مشاور توسعه و شتابدهی تجارت ، برندینگ ، تبلیغات و بازاریابی

۴ سرمایه اقتصادی در تجارت

در علم اقتصاد چهار نوع سرمایه وجود دارد که عمده ی شنوندگان و افرادی که در حوزه تجارت فعالیت می کنند، بر روی بخش مادی این سرمایه ها تمرکز دارند. این چهار سرمایه شامل سرمایه مادی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین می باشند.

۱- سرمایه های مادی: به طور مثال زمانی که افراد می خواهند کارخانه و یا شرکتی را راه اندازی نمایند، به مجموعه ای از تجهیزات همچون خط تولید، سوله ، لوازم اداری، کامپیوتر، سخت افزارها، نرم افزارها، حتی دانش فنی که برای خط تولید خود خریداری می نمایند و در نهایت تمامی مواردی که بابت آنها پول پرداخت می کنند، نیاز دارند و به واسطه ی این سرمایه های مادی، برای افراد کالایی تولید می شود که این کالا خدماتی را به وجود می آورد که برای افراد تولید ارزش کرده و مردم حاضر هستند که برای آن ارزش پول بدهند. اما آیا این سرمایه های مادی به خودی خود برای افراد کار می کنند؟

۲- سرمایه های انسانی: کارخانه ها و یا شرکت ها به مجموعه ای از نیروهای انسانی نیاز دارند، که از یک طرف دارای علم آشکار یا اصطلاحا علم دانشگاهی و از طرف دیگر علم ضمنی یا اصطلاحا علم مهارتی باشند، تا بتوانند با کار کردن با سرمایه های مادی و تجهیزات آنها، خروجی مورد نظر را استخراج نمایند. بنابراین دومین سرمایه، سرمایه انسانی است که نقش بسیار کلیدی و مهمی دارد. زیرا در حوزه ی خدمات، آنقدر که سرمایه های انسانی می توانند برای شرکت ها ارزش آفرین باشند، سرمایه های مادی و اقتصادی این امکان را ندارند.

۳- سرمایه های اجتماعی: حال افراد باید به بررسی این مساله بپردازند که آیا فرهنگ مشارکت در سازمان آنها وجود دارد، آیا یک مدیر به جای اینکه به انجام فعالیت های توسعه ای بپردازد، باید در حال رسیدگی به مشکلات بین بخش های مختلف و مدیران مختلف باشد، آیا سرمایه های انسانی می توانند به صورت یک اجتماع و یک جامعه در کنار یکدیگر کار کنند. باید توجه کرد که سرمایه های اجتماعی به سرعت تولید ثروت می کنند. به طور مثال عاشورا، نوروز و موارد مشابه دیگر سرمایه های اجتماعی محسوب می شوند که در این گونه مراسم ها، افراد بدون هیچ گونه هماهنگی، با یکدیگر مشارکت و همکاری می کنند.

زمانی که افراد دارای سرمایه های اجتماعی باشند، می توانند در یک جامعه و در یک کشور به تولید ارزش و خروجی مورد نظر خود بپردازند.

۴- سرمایه های نمادین: در واقع این سرمایه ها یکی از سه سرمایه های مادی، انسانی و یا اجتماعی هستند که این سرمایه ها الان به مرزی از شهرت و افتخار رسیده اند، که تبدیل به یک نماد شده اند و آن نماد می تواند برای افراد ارزش آفرینی کند، که این مساله، در بحث برندسازی و برندینگ بسیار نمایان می باشد.

به عنوان مثال استاد فرشچیان یک سرمایه انسانی است که الان به مرزی از شهرت و افتخار رسیده است که تبدیل به یک نماد شده است و افراد به واسطه ی این نماد می توانند بسیاری از فرهنگ ها را تحت تاثیر قرار دهند. افراد قبل از اینکه بخواهند سرمایه مادی هزینه کنند، یا نیرویی استخدام کرده و به عنوان سرمایه انسانی آنها را پرورش دهند و یا به منظور ایجاد یک سرمایه ی اجتماعی بسیار خوب، به اجتماع خدمت نمایند، لازمه ی تمام این فعالیت ها این است که از همان ابتدا نمادسازی درستی را پایه ریزی نمایند و در واقع این چهار سرمایه، سرمایه هایی هستند که علم اقتصاد برای هر کسب و کاری آنها را در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.