سخنرانی تاثیرگذار

وقتی در جمعی صحبت می‌کنید مهم‌ترین هدفی که لازم است شما دنبال کنید باید این باشد تا پس از اتمام صحبت‌های شما، افراد فکر کنند یک فرد ارزشمند صحبت کرده‌است. این مهم‌ترین مسئولیتی است که یک سخنرانی خوب باید برای شما داشته باشد.

اقای ارنست همینگوی که یکی از نویسندگان مطرح تاریخ هستند در جایی گفته‌اند که (( برای هر یک کلمه‌ای که می‌نویسید حداقل باید ده کلمه آماده داشته باشید )). چرا؟ اگر این یک کلمه‌ای که نوشته می‌شود یک کلمه‌ی سطحی یا آماتور باشد افراد زمانی که نوشته شما را می‌خوانند به این پی خواهند برد که شما نوشته‌ خیلی ارزشمندی ندارید

با تجربیاتی که من در حوزه‌ی سخنرانی داشته‌ام به این نتیجه رسیدم برای هر یک کلمه‌ای که شما در سخنرانی‌ها، سخنرانی‌هایی که به صورت مجمع عمومی اجرا می‌شود، سخنرانی‌های فروش و در هر جایی که قرار است به عنوان یک مدیر، کارآفرین یا کارشناس صحبت کنید به ازاء هر یک کلمه باید صد کلمه آماده داشته باشید. چرا که مخاطب‌های تیزهوش خیلی سریع پی‌خواهند برد که لحن شما و آن محتوای سخنرانی شما آیا محنوای غنی هست یا نه. در این فایل ویدئویی به شما می گوییم ما چه ویژگی‌هایی را به لحاظ شناخت مخاطبان در سخنرانی باید داشته باشیم که آن ویژگی‌ها به ما کمک کند که کلمات دقیق‌تر و محتوای بهتری را برای تاثیر بیشتر سخنرانی‌مان آماده کنیم.

۱. جمعیت شناختی مخاطبان و مخاطب شناسی

قبل از اجرای یک سخنرانی باید آن را برنامه ریزی و طراحی کنیم .باید بدانیم دغدغه‌های خاص مخاطبان ما چه چیزهایی هستند که سخنرانی خود را با آن شروع کنیم. سن و محدوده‌ی‌ سنی مخاطبان ما در چه رنجی است؟ چرا که در یک جمع ادراک‌ها، شناخت فرهنگی ، امیال ، آرزوها و دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد. ما در هر سنی از زندگی‌مان که به سرمی‌بریم تمرکز و دیدگاه‌ها و نگرش‌های ما فرق می‌کند. مثلا شما در دهه‌ی ۲۰ تا ۳۰ بسیار متفاوت‌تر از دهه‌ی ۳۰ تا ۴۰ خودتان فکر می کنید. بنابراین شناخت محدوده‌ی سنی مخاطبان خیلی به ما می‌تواند کمک کند.

۲. جنسیت مخاطبان

من در اغلب جاهایی که صحبت می‌کنم به طور میانگین ۵۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد خانمها هستند. خیلی جاها برعکس می شود ۹۰ درصد آقایان هستند و ۱۰ درصد خانم‌ها. نوع شناخت جنسیت مخاطبان قبل از این که شما بخواهید یک سخنرانی انجام دهید به شما کمک می‌کند که بتوانید روان‌شناسی ذهنی مخاطبان‌تان را خیلی بهتر درک کنید. همه‌ی ما می‌دانیم تفاوت‌های زیادی بین پذیرش یک مطلب و یک نکته بین خانم‌ها و آقایان در جامعه وجود دارد.

۳. درآمد مخاطبان

دامنه‌ی درآمد مخاطبان شما چقدر است؟ چه چیزهایی روی درآمد آن‌ها تاثیر می‌گذارد؟ به این خاطر که خیلی وقت‌ها زمانی که افراد به سخنرانی شما گوش می دهند آن لحظاتی که در مورد درآمد ، رسیدن به سود، افزایش فروش  و در مورد گرفتن یک منفعت در مورد زندگی‌شان صحبت می‌کنید توجه آدم‌ها به شما خیلی بیشتر می‌شود.

۴. تحصیلات مخاطبان

شناخت تحصیلات مخاطبان‌تان به شما کمک ‌می‌کند که مثال‌ها، توضیحات، کلمات و تجربه‌های مرتبط را پیدا کنید و آن‌ها را در سخنرانی‌تان بگنجانید تا تاثیر سخنرانی شما بالاتر برود.

۵. شغل مخاطبان

رویدادهایی که در حوزه‌ی شغلی آن‌ها اتفاق می‌افتد چیست؟ در کسب وکاری که آن‌ها دارند الان چه اتفاقی در حال وقوع است ؟ چه نکاتی در بالا و پائین رفتن سطح عملکرد آن‌ها در حوزه‌ی کسب وکارشان تاثیر می‌گذارد.

۶. ششم وضعیت خانوادگی مخاطبان

نوع جایگاه خانوادگی که افراد دارند. این که در خانواده‌شان به عنوان مثال فرد اصلی ، نان‌آور خانواده، هزینه‌های خانواده را تقبل می‌کنند و یا منبع اصلی درآمد خانواده هستند. شما تصور کنید در جمعی که میخواهید سخنرانی کنید یک عده افراد آقایان هستند که منبع اصلی درآمد خانواده هستند دغدغه‌های متفاوتی دارند تا این که افرادی که صرفا مثلا برای کنکور درس می‌خوانند یا فرزندان خانواده هستند آن‌ها نیز دغدغه‌های متفاوتی دارند. یعنی جایگاه و وضعیت خانوادگی در محتوای سخنرانی شما خیلی تاثیر می‌گذارد.

۷. مخاطبان شما چقدر به موضوعی که شما در مورد آن صحبت می‌کنید آشنا هستند

خیلی وقت‌ها لازم است قبل از اینکه وارد یک سخنرانی شویم، قبل از ارائه‌ی موضوعات مرتبط و محتوای مرتبط، محتوای سخنرانی‌مان را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. چرا که با یک آمادگی ذهنی بهتری می‌توانند در فضای سخنرانی و جلسه قرار بگیرند و اینگونه تاثیر کار ما خیلی بهتر می‌شود به خصوص زمانی که شما یک سخنرانی فروش دارید و برای فروختن یک طرح، پروپوزال، کالا یا خدمت وارد یک جمع حتی کوچک می شوید و بخواهید با یک سخنرانی افراد را متقاعد کنید که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

۸. مخاطبان شما چگونه فکر می‌کنند؟

اهداف و آرزوهایی که دارند چیست؟ امیدها و ترس‌هایی که دارند چیست؟ نیازهایی که در زندگی شخصی و شغلی‌شان دارند چیست که با نگرش‌ها و عقایدهای شما می‌تواند آن نیازها برطرف شود؟ و چه چیزهایی ارزش‌ها و باورهای آن‌ها اپست؟ نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که آن‌ها نسبت به مشکلات‌شان دارند چیست که در آن زمانی که شما سخنرانی ‌می‌کنید بتوانند آن نیازها و نگرانی‌ها را رفع کنید؟

۹. امیال مشترک مخاطبان

چه چیزی مخاطبان ما را با هم متحد می‌کند؟ اگر شما بتوانید یک نقطه‌ی مشترک در سخنرانی‌تان با امیال و آرزوهای مشترکی که مخاطبان شما دارند پیدا کنید می‌توانید یک رابطه عمیق سخنرانی‌تان با مخاطب‌تان برقرار کنید.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link