وفاداری برند

آنچه مشتریان را ماندگار‌تر می‌کند

وفاداری برند استراتژی پیشبردی بسیاری از سازمان‌ها در دنیای امروز در جهت حفظ مشتریان می‌باشد. ما امروزه در عصر انتظارات مشتریان قرار داریم. مصاحبه حسین طاهری با موضوع وفاداری برند در برنامه نود‌و‌هشتی‌های شبکه رادیو اقتصاد مبحث نو و اثربخشی با شما در این رابطه به اشتراک می‌گذارد:

زمانی که یک برند ساخته می‌شود و مجموعه‌ای از مشتریان و مخاطبان جذب آن می‌شوند، تنها جذب این مشتریان مهم نمی‌باشد بلکه نکته مهم نگهداری و تکرار دفعات خریدی است که باعث ایجاد ارزش برای یک برند می‌شوند.

نکته قابل‌توجه این است که جذب یک مشتری جدید، بین ۳ تا ۳۰ برابر هزینه بیشتری نسبت به هزینه حفظ مشتری‌های فعلی خواهد داشت. بنابراین اولویت یا ترجیح یک محصول در قفسه خرید در بین برندها، توسط مشتری، وفاداری به برند را می‌سازد و باید توجه کرد که هدف اصلی بازاریابی نیز همین می‌باشد، به‌گونه‌ای که ابتدا سعی به جذب مشتری‌ها می‌شود و سپس برای حفظ و نگه داشت آنها تفکر صورت می‌گیرد و درنهایت برای انجام این کارها برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

مشتری ها را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

۱. راضی: افرادی که دوباره از ما خرید می‌کنند.
۲. ناراضی: افرادی که دیگر از ما خرید نمی‌کنند.
۳. منزجر: این افراد ضمن اینکه دیگر از ما خرید نمی‌کنند، برای ما تبلیغات منفی هم صورت می‌دهند.
۴. مشعوف: این افراد ضمن اینکه دوباره از ما خرید می‌کنند، برای ما تبلیغات مثبت هم صورت می‌دهند.
لازم به ذکر است که اساس عامل وفاداری به برند، تقویت و حفظ مشتریانی است که علیرغم اینکه مشتریان ما هستند، تجربه‌های خوب خود را نیز به بقیه افراد انتقال خواهند داد (مشتریان مشعوف).

loveourcustomers

وفاداری به برند دارای سه دلیل و پاسخ اصلی برای هر نوع تجارتی می باشد که به شرح آنها پرداخته می شود:

۱. توجه به مفهوم وفاداری به برند، منجر به افزایش حجم فروش یک کمپانی می‌شود. باید توجه کرد که یکی از خسارت‌های ناشی از عدم توجه شرکت‌ها به مفهوم وفاداری به برند، از دست دادن حدود ۱۳۰% از مشتریان خود در طول ۵ سال است و از طرف دیگر متحمل شدن این خسارت توسط شرکت‌ها و کمپانی‌ها، منجر به کسر قابل‌توجهی از بودجه آنها؛ که این بودجه به‌منظور تبلیغات و بازاریابی دوباره مورداستفاده قرار می‌گیرد، خواهد شد.

۲. با ایجاد مفهوم وفاداری به برند در شرکت یا کمپانی خود، می‌توان بر روی توانایی افزایش قیمت محصولات و خدمات خودکار کرد. نکته قابل‌توجه این است که در بین مشتریان وفادار یک شرکت یا کمپانی، حساسیت نسبت به قیمت بسیار کمتر مشاهده می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در یک شرکت یا کمپانی که مفهوم وفاداری به برند وجود دارد، به‌راحتی می‌توان قیمت محصولات یا خدمات خود را افزایش داد.

۳.  با توجه به مفهوم وفاداری به برند، می‌توان دریافت که حفظ مشتری بسیار مهم‌تر از جذب مشتری است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در حوزه برندسازی در ایران این است که شرکت‌ها بسیار خوب برند می‌سازند اما درصد وفاداری به برند بالایی ندارند. به همین دلیل سهم بازار آنها جابجا می‌شود. علت اصلی این مسئله این است که شرکت‌ها نمی‌توانند خاطره و تجربه خوبی از خرید برای مشتریان خود ایجاد نمایند. نکته قابل‌توجه این است که زیرمجموعه خاطره دو کلمه داستان و بازی را شامل می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علت اصلی عدم وجود درصد بالایی از وفاداری به برند در شرکت‌ها این است که آنها از یک‌طرف فاقد داستان‌های موفق برای برند خود می‌باشند و از طرف دیگر در نوع بازی و تجربه‌هایی که در حوزه بازی‌سازی و ارائه یک بازی ضمنی در بحث خرید صورت می‌دهند، دارای فقر اطلاعاتی و تجربی هستند.


نتیجه گیری کلی:

نقل داستان یک شرکت در بین مشتریان خود منجر به ایجاد وفاداری و ترجیح برند آن شرکت در مقایسه با شرکت‌های دیگر خواهد شد. طراحی یک بازی توسط یک شرکت، ازیک‌طرف منجر به خرید بیشتر افراد از آن شرکت و از طرف دیگر تشویق و ترغیب دوستان، مخاطبان، همکاران و خانواده خود به خرید از آن شرکت و درنهایت ایجاد جاذبه برای دیگران خواهد شد. درواقع می‌توان با ایجاد یک بازی مخاطبان و مشتریان خود را دائم به سمت خود جذب کرد و همچنین منجر به تکرار خرید آنها شد. اساس وفاداری به برند، تکرار خرید است. شرکتی که برای آن تکرار خرید توسط مشتریان وجود نداشته باشد، نمی‌تواند بر روی فروش خود به‌عنوان یک بحث دائمی برنامه‌ریزی کند.

افراد برای بار اول نمی‌آیند خرید کنند، بلکه آنها می‌آیند تا اعتماد کنند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link