اقتصاد و بازاریابی توجه
در دنیای امروز، جنگ شرکتها دیگر برای تولید، سرمایهگذاری، تکنولوژی و اطلاعات نمیباشد بلکه شرکتها در جنگ با یکدیگر، بهمنظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند. در ادامه مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع اقتصاد و بازاریابی توجه که در برنامه نود و هشتیها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است، را بشنویم:
زمانی که افراد در حوزه تجارت و کسب و کار فعالیت می کنند، نمی توانند چشم خود را بر روی جریان های اقتصادی موجود ببندند.به طور کلی می توان گفت که دنیا در حوزه تجارت، اقتصاد و بازاریابی پنج عصر و دوره را پشت سر گذرانده است که این پنج عصر در زیر بیان شده است.
۱. عصر تولید:
این دوره مربوط به زمانی است که تولید بهعنوان فرمانروا و بازیگر اصلی عرصه تجارت و اقتصاد محسوب میشد. درواقع میتوان گفت که در این عصر شرکتها نقش تولیدکنندهها را داشتند و افراد بهواسطه تقاضاهای زیاد خود، مجبور به ارجح قرار دادن تولید و تولیدکننده بودند. بهطور مثال در این دوره، در کشور آمریکا کمپانی وجود داشت که تنها یک مدل ماشین بدون هیچ فناوری، مزیت، خلاقیت و تنوعی تولید میکرد و در ایران نیز بهطور مشابه اتومبیل معروفی که افراد سوار میشدند دقیقاً به همین شکل بوده است.
۲. عصر سرمایهگذاری:
در این عصر، سرمایهگذاری در اقتصاد حرف اول را میزد و افراد با در اختیار داشتن سرمایه، دارای قدرت هم میبودند. اما در حدود ۴۵-۴۰ سال پیش، تأثیرگذاری سرمایهها بر روی اقتصاد از بین رفته و تکنولوژی تبدیل به بازی اصلی اقتصاد شد.
۳. عصر تکنولوژی:
در این دوره شرکتها، کمپانیها و کشورهایی به موفقیت دست یافتند که از تکنولوژی، بهمنظور توسعه سرمایهگذاری و تولید استفاده میکردند. ژاپن در همین عصر، اقتصاد پیشرو خود را پایهریزی کرد و آن را به جهان تحمیل نمود.
۴. عصر اطلاعات:
باید توجه کرد که اطلاعات، به عنوان قدرت این عصر محسوب میشد. به این معنی که اگر در این دوره افراد دارای اطلاعات زیادی بودند، به واسطه همان اطلاعات میتوانستند تحلیل بهتری داشته باشند و در واقع نقش بازیگر اصلی اقتصاد را پیاده سازند.
نکته قابلتوجه این است که در علم اقتصاد عنصری وجود دارد که این عنصر بیان میکند که یک کالا هرچقدر که کمیابتر باشد، دارای ارزش بیشتری خواهد بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در عصر اطلاعات نیز کمیاب بودن اطلاعات منجر به ارزشمندتر بودن آن شده است و میتوان گفت که در آن زمان، این نکته بسیار برای شرکتها حائز اهمیت بوده است.
۵. عصر توجه:
در دنیای امروز، افزایش تصاعدی اطلاعات و رسانهها و همچنین تولید اطلاعات زیاد و شناور بودن آنها منجر به کاهش توجهها به عصر اطلاعات شده است. آقای هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد، بیان میکند که در عصر حاضر، ثروت اطلاعات منجر به فقر توجه به آنها شده است. بنابراین عصر حاضر عصر اقتصاد توجه نامیده میشود. باید توجه کرد که در این دوره ازیکطرف توجه مخاطبان کم شده است و از طرف دیگر بهدست آوردن دوباره این توجه بسیار دشوارتر است. درواقع در دنیای امروز، جنگ شرکتها دیگر برای تولید، سرمایهگذاری، تکنولوژی و اطلاعات نیست بلکه شرکتها در جنگ با یکدیگر، بهمنظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند. نکته قابلتوجه این است که تمام خصوصیتهایی که توجه دارد، پول نیز آنها را شامل میشود. درواقع در دنیای امروز، توجه بهعنوان سکه رایج و واقعی کسبوکارها محسوب میشود و شباهت اصلی و عمده آن با پول در این است که درواقع افرادی که پول و توجه را ندارند، میخواهند آنها را داشته باشند و حتی کسانی هم که هر دو را دارند، تمایل دارند که بیشتر داشته باشند.
علت این مسئله را میتوان اینگونه بیان کرد که در دنیا و دریای پرتلاطم اطلاعات، دستیابی به توجه مخاطبان کاهشیافته است و درواقع میتوان گفت که پیام بازاریابی در بین پیامهای دیگر گمشده است. در اقتصاد توجه نیاز به بازاریابی توجه نیز است که این بازاریابی دارای سه اصل است که از آنها بهعنوان ابزارهایی برای دستیابی به اقتصاد توجه استفاده میکند:
۱. توجه ویژه به بازاریابی عصبی: این ابزار، با ترکیب علوم روانشناسی و عصبشناسی مغز در علم بازاریابی، بهمنظور ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان و توجه بیشتر به آنها، بیان میشود و چگونگی جلبتوجه افراد به یک کالا، برند و خدمت در هنگام تصمیمگیری خرید مطرح کرد.
۲. بازاریابی محتوا: افراد میتوانند بهواسطه این ابزار، محتوایی را بهعنوان اطلاعات قبل از خرید که مشتریان نیز بهمنظور خرید خود به آن اطلاعات نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهند.
۳. بازاریابی رویدادها: استفاده از این ابزار بهمنظور ایجاد تعامل با مخاطبان و مشتریان خود و جلبتوجه بیشتر آنها، از طریق رویدادها، نمایشگاهها، همایشها و همراهی با رویدادهای جهانی صورت میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید