ساخت برند جدید با الگویی ساده

توسط حسین طاهری

برای ساخت برند جدید اگر برنامه ندارید، اگر کسب‌وکاری را شروع یا کالای جدیدی را معرفی می‌کنید، این مقاله از ابتدا به شما برای برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا هویت، تصویر، و راهبرد برند خود را دقیقاً از ابتدای راه شکل دهید. اگر در حال حاضر برندی دارید، ببینید آیا تصویر برند کنونی مناسب است یا خیر. اگر چنین نیست، دو راه پیش رودارید: می‌توانید برند خود را دوباره تنظیم کنید (برند سازی مجدد) یا می‌توانید آنچه ما بهبود جزئی برند سازی (بازسازی برند) می‌نامیم، انجام دهید.


نقطۀ آغاز برند سازی

فرقی نمی‌کند در حال معرفی برند جدید باشید یا بهبود برند موجود، درهرصورت باید از اول تعیین کنید که وقتی مشتریان نام شمارا می‌شنوند، چه افکاری در ذهنشان نقش می‌بندد. زمانی که به ادراک و برداشت کنونی افراد از هویت خود پی ببرید، اطلاعات لازم را برای تعیین دارایی‌های برند که اکنون می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید، به‌دست آورده‌اید.

با داشتن آگاهی برداشت افراد از برند خود می‌توانید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنید و به تصویر برند مطلوب برسید.

 ازکجا شروع کنیم؟

در مورد هویت برند خود واقع‌بین باشید

بهترین نقطهٔ شروع ساخت برند جدید عبارت است از نگاهی صحیح و منصفانه به عقاید کنونی مردم دربارهٔ برند شما در بازار. اگر کسب‌وکاری را آغاز کرده‌اید، اما هنوز برندی ندارید که آن را بررسی کنید، تصویر صنعتی که به آن وارد می‌شوید را تحلیل کنید. زمانی که از تصورات افراد اطلاع داشته باشید، می‌توانید راهبردی تدوین کنید که به ایجاد تصویر برندی منجر شود که جایگاه منحصربه‌فردی را در ذهن مردم به خود اختصاص می‌دهد و بازتاب ویژگی‌ها و جنبه‌های متمایزکنندۀ برند است. تعیین پاسخ سؤالات زیر، دشوارترین مرحلهٔ ارزیابی برند است:

  • مواردی که مشتریان دربارهٔ سازمان و صنعت شما دوست دارند یا دوست ندارند، چیست؟
  • مشتریان به چه چیزهایی اعتماد دارند و به چه چیزهایی بی‌اعتمادند؟
  • از دیدگاه مشتریان شما کیستید و چه‌کاری انجام می‌دهید؟
  • چرا مشتریان شما یا محصولاتتان را انتخاب می‌کنند؟
  • مشتریان چگونه شمارا با رقبا مقایسه می‌کنند؟
  • به نظرمشتریان ، تأثیر شما در زندگی آنان مثبت بوده یا منفی؟ آیا محصولات شمارا مرتبط و متناسب با نیازها و خواسته‌های خود می‌دانند یا خیر؟

برای به‌دست آوردن پاسخ سؤالات بالا، ابتدا خود را ارزیابی کنید و سپس عقاید دیگران، مشتریان و تیم کاری سازمان را جویا شوید.


خودارزیابی تصویر برند

برای به‌دست آوردن شناخت واضحی از تصویر برند خود و آغاز ساخت برند جدید ، فقط به قضاوت‌های خودتان یا تیم مدیران ارشد سازمان اکتفا نکنید. نظر کارمندانی را که در خط مقدم سازمان کار می‌کنند، افرادی که مسئولیت پاسخ‌گویی به تماس‌ها، دریافت سفارش کالا، بررسی شکایات و رفع اشکال خدمات هستند نیز در نظر بگیرید. برای این کار از سؤالات زیر استفاده کنید:

  • چگونه برندتان را شرح می‌دهید؟ اگر فقط چند ثانیه زمان داشته باشید، دربارهٔ این‌که چه‌کاری انجام می‌دهید و چه چیزی موجب تفاوت و برتری شماست، چه خواهید گفت؟
  • وعدهٔ برندتان چیست؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی برای آن‌ها اهمیت دارد؟
  • قوی‌ترین رقبای شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها با شما چیست؟
  • مزیت شما نسبت به آن‌ها چیست؟ چرا ادعا می‌کنید بهتری از آن‌ها هستید؟ آیا مشتریان هم مزایایی که شما می‌گویید، می‌دانند؟
  • پنج کلمهٔ کلیدی که برندتان را بهتر توصیف می‌کند، کدام‌ها هستند؟ برای مثال متین، نوآور، مؤدب، به‌روز، جدی، دوستانه، زیبا، سریع، جوان‌پسند، عالم، باکیفیت و… .
  • روش (سبک) کدام‌یک از برندهای بزرگ به روش (سبک) برند شما نزدیک‌تر است؟ لوگوی برندهای بین‌المللی، ملی، محلی و بومی را دسته‌بندی کنید، اجازه دهید کارمندان انتخاب کنند که وعده و شخصیت کدام برند به شما نزدیک‌تر است.
  • اگر برند شما یک ماشین بود، چه ماشینی بود و چرا؟
  • اگر برند شما یک شخصیت مشهور بود، چه کسی بود و چرا؟
  • اگر برند شما یک حیوان بود، چه حیوانی بود؟ شیر بود یا پلنگ، خرگوش بود یا سنجاب، خرس پاندا بود یا خرس قطبی، خروس بود یا طوطی، طاووس بود یا فیل و …
  • برای اینکه به مردم بگویید کیستید و معرف و نمود چه چیزی هستید، از چه عباراتی استفاده می‌کنید؟
  • اگر به‌عنوان فردی انتخاب می‌شدید که برای معرفی برند، یک نماد ارائه می‌داد، آن نماد چه بود؟ سریعاً ایده‌ای برای لوگوی خود طراحی کنید.

ارزیابی عقاید دیگران دربارۀ برند

با جست‌وجوی نام برند خود در یک موتور جست‌وجو آغاز کنید. آنچه دیگران در حین جست‌وجوی نام شما می‌بینند، مشاهده کنید. مثلاً آیا نام شما در صفحهٔ اول نتایج هست یا خیر. سپس با مشتریان فعلی و بالقوه صحبت کنید و نظر آن‌ها را جویا شوید.

سؤالات زیر به شما کمک می‌کند تا بدون جهت‌گیری اولیه و پیش‌فرض، اطلاعاتی را به‌دست آورید. البته اگر می‌خواهید یک برند شخصی ایجاد کنید، پرسش‌ها را با توجه به‌ویژگی فردی خود تغییر دهید:

  • سازمان ما را در یک جمله چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در یک جملهٔ ساده بگویید که برند ما معرف چیست؟
  • محصولات و خدمات ما را چگونه شرح می‌دهید؟
  • چه دلیلی بیشتر از همه باعث می‌شود، شما و دیگران از ما خرید کنید؟
  • چه زمانی به خرید محصولات ما می‌اندیشید؟ و سه شرکت یا برند دیگری که معمولاً در نظر می‌گیرید، نام ببرید.
  • مهم‌ترین دلیلی که مردم یکی از رقبای ما را از بین دیگران انتخاب می‌کنند، چیست؟
  • به نظر شما میزان آگاهی بازار از برند ما کم است یا زیاد؟
  • آیا تفاوت‌های واضح و مشخصی بین محصولات ما و محصولات رقیب می‌بینید؟ اگر چنین است، تعدادی از این تفاوت‌های عمده که محصولات ما را منحصربه‌فرد و مطلوب‌تر جلوه می‌دهد، نام ببرید.
  • اگر برند ما را با یک ماشین مقایسه می‌کردید، کدام ماشین را انتخاب می‌کردید و چرا؟ دربارهٔ ۳ رقیب اصلی ما چطور؟
  • اگر برند ما را با یکی از مشاهیر مقایسه می‌کردید، چه کسی را انتخاب می‌کردید و چرا؟ دربارهٔ ۳ رقیب اصلی ما چطور؟
ادراک از برند را در داخل و خارج از سازمان باهم مقایسه کنید تا شکاف بین وضع مطلوب و موجود را بشناسید. بدین ترتیب اطلاعات لازم را در اختیاردارید تا برای مطابقت تصویر برند مطلوب خود با تصویر برند در ذهن مشتریان، برنامه‌ریزی کنید.

شناسایی و مراقبت از دارایی‌های برند

قبل از برنامه‌ریزی اصلاح تصویر برند خود، عواملی که ارزش برند فعلی شمارا ایجاد می‌کند، شناسایی کنید. از جدول زیر برای ارزیابی نقاط قوت دارایی‌های خود از دید خودتان، مشتریان و افرادی که در شرکت هستند، استفاده کنید. بعدازاین که تعیین کردید کدام عناصر برند ارزش چشم‌گیرتری دارند، می‌توانید تصمیم بگیرید از کدام دارایی‌ها باید مراقبت یا کدام دارایی‌ها باید پرورش داده شوند، کدام دارایی‌ها به توجه کمتری نیاز دارند و یا حتی می‌توان بدون کاهش یا از دست دادن ارزش برند، آن‌ها را کنار گذاشت. میزان ارزش کنونی هریک از دارایی‌های برند خود را تعیین کنید و مشخص کنید اولویت بهبود هرکدام در برنامهٔ برند سازی چقدر است؟

 ساخت برند جدید

دانلود فرم تحلیل دارایی برند pdf

 


تعیین خروجی برند سازی

نمی‌توانید از مردم بخواهید باوری را که دارند رها کنند و به‌سرعت درک خود را با آنچه شما می‌خواهید وفق دهند. البته اولین گام، شناخت باورهای کنونی دربارهٔ برند است. از جدول زیر برای ارزیابی نقاط قوت برند خود در ظرفیت‌های مهم برند همچون: آگاهی، تعلق احساسی، تمایز، اعتبار و اعتماد و انگیزهٔ خرید استفاده کنید. با استفاده از ستون سمت چپ نشان دهید کدام ظرفیت‌ها باید برای نیل به اهداف کوتاه‌مدت تقویت شوند. برای مثال اگر برند جدیدی معرفی می‌کنید، ایجاد آگاهی بیشترین اولویت را دارد. این کار برگ به شما کمک می‌کند اولویت‌هایی را که باید دربارهٔ بازسازی یا بهبود ادراک از هر ویژگی در نظر بگیرید تعیین کنید. برای بهبود برند، باید هدف خود را بشناسید. کدام‌یک از موارد زیر هدف شما از برند سازی است:

  • ایجاد آگاهی؛
  • ایجاد تعلق احساسی؛
  • داشتن ویژگی‌های متمایزکننده؛
  • کسب اعتبار و اعتماد؛
  • کسب ترجیح خریداران؛

برخی از سازندگان برند، مخصوصاً شرکت‌هایی با منابع مالی عظیم یا افراد خیلی مشهور، ایجاد آگاهی را هدف قرار می‌دهند تا برندی را ایجاد و تثبیت کنند که بیشترین توجه را به خود اختصاص می‌دهند. دیگر برند سازان تعلق احساسی عمیقی با مشتریان ایجاد می‌کنند تا محصولات خود را از رقبا متمایز و نوعی از ترجیح و انگیزش را ایجاد کنند که بر تصمیم خرید مشتریان اثر بگذارد و درآمد صاحبان برند را بالا ببرد و برخی از برند سازان نیز می‌خواهند برندشان به همهٔ اهداف مذکور دست یابد. ارزیابی کنید که برند شما هم‌اینک چگونه ادراک می‌شود برای رسیدن به اهداف برند سازی کدام کارکردها باید تقویت شود.

 ساخت برند


۱. ایجاد آگاهی

برندهای کوچک و بزرگ ایجاد آگاهی را در صدر اهداف خود قرار می‌دهند زیرا:

آگاهی موجب تسلط بر بازار می‌شود. جایگاه رقابتی قوی برندها که متعلق به بزرگ‌ترین شرکت‌ها و مشاهیر هستند، مبتنی بر میزان شناخت این افراد و سازمان‌هاست. به همین دلیل، بازاریابان بزرگ‌ترین برندها، دائماً آگاهی از برند خود را از طریق تبلیغات، پیشبردهای فروش، روابط عمومی و صفحات شبکه‌های مجازی تقویت می‌کنند.

آگاهی فروش را تسهیل می‌کند. بدون آگاهی از برند، بخش اعظم تبلیغات و ملاقات‌های فروش صرف معرفی سازمان و توضیح دلیل برتری شما بر دیگران می‌شود. اما در صورت وجود آگاهی از برند، این زمان می‌توانست صرف ارائهٔ اطلاعاتی به مشتری باهدف ترغیب او به خرید شود.

آگاهی از برند مثل نمایندهٔ سازمان عمل می‌کند. وقتی نمی‌توانید به‌شخصه درجایی حضورداشته باشید، آگاهی از برند در غیاب شما در جایگاهتان می‌ایستد، توجه‌ها را به خود معطوف می‌کند و دربردارندهٔ پیام و وعده‌های اصلی شما خواهد بود.

۲. ایجاد تعلق احساس برای ساخت برند

همهٔ برندها به تعلق احساسی تکیه نمی‌کنند. موفقیت برخی از برندها بر اساس توانایی تمایز خود مبتنی بر مزایای منحصربه‌فردی است که دیگر شرکت‌ها برای مشتریان ایجاد نمی‌کنند. این برندها در مقایسه و ارزیابی منطقی و عقلانی مشتریان، موفق هستند. چنین برندهایی به منطق مردم متوسل می‌شوند و بر تصمیم‌های عقلانی مشتریان تمرکز کرده‌اند. اما برندهایی که به تعلق احساسی تکیه می‌کنند، به احساسات افراد متوسل می‌شوند و بر تصمیم‌های احساسی مشتریان متمرکز هستند. در صورت وجود هریک از شرایط زیر، در تنظیم راهبرد برند سازی خود برای ایجاد تعلق احساسی، اهمیت زیادی قائل شوید:

ایجاد احساس رضایت و امنیت، بهبود تصویر خود و تجربه‌ای که کالای شما فراهم می‌آورد، در انتخاب مشتریان اهمیتی برابر یا بیشتر از ویژگی‌های فیزیکی آن دارد.

خرید کالای شما شامل سرمایه‌گذاری مالی بزرگی است و یا باشخصیت و سبک زندگی مشتری ارتباط دارد. اغلب و نه همهٔ کالاهای گران‌قیمت به تعلق احساسی تکیه می‌کنند، ازجمله کالاهایی که بر ادراک شخص نسبت به خودش یا برداشت دیگران از وی، مؤثر هستند.

وفاداری مشتری برای موفقیت شما ضروری است. باور کنید، مردم برندهایی را که شیفته‌شان هستند و به آن‌ها تعلق احساسی دارند، رها نمی‌کنند.


۳. متمایز کردن کالا

اگر از تفاوت خود با رقبا کاملاً مطمئن نیستید یا اگر به نظر نمی‌رسد مشتریان تمایز واضح، مهم و انگیزاننده‌ای دربارهٔ شما یافته باشند بنابراین باید برای تمایز بین کالای خود و دیگران در راهبرد برند سازی برای ساخت برند جدید اولویت بیشتری قائل شوید. متمایز کردن کالا به‌خصوص در مواجهه با هریک از چالش‌های بازاریابی زیر اهمیت بالایی دارند:

  • مشتریان محصولات شمارا منحصربه‌فرد و صرفاً مفید نمی‌یابند.
  • محیط بازار شما مملو از محصولات مشابه است.
  • برای فروش در محیط رقابتی، اغلب از راهبردهای متکی به قیمت‌گذاری پایین‌تر یا تخفیف استفاده می‌کنید.

گاهی اوقات بهبود جزئی در وعده برند یا ارتباطات بازاریابی برای ایجاد تمایز در ذهن مشتری کافی است. اما بیشتر لازم است برای افزودن ویژگی‌ها و مزایای متمایزکننده و مهم، تغییراتی در کالا یا خدمت ایجاد کنید. به‌علاوه بسیاری از مواقع لازم است نحوهٔ بسته‌بندی و عرضهٔ کالای خود را به‌روز کنید تا تفاوت مهمی که مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند، بهتر نشان داده شود.


۴. ایجاد اعتبار و اعتماد

اساساً برند نتیجه وعده‌ها است؛ وعده‌هایی که می‌دهید و بدان وفا می‌کنید. اگر برند در این زمینه موفق نشود اگر نتواند معتبر و قابل‌اعتماد ظاهر شود در تمام زمینه‌ها شکست می‌خورد. همهٔ برند سازان باید در ایجاد و نگه‌داری اعتبار و اعتماد کوشا باشند. هم‌چنین ایجاد یا بهبود اعتماد برای معرفی یک سازمان یا کالای جدید، فروش خدمات ازآنجایی‌که خرید خدمات کاملاً مبتنی بر اعتماد است باید جزء مهم‌ترین اولویت‌ها باشد. برای تخمین میزان اعتبار و اعتماد برند، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا مردم فکر می‌کنند معتبر و قابل‌اعتماد هستید؟
  • چه وعده‌هایی به مشتریان داده‌اید و کدام وعده‌ها را بدون شکست محقق کرده‌اید؟
  • چه ضمانتی به مشتریان داده‌اید؟
  • چه تعهدات دیگری می‌توانید برای افزایش اعتماد بر عهده بگیرید؟

پاسخ این سؤالات در تعیین میزان و توجه به اعتبار و اعتماد در راهبرد برند سازی به شما کمک می‌کند.


۵. ترجیح و انگیزۀ خرید

قبل از ورود کالای شما به بازار، برند در ذهن مشتری علاقه، نیاز، اعتماد، ارجحیت و انگیزهٔ خرید ایجاد می‌کند. تقریباً همه مردم وقتی در شرایط انتخاب قرار می‌گیرند، گزینهٔ ایمن را برمی‌گزینند. اگر برند جدیدی را معرفی می‌کنید، بیشترین تأکید شما احتمالاً بر ایجاد آگاهی و تمایز محصولاتتان متمرکز است. اگر برند موجود را بهبود می‌دهید یا آن را تعدیل می‌کنید، احتمالاً برخی کارکردهای برند سازی را تقویت خواهید کرد. بنابراین راهبردهای برند سازی آتی، تلاش‌هایتان را در مسیر تبدیل نقاط ضعف به قوت هدایت می‌کند.

 گزینهٔ ایمن گزینه‌ای است که دربارهٔ آن شنیده‌اید (آگاهی)، باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید (تعلق احساسی)، ویژگی‌های مثبت متمایزی دارد (تمایز) و می‌توانید روی آن حساب کنید (اعتبار و اعتماد).

حقایق بودجه‌‌بندی برند سازی

متغیرهای تأثیرگذار بر هزینهٔ ایجاد برند عبارت‌اند از:

    • مقدار زمان و دانش تخصصی که خود شما صرف می‌کنید: مخصوصاً در برندهای محلی یا سازمان‌های کوچک، احتمالاً خودتان می‌توانید بدون کمک متخصصان، دربارهٔ تصویر برند تحقیق کنید، تصویر برند مطلوب خود را بشناسید، ارزش دارایی‌های برند خود و اهدافتان را تعیین و بر فرایند ایجاد برند نظارت کنید.
    • نحوهٔ رقابت شما: اگر می‌خواهید با برندهای کاملاً مشهور و موفق رقابت کنید، حجم سرمایه‌گذاری به اموری مثل‌اینکه برند چقدر مشهور خواهد شد و چقدر احترام کسب خواهد کرد بستگی دارد.

اگر می‌خواهید بهترین باشید باید بیشتر هزینه کنید. به تخصیص منابع مالی در مراحل زیر بسیار توجه کنید:

  1. راهبرد برند سازی و جایگاه‌یابی؛ این مرحله شامل تحقیق بازار، تحقیق دربارهٔ هویت برند، جایگاه‌یابی و اتخاذ راهبردهای برند سازی است
  2. ایجاد عناصر هویت برند؛ استفاده از افراد حرفه‌ای در ایجاد، انتخاب و حفاظت از نام، طراحی لوگو و شعار و ایجاد تبلیغات، بسیار مفید است.
  3. اجرای راهبرد برند سازی؛ هنگامی‌که راهبرد برند سازی را تنظیم و هویت برند خود را ایجاد کردید، اجرای برنامه‌های برند سازی و هزینه‌های آن، جزئی از برنامهٔ بازاریابی و بودجهٔ کنونی بازاریابی شما می‌شود. برند سازی و بازاریابی در حوزهٔ منابع مالی از هم جدا نیستند. راهبرد برند زیربنای راهبرد بازاریابی و راهبرد بازاریابی پایه و اساس برنامهٔ کسب‌وکار است.

اگر امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار ندارید…

یک عبارت قدیمی بازاریابی می‌گوید اگر بهترین چکش را ندارید از تیزترین میخ استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر، اگر امکانات بالایی ندارید، از هر آنچه دارید به نحو احسن استفاده کنید. همین منطق را می‌توان به برند سازی برای ساخت برند جدید تعمیم داد. اگر بودجهٔ عظیمی در اختیار ندارید، سعی نکنید مشتریانی فراتر از بازار هدف خود به‌دست آورید و بازار هدف را با پیام‌های متعدد و هویت برند مغشوش به‌اشتباه نیندازید.

  • ترتیبی بدهید که هر ارتباطی اعم از آنلاین یا آفلاین، شخصی یا اجتماعی دربردارندهٔ هویت شما بدون هیچ‌گونه نوسانی باشد تا تصویر برند واحد و شفافی ایجاد کنید.
  • تقریباً روی هر چیزی که برند شمارا به بازار آنلاین یا آفلاین ارائه می‌کند، نام و لوگوی خود را قرار دهید.
  • اگر نام شما کاملاً بیان‌گر این نیست که چه کسی هستید، چه می‌کنید و چرا بهترین هستید، یک شعار ایجاد کنید

برای ساخت برند جدید نباید حتماً هزینهٔ بالایی صرف کرد، اما ساخت برند با هزینه کمتر، نیازمند تعیین هوشمندانه بازار هدف و نهایت سازگاری (نداشتن تناقض) است.


ساخت برند جدید با الگویی ساده


تعهد به فرآیند برند سازی

موفقیت فرایند برند سازی به تعهد بلندمدت نیاز دارد. شما باید با یک هویت برند منحصربه‌فرد و مناسب آغاز کنید، تعلق و اعتماد بسازید، سپس باید تعهد دو طرفه را عمیق‌تر کرده، همیشه با مردم صادق بمانید و همواره در مسیر تحقق وعده‌های خود در هر تعامل و تجربهٔ مشتری گام بردارید. عجیب نیست که نتیجهٔ برند سازی موفق را عشق به برند می‌نامند. این اصطلاح را در گوگل جست‌وجو کنید، نتایج بسیار زیادی خواهید یافت که اغلب اولین گام ایجاد عشق به برند را شناخت خود برشمرده‌اند. ایجاد برندهایی که افراد را شیفتهٔ خود می‌کنند، از شناخت مأموریت‌ها و چشم‌انداز آغازشده و برند و همهٔ اقدامات برند سازی حول ارزش اساسی سازمان شکل می‌گیرد.

هماهنگ‌کردن ماموریت ، چشم انداز و هویت برند

برند بازتاب خود شما (اگر برند شخصی می‌سازید) یا مأموریت و چشم‌انداز سازمان‌هاست. بنابراین شاید تصور کنید، برند سازی بسیار آسان است؛ اما این‌طور نیست. احتمالاً شما هرگز بیانیهٔ مأموریت و چشم‌انداز خود را به‌دقت تنظیم نکرده‌اید؛ یا اگر این کار را انجام داده‌اید، امکان دارد این بیانیه دیگر بازتاب آنچه می‌خواهید به‌دست آورید و معرفش باشید، نباشد. اگر هرکدام از موارد مذکور دربارهٔ شما صدق می‌کند. اما در ابتدا به تعاریف زیر که گاهی افراد حرفه‌ای را نیز به‌اشتباه می‌اندازد، توجه کنید:

  • مأموریت: تأثیر مثبتی که شما یا کسب‌وکارتان بر دیگران دارد.
  • چشم‌انداز: شرایط مطلوب شما در بلندمدت است. چشم‌انداز وضعیتی است که دستیابی به آن به‌منزلۀ موفقیت شما تلقی می‌شود.
  • هویت برند: جنبه‌های ملموس برند است که مأموریت و چشم‌انداز را بازتاب و نمایش می‌دهد.
اگر برند را به یک انسان تشبیه کنیم، مأموریت قلب برند، چشم‌انداز چشم برند و هویت برند صورت برند است.

گنجاندن برند سازی در برنامۀ کسب‌و‌کار

اگر در حال برنامه‌ریزی برای موفقیت شغلی، موفقیت کسب‌وکار شخصی و یا راه‌اندازی یا رشد سازمان چه کوچک و چه بزرگ هستید، درهرصورت نقش برند بسیار مهم است. برند بازتاب مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شماست. هم‌چنین برند بر برنامه‌های تولید محصول نیز تأثیر می‌گذارد. به‌علاوه برند تقسیم بازار، انتخاب بازار هدف و تصمیم راهبردهای رقابتی شمارا هدایت می‌کند. برند آنچه می‌گویید و آنچه اجرا می‌کنید و نحوهٔ معرفی شما به بازار را تعیین کرده و به شکلی شمارا هدایت می‌کند که به وعده‌های برند خود عمل کنید. بهترین راه موفقیت در برند سازی این است که بیانیهٔ برند و برنامه‌های برند سازی خود را در هریک از اجزای برنامهٔ کسب‌وکار لحاظ کنید. وقتی کسب‌وکار خود را ایجاد کردید، برند خود را نیز ایجاد می‌کنید و بالعکس. این دو به هم وابسته‌اند و یکدیگر را تقویت می‌کنند.


تشکیل تیم برند سازی در اولویت است

به‌جز در مواردی که می‌خواهید یک برند شخصی بسازید، در تیم برند سازی واژه ((من)) معنایی ندارد. نقش همهٔ اعضای سازمان مهم است.

پیشنهادات زیر برای تشکیل یک تیم برند سازی متحد و منسجم به شما کمک می‌کند:

  • با جلب مشارکت مالکان و رهبران آغاز کنید. بدون مشارکت و رهبری مقاماتی که تصمیم‌های راهبردی را اتخاذ می‌کنند، برند به موفقیت نمی‌رسد.
  • حمایت مدیران عالی را به‌دست آورید. برند باید در همهٔ تصمیمات سازمان در نظر گرفته و تقویت شود. به همین دلیل، برند باید تعهد و توجه افرادی که خط‌مشی سازمان را تعیین می‌کنند، جلب کند تا بتواند به وعده‌های خود جامهٔ عمل بپوشاند.
  • تعهد و آگاهی نسبت به برند را در همهٔ اعضای سازمان خود ایجاد کنید. هر شخصی که به‌نوعی با مشتریان در ارتباط است، می‌تواند قبل، بعد یا حین خرید برند اعتماد و پذیرش وعده‌های آن را تقویت یا تضعیف کند.
  • از طریق آموزش دربارهٔ راهبرد، وعده، هویت و دستورالعمل‌های معرفی برند، تعهد لازم را در اعضای سازمان، از مدیرعامل تا کارکنان قراردادی و پاره‌وقت، ایجاد کنید و از اینکه آن‌ها قوانین ارائه برند را آموخته‌اند، اطمینان حاصل کنید.

نوشته های مرتبط

برای این مطلب دیدگاه بنویسید