کلیات برند و برند‌سازی

برندسازی قرار است برای شما و سازمان شما چه چیزی را به ارمغان بیاورد؟ شاید برای یک محصول یا سازمان جدید برند می سازید. احتمال دارد در حال حاضر برند معرفی شده‌ای داشته باشید ، اما زمان آن فرا رسیده باشد که آن را به روز کنید و قسمت‌هایی را به آن بیفزایید. شاید برندتان نیاز به مرمت یا اصلاح داشته باشد. ممکن است که شما در حال برنامه‌ریزی تغییر و تحولاتی در برند‌سازی مجدد خود باشید. ممکن است بخواهید به سادگی یک دید کلی دربارۀ برند سازی و چگونگی عملکرد آن به دست بیاورید یا شاید کاملاً از این که برندی دارید یا خیر ، اطمینان ندارید ، اما تقریباً مطمئن هستید به برند احتیاج دارید و می خواهید قدم های برند سازی را بشناسید. این درس به شما دربارۀ دلایل اهمیت برند و گام های برند سازی یک دید کلی ، ساده و واضح می دهد.


شما احتمالا یک برند دارید اما ممکن است از وجود آن مطلع نباشید.

زمانی که مردم نام شما را می شنوند ، احساسات و خاطراتی که شکل دهندۀ باور آنها نسبت به شماست ، در ذهنشان تداعی می شود. باور افراد ممکن است از ارتباط مستقیم با شما یا سازمانتان نشئت گرفته باشد یا در نتایج جست و جوی اینترنتی ، شهرت خوب یا بد ، سخنان دیگران ، بررسی ها یا رتبه بندی های آنلاین و… ریشه داشته باشد.

مردم ممکن است درک دقیقی از شما داشته باشند و یا ممکن است هیچ احساسی نسبت به شما نداشته باشند. فرقی نمی کند باورهای افراد دربارۀ شما کم باشد یا زیاد ، خوب باشد یا بد ، صحیح باشد یا غلط. این باورها شکل دهندۀ تصویر برند است و بر تفکر و خرید مشتری تاثیر می گذارند. برند سازی فرایندی است برای اطمینان یافتن از مشابهت دقیق تصویری که در ذهن دیگران از برند شما وجود دارد با تصویر مطلوب شما.


برند چیست؟

برند مجموعه ای از وعده هاست. تعاریف کامل تری از برند در ادامه ارائه شده است؛ برای ورود به دنیای برند سازی این تعاریف را به خاطر بسپارید:

  • شما برندتان را از طریق ایجاد اعتماد به یک وعدۀ خاص می سازید. وعدۀ شما نشان دهندۀ این است چه کسی هستید ، چه وعده ای داده اید و چه مزایای منحصر به فرد و معنا داری ارائه می کنید.
  • شما برند خود را طبق اطلاعاتی که مردم از هر بار ارتباط با نام ، پیام یا سازمان شما به دست می آورند ، می سازید. فرق نمی کند این ارتباط از طریق جست و جوی اینترنتی ، وب سایت شما ، رسانه های جمعی ، تبلیغات ، شهرت ، سخن دیگران ، تجربۀ خرید ، خدمات مشتریان ، صدور صورتحساب و یا هر راه دیگری باشد؛ تمامی این موارد بر ادراک افراد از برند تاثیر گذار است.
  • از طریق تقویت دائمی وعدۀ برند خود ، می توانید آن را قوی تر کنید. اگر برند شما با آنچه انتظار می رود مغایر باشد ، چنین تجربه هایی اساساً وعدۀ شما را خدشه دار می کند ، به برند ضربه می زند و نهایتاً شهرت شما را به خطر می اندازد.

ساخت برند نیازمند توجه ، اشتیاق و پایداری و پشتکار است. به علاوه ساخت برند تلاش و تعهد نیز می خواهد. بزرگ ترین تجربۀ آن هم افزایش موفقیت در کسب و کار است. بخش های بعدی نشان می دهد برندها چه می کنند و چرا اهمیت دارند.

درس انلاین برند سازی


برند از جنس باور و ادراک است نه از جنس لوگو

می خواهیم یک باور غلط دربارۀ برند را اصلاح کنیم؛ لوگو برند نیست. لوگو نماد برند است. برند شما آنچه می گویید و یا حتی آنچه می فروشید نیست. برند آن چیزی است که مردم بر اساس آن به شما اعتماد دارند و شما را معرف و نمود آن می دانند.

  • استار باکس قهوه و اخیراً نوشیدنی های دیگری می فروشد و معرف الهام روزانه است.
  • اپل کامپیوتر می فروشد و معرف متفاوت اندیشیدن است.
  • دیزنی محصولات کارتونی و سرگرم کننده می فروشد و معرف خیال پردازی ، تفریح سالم و تحقق رویاهاست.

برند در ذهن مشتری زندگی می کند. برند سازی فرایند ایجاد باورها و ادراک مطلوب و مورد نظر شما ، در ذهن مشتری است.

 


برند چه می کند؟

برندها سبب اعتماد و تعلق عاطفی مشتریان می شوند. در نتیجه ، رابطۀ مشتریان و محصولات را تقویت می کنند و سبب می شوند محصولات کشمکش های قیمت گذاری را تحمل کنند و بر محصولات رقیب پیروز شوند. به مرور که برندتان را ایجاد می کنید و بر استحکام و وفاداری آن افزوده می شود ، منتظر پیامدهای زیر باشید:

 

برند فروش را آسان تر می کند

مردم ترجیح می دهند از شرکت هایی خرید کنند که احساس می کنند آن ها را می شناسند و می توانند به آن ها اعتماد کنند. برند این اطمینان خاطر را ایجاد می کند.فرقی نمی کند شما محصولی را به مشتریان ، فرصت های سرمایه گذاری را به سهام داران ، فرصت های شغلی را به متقاضیان کار ، خدمات مشاوره ای را به مراجعان و یا ایده هایی را به مؤلفان بفروشید ، برند با ایجاد آگاهی مثبت از وعدۀ منحصر به فرد و مفید شما ، راه موفقیت را هموار می سازد. زمانی که افراد از برند شما و خصوصیات مثبت و خاص آن آگاه می شوند ، وعده و ارزش یگانه که می توانند برای دریافت آن روی شما حساب کنند ، درک می نمایند. در نتیجه ، در زمان فروش صاحبان برند می توانند بر خواسته ها و نیازهای مشتریان تمرکز کنند ، زیرا دیگر لازم نیست خودشان را معرفی کنند.

بدون آگاهی مثبت دربارۀ برند ، در هر بار فروش باید توضیح دهید چه ارزشی می خواهید برای مشتریان ایجاد کنید. وقتی صاحبان برند معامله را انجام داده اند ، آن ها که برندی قوی ندارند ، هنوز در حال معرفی خودشان هستند.

 

برندها بر محصولات عام ارجحیت دارند.

بازار از مجموعه ای از برندها و محصولات عام مشابه هم تشکیل شده است.

  • برندها محصولاتی هستند که از روی خصوصیات و وعده های منحصر به فرد خاص خود شناخته و انتخاب می شوند. مشتریان مایلند برای به دست آوردن برندی که به آن باور دارند ، تلاش و هزینۀ بیشتری کنند.
  • محصولات عام محصولاتی هستند که به راحتی جایگزین یکدیگر می شوند و به سختی می شود بین آن ها تفاوتی قائل شد. نفت ، قهوه ، آرد گندم و شیر نمونه هایی از کالاهای عام هستند. مشتریان کالاهای عام را می خرند ، زیرا این کالاها اغلب استاندارد را رعایت می کنند و در هر زمان و مکانی که لازم باشد با کمترین هزینه در دسترس هستند. فقط کالاهای عامی که با وعده و خصوصیات خاص متمایز می شوند ، می توانند به برندهای قوی تبدیل شوند.

 


 

برندها ارزش ایجاد می کنند

برندهایی که مشتریان آن ها را ترجیح می دهند ، مزایای زیادی دارند ، از جمله فروش بیشتر ، حاشیه سود بالاتر و اعتبار بیشتر مالک برند.

  • افراد تمایل دارند برای خرید برندهایی با منافع مطلوب و برجسته ، بیشتر هزینه کنند. این موضوع دربارۀ برندهای شرکتی ، برند محصولات و برندهای شخصی صدق می کند که در فصل ۴ بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است.
  • اغلب مشتریان برندها را با حجم بیشتر و بدون نیاز به پیشبردهای فروش می خرند و به آنها وفادار می مانند.
  • خرده فروشان برندها را در معرض دید مشتریان قرار می دهند زیرا می دانند این برندها هستند که فروش و بالطبع درآمد فروشگاه را افزایش می دهند.
  • صاحبان برند با استفاده از راهبردی های توسعه برند ، کسب و کار خود را به صورت مؤثرتری گسترش می دهند. این روش بهتر از معرفی یک محصول جدید از صفر است.
  • جذب و نگه داری کارمندان خوب برای صاحبان برند آسان تر است.
  • صاحبان سرمایه از محل افزایش سهم بازار ، افزایش حمایت سرمایه گذاران و افزایش ارزش شرکت سود می برند.

 

اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link