همایش استراتژی های رقابتی و خروج از رکود در صنعت تبلیغات
اکتبر 3, 2016
توسعه برند از طریق تبلیغات
توسعه برند از طریق تبلیغات
دسامبر 3, 2016

رقابت اثربخش در توسعه کسب و کار

رقابت اثر بخش در توسعه کسب و کار

رقابت، رقابت است و سالم و ناسالم ندارد. معنی رقابت جنگ نیست، بیشتر یک مسابقه است. آنچه در ادامه می شنوید، مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع رقابت اثربخش در توسعه کسب و کار می باشد که در برنامه روز از نو در رادیو اقتصاد صورت گرفته است.

آیا لازم است که در فضای کسب و کار خود، رقابتی سالم ایجاد نمود؟

باید توجه کرد که در حوزه تجارت، وضعیتی تحت رقابت سالم و ناسالم وجود دارد. اما این وضعیت کاملا رد شدنی است. زیرا رقابت، رقابت است و سالم و ناسالم ندارد.

اما در زمینه ی رقابت، داستان جالب توجهی وجود دارد که این داستان به این قرار است که، دو شکارچی به منظور شکار شیری به جنگل رفته بودند. شیر با مشاهده دو شکارچی، به دنبال آنها گذاشت و آن دو شروع به دویدن کردند. در این حین، یکی از آن دو از دیگری سوال کرد که آیا تو می توانی تندتر از شیر بدوی؟، دیگری پاسخ داد که اصلا لازم نیست که من تندتر از شیر بدوم. زیرا اگر بتوانم تندتر از تو بدوم، شیر به تو می رسد و تو را شکار کرده و دیگر با من کاری نخواهد داشت.

بنابراین معنای رقابت، جنگ نیست، بلکه بیشتر به یک مسابقه شباهت دارد و در این مسابقه کسانی که تندتر می دوند، طبیعی است که زودتر به خط پایان خواهند رسید و آن کسی که همیشه اول است و تندتر از بقیه می دود، نگران این مساله نیست، که به کسی پشت پا بزند. زیرا کسی جلوی او قرار ندارد و همچنان به مسیر خود ادامه خواهد داد.

در واقع می توان علت ایجاد تفکر سالم یا ناسالم بودن رقابت در ذهن افراد را این گونه بیان کرد که افراد مرکز صقل تجارت خود را گم کرده اند.

نکته قابل توجه در حوزه رقابت این است که اگر کسی از دیگران موفق تر باشد، حتما چیزی می داند که دیگران آن را نمی دانند. به عنوان مثال، بیمارستان ها به کسانی که از خدماتشان استفاده می کنند، بیمار، دانشگاه ها به انها دانشجو و شرکت های هواپیمایی، مسافر گویند. اما در واقع این افراد، بیمار، دانشجو و مسافر نیستند. بلکه آنها مشتریانی هستند که مرکز صقل تجارت بیمارستان، دانشگاه و شرکت های هواپیمایی می باشند.

بنابراین اگر افراد در تجارت خود، به جای متمرکز شدن بر روی رقبا، تمرکز خود را بر روی مشتریان خود بیشتر نمایند، به موفقیت های بیشتری دست خواهند یافت.

در اکثر اوقات، افراد در حوزه ی بازاریابی، تبلیغات و خدمات مشتری، از شرکت هایی که فعالیت های مشابه با آنها را انجام می دهند، کپی برداری می کنند. در حالیکه کپی کردن، این افراد را نفر اول مسابقه دو نخواهد کرد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که امروز در ایران، در حوزه ی تجارت و کسب و کار، چیزی به نام رقابت وجود ندارد. زیرا هر کسی، با وجود تعداد قابل توجه از ایده ها و تفکرات نو در کشور، می تواند با برنامه ریزی درست و مناسب در حوزه ی کسب و کار خود، به راحتی سهم بازار و جامعه ی هدفی را که لازم دارد، به دست آورد.

 

 

 

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *