سخنرانی تاثیرگذار
آبان ۲۷, ۱۳۹۶
مهمترین سوال از یک فروشنده
آبان ۲۷, ۱۳۹۶

 

چرا در بعضی از روزها ما یک کار را با کیفیت بالاتری انجام می‌دهیم اما در روزهای دیگر یا زمان‌های دیگر با آن کیفیت قبلی نمی‌توانیم آن کار را انجام دهیم؟ چه چیزی این وسط تغییر می‌کند؟

۴ عاملی که نمی‌گذارد ما حین انجام یک کار تمرکز بالایی داشته باشیم؟

  1. عوامل ذهنی
  2. عوامل عادتی یعنی عادت‌های ما نمی‌گذارند ما آدم‌های متمرکزی باشیم.
  3. عوامل مهارتی
  4. عوامل جسمی یا اصطلاحا بیولوژیکی است.

 

۱-عوامل ذهنی که نمی‌گذارد ما تمرکز داشته باشم چیست؟

خیلی وقت‌ها ذهن ما برای اینکه بتواند یک کار را متمرکز انجام دهد آمادگی ندارد. مثل یک ورزشکاری که خیلی وقت‌ها تمرین‌های خیلی خوبی را انجام داده است. زمانی که به المپیک می‌رود می‌خواهد یک وزنه‌ای را بزند، یک رکورد پرش ارتفاع را جابه‌جا کند از نظر جسمی و فیزیکی و تمرینی این ورزشکار مدت‌ها کار کرده اما اگر از لحاظ ذهنی در آن لحظه مسابقه آماده نباشد یا روی آن چیزی که می‌خواهد بدست آورد متمرکز نباشد طبیعی است که نمی‌تواند آن رکورد را جابه‌جا کند.

اغلب ما هم در حین انجام کارها به خصوص کارهایی که خیلی وقت‌ها انجام‌‌شان داده‌ایم و کارهایی که تکراری هستند به همین شکل عمل می‌کنیم. خیلی وقت‌ها ذهن ما می‌تواند یک ویژگی منحصربه‌فرد ما را خیلی قدرت‌مندتر نشان دهد. زمانی که ما یک کار را انجام می‌دهیم بارها و بارها پیش می‌آید که ذهن ما از تمرکز خارج می‌شود.

ما برای این که ذهن‌مان را آماده کنیم باید چه کاری انجام دهیم؟

راه حل این کار خیلی ساده است وقتی که شما با ذهن‌تان کاری را انجام می دهید یک سری صداها در ذهن‌تان از جاهای مختلف، از خاطره‌های مختلف، از ایده‌پردازی‌ها و آینده‌نگری‌های مختلف در ذهن شما به صدا در می‌آید. لازمه‌ی این‌که بتوانید ذهن‌تان را آماده کنید یا اصطلاحا ذهن‌تان را به سمتی ببرید که تمرکزتان بی‌جهت از بین نرود و حواس‌تان پرت نشود این است که با خودتان حرف بزنید. از این نگران نباشید که در اتاق بسته باشد، خانواده شما یا اگر مدیر یک کسب و کار هستید کارمندان‌‌های شما در مورد شما چی فکر می کنند. با خودتان حرف بزنید و صداهایی که در ذهن‌تان به وجود‌ می‌آید را بیرون بیاورید. ذهن‌تان را تخلیه کنید و نگران قضاوت‌های دیگران نباشید. کافی است شما در ابتدای هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و به تمرکز بالا نیاز دارد مثلا کتاب خواندن و پروژه آماده کردن تمام آن افکار و ذهنیت‌هایی که در ذهن‌تان صداهای‌شان دارد می‌آید را بریزید بیرون. اغلب روان‌شناسان یا متخصصین حوزه مغز می‌گویند خوب است که این افکار را بنویسیم. این خیلی خوب است منتها وقتی که شما با خودتان حرف می‌زنید و آن صداهای مغزتان را فیزیکی می کنید و بیرون می‌آورید به این شکل شما هم مغزتان را گول زدید و نگذاشتید مغز، شما را گول بزند. مغز فکر می‌کند این صحبت‌ها و این افکار در عالم واقعیت اتفاق افتاده است بنابراین دست از آن صداها و افکار برمی‌دارد. بنابراین این یک تکنیکی است که شما می‌توانید استفاده کنید برای این که مهارت ذهنی خودتان را بالا برده‌باشید برای تمرکز بالاتر، حرف زدن با خودتان است.

۲-عادت‌های ما خیلی وقت‌ها عامل جذب افکار مزاحم هستند.

تصور کنید شما می‌خواهید یک کتاب بخوانید یا می‌خواهید روی یک پروژه‌ای کار کنید یا می‌خواهید فکر کنید در مورد میزان فروش سال آینده سازمان‌تان. زمانی که وارد آن حریم شخصی خودتان و حریم افکارتان می‌شوید یک سری عادت‌ها وجود دارد که این عادت‌ها عامل عدم تمرکز شما می‌شود که مهم‌ترین این عادت‌ها نگاه کردن به یک صفحه‌ی کاملا از بین برنده‌ی تمرکز در زندگی امروز ماست. خیلی از ما ترس از دوری صفحات موبایل داریم. خیلی از ما ترس دوری از تکنولوژی را داریم. بنابراین خیلی بهتر است عادت‌هایی که نمی‌گذارد ما متمرکز باشیم مثل همین موبایل ،ایمیل چک کردن‌ها ،چک کردن صفحه‌ی اینستاگرام یک سلبریتی یا دوست جدیدی که باهاش آشنا شدیم .فقط کافی است همین عادت را کنار بگذاریم. خیلی از افراد عادت دارند زمانی که می‌خواهند یک کار را انجام دهند دنبال این می‌گردند که یک سری آدم‌های دیگر حالا چه اعضای خانوادشان چه افراد نزدیک در محیط کارشان در کنار آن‌ها قرار بگیرند و فکر می‌کنند حضور این آدم‌ها برای‌شان تمرکز ایجاد می‌کند ولی خیلی وقت‌ها این اتفاق نمی‌افتد.

یکی از کارهایی که ما از امروز برای افزایش تمرکزمان باید انجام دهیم این است که موبایل‌مان را داخل یک کمد بگذاریم اگر ترجیحا آن کمد قفل هم داشته باشد خیلی عالی است و کلید آن را به یک آقا یا خانم ناظمی که در زندگی‌مان یا در محیط کارمان داریم بدهیم . بگوییم این کلید در اختیار شما باشد یک ساعت بعد به من تحویل بدهید. باور کنید دور بودن از این وسیله‌ در این یک ساعت هیچ فاجعه‌ای به بار نمی‌آورد اما این باعث می‌شود ما آن کار را با تمرکز بالاتری انجام دهیم.

۳-مهارت‌های تمرکز

خیلی وقت‌ها ما برای اینکه کاری را انجام دهیم دقیقا مثل رانندگی ،دوچرخه‌سواری یا هر ورزشی لازم است مهارت‌های آن کار را تمرین کنیم و با تکرار این کار را ملکه‌ی ذهن‌مان کنیم به آن قسمت از مغزمان بفرستیم که به صورت عادت کارها را انجام می دهد بنابراین یکی از کارهایی که در بدست آوردن مهارت تمرکز می‌توانیم انجام دهیم سکوت است .

خیلی وقت‌ها وقتی شما ساکت می‌نشینید به صداهای اطراف که توجه می‌کنید باعث می‌شود صداهای مختلفی را بشنوید صداهایی که تا آن لحظه شاید نمی‌شنیدید. همان‌طور که تمام بزرگان ما چه بزرگان ادبیات ، دین و بزرگان فلسفه اشاره کرده‌اند منبع الهام بخشی است. وقتی شما سکوت اختیار می‌کنید باعث می‌شود صداهایی که از درون‌تان می‌آید را خیلی بهتر بشنوید.

بعد از این ویدئو ۳ دقیقه سکوت کنید و تمام صداهایی که به گوش‌ می‌رسند را بنویسید آن وقت خواهید دید که عدم سکوت چقدر باعث می‌شود که شما تمرکزتان بهم بخورد. سکوت به مغز ما و به ذهن ما عادت می‌دهد که توجه و تمرکزش را نسبت به چیزهایی که تا امروز در اطراف ما بوده‌اند و ما نمی‌دیدیم‌ بیشتر کند و این می‌تواند

۴-عوامل جسمی یا اصطلاحاً عوامل بیولوژیکی

نوع غذایی که شما استفاده می‌کنید، نوع صبحانه‌ای که می خورید، میزان قندی که در روز استفاده می‌کنید که قند خون شما را بالا یا پایین می‌برد، میزان گلوکوزی که در مغز شما قرار دارد، میزان اکسیژنی که بدن شما جذب می‌کند چرا چون بالاترین میزان مصرف اکسیژن در مغز است و همه‌ی این‌ها در اینکه کارایی ذهن شما بالاتر باشد و شما یک کار را خیلی متمرکزتر انجام دهید تاثیر دارد. خواب درست و خواب کافی در زمان درست نه در هر زمانی، از حدود ۱۰ تا ۱۲ شب اگر ما به خواب برویم و حدود مثلا ساعت ۵ یا ۶ صبح از خواب بیدار شویم مکانیزم بدن ما و میزان خودسازی یا اصطلاحا شارژ بدن ما به‌گونه‌ای خواهد بود که تمرکز بالاتری داشته باشیم.

اغلب شما این را تست کرده‌اید که شب‌هایی که شاید تا دیروقت بیدار باشید یا استراحت درستی نکرده‌ باشید روز بعد کارها را با توجه کم‌تر، تمرکز کمتر و نتیجه و اثربخشی خیلی پائین‌تری انجام می‌دهید. بنابراین نحوه‌ی آمادگی جسمی ، خواب ، خوراک ، فعالیت‌های بدنی ، ورزشی که در طول هفته انجام می دهیم و پیاده‌روی ، بر کارایی شما تاثیر مستقیم دارد

پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌های ساده‌ای است که ما‌ می‌توانیم برای بالا بردن تمرکزمان استفاده کنیم.اغلب وقت‌ها وقتی شما می‌خواهید یک کار فکری انجام دهید آن کار را در پیاده‌روی انجام دهید. آن وقت می‌بینید که چقدر فکر شما بهتر می‌شود به خاطر گردش خون بالاتری که در لحظات پیاده روی دارید خون بیشتری به مغز شما می رسد و وقتی خون بیش‌تری به مغز برسد اکسیژن بهتری به مغز می‌رسد و این‌گونه شما خیلی متمرکزتر، بهتر و با ویژگی‌های فنی بهتری می‌توانید فکر کنید

یادتان باشد که فکر کردن همیشه ما را به آن جایی که باید برساند نمی‌رساند چون خیلی وقت‌ها افکاری که ما داریم باید زمان بگذرد از آن‌ها تا به این نتیجه برسیم که این افکار، افکار درستی بوده‌اند یا نه اما درست و متمرکز فکر کردن قطعا نتیجه‌ی بهتری دارد.

 

 



اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

حسین طاهری
حسین طاهری

من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

پاسخ دهید

You have to agree to the comment policy.

راهنمای نگارش و چک لیست تولید یک متن تبلیغاتی اثربخش
چگونه متون تبلیغاتی بنویسیم که توجه افراد را به خود جلب کند؟
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و اعتماد شما را سرمایه خود می دانیم
فقط یک کلیک تا دانلود فایل نمونه دکوپاژ تبلیغاتی
فقط یک کلیک تا دانلود فایل pdf اسلایدها
و کلید راهنمای چرخ زندگی
همایش 11 بهمن ماه تالار ادب اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 20 مرداد اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 21 مرداد
تهران کتابخانه ملی
آیا بازار هدف خود را تعریف کرده اید؟
این فرم به شما کمک می کند تا تعریف بهتری از مخاطبان و بازار هدف خود داشته باشید
  • اطلاعات جمعیت شناختی
  • اطلاعات روان شناختی
  • جغرافیای بازار
  • تقسیم بندی شغلی و حرفه ای
  • ترجیحات سبک زندگی
  • سوالات کلیدی موقیت اجتماعی
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
الگوی تجزیه و تحلیل swot سازمان
این فرم 5 صفحه ای می تواند نقطه شروع خوبی برای تعین وضع موجود و تحلیل اولیه شروع فعالیت های بازاریابی شما باشد.
  • شناخت نقاط قوت
  • تحلیل و ارزیابی نقاط ضعف
  • بررسی فرصت های موجود در بازار
  • امکان شناخت و بررسی نقاط ضعف
  • خروجی شفاف از وضعیت موجود
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
طراحی پرسشنامه تحقیقات بازار
برای تعیین و ایجاد سوالات کلیدی پرسشنامه تحقیقات بازار می توانید از این فرم کاربردی استفاده کنید
  • شناختارزش های محصول
  • تحلیل قیمت گذاری
  • بررسی کانال های توزیع
  • روند برنامه های پیشبرد فروش
  • ارزیابی بازار هدف
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
دریافت محتوای دومین دوره جامع متخصصان برتر تبلیغاتی
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت سوابق اجرایی و آموزشی حسین طاهری
فقط یک کلیک تا دونلود فایل
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش تبلیغات حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش تبلیغات
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش بازاریابی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش بازاریابی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش برندینگ حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش برندینگ
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش رشد و تعالی تجارت حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش رشد و تعالی تجارت
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت برشور دوره صفرتا صد کسب و کار آنلاین
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت دوره ها و سرفصل های آموزشی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزشی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
همایش دیجیتال مارکتینگ
فقط یک کلیک تا نمایش فایل
آموزش راه اندازی سایت در 15 دقیقه با وردپرس همایش برهان
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود اینفو گرافیک برند
همایش استراتژی های رقابتی در صنعت تبلیغات
فرم ثبت اطلاعات مدعوین و میهمانان ویژه
ضمن عرض احترام، لطفا برای ثبت و اعلام حضور خود به عنوان میهمان در همایش
اطلاعات زیر را تکمیل فرمایید.
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود نمونه برنامه سالیانه توسعه بازار
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعد به حفط حریم خصوصی شما هستیم
مبانی کلیدی
تبلیغات موثر و هدفمند
تاثیرگذاری
استراتژی پیام خلاق
انتخاب هدفمند
رسانه های تبلیغاتی
درک مخاطب
تعریف مشخص بازار هدف
فقط یک کلیک تا دانلود
فایل های صوتی و اسلایدهای آموزشی جلسه صفر
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعهد به حفظ حریم خصوصی شما هستیم
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش همایش بهبود و توسعه پایدار کسب و کارهای الکترونیکی
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش جادوی بازاریابی اینترنتی و کارآفرینی آنلاین
فقط یک کلیک تا دانلود فایل اسلایدهای حسین طاهری
همایش مدیریت عالی تجارت و کسب و کار
دانلود اسلایدهای همایش
فرصت‌های تجارت ساز
تجارت‌های فرصت ساز
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم
دانلود اسلایدهای همایش
فروش حرفه ای
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم
سلام سلام ای بچه ها
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
Your Information will never be shared with any third party.
دانلود اسلایدهای همایش
همایش مدیران الماسی اصفهان
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم
دانلود اسلایدهای همایش
همایش مدیران الماسی اصفهان
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم