چگونگی ایجاد برند ماندگار

امروزه جنگ کشورها و اقتصادها، مساله تولید و کالا نیست، بلکه جنگ برندهاست، جنگ سهم بازارهاست و جنگ تسخیر ذهن مشتریان می باشد. آنچه در ادامه می شنوید، مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع چگونگی ایجاد برند ماندگار می باشد که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است.

چگونه می توان یک برند ماندگار ایجاد کرد؟

در دنیای امروز، توجه به این نکته که برند متفاوت از تولید و کیفیت است، باعث گردیده تا  بازی تجارت در دنیا تغییر کند. زیرا ازیک‌طرف، کیفیت یک مسئله کاملاً بدیهی برای مخاطبان است، به‌گونه‌ای که افراد هیچ‌گاه به دنبال کالای بی‌کیفیت نمی‌باشند و وجود یک کالای باکیفیت برای آن‌ها یک امر کاملاً بدیهی محسوب می‌شود. از طرف دیگر اگر امروز به صنایع مختلف در کشورهای اروپایی و غربی نگاه شود، آنگاه مشاهده می‌شود که بازی تولید، دیگر بازی مهمی برای این صنایع به‌حساب نمی‌آید. زیرا در شرق آسیا، کارخانه‌های بزرگی وجود دارند که به این نتیجه رسیده‌اند که باید به‌جای فروش کالا، برند خود را بفروشند.

به طور مثال زمانی که افراد قصد خرید کالایی همچون یخچال را دارند، اگر تمام یخچال های فروشگاه را به لحاظ کاربری محصول و کیفیت آن مورد بررسی قرار دهند، مشاهده خواهند کرد که یخچال ها به لحاظ کیفی، دارای یک تمایز نهایتا ۱۰ درصدی با یگدیگر می باشند، اما در واقع می توان گفت که افراد کالا یا برندی را خریداری می کنند که دارای جایگاه بهتری در ذهن آنها باشد.

نکته قابل توجه این است که در کشورهای خارجی ۷۵% کسب و کارها، کسب و کارهای خدماتی، ۲۳% کسب و کارهای صنعتی و ۳-۲ % به طور میانگین کسب و کارهای کشاورزی می باشند. علت این نکته را می توان اینگونه بیان کرد که در دنیای امروز، افراد دیگر دغدغه تولید را ندارند. زیرا آنها در دنیایی زندگی می کنند که همه چیز به طور سریع و به مقدار قابل توجهی در اختیار آنها قرار می گیرد و در نتیجه افزایش  تعداد انتخاب های افراد در بازار، منجر به کاهش عمر یک نام تجاری خواهد شد، که این یک چالش اصلی در دنیای تجارت محسوب می شود و به منظور از بین رفتن این چالش لازم است که افراد دغدغه تولید را رها کرده و به جای تفکر بر روی اینکه تولیدکننده های خوبی باشند؛ که اینطور نیز باید باشد؛ به این مساله فکر کنند که برندسازهای خوبی باشند. اما متاسفانه افراد با تمرکز بر روی تولیدی، که در هر حال باید یک تولید خوب و با کیفیت بدیهی باشد، از تفکر بر روی برند و برندسازی غافل می شوند و اصل داستان نیز این است که افراد به جای تفکر بر روی این نکته که برند خود را بسازند، لازم است آن را ببافند.

باید توجه کرد که چالش اصلی برندها، ماندگار نبودن آنها می باشد که علت این نکته را می توان اینگونه بیان کرد که افراد تصور می کنند که می توانند به واسطه تبلیغات، برند خود را بسازند. در حالیکه تبلیغات از برند حمایت می کند، اما نمی تواند آن را بسازد. در واقع تبلیغات با ایجاد یک موج، منجر به افزایش درصد آگاهی برند (Brand Awareness) در بین افراد جامعه خواهد شد.

در واقع اصل داستان این است که افراد در عین حال که باید دارای تولید خوبی باشند، لازم است که از آن گذر کرده و به بررسی جایگاه اصلی خود در دنیای رقابت بپردازند. در دنیای امروز رقابت دیگر در بازارها، R&D ها و خط تولیدها نمی باشد، بلکه آن در ذهن مشتریان است و در واقع آنها برند را می سازند.

لازم به ذکر است که افراد تنها برند خود را ایجاد می کنند؛ اما نمی توانند آن را در درون سازمان خود مدیریت کنند. بنابراین لازم است که تولیدکنندگان این واقعیت را درک کرده و به جای کار بر روی ارزش های کاربری محصولات خود، فعالیت های خود را بر روی ارزش های ذهنی این محصولات متمرکز نمایند. به این معنی که این افراد به تقویت محصولات خود به لحاظ ذهنی و مدل بصری آنها پرداخته و در نهایت بتوانند ارزش های قابل توجهی برای این محصولات بوجود آورند. زیرا در دنیای امروز، تولیدکنندگان ایرانی در حال رقابت با بزرگترین محصولات و برند های دنیا، در داخل خاک خود می باشند؛ بدون آنکه خود بدانند.

به طور مثال یکی از برند های مطرح شرق آسیا که در حوزه لوازم خانگی فعالیت می کند، از ۱۵ سال گذشته به رصد جمعیتی کشور ایران پرداخت و متوجه شد که سن ازدواج در ایران در دهه ۸۰ دارای یک چگالی پر حجمی خواهد بود و در نتیجه از آن زمان این کمپانی خود را برای ورود به بازار ایران، برندسازی و پاسخ به نیاز های این بازار آماده کرد و در نهایت به موقع هم توانست وارد بازار شده و سهم زیادی از بازار ایران در حوزه لوازم خانگی را به خود اختصاص دهد.

باید توجه کرد که هدف یک کسب و کار در دهه اخیر، دیگر جنگ کشورها، اقتصادها و تولید و کالا نمی باشد، بلکه جنگ برند ها و سهم بازارها و هچنین جنگ سهم ذهنی است که افراد در ذهن مخاطبان خود دارند.

 

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link