درس‌دوم بازاریابی‌شفاهی | قوانین بازاریابی‌شفاهی

در درس اول بازاریابی شفاهی اشاره ای به تعاریف مقدماتی داشتیم، اما به منظور دستیابی به این توصیه ی کلامی و گفتگوی مثبت، در حوزه ی بازاریابی شفاهی قوانینی وجود دارد که شما مستلزم رعایت این قوانین می باشید و این قوانین در چهار قانون طلایی زیر خلاصه می شوند.

۱- چلب توجه کنبد:

آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که چرا چندین بار از مقابل صدها آگهی گذشته اید، بدون اینکه حتی برای یکبار متوجه آنها شوید؟! و آیا از خود پرسیده اید که آیا کسی در مورد کالا یا خدمات ما به دوستان و آشنایان خود چیزی خواهد گفت و یا توصیه ایی خواهد کرد؟!

همانطور که در تعریف بازاریابی شفاهی بیان شد، باید به مردم دلیلی بدهید که درباره ی کالای شما حرف بزنند. زیرا کلام و نقل قول مردم همیشه وجود دارد. اما آنچه حایز اهمیت است، این است که هیچ چیز قابل مقایسه با این نیست که کالایی آن قدر خاص و جالب ارایه شود که مردم از حرف زدن در مورد آن نتوانند اجتناب کنند و از طرف دیگر به علت علاقه ای که آنها به یک کالا یا شرکت دارند، حمایت از آن کالا یا شرکت را وظیفه ی خود می دانند.

بنابراین اگر می خواهید که مردم راجع به شما حرف بزنند، باید یک کار جالب انجام دهید، محصولات جالبی داشته باشید و یا اگر محصولات شما جالب نیستند، آنها را به شیوه ی جالب ارایه کنید تا در این صورت نقل کلامی و گفتگوی مثبت برای محصول یا خدمات شما به جریان افتد. زیرا اگر جالب نباشید، با این که نقل کلامی همیشه بین مردم وجود دارد، اما هرگز کسی یک دقیقه هم درباره ی شما یا کالای شما با دیگران صحبت نخواهد کرد و کلام شما برنیامده خاموش می گردد.

در واقع اگر برای مشتریان خود کسل کننده باشید، در آن صورت ناچار خواهید بود که به واسطه ی تبلیغاتی با هزینه های گزاف و سنگین، آنها را جلب نمایید تا درباره ی شما به دیگران توصیه نمایند و در واقع اگر به آنها بی اعتنایی نمایید، آنها خواهند رفت و دوستان خود را نیز با خود خواهند برد.

بنابراین تبلیغات هزینه ای است که شما برای کسل کنندگی خود می پردازید.


۲- آن را آسان کنید:

استیو جابز رییس کمپانی اپل، زمانی که تصمیم گرفت شرکت اپل را در سال ۱۹۹۶ احیا نماید، ایده ی عالی کامپیوترهای صورتی و بنفش را مطرح کرد و این ایده بین مردم همانند یک بمب کلامی منفجر شد. هرکسی با دوستانش درباره ی این کامپیوترها صحبت می کرد و در نتیجه این امر باعث شد که یک کلام مثبت در مورد این شرکت دوباره به جریان افتد و دهان به دهان بچرخد.

اما علت این مساله که داستان این کامپیوترها به راحتی در ذهن مردم باقی ماند و بر سر زبان ها افتاد، این بود که از یک طرف استیو جابز تنها با یک جمله ی ساده (کامپیوترهای صورتی و بنفش) که همه ی افراد به راحتی می توانستند آن را حفظ کنند، آغاز نمود و از طرف دیگر به واسطه ی جلب توجهی که  از طریق بیان این جمله ایجاد کرده بود، باعث شده بود که زمانی که مردم راجع به این کامپیوترهای جابز می شنیدند، تمایل پیدا می کردند که در مورد خصوصیات مهم تر آن نیز اطلاعاتی کسب کنند.

بنابراین دومین قانونی که در بازاریابی شفاهی و ایجاد نقل کلامی باید مورد توجه قرار داد، این است که برای معرفی و تبلیغ محصول خود، تنها با یک جمله ی ساده و آسان که همه ی افراد به راحتی بتوانند آن را حفظ کنند، شروع کنید و سپس در انتشار آن به مردم کمک نمایید، که برای این منظور می توان از روش هایی همچون یک اعلان ویژه روی یک وب سایت، پخش یک بروشور و یا پخش آن از طریق ایمیل استفاده نمود.


۳- مردم را راضی کنید:

یکی دیگر از قوانینی که در بحث وادارکردن مردم به منظور ایجاد یک نقل کلامی و راه اندازی یک موج از گفتگوهای مثبت در مورد کالا یا خدمات شما، این است که مشتریان خود را راضی نمایید. زیرا مشتریان رضایتمند بهترین تبلیغ کنندگان برای شما هستند.

در واقع این افراد ضمن اینکه دوباره از شما خرید می کنند، برای شما تبلیغات مثبت هم صورت داده  و تجربه های خوب خود را نیز به دیگران انتقال خواهند داد. زیرا آنها کالای شما، خدمات شما و به عبارتی خود شما را دوست دارند و با دوستانشان در مورد شما حرف می زنند.

بنابراین باید مشتریان خود را راضی نگه دارید و با آنها صادق و شفاف باشید و آنچه می گویید با آنچه انجام می دهید، مصداق داشته باشد. آنگاه آنها به شما کمک کرده و از حرفه یا تجارت شما حمایت می کنند. در واقع مردم همیشه دوست دارند در مورد تجربه ها و حس های خوب خود با دیگران صحبت کنند. بنابراین بدیهی است که اگر مخاطبان و مشتریان، از خرید یک کالا احساس رضایت کرده و حس خوشایندی را تجربه نمایند، ترجیح می دهند که این تجربه را به سرعت با افراد به اشتراک گذاشته و به این شکل از آن کالا و یا آن برند قدردانی کنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که شما از خوشحال کردن مردم، بیشتر از هر روش دیگری، نقل کلامی خواهید گرفت. پس مشتریان خود را خوشحال کنید، برای آنها تجربه هایی به یادماندنی بیافرینید، خدمات و سرویس های خوب ارایه دهید، مشکلات آنها را حل کنید و در نهایت خلاصه کاری کنید تا مردم را به هیجان آورد و به آنها انرژی دهد و در آنها اشتیاق سفارش به دوستانشان را برانگیزد.


۴- اعتماد و احترام کسب کنید:

افراد زیادی در سرتاسر دنیا خطوط هواپیمایی ساوث وست (SouthWest)، که یکی از نام های تجاری مورد اعتماد در دنیا است را می شناسند. در واقع آنها با مشتریان خود خوش رفتار هستند و با همه به خوبی رفتار می کنند و به ندرت در آنها بحث و مشاجره پیش می آید. مردم به علت اعتماد و احترامی که به واسطه ی استفاده از این خطوط هواپیمایی، کسب نمودند، آنقدر ساوث وست را دوست دارند که هر زمانی که این شرکت با بحرانی مواجه شود، تلاش می کنند تا آن را از بحران خارج نمایند.

در واقع برای اینکه بتوانید گفتگوی مثبت مردم را در مورد شرکت، کالا و یا خدمات خود به دست آورید، لازم است که اعتماد و احترام آنها را به دست آورید. زیرا هیچ کس درباره ی شرکتی که به آن اعتماد ندارد یا آن را دوست ندارد، سخن خوبی نخواهند گفت و آن را به دوستانش معرفی نمی کند تا مبادا شرمنده شود.

بنابراین تلاش کنید تا احترام و توصیه مشتریان خود را به دست آورید و با آنها به خوبی رفتار کنید. آنگاه آنها خود به خود و رایگان برای شما بازاریابی خواهند کرد و به میل خودشان درباره ی شما در اینترنت خواهند نوشت.

اما باید توجه کرد که به منظور دستیابی به این اعتماد و احترام از جانب مشتریان خود، لازم است که همیشه یک شرکت محترم باقی بمانید و در هر کاری که انجام می دهید، اصول اخلاقی را در نظر بگیرید و در واقع کاری کنید که مردم با غرور، تجربه های خوبی را که به واسطه ی خرید از شما کسب کرده اند، با هرکس که می شناسند، به اشتراک بگذارند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link