برندسازی در تجارت مهم است، چون …

اهمیت برندسازی در دنیای امروزی بیش از پیش احساس می شود. برخی از دلایل اهمیت برند عبارتند از:

۱ . برند کلید رسیدن به سود است.

تعداد محصولات در بازارهای امروزی از قبل بیشتر است و انتخاب های زیادی پیش روی مشتریان قرار دارد. مردم برای خرید محصولاتی که دربارۀ آن ها شنیده اند ، به آن ها اعتماد دارند و باور دارند که نسبت به دیگر محصولات ارزش بیشتری برای آن ها فراهم می آورد ، هزینۀ بیشتری می پردازند. اگر مشتریان بین محصولات محتلف تفاوت زیادی مشاهده نکنند یا فکر کنند ماهیت یکسانی دارند ، به آسانی ارزان ترین محصول را می خرند. این موضوع به کاهش سود منجر می شود که فروشندگان با ایجاد برندسازی از آن اجتناب می کنند.

۲. برندها به مشتریان برای انتخاب سریع تر کمک می کنند.

برای نخستین بار در تاریخ خرید ، مشتریان می توانند بدون محدودیت جغرافیایی خرید کنند. اینترنت و دیگر راه های خرید در منزل ، دسترسی از راه دور به هر محصولی و در زمانی را میسر می سازند. مشتریان می توانند با چند بار کلیک کردن یا فشردن چند دکمه ، محصولاتی که نام آن ها را می دانند ، پیدا کنند. در این بازار بدون مرز ، قانون برتری برند بر محصولات عام کاملاً برقرار است.

۳. برندها آگاهی ایجاد می کنند.

محصولات و کسب و کارهای جدید اخیراً به جای اسامی شناخته شده و متداول ، به اسامی ابداعی روی آورده اند. به همین دلیل بیش از ۳ میلیون علامت تجاری در آمریکا به ثبت رسیده است ، بنابراین هر فروشنده ای که بخواهد در عمل از یک نام جدید حمایت کند ، برای رسیدن به موفقیت باید کلمه ای غیر تکراری را به ثبت برساند. از این رو ، ۹۹ درصد از کلمات فرهنگ لغات زبان انگلیسی از قبل برای آدرس های اینترنتی رزرو شده اند و دیگر برای بازاریابان جدید کاربردی نیستند. در نتیجه ، اکثر محصولات جدید با اسامی ابداعی ارائه می شوند و این گونه اسامی برای موفقیت در بازار نیازمند برند سازی قوی و با پشتکار هستند.

۴. برندها شانس بقای کسب و کار را افزایش می دهند.

تعداد کسب و کارها و محصولات جدید با سرعت بی سابقه ای در حال افزایش است؛ اما فقط آن هایی که با اتکا به برندهای موجود وارد بازار می شوند یا آن هایی که قادرند به سرعت یک برند ایجاد کنند ، می توانند در عرصۀ رقابت باقی بمانند.

 

 


برند‌سازی شامل چه اجزاء کلیدی است؟

در زیر عباراتی آمده است که لازم است در برندسازی بدانید:

۱. ماهیت برند:

آنچه نمود و معرف آن هستید. برند از یک چشم انداز آغاز می شود و به وعده ای دربارۀ این که شما چه کسی و نمود و معرف چه چیزی هستید ، تبدیل می شود. برند مجموعه ای از وعده هاست که در هر تعامل مشتریان با هریک از جنبه های کسب و کار شما ، تقویت می شود.

۲. هویت برند:

نام و دیگر علائم دیداری که نمایندۀ برند شماست؛ مانند لوگو ، شعار ، رسم الخطی خاص ، هم چنین هر عنصر متمایز کنندۀ دیگری ، از جمله رنگ و شکل بسته بندی و یا حتی صدا و بوهایی که تداعی کنندۀ  برند شما هستند.

۳. تصویر برند:

باور و تصور مردم دربارۀ این که برند شما چیست و معرف چه چیزی است. تصویر برند در ذهن مشتریان وجود دارد و بر اساس همۀ تعاملات ، پیوندها و تجربیات با برند در ذهن آن ها شکل می گیرد.

۴. فرایند برندسازی:

فرایند ایجاد ادراک های مثبت در ذهن مشتری از طریق عرضه و پیاده سازی مستمر و پیوستۀ چشم انداز برند است که بر اساس این فرایند ، مشتریان صداقت و وعده هایتان و آنچه می خواهید معرفش باشید ، می پذیرند. در تعریف دیگر ، برند سازی عبارت است از فرایند نزدیک کردن و مشابه کردن تصویر برند در ذهن مشتریان با تصویری که شرکت خواهان آن است.

۵. جایگاه برند:

چگونگی جا گرفتن برند در ذهن مشتریان و نحوۀ ارتباط آن با دیگر برند های بازار.

۶. ارزش ویژۀ برند:

از آنجا که برند دارایی سازمان محسوب می شود ، دارای ارزش است. ارزش ویژه برند آن ارزشی است که برند به دلیل خصوصیات مثبت ، شهرت ، شناخته شدن ، تقاضا ، وفاداری و سود بیشتر برای سازمان ایجاد می کند.

 

درس برنذسازی

 


عنصر اصلی برند سازی

اصول ایجاد برند عبارتند از: تمایز ، ارتباط ، اعتبار و دانش. اما جزء جادویی که این ۴ اصل را به روایت موفقی از برند سازی تبدیل می کند ، سازگاری و ثبات (نداشتن تناقض) است.

سازگاری به دلایلی که در زیر شرح داده شده است ، مهم ترین جزء برند سازی موفق محسوب می شود:

  • اگر برنامۀ برند سازی شما هیچ تناقضی نداشته باشد ، برند شما یک سر و گردن از بقیه بالاتر است.
  • اگر چشم انداز روشن و جذابی دربارۀ آن چه می خواهید ، تدوین و پیوسته و باثبات ارائۀ شواهدی را برنامه ریزی کرده اید که دائماً به مشتریان یادآوری می کند شما چه مزایایی دارید ، دانش و نهایتاً شهرت به دست آورده اید.
  • در نتیجۀ این سازگاری و پیوستگی ، هر چقدر هم که دیگر رقبا هویت و اقدامات بازاریابی خود را به زیبایی آراسته باشند ، اگر با وزش باد تغییر جهت بدهند ، شما پیروز میدان خواهید بود.

 

 


شرایط محیطی برند سازی تغییر کرده است

تغییرات زیادی در طول یک دهه اتفاق می افتد. از سال ۲۰۰۶  تاکنون جهانی که سازندگان برند در آن فعالیت می کنند ، کاملاً دگرگون شده است. اگرچه تعریف برند دست نخورده مانده اما انتظارات مشتریان امروزی که از اینترنت استفاده می کنند ، تکنیک های برند سازی را عمیقاً تحت تاثیر قرار داده است. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • هر برندی باید یک وب سایت داشته باشد. حتی اگر مشتریان شما از معدود افرادی باشند که برای کسب اطلاعات از اینترنت استفاده نمی کنند ، افراد زیادی از اینترنت استفاده می کنند و بر آن ها تاثیر می گذارد. اگر یک وب سایت پر سرعت یا صفحات متعدد در شبکه های اجتماعی ندارید که دائم کنترل و به روز شوند ، ابزار ضروری برند سازی را ندارید.
  • نتایج جست و جوی آنلاین تصویر برند را می سازد یا آن را تخریب می کند. به نقل از سردبیر پیشین مجله وایرد ، کریس اندرسون ، برند شما آن چیزی است که گوگل می گوید. افراد قبل از ملاقات با شما یا تصمیم دربارۀ خرید محصول یا خدماتتان ، شما را به شکل آنلاین جست و جو می کنند. نتایج جست و جوی آن ها اغلب برداشت اولیه ای را شکل می دهند. حتی بعد از ارتباط اولیه نیز ، افراد به این اطلاعات پراکنده که به دست می آورند بیشتر از اطلاعاتی که از سوی بازاریابان شما سازماندهی شده باشد ، اعتماد می کنند. برند باید در فضای مجازی به چشم بیاید و تعاملی باشد تا فراموش نشود.
  • از هر روش ارتباطی که استفاده می کنید ، فقط چند ثانیه برای جذب افراد به برند خود زمان دارید. تنها به کمک برند سازی خوب است که می توانید نام و لوگوی خود را به تصویری آشنا که ارزش نگاه دوباره را دارد ، تبدیل کنید.
  • مشتریان انتظار دارند تجربۀ آنلاین برند با تجربۀ حضوری آن مغایرتی نداشته باشد. مشتریان می خواهند که برند شما قبل ، در حین و بعد از خرید در اجرای وعده هایش ثبات داشته باشد. این یکنواختی و ثبات در وفای به تعهدات ، باید در همۀ تعاملات با برند وجود داشته باشد ، از جمله وب سایت ، صفحۀ شبکۀ اجتماعی ، محصولات ، تبلیغات و کارمندان. هم چنین مشتریان از پایانه های خرید آنلاین و آفلاین انتظار دارند با صفحات پیشنهادی وب ، تماس تلفنی ، دستورالعمل های حضوری و مراکز فیزیکی پیشنهادی خرید ، در تعامل یکپارچه باشند.

 


 

اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

 

 

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link