نقش رسانهها در برند سازی
در واقع میتوان گفت که دوستی و یک ارتباط دائم و وفادار، همیشه در قالب تعامل و احترام شکل میگیرد.
لازم به ذکر است که تا قبل از به وجود آمدن رسانههای تعاملی، تنها رسانههای تکبعدی وجود داشتهاند. اما در چندین سال گذشته یک فضای تعاملی در حوزه فضای رسانهای در صنعت تبلیغات و برندینگ ایجادشده است که درواقع این فضا میتواند عطش و خلأ موجود در افراد را بهمنظور تعامل با رسانهها برطرف کند. شبکههای اجتماعی با ایجاد یک فضای تعاملی باعث شدهاند که افراد از رسانهها رویگردان شده و دیگر به سراغ آنها نروند. وجود یک خلأ ارتباطی میان افراد و رسانهها و پر شدن این خلأ توسط شبکهها و رسانههای مجازی، منجر به رشد این شبکههای اجتماعی در بین افراد و شکلگیری نقش آنها بهعنوان یک انتقالدهنده پیام برند در این رسانههای تعاملی شده است.
براساس آمار در غرب، یک فرد در حدود ۸ سال از عمر ۶۵ ساله خود را صرف تماشای آگهیها و درگیری با رسانهها میکند. بهگونهای که بهطور میانگین در هرروز هر فرد در معرض حدود ۳ هزار پیام تبلیغاتی، بهواسطه رسانههای مختلف قرار میگیرد. البته در ایران نیز به همین صورت میباشد و درواقع در دنیای امروز میتوان گفت که ذات رسانهها و تبلیغات بهنوعی با مزاحمت ادغامشده است. مانند زیرنویسهای تبلیغاتی در تلویزیون که در هنگام مشاهده برنامه موردعلاقه افراد، نشان داده میشوند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در چنین فضایی که رسانهها برای افراد ایجاد مزاحمت میکنند، نقش رسانههای تعاملی میتواند بسیار مفید و کلیدی واقع شود.
بسیاری از شرکتها به علت عدم تأثیرگذاری رسانهها و همچنین ترس از تست و آزمایش رسانههای جدید، همچنان به رسانههای قدیمی که در تبلیغات بیاثر هستند، وفادار میباشند. در دنیای امروز تا زمانی که افراد نیازی را حس نکنند، به سمت یک کالا یا خدمات؛ تنها بهمنظور کسب اطلاعات آن؛ نخواهند رفت.
بنابراین در انتخاب رسانهها، لازم است که به این نکته توجه شود که مخاطبان وقت و اوقات فراغت خود را به چه صورتی سپری میکنند، و یا باید توجه کرد که زمانی که افراد خلوتی را برای خود برمیگزینند، وقت خود را چگونه و به چه شکلی میگذرانند. درواقع با پاسخ به این سؤالات میتوان وقت مخاطب خود را شناسایی کرده و درنتیجه با ایجاد یک فضای تعاملی توسط رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در این اوقات، منجر به درگیر شدن ذهن آنها با پیامهای بازاریابی و تبلیغات نمود.
امروزه مردم در دنیای پرتلاطمی از اطلاعات با رسانهها زندگی میکنند. همیشه افراد با دریافت یک پیام ساده از دوستان خود در محیط خانواده یا کار، در معرض رسانهها و یا حتی رسانههای کلان همچون رسانههای جمعی، محیطی، مکتوب و خبری قرار گیرند. پس باید بهجای تفکر بر روی این مسئله که چگونه برندها بهواسطه رسانهها در ذهن مخاطبان نفوذ کنند؛ شرکتها میتوانند با مدیریت فضای رسانهای، ذهن مخاطبان خود را بسیار بهتر و مؤثرتر، به برند خود در این فضا مشغول سازند. اکنون دیگر رسانهها در مدیریت برندها مداخلهگر نمیباشند، بلکه این برندها هستند که بر روی رسانهها بسیار تأثیرگذار میباشند.
دیدگاهتان را بنویسید