بازاریابی شفاهی | درس سوم | پیشبرد بازاریابی شفاهی
دی ۲۶, ۱۳۹۵
دانلود اسلایدهای همایش ۱۱ بهمن ماه تالار ادب اصفهان
بهمن ۱۰, ۱۳۹۵
تمایز

تمایز،یعنی دیده شدن ،یعنی در مقابل انبوهی از پیام ها و کالا ها ، چطور ما در بازار هدف دیده شویم. آنچه در ادامه می شنوید، مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع تمایز و ارکان کلیدی رشد تجارت می باشد که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است.

در دنیای امروز، افراد در دوران انتخاب های سخت قرار دارند و در واقع می توان گفت که افراد در بازارهایی هستند که به جای اینکه تحت تاثیر استراتژی های درونی یک سازمان و واحد بازاریابی و تبلیغات آن سازمان باشند، بیشتر تحت تاثیر انتخاب های مشتریان قرار می گیرند. زیرا امروزه افراد همه چیز را هم بیشتر و هم سریع تر دارند.

در زمان های گذشته افراد در فضایی کار می کردند که رقابت در آن فضا، رقابت بسیار پیچیده ایی نبود و مشتریان سعی می کردند با انتخاب های معقولی که انجام می دهند، راه سازمان و همچنین رفتار شناسی که یک سازمان برای مشتریان خود داشت، را راحت کنند. اما باید توجه کرد که در دنیای امروز افراد در کسب و کارهایی قرار دارند که دیگر با چنین فرآیندی مواجه نیستند.

اما در مواجه با این انتخاب های سخت، افراد به چه استراتژی های کلیدی برای توسعه تجارت و کسب و کار خود نیاز دارند، تا بتوانند رشد مورد نظر خود را داشته باشند؟

یکی از مهم ترین استراتژی های کلیدی که در دنیای امروز در بسیاری از کسب و کارها مطرح می شود و دغدغه ی مدیران است، استراتژی تمایز می باشد.

تمایز یعنی دیده شدن. به این معنی که چگونه افراد در مقابل انبوهی از پیام ها، کالاها و خدماتی که برای بازار هدف خود طراحی نموده اند، دیده شوند و مساله ی اصلی این است که متاسفانه در دنیای امروز، تعریف  درستی از تمایز در سازمان ها وجود ندارد. زیرا برای اینکه افراد بتوانند متمایز شوند، باید چیزی را به بازار ارایه نمایند که، رقبای آنها یا آن را ارایه نمی کنند و یا توان رقابتی و سرمایه ی کافی برای رقابت با آن را ندارند.

اما قبل از اینکه به تعریف تمایز و بیان چهار نکته ی کلیدی که از ارکان رشد تجارت محسوب می شوند، پرداخته شود، در ابتدا باید به بررسی این مساله پرداخت که اصلا تمایز چه چیزی نیست؟

۱- تمایز مشتری گرایی و کیفیت نیست.

در دهه ی۱۹۸۰، ژاپنی ها توانستند با اضافه نمودن کیفیت به تولید در سراسر دنیا، از کیفیت به عنوان یک تمایز استفاده نمایند. اما به مرور که دنیا به سمت مشتری گرایی متمایل شد، این کیفیت نه تنها مشتریان را وفادارتر نمی کرد، بلکه آنها پر توقع تر هم می شدند و در واقع زمانی که افراد به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی برای خود، از یک برنامه ی کیفی و مشتری گرایی استفاده می کردند، تا سازمان خود را متمایز نشان دهند، به سرعت این برنامه های بهبود کیفیت از سوی رقبا، کپی برداری و تقلید می شدند.

۲- تمایز خلاقیت هم نیست.

زیرا خلاقیت در ابتدا توسط عادت های رفتاری خریداران نادیده گرفته می شود و برای آنها ایجاد ترس می کند.

مثلا در صنعت تلفن همراه، زمانی که افراد تصمیم گرفتند که موبایل های قدیمی خود را کنار گذاشته و به سراغ گوشی های هوشمند بروند، به واسطه ی عدم آشنایی عادت های رفتاری آنها، ترسی در خرید برای آنها وجود داشت، و در نتیجه این خلاقیت زمان می برد تا خود را نشان دهد.

۳- تمایز قیمت هم نیست.

تصور این مساله که هرچه قدر قیمت یک کالا یا محصول پایین تر باشد، منجر به ایجاد تمایز خواهد شد؛ این خود به نوعی می تواند یک سلاح کشنده باشد که بر علیه سازمان ها فعالیت می کند.

در واقع می توان گفت که قیمت دشمن تمایز است و اگر اصلی ترین سلاح یک شرکت در مقابل رقبا، قیمت باشد، این شرکت همیشه در معرض خطر خواهد بود.

البته شاید بتوان گفت که قیمت بالا می تواند نشان دهنده ی یک تمایز باشد، به گونه ای که نشان دهد که محصول ارزش خریدن را دارد.

۴- تمایز تنوع هم نیست.

در واقع افراد تصور می کنند که می توانند با دادن گزینه های زیاد و همه چیز زیر یک سقف بودن، برای مشتریان خود همه چیز باشند. در حالیکه تنوع زیاد مشتری ها را گیج کرده و تصمیم گیری را برای انتخاب آنها را دشوار می سازد.

مثالی که می تواند این مساله را واضح نماید، این است که اگر یک دکتر متخصص در حوزه ی قلب که اتفاقا در این حوزه از جایگاه ویژه ای نیز برخوردار است، با خود تصور کند که به این علت که دکتر قلب خوبی است، بنابراین می تواند در حوزه ی مغز، دستگاه گوارشی و یا زیبایی نیز متخصص باشد، به طور حتم این تنوع، به تمایز او در حوزه ی قلب آسیب جدی خواهد زد.

اما همانطور که بیان شد، تمایز می تواند به عنوان یک رکن کلیدی در رشد و توسعه ی تجارت افراد و بحران پر چالش و پر رقابت دنیای امروز به حساب آید. بنابراین لازم است که به منظور ایجاد این تمایز در حرفه و کسب و کار خود، چهار مرحله را سپری نمود که در واقع این چهار مرحله متمایز سازی منطق ها و استراتژی هایی را شامل می شوند که این منطق ها و استراتژی ها مربوط به قواعد و آزمایش هایی می باشند که آنها نیز همان علم مورد نیاز برای ایجاد تمایز هستند.

 تمایز تفاوت نیست و نیاز به خلاقیت، تخیل و هوش هم ندارد. بلکه نیاز به علم دارد.

اما در زیر به شرح مختصری از این چهار مرحله متمایز سازی پرداخته می شود:

۱- محیط شناسی

در بحث محیط شناسی، در ابتدا لازم است که افراد ذهن مخاطبان و بحث های کسب وکار خود را شناخته و بررسی کنند که در بازار چه اتفاقاتی می افتد و همچنین ادراک مشتری و نقاط ضعف و قوت رقبای خود را بدانند، سپس تمایز را به عنوان یک ایده خلق نمایند.

۲- خلق ایده متمایز

در واقع تفاوت محدود به یک محصول نیست. بلکه تفاوت باید در سنگ بنای منفعتی باشد که افراد برای مشتریان خود در نظر گرفته اند.

بسیاری از کمپانی های مطرح خودروسازی دنیا و یا کمپانی های موفق در حوزه ی لوازم خانگی، فقط محصول های خوب ندارند. بلکه نوع منفعت مشتری را به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر می گیرند.

۳- اثبات ایده تمایز

پس از خلق ایده متمایز لازم است که افراد ایده ی خود را اثبات نمایند. به این معنی باید اثبات کرد که در عمل این ایده کار می کند و بر اساس شناخت مشتریان، درک نیازهای آنها و براساس خلا موجود در بازار، خلق شده است.

اما باید توجه کرد که ثبت ایده در عمل، از یک طرف باعث می شود که این ایده منطقی شود و از طرف دیگر مورد اعتماد و حقیقی باشد و این امر منجر به باور آن توسط مردم خواهد شد و چیزی که مردم آن را باور نمایند، به راحتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. زیرا در دنیای امروز مردم منفعت خود را با هیچ چیز دیگری عوش نمی کنند.

۴- اطلاع رسانی تمایز  

اگر افراد متمایز ترین محصول دنیا را داشته باشند، خود به خود این محصول معرفی و مشهور نمی شود. بنابراین نیاز به تبلیغات هدفمند با سرمایه کافی است. زیرا وارد شدن به بازار با یک سرمایه کوچک، باعث می شود که این سرمایه به سرعت شکست بخورد.

بنابراین می توان گفت که اطلاع رسانی تمایز در یک جمله خلاصه می شود و آن این است که:

مشک تنها آن نیست که خود ببوید، بلکه عطار هم باید بگوید.

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمای نگارش و چک لیست تولید یک متن تبلیغاتی اثربخش
چگونه متون تبلیغاتی بنویسیم که توجه افراد را به خود جلب کند؟
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و اعتماد شما را سرمایه خود می دانیم
فقط یک کلیک تا دانلود فایل نمونه دکوپاژ تبلیغاتی
فقط یک کلیک تا دانلود فایل pdf اسلایدها
و کلید راهنمای چرخ زندگی
همایش 11 بهمن ماه تالار ادب اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 20 مرداد اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 21 مرداد
تهران کتابخانه ملی
آیا بازار هدف خود را تعریف کرده اید؟
این فرم به شما کمک می کند تا تعریف بهتری از مخاطبان و بازار هدف خود داشته باشید
  • اطلاعات جمعیت شناختی
  • اطلاعات روان شناختی
  • جغرافیای بازار
  • تقسیم بندی شغلی و حرفه ای
  • ترجیحات سبک زندگی
  • سوالات کلیدی موقیت اجتماعی
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
الگوی تجزیه و تحلیل swot سازمان
این فرم 5 صفحه ای می تواند نقطه شروع خوبی برای تعین وضع موجود و تحلیل اولیه شروع فعالیت های بازاریابی شما باشد.
  • شناخت نقاط قوت
  • تحلیل و ارزیابی نقاط ضعف
  • بررسی فرصت های موجود در بازار
  • امکان شناخت و بررسی نقاط ضعف
  • خروجی شفاف از وضعیت موجود
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
طراحی پرسشنامه تحقیقات بازار
برای تعیین و ایجاد سوالات کلیدی پرسشنامه تحقیقات بازار می توانید از این فرم کاربردی استفاده کنید
  • شناختارزش های محصول
  • تحلیل قیمت گذاری
  • بررسی کانال های توزیع
  • روند برنامه های پیشبرد فروش
  • ارزیابی بازار هدف
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
دریافت محتوای دومین دوره جامع متخصصان برتر تبلیغاتی
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت سوابق اجرایی و آموزشی حسین طاهری
فقط یک کلیک تا دونلود فایل
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش تبلیغات حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش تبلیغات
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش بازاریابی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش بازاریابی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش برندینگ حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش برندینگ
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش رشد و تعالی تجارت حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش رشد و تعالی تجارت
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت برشور دوره صفرتا صد کسب و کار آنلاین
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت دوره ها و سرفصل های آموزشی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزشی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
همایش دیجیتال مارکتینگ
فقط یک کلیک تا نمایش فایل
آموزش راه اندازی سایت در 15 دقیقه با وردپرس همایش برهان
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود اینفو گرافیک برند
همایش استراتژی های رقابتی در صنعت تبلیغات
فرم ثبت اطلاعات مدعوین و میهمانان ویژه
ضمن عرض احترام، لطفا برای ثبت و اعلام حضور خود به عنوان میهمان در همایش
اطلاعات زیر را تکمیل فرمایید.
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود نمونه برنامه سالیانه توسعه بازار
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعد به حفط حریم خصوصی شما هستیم
مبانی کلیدی
تبلیغات موثر و هدفمند
تاثیرگذاری
استراتژی پیام خلاق
انتخاب هدفمند
رسانه های تبلیغاتی
درک مخاطب
تعریف مشخص بازار هدف
فقط یک کلیک تا دانلود
فایل های صوتی و اسلایدهای آموزشی جلسه صفر
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعهد به حفظ حریم خصوصی شما هستیم
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش همایش بهبود و توسعه پایدار کسب و کارهای الکترونیکی
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش جادوی بازاریابی اینترنتی و کارآفرینی آنلاین
فقط یک کلیک تا دانلود فایل اسلایدهای حسین طاهری
همایش مدیریت عالی تجارت و کسب و کار
دانلود اسلایدهای همایش
فرصت‌های تجارت ساز
تجارت‌های فرصت ساز
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم