تفاوت طرح کسب‌و‌کار با مدل کسب‌و‌کار
آبان ۲۹, ۱۳۹۶
نقش طراحی تجربه مشتریان در بازاریابی
آبان ۳۰, ۱۳۹۶

 

بیشترین مشکلی که یک مدیر با سازمانش دارد نوع ارتباطات و رفتارسازمانی است که بین خودش و بقیه وجود دارد یا روابطی که بین تیم‌ها درقسمت های مختلف وجود دارد و این توسط ما خیلی قابل مدیریت نیست.

 

برای افرادی که می خواهیم استخدام کنیم چه شرایطی را باید در نظر بگیریم ، روش استخدام و فرآیند استخدام ما چگونه باشد و اصلاً افرادی که می‌خواهیم استخدام کنیم را در کجاها پیدا کنیم. روش‌های بسیاری وجود دارد که بدترین آن ارسال آگهی است.

وقتی فراخوان استخدام را به‌صورت عمومی اعلام می‌کنید هرکسی با هر توانایی از هرجایی با هر نوع توانمندی برای آگهی شما رزومه ارسال می‌کند و کار بعدی شما این است که بعد از دریافت رزومه‌ها آن‌ها را پرینت بگیرید و بررسی کنید. هرکسی در رزومه‌اش هر چیزی را ممکن است نوشته باشد و شما به‌عنوان یک مدیر آن‌قدر فرصت ندارید که درباره آن تحقیق کنید.

نیروهای ایده آل ما در چه جاهایی قراردارند؟

  •  ایده ای که من از آن استفاده می‌کنم و به خیلی از شرکت‌ها مشورت می‌دهم که این کار را انجام دهند شرکت در دوره‌های آموزشی متناسب آن شغل است؛ مثلاً اگر می‌خواهید حسابدار استخدام کنید بررسی کنید دوره‌های پیشرفته حسابداری در کجاها برگزار می‌شود و خودتان به‌عنوان شرکت‌کننده در آن دوره شرکت کنید. طبیعتاً افرادی در آن دوره شرکت می‌کنند که خواهان رشد و ارتقا هستند و از یک سطحی بالاتر از هم‌صنفی‌های خودشان هستند. یا اگر دوره در حوزه فروش است و به دنبال مدیر فروش خوب برای سازمانتان هستید می‌توانید از آن بخش استفاده کنید. یا اگر دوره‌ای در حوزه مهارت‌های ارتباطی باشد در آنجا می‌توانید افراد مؤثرتری را به‌عنوان مسئول دفتر ، منشی یا فردی که می‌خواهید مدیریت مشتریان را بر عهده بگیرد قرار دهید.

به خاطر اینکه آن جامعه آماری که شما در آن حضور دارید تقریباً یک جامعه جداشده از صنف است و افرادی در آن کلاس‌ها شرکت می‌کنند که دنبال تغییر هستند. شما با آدم‌هایی که دنبال تغییر برای خودشان هستند می‌توانید تغییر در سازمانتان ایجاد کنید.

  •  روش دومی که برای استخدام اعلام می‌کنم این است که به‌هیچ‌وجه به رزومه‌ها توجه نکنید. رزومه‌ها وقت‌گیر است. بسیاری از زمان‌ها که با رزومه‌ای مواجه می‌شوید افراد از خودشان تعریف می‌کنند و این مربوط به گذشته آن‌ها است نه آینده‌ای که در سازمان شما دارند بهتر است در جلسات استخدام و مصاحبه در مورد آینده‌ای که پیش روی ما است صحبت کنیم نه گذشته‌ای که افراد داشتند. بهتر است از افراد برنامه‌هایی را بخواهیم. مثلاً به آن‌ها بگوییم اگر ما در حوزه فروش بخواهیم پیشرفت کنیم چه میزان رشد فروش برای ما ایجاد می کنند و برنامه‌های آن‌ها چیست؟ یا به‌عنوان یک حسابدار چه طور و با چه راهکارهایی می‌توانند کاهش هزینه در سازمان ما ایجاد کنند.

و نکته کلیدی که وجود دارد این است که حداقل یک فرصت سه ماه قرار دهید چون در 3 ماه هرکسی خودش را نشان می‌دهد. شاید آن نیرو نیروی خوبی باشد ولی به لحاظ درون‌گرا یا برون‌گرا بودن یا به لحاظ مشارکت تیمی نتواند خودش را با تیم شما وفق دهد. یک سازمان دقیقاً مثل خانواده می‌ماند وقتی پسر یا دختر آن خانواده می‌خواهد ازدواج کند و فرد جدیدی به‌عنوان عروس یا داماد به خانواده اضافه شود باید فرصتی را قرارداد تا با سبک آن خانواده آشنایی بهتری صورت گیرد. هر سازمانی یک روحیه خانوادگی یا یک روحیه روابطی در آن حاکم است و باید بررسی کرد آیا فرد جدید که اضافه می‌شود می‌تواند با این روحیه همراه باشد.

چرا باید اخراج کنیم؟

تاریخ‌مصرف یک فرد در یک سازمان محدوده مشخصی دارد خیلی وقت‌ها سازمان ما برای آن فرد کوچک می‌شود یعنی آن فرد آن‌قدر رشد می‌کند که به دنبال یک سازمان بهتر است. یا ممکن است ایراد از خود فرد باشد و افراد در یک سازمان نتوانند خودشان را با آن رشدی که سازمان پیدا می‌کند وفق دهند و از میزان رشد سازمان عقب می مانند و این عقب‌افتادگی هزینه‌های بسیاری را به سازمان تحمیل می‌کند

دو اشتباه بزرگی که شرکت ها انجام می دهند و منجر به اخراج نیروی انسانی می شود

  1. استخدام بلد نیستند و یا افراد اشتباه را استخدام می‌کنند بنابراین هرچقدر آموزش دهند با آن افراد به مشکل برمی‌خورند.
  2. یا فرد مناسب استخدام می‌کنند ولی درست آموزش نمی‌دهند و این باعث می‌شود نتیجه دلخواه را دریافت نکنند.

بنابراین زمانی که به مرحله اخراج رسیدید که این مرحله احساسی منطبق با منطق است شما حس می‌کنید این کارمند مثل قبل نیست. انگیزه‌های قبل را ندارد مثل قبل خروجی ندارد. خیلی وقت‌ها انگیزه‌های او را بیشتر می‌کنید حقوق او را بیشتر می‌کنید، مسئولیت بیشتری به او می‌دهید.

در اخراج به‌هیچ‌وجه فرصت را از دست ندهید خیلی دوستانه درباره‌اش صحبت کنید و سعی کنید روابطتان را حفظ کنید ولی روابط کاری را بلافاصله قطع کنید.

 

 


بنابراین ما سعی می‌کنیم در دوره کسب‌وکار بی‌همتا شیوه های آموزش به پرسنل و بالابردن کارایی سازمان را به شما آموزش دهیم


اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

1 دیدگاه

  1. الهام ابراهیمی گفت:

    درود

    نکاتی که برای جذب نیروی انسانی توضیح دادید خیلی به واقعیت رفتار شرکت ها نزدیک بود و بسیار آموزنده.

    خدا قوت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *