چهار کلید مقابله با بحران‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار

بحران‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار  کدامند؟

 

 

بحران‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که برای کسب‌و‌کارمان روی کاغذ برنامه‌ریزی می‌کنیم، همه چیز خیلی عالیست. اما در عمل چه اتفاقی می‌افتد؟ وقتی مشکلی، چالشی یا بحرانی بوجود می‌آید، ما به این فکر می‌کنیم که چرا زودتر این بحران را پیش‌بینی نکردیم؟

واقعیت این است که شما به هیچ وجه نمی‌توانید بحران‌ها و چالش‌های کسب‌وکار تان را پیش‌بینی کنید. برای اینکه خیلی وقت‌ها بواسطه چیزها، افراد یا فرآیندهایی این بحران‌ها بوجود می‌آید که خارج از کنترل ماست. بنابراین شما برای مواجه با بحران‌ها و چالش‌هایی که در کسب‌و‌کارتان بوجود می‌آید، بایدکاملاً مجهز باشید. اما این ابزاری که ما را تجهیز می‌کند، چیست؟

۴ عاملی که شما را تجهیز می‌کند تا سازمانی انعطاف‌پذیر در مواجه با مشکلات و بحران‌های اقتصادی داشته باشید:

  • ساده‌سازی : بزرگترین کمپانی‌های دنیا تا می‌توانند فرآیندها و روال کاری که در سازمانشان وجود دارد را ساده می‌کنند. به گوگل نگاه کنید، زمانیکه می‌خواهید ایمیلی باز کنید، با کمترین و ساده‌ترین اطلاعات، کار شما را راه می‌اندازد. و اگر دقت کرده باشید الان دو سه سالی ست که وقتی می‌خواهید در سایتی حساب کاربری باز کنید، از شما اکانت فیسبوک یا Gmail می‌خواهد؛ برای اینکه شما در حداقل‌ترین زمان بتوانید در آن سایت عضو بشوید واز امکانات آن سایت استفاده کنید.

مغز انسان وقتی یک فرآیند یا میزان انتخاب محصول یا کالاها زیاد یا پیچیده می‌شود، از تصمیم‌گیری فرار می‌کند؛ بنابراین شرکت‌های موفق دنیا، ساده‌سازی را به عنوان اصلی‌ترین وکلیدی‌ترین عنصر در تولید، بازاریابی یا در فرآیند خدمات مشتریانشان طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند. مثل گوشی‌های آیفون که در مدل اخیرش، حتی آن دکمه حسی را ندارد و سعی می‌کند به ساده‌ترین شکل ممکن محصول خودش را طراحی کند.

  • اهرم سازی: اهرم سازی یعنی چی؟ زمانیکه می‌خواهید یک بار یا مانع سنگین را در کسب‌و‌کارتان جابه‌جا کنید، اگر اهرم درست داشته باشید و آن را به جای درست تکیه داده باشید، با فشار خیلی کمتر می‌توانید آن مانع را جابه‌جا کنید. اما اهرم‌ها در کسب‌و‌کار ما چه چیزی هستند؟ خیلی وقت‌ها دانش، نظر یا ایده، ارتباط، پول یا سرمایه دیگران، تفکر یا اصطلاحا اتاق فکر دیگران، می‌تواند اتاق فکر ما باشد.

خیلی از کارها را ما در سازمان نباید خودمان انجام دهیم. با برون‌سپاری و اهرم‌های خیلی مهم، می‌توانیم زمان کمتری را برای رسیدن به آن هدف یا حل مشکل یا بحران داشته باشیم.

  • شتابدهی : یعنی ما نیاز داریم فعالیت‌هایی که در سازمان ما دارد جواب می‌دهد، مثلا طرح بازاریابی که طرح موفقی بوده است، برخلاف خیلی از شرکت‌هایی که به دنبال این هستند که کانال‌های بازاریابی‌شان را زیاد کنند، شما از آن کانال بازاریابی که دارید بیشترین سرنخ یا نرخ مراجعه مشتریانتان را می‌گیرید، باید بالاترین بهره را ببرید

بنابراین همان  کار درستی که در سازمان شما بوجود آمده را مجدد انجام دهید اما این‌بار سریع‌تر انجام دهید و به رشد کسب‌و‌کارتان شتاب دهید.

خیلی وقت‌ها اگر کار خوبی را در سازمانمان داشته باشیم و انجامشان دهیم، سعی نمی‌کنیم این تاثیر را در جاهای مختلف دیگر سازمان ایجاد کنیم و پیاده‌سازی کنیم.

  • تکثیر: ما باید ساده‌سازی، اهرم‌سازی و شتابدهی را تکثیر کنیم. یک مدیر باید از ایده‌ها و تفکر “درست” خودش در سازمانش تکثیر کند. باید بتواند افرادی مشابه خودش ایجاد کند و طرز فکرهایی متناسب با خودش را جمع‌آوری کند و اگر یکی از کارمندان یک کار خوبی را در سازمان ایجاد کرد، باید کار خوب را در بخش‌های مختلف سازمان‌ تکثیر کرد. مثلاً اگر بخشی از سازمان در کاهش هزینه موفق بود، باید مدل کاهش هزینه آن را کپی کرد و در جای دیگر پیست کرد تا نتیجه‌گیری بهتری داشته باشیم.

 


بنابراین ما سعی می‌کنیم در دوره خلق کسب‌وکار بی‌همتا با چالش‌های کسب‌و‌کارها آشنا شویم و راه‌های مقابله با بحران‌ها را به شما آموزش دهیم.


اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.