انتخاب موثر رسانه ها در تبلیغات
اگر شما تولید کننده هستید و یا خدماتی دارید که می خواهید آنها را عرضه کنید و برای آنها تبلیغاتی صورت دهید،
آیا می دانید که چگونه باید رسانه مطلوب خود را انتخاب کرده و به نتیجه ی مطلوب رسید؟
باید توجه کرد که در حوزه انتخاب رسانه، چند عنصر کلیدی وجود دارد که در ادامه به شرح آنها پرداخته می شود.
در واقع افراد باید مورد بررسی قرار دهند که آیا فضای رسانه ای خود را در زمان درست، مکان درست، برای مخاطب درست و به روش ارتباطی درست، انتخاب می کنند یا نه؟
به طور کلی می توان گفت که برای تبلیغ، سه عنصر اصلی مخاطب، رسانه و پیام وجود دارد. در واقع انتخاب صحیح مخاطب به افراد کمک می کند که چه رسانه ای را انتخاب نمایند و بر اساس آن رسانه، لازم است که چه پیامی را تولید نمایند و باید افراد بین اینکه چه بگویند و چطور بگویند، تفاوت قائل شوند.
باید توجه کرد که ایده هایی که در پیام تبلیغات طراحی می شود، همه در رسانه دیده می شوند و مردم باید متوجه شوند که این اطلاعات و پیام ها از کجا می آیند، تا بتوانند آنها را باور نمایند. اما نکته قابل توجه این است که شرکت ها و سازمان ها دقیقا در این حوزه اشتباهات جبران ناپذیری را خواهند داشت. زیرا بیشترین بودجه در یک کمپین تبلیغاتی در حوزه ی رسانه ها هزینه می شود.
نکته قابل توجه در حوزه رسانه ها، این است که رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو، رسانه های جمعی، رسانه های مکتوب و رسانه های محیطی تاثیر خود را از دست داده اند و رسانه های مجازی هم تقریبا به واسطه ی محتوای زردی که در آنها قرار دارد، نمی توانند خیلی متاثر ارتباطات سالم باشند.
بنابراین باید به این نکته توجه کرد که باید افراد و سازمان ها یاد بگیرند که در دنیای امروز مردم متوجه شده اند که چطور از کنار تبلیغات، بدون اینکه تاثیری روی آنها داشته باشد، گذر کنند. زیرا در دنیای امروز، رسانه ها در جیب مردم قرار گرفته اند، به گونه ای که افراد یک بیلبورد را نمی بینند اما عکس آن را در شبکه های اجتماعی و یا نقش آن را در وب سایت ها مشاهده خواهند کرد.
لازم به ذکر است که رسانه بیشتر دارای یک نقش حمایتی است تا یک نقشی که بیشتر ایجاد فروش کند. به این معنی که تنها نباید به این مساله فکر کرد که یک رسانه باعث یک فروش می شود، بلکه باید شانس فروش را بالا برد و بیشتر عامل آگاهی دارد و آگاهی برند را می سازد.
در واقع یک رسانه برند را نمی سازد اما از حضور آن برند در قفسه برای محصولات، و در بازار برای خدمات، حمایت می کند.
در دنیای امروز مردم محصولی را که بهتر می شناسند، به آن بهتر اعتماد می کنند و رسانه نقش اعتمادسازی را برعهده دارد. در واقع امروز رسانه ای موفق است که بتواند مردم را به جای مدیریت، هدایت کند. زیرا مدیریت کردن یعنی اجبار مخاطب و هیچ کس دوست ندارد که حرف دیگران را به زور گوش کند. اما اگر افراد و سازمان ها یاد بگیرند که مخاطبان را هدایت کنند، به این معنی که به آنها اطلاعات خوبی داده و آنها را به سمت تصمیم گیری هدایت نمایند، آنگاه می توان در یک فضای کاملا ارتباطی رسانه ها را به طور موثرتر هدایت نمود.
بنابراین رسانه های تعاملی و رسانه های دو سویه بیشتر از رسانه های تک بعدی و یک سویه یا اصطلاحا مونولوگ در دنیای امروز کاربرد دارند. در واقع هر مخاطب یک رسانه را دوست دارد و ساعت های معینی را برای این رسانه وقت می گذارد.
دیدگاهتان را بنویسید