کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص‌شده، مخاطب تعیین‌شده و با برنامه‌ریزی دقیق، بکوشد پیام مناسب در دوره زمانی مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال‌شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک‌تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب نماید.
کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی‌معنی است و اگر با نتایج ملموس و مشهود قابل‌اندازه‌گیری و هم‌راستا با مأموریت کمپین،‌ سنجیده نشود، فقط می‌تواند ابزاری برای هزینه کردن و از دست دادن دارایی‌های شرکت باشد. نخستین دلیل شکست خوردن یک برنامه تبلیغاتی این است که تعریف مشخصی از موفقیت آن برنامه نداریم مسافری که مقصد سفرش را مشخص نکند به‌هرحال هرچقدر که بدود، نهایتاً به مقصد نخواهد رسید. هر کار تبلیغاتی یک کار مدیریتی است و هر کار مدیریتی نیز، هدفی دارد. تعریف هدف‌های متعدد برای یک برنامه تبلیغاتی هم، با تعریف نکردن هدف، تفاوت چندانی نخواهد داشت.

مواد لازم یک کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی خمیرمایه و اساس یک فعالیت تبلیغاتی در جهت توسعه بازار و شناخت برند است. اما این برنامه چگونه باید تدوین شود؟ من برای شما یک چک‌لیست از آنچه که باید در یک کمپین موفق تبلیغاتی وجود داشته باشد، آماده کرده‌ام. می توانید همین حالا آن‌ را دانلود کنید

یک کمپین تبلیغاتی برای شما باید چه دستاوردی داشته باشد؟

brand04

از برند حمایت کند

چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، تبلیغات همواره بر اساس وعده و قول استوار است و باید پاسخگوی یک نیاز باشد
brand06

شانس فروش را بالا ببرد

تبلیغات شکلی از هنر نیست، تبلیغات یعنی فروش بیشتر محصول، در بیشتر مواقع، به بیشتر افراد، برای به‌دست آوردن سود بیشتر

brand02

پیام را دقیق منتقل کند

پیام‌های ما برای چه مخاطبی، در چه زمانی، چگونه و در چه جایگاهی با مخاطبان ارتباط برقرارمی‌کند؟

brand03

بودجه تبلیغاتی را هدر ندهد

پول دور ریختن در تبلیغات و به راه انداختن هیاهوی بسیار برای هیچ، اصلاً کاری ندارد، نه دانش می‌خواهد و نه تجربه، شما چگونه بودجه تبلیغات خود را هزینه می‌کنید؟

دانلود راهنمای نگارش کمپین تبلیغاتی

با دانلود این فایل می‌توانید برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود یک برنامه هدفمند و مطمئن طراحی کنید

و بودجه تبلیغات خود را به‌هدر ندهید

تاثیرگذاری هدفمند

وقتی برای ایجاد تأثیر در بازار تلاش می‌کنید، هرگز تأثیری را که کمپین تبلیغاتی بر تیم فروش داخلی و کارکنان شما می‌گذارد، فراموش نکنید. هر کمپین تبلیغاتی و ارتباطات آن باید حول منبع واحدی از حقیقت ایجادشده باشد که اهداف، راهبردها، مرور کلی تاکتیک‌ها و مفروضات را به‌طور خلاصه بیان می‌کند. کمپین‌های تبلیغاتی برای هر محصول و خدماتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کمپین‌های تبلیغاتی ممکن است به‌صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شوند و از رسانه‌های مختلفی بهره ببرند، اما درهرصورت هدف از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی رساندن پیام برند به مخاطبان است.

هدف کمپین تبلیغاتی

هدف نهایی هر کمپین تبلیغاتی، افزایش آگاهی مردم راجع به یک موضوع، شرکت و یا محصول خاص و درنهایت، ایجاد نیاز برای آن است. ساختار هر کمپین تبلیغاتی نیز اغلب به ذات محصول و یا موضوع مورد تبلیغ و همچنین مخاطبان هدفی که آن کمپین برای دستیابی به آن‌ها طراحی‌شده، بستگی دارد. درحالی‌که کمپین‌های تبلیغاتی مختلف با اهدافی بسیار گوناگون وجود دارند اما یکی از بنیادی‌ترین اهداف راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف موردنظر در مدت‌زمان محدود و مشخص است.

تبلیغات یک فرآیند مدیریتی است

بر اساس تحقیقات بیش از ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری تبلیغاتی به دلیل فقر در برنامه‌ریزی به هدر می‌رود. برنامه‌ریزی در هشت مرحله روبرو قابل پیاده‌سازی و اجراست. بسیج همه امکانات برای رسیدن به هدفی مشخص از تعریف دقیق یک کمپین تبلیغاتی است.

یک کمپین، حاصل یک طرح جامع برای رشته‌ای از تلاش‌های بازاریابی متفاوت، اما مرتبط باهم است که در رسانه‌ها و حوزه‌های ارتباطی بازاریابی، در یک دوره زمانی معین ظاهر می‌شود و باعث بالا بردن سطح آگاهی مخاطبان می‌گردد تا واکنش مورد انتظار سازمان را در پی داشته باشند

جزئیات فرآیند نگارش و تدوین کمپین تبلیغاتی

فاز اول: تحقیق و پژوهش

فاز دوم: تدوین استراتژی

فاز سوم: ایده‌پردازی و خلاقیت

فاز چهارم: برنامه‌ریزی رسانه

فاز پنجم: مدیریت تولید

فاز ششم: بودجه‌بندی و زمان‌بندی

فازهفتم: اجرای برنامه

فاز هشتم: ارزیابی اثربخشی

  • تعریف اهداف و مخاطب هدف
  • تحقیق آگاهی برند
  • بررسی اقدام‌های سابق و نتایج حاصل
  • تحلیل بازار
  • بررسی رقابت‌ها و روندها
  • شناسایی فرصت‌ها و نیازهای برآورد نشده
  • آمار فعلی فروش و نرخ مراجعه مشتریان
  • تعریف اهداف استراتژیک و مزایای مشتری
  • تعریف شخصیت و جایگاه‌یابی برند
  • استراتژی پیام و استراتژی رسانه
  • استراتژی جذب و فراخوان دعوت
  • پیش‌بینی اولیه بودجه و زمان اجرا
  • پیشنهاد برنامه تولید
  • تعریف استراتژی خلاق
  • ایجاد رهیافت بصری
  • خلاصه کردن ایده‌ها
  • برنامه انسجام و هماهنگی رسانه‌ها
  • یکپارچه‌سازی محتوا
  • تولید محتوا و مفهوم
  • بررسی جغرافیا و فصل‌بندی
  • تحلیل رقابتی رسانه‌های رقبا
  • تعیین فراوانی، مزایا و بودجه خرید رسانه
  • طراحی گردش محتوا در رسانه‌ها
  • بازبینی کنترل رسانه‌ها
  • ایجاد برنامه تولید
  • چک لیست ابزار
  • منابع انسانی و ابزارهای کنترل
  • بودجه‌بندی و زمان‌بندی
  • تعیین بودجه نهایی تولید + رسانه + خلاقیت
  • جدول زمان‌بندی و کنترل پروژه
  • تهیه جدول زمان‌بندی انتشار
  • پیاده‌سازی استراتژی پیام رسانه و خلاقیت
  • طرف قراردادها و پیمانکاران
  • اقدامات کنترلی اجرا
  • مقایسه آمار فروش همزمان با اجرای کمپین
  • بررسی انحراف بودجه و برنامه
  • بررسی میزان نرخ مراجعه و نرخ سفارش
  • نسبت نرخ بازگشت سرمایه ROI
  • برنامه‌های اصلاحی