نقش رسانه ها در برند سازی

رسانه ها تا چه حدی می تواند در مدیریت برند مداخله نمایند؟ نقش رسانه ها در برند سازی در فضای تعاملی دنیای امروز چگونه است؟ چرا مردم از رسانه ها گریزان هستند؟ فایل صوتی مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع نقش رسانه ها در برند سازی در رادیو اقتصاد به برخی از این سوالات پاسخ می دهد:

هرگاه سخن از رسانه در برند می شود، ناخودآگاه افراد را به یاد محاوره یا مکالمه دو فردی که یکدیگر را دوست داشته و در مورد موضوع خاصی با هم صحبت می کنند، می اندازد. البته باید توجه کرد که اگر در طول مکالمه دو فرد با یکدیگر، تنها یک نفر از آنها صحبت کند و اجازه صحبت کردن به طرف مقابل خود را ندهد، آنگاه چه اتفاقی رخ می دهد، و آیا اصلا ارتباطی صورت می گیرد.

در واقع می توان گفت که دوستی و یک ارتباط دائم و وفادار، همیشه در قالب تعامل و احترام شکل می گیرد.

لازم به ذکر است که تا قبل از بوجود آمدن رسانه های تعاملی، تنها رسانه های تکذیبی وجود داشته اند. اما در چندین سال گذشته یک فضای تعاملی در حوزه فضای رسانه ای در صنعت تبلیغات و برندینگ ایجاد شده است که در واقع این فضا می تواند عطش و خلا موجود در افراد را به منظور تعامل با رسانه ها برطرف کند. به طور مثال شبکه های اجتماعی با ایجاد یک فضای تعاملی باعث شده اند که افراد از رسانه ها رویگردان شده و دیگر به سراغ آنها نروند. در واقع وجود یک خلا ارتباطی میان افراد و رسانه ها و پر شدن این خلا توسط شبکه ها و رسانه های مجازی، منجر به رشد این شبکه های اجتماعی در بین افراد و شکل گیری نقش آنها به عنوان یک انتقال دهنده پیام برند در این رسانه های تعاملی شده است.

نکته بسیار حایز اهمیت دیگر این است که در غرب، یک فرد در حدود ۸ سال از عمر ۶۵ ساله خود را صرف تماشای آگهی ها و درگیری با رسانه ها می کند. به گونه ای که به طور میانگین در هر روز هر فرد در معرض حدود ۳ هزار پیام تبلیغاتی، به واسطه رسانه های مختلف قرار می گیرد. البته در ایران نیز به همین صورت می باشد و در واقع در دنیای امروز می توان گفت که ذات رسانه ها و تبلیغات به نوعی با مزاحمت ادغام شده است. مانند زیرنویس های تبلیغاتی در تلویزیون که در هنگام مشاهده برنامه مورد علاقه افراد، نشان داده می شوند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در چنین فضایی که رسانه ها برای افراد ایجاد مزاحمت می کنند، نقش رسانه های تعاملی می تواند بسیار مفید و کلیدی واقع شود.

بسیاری از شرکت ها به علت عدم تاثیرگذاری رسانه ها و همچنین ترس از تست و آزمایش رسانه های جدید، همچنان به رسانه های قدیمی که در تبلیغات بی اثر هستند، وفادار می باشند.

در دنیای امروز تا زمانی که افراد نیازی را حس نکنند، به سمت یک کالا یا خدمات؛ تنها به منظور کسب اطلاعات آن؛ نخواهند رفت.

بنابراین در انتخاب رسانه ها، لازم است که به این نکته توجه شود که مخاطبان وقت و اوقات فراغت خود را به چه صورتی سپری می کنند، و یا باید توجه کرد که زمانی که افراد خلوتی را برای خود بر می گزینند، در آن خلوت وقت خود را چگونه و به چه شکلی می گذرانند. در واقع با پاسخ به این سوالات می توان وقت مخاطب خود را شناسایی کرده و در نتیجه با ایجاد یک فضای تعاملی توسط رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی در این اوقات از وقت مخاطبان، منجر به درگیر شدن آنها با این شبکه ها شود.

در دنیای امروز، افراد در دنیای پر تلاطمی از اطلاعات زندگی می کنند و رسانه ها تنها در زندگی افراد مداخله نمی کنند؛ بلکه آنها با رسانه ها زندگی می کنند. در واقع افراد می توانند با دریافت یک پیام ساده از دوستان خود در محیط خانواده یا کار، در معرض رسانه ها و یا حتی رسانه های کلان همچون رسانه های جمعی، محیطی، مکتوب و خبری قرار گیرند.

در واقع به جای تفکر بر روی این مساله که چگونه برندها به واسطه رسانه ها در ذهن مخاطبان نفوذ کنند؛ شرکت ها می توانند با مدیریت فضای رسانه ای، ذهن مخاطبان خود را بسیار بهتر و موثرتر، به برند خود در این فضا مشغول سازند.

در دنیای امروز، می توان گفت که دیگر رسانه ها در مدیریت برندها مداخله گر نمی باشند، بلکه این برندها هستند که بر روی رسانه ها بسیار تاثیرگذار می باشند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link