سیستم سازی و بهبود فرایندها در مدیریت بازاریابی

دربازاریابی امروز بجای تمرکز و سرمایه گذاری بر روی آدمها، بر سیستم ها و فرایندها سرمایه گذاری کنید. آنچه در ادامه می شنوید مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع سیستم سازی در بازاریابی است که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است.

قبل از آنکه به بررسی مساله سیستم سازی در بازاریابی پرداخته شود، لازم است که در ابتدا به بیان تعریف جامعی از بازاریابی پرداخت، که این تعریف، تعریف شفافی برای جامعه کسب و کارها نمی باشد.

در واقع می توان گفت که بازاریابی، تمام کارهایی است که افراد انجام می دهند و کانال هایی که می سازند، تا بازار آنها را بیابد.

اما نکته قابل توجه این است که هر چیزی که منجر به قطع شدن این کانال ها در بازاریابی شود، لازم است که در مورد آن تجدید نظر شود. زیرا بازاریابی متفاوت با ویزیتوری است و اگر افراد بازار را بیابند، در واقع آنها ویزیتوری می کنند، که این یکی از شکل های فروش است و با حوزه ی بازاریابی متفاوت می باشد.

در هر کسب و کاری که در حوزه ی تولید، صنعت و یا تجارت، دارای کالا یا خدماتی می باشد، به موازات آن باید خط تولیدی نیز وجود داشته باشد و در واقع این خط تولید برای شرکت ها و سازمان ها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، با این تفاوت که اگر شرکت ها و یا سازمان ها تصمیم بگیرند تولید خود را افزایش دهند، می توانند با اضافه کردن شیفت کاری افراد، تولید خود را دو برابر کنند، اما با اضافه کردن حجم کار، زمان آن و تعداد افراد، نمی توانند مشتریان خود را دو برابر نمایند.

اما نکته قابل توجه دیگر این است که افراد برای هر خط تولیدی، نیاز به یک سری سیستم ها و فرآیند ها دارند که این فرآیند ها زمانی که در کنار هم قرار گیرند، می توانند به خروجی مورد نظر که همان کالا است، دست یابند.

از طرف دیگر توجه به این نکته که باید این فرآیند ها در خط تولید مشتری نیز مد نظر قرار گیرند، بسیار حایز اهمیت است. اما متاسفانه در بسیاری از شرکت ها، جایگاه این فرآیند ها با افراد جایگزین می شود. به این معنی که افراد، جایگزین سیستم ها می شوند. در واقع این شرکت ها تصور می کنند که با گرفتن نیروی بازاریابی و یا برونسپاری بخش بازاریابی سازمان خود می توانند موفق باشند.

بنابراین باید توجه کرد که هر چیزی که درون سازمان ها به صورت یک فرآیند نباشد، امکان نخواهد داشت که این مساله منجر به ایجاد یک فرآیند یا خط تولید دائمی شود.

در واقع بسیاری از فرآیند ها و سیستم ها، باید از یک طرف در جهت تولید مشتری و از طرف دیگر در جهت حفظ مشتری صورت گیرند. به گونه ای که بازاریابی اینترنی، هویت برند و استراتژی های بازاریابی باید در جهت تولید مشتری و مدیریت CRM یا برنامه وفاداری مشتری ها، باید در خدمت نگه داشت مشتری باشند.

در اکثر اوقات مشاهده می شود که اگر سازمان ها، افراد را جایگزین سیستم ها نمایند، آنگاه زمانی که نیروی فروش و یا نیروی بازاریابی از سازمان می رود، اطلاعات مشتریان و موارد دیگر را نیز با خود خواهد برد.

 

 

[share_box]

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.