داستان برند

فایل صوتی مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع داستان برند که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است. هر کالا ، خدمات و یا رویدادی علیرغم ویژگی ها و مشخصات خود می بایست دارای یک داستان برند باشد.حال سوال اساسی این است که چرا برند ما باید یک داستان داشته باشد؟

علت این مساله که لازم است افراد برای برند خود دارای یک داستان باشند، چیست؟

۱- داستان پردازی و قصه ها یکی از روش های شناخت شده ایجاد ارتباط در بین افراد می باشند. در واقع در زمان های گذشته که هیچ رسانه ای در اختیار بشر وجود نداشته است، افراد به واسطه داستان ها به ایجاد ارتباط و انتقال پیام های خود به دیگران می پرداختند.

۲- از طرف دیگر افراد به منظور ارایه و انتقال تجربیات خود به دیگران، نیاز دارند که برند خود را در قالب یک داستان به دیگران معرفی کنند.

۳- همچنین می توان گفت که داستان ها برای افراد باور پذیرتر هستند. در واقع تصور ذهنی افراد بر این پایه شکل گرفته است که داستان ها حتما اتفاق افتاده اند. زیرا داستان ها قابلیت تصویری بودن دارند، به این معنی که زمانی که آنها برای افراد تعریف می شوند، افراد این داستان ها را در ذهن خود تجسم کرده و در نتیجه داستان ها برای آنها باورپذیرتر می شوند.

۴- لازم به ذکر است که هدف اصلی افراد از ساخت برند خود، ایجاد خاطره برای مخاطبان خود می باشد و  نکته حایز اهمیت این است که آنها به منظور ساخت این خاطره نیاز به یک داستان برای برند خود می باشند.

چگونه افراد می توانند داستان برند خود را بسازند؟

در واقع یاسخ به این سوال که داستان هایی که افراد پیرامون شخصیت شرکت و یا مشتریان خود می سازند؛ که این داستان ها می تواند شامل موفقیت های مشتریان در استفاده از کالاها یا خدمات آنها و یا موفقیت هایی که شرکت آنها در طول سابقه تاریخی خود کسب کرده است، که این موفقیت ها می تواند در زمینه شکل گیری کسب و کار آن شرکت، حقایق و شواهد آن و همچنین دلایلی که شرکت را به جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار دارد، رسانده است، باشد؛ چگونه خواهد بود! در واقع این همان داستان برند افراد است.  

اما نکته قابل توجه این است که برای افراد به منظور ساختن شخصیت داستان برند خود ۵ کلید وجود دارد که اگر آنها بتوانند به وسیله این ۵ کلید، شخصیت داستان خود را بسازند و این شخصیت را در مقابله با یک سری چالش ها و مشکلات قرار دهند و آن مشکلات را به واسطه آن حل کنند، آنگاه می توان گفت که این افراد داستان برند خود را با موفقیت ساخته اند. اما این ۵ کلید در زیر بیان شده است:

۱- افراد به دلیل وجود چه مشکل و نیازی در سازمان و یا شرکت خود، برند، محصولات و یا خدمات خود را به وجود آورده اند؟

۲- افراد یا شرکت ها به منظور برطرف کردن این مشکل و این نیاز چه تلاش ها و فعالیت هایی را صورت داده اند؟

۳- افراد به منظور دریافت نتیجه بهتر از تلاش خود در جهت رفع مشکل بوجود آمده در شرکت یا سازمان خود، چه راه حلی را در نظر گرفته اند؟

۴- افراد از تلاش و یا برند خود به چه نتیجه ای دست یافته اند؟

۵- افراد، شرکت ها و برندها، به منظور دستیابی به ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان خود، به چه رازی دست یافته اند؟

افراد همیشه در دنیای خیالات و یا کسب وکار خود به دنبال پیروی از قهرمان ها می باشند و نکته قابل توجه این است که در واقع این افراد به منظور ایجاد جلب توجه برای خود، از برندها قرض می گیرند. بنابراین هر چه قدر که این برند ها قهرمان تر باشند، توسط افراد بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع قهرمان ها به بهترین شکل ممکن در داستان ها شکل گرفته و از دل داستان ها نیز خارج می شوند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.