان وجود دارد، پاسخ داده شود.

۵- معرفی محصول جدید باید در کجا، در چه کانال های ارتباطی، در چه شبکه ای از ذی نفع ها یا توزیع کننده ها و توسط چه کانال های اطلاع رسانی و تبلیغاتی ارایه شود؟

از دیرباز همیشه بیان شده است که کسانی که برای اولین بار کسب و کاری راه اندازی می کنند، موفق تر می باشند. اما با توجه به نکاتی که بیان شد می توان نتیجه گرفت که ایم مساله ۱۰۰% نمی باشد که علت آن را می توان وجود رقابت شدید، اشباع بازارها و مصرف گرا شدن دنیای امروز دانست. در واقع عدم الگوی مصرف و اصلاح الگوی مصرف منجر به ایجاد چنین اتفاق هایی و در نهایت جابجایی سریع بازارها و شرکت ها به لحاظ سهم بازاری که دارند، می شود.

بنابراین اگر شرکت ها بخواهند به عنوان یک تولید کننده وارد عرصه بازار شوند و محصول خود را تولید کنند و یا محصولات جدید خود را ارایه کنند، در عین حال که باید برای محصول خود یک ویژگی خاص ارایه دهند، لازم است که بر روی فرآیند ورود محصول خود به بازار یا اصطلاحا بازاریابی محصول تفکر کنند. در واقع می توان گفت که بازاریابی محصول چیزی نیست که قبل از تولید محصول اتفاق افتد. قبل از تولید محصول باید به این مساله فکر کرد که چه محصولی، برای چه افرادی و رفع چه نیازی تولید شود.

البته باید توجه کرد که در گذشته ابتدا محصول توسط شرکت ها تولید و سپس فرآیند بازاریابی محصول انجام می شد. اما در حال حاضر، بازاریابی فرآیندی است که باید قبل از تولید محصول اتفاق افتد و شرکت هایی که از این نکته غافل هستند، نتایج تلخ و فاجعه بار آن را در از دست دادن سهم بازار خود مشاهده خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.