کمپین تبلیغاتی اثربخش چگونه ایجاد می‌شود؟

کمپین‌های موفق، بیشتر از اینکه بر روی یک ایده بزرگ و عالی تمرکز کنند، به سمت تحقیقات دقیق، تفکر عالی، جزئیات و نحوه اجرا گرایش دارند.

کمپین تبلیغاتی چیزی نیست که هنگام دوش گرفتن به ذهن برسد. کمپین‌های موفق، بیشتر از اینکه بر روی یک ایده بزرگ و عالی تمرکز کنند، به سمت تحقیقات دقیق، تفکر عالی، جزئیات و نحوه اجرا گرایش دارند. برنامه‌ریزی برای یک کمپین تبلیغاتی با درک جایگاه خود در بازار آغاز و با پرداختن به جزئیاتی همچون جمله‌بندی آگهی پایان می‌پذیرد. در این راستا شما ممکن است در مورد مسائلی همچون لباس کارمندان، لوازم‌التحریر مورداستفاده، دکوراسیون محل کار و مواردی از این قبیل، تصمیماتی بگیرید. به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی شما قرار نیست مشابه زندان، محدود باشد. ازآنجایی‌که هیچ برنامه‌ای به طور کلی واقعیت را منعکس نمی‌کند، شما باید ذهنیت گذشته خود را ترک کنید و تغییراتی ایجاد نمایید. به‌علاوه شما باید به‌طور کامل خود را متعهد به اجرای برنامه خود یا نسخه‌های اصلاح‌شده آن در آینده‌نمایید. در این صورت شما قدمی بزرگ باقدرت تمام به سمت رشد و پیشرفت بر خواهید داشت.

برنامه کمپین تبلیغاتی خود را بازبینی کنید

یک بیزینس در حال رشد, همان اندازه که به یک برنامه کاری جدید نیاز دارد, نیازمند یک برنامه تبلیغاتی جدید نیز میباشد. مراحل بازبینی یک برنامه تبلیغاتی مشابه مراحلی است که برای طراحی یک برنامه تبلیغاتی بر اساس یک پیشنویس باید طی کرد.

۱. شما باید مجدداً کالا یا خدمت خود را تعریف کنید. محصول خود را به همراه ویژگیها و مزایای آن با تمامی جزئیات توصیف نمایید. بر وجه تمایز آن از محصولات رقیب تأکید کنید. خصوصیات کلیدی آن از قبیل قیمت, کارآمدی, پراکندگی و جایگزینی را برجسته نمایید. به عبارت دیگر, بدانید که قصد فروش چه چیزی را دارید و مردم برای چه منظوری قصد خرید آن را دارند.

۲. بخش های مختلف بازاری را که امید میرود در آن تقاضا برای محصول شما افزایش یابد, در نظر بگیرید. در مورد این که بیشتر احتمال خریده شدن آن توسط چگونه خریدارانی وجود دارد, تصمیم بگیرید. در این مرحله, مشتریان نهایی خود را به تفصیل, با توجه به معیار هایی از قبیل سن آماری, جنسیت, ساختار خانوادگی, میزان درآمد, منطقه های جغرافیایی, سبک زندگی, الگو های خرید و مواردی نظیر آن توصیف نمایید. در نظر داشته باشید که دقیقاً چه کسانی باعث رشد شما خواهند شد.

۳. برای انتقال پیامی که باعث رشد شما خواهد شد, یک استراتژی عالی طراحی کنید. بفهمید که مشتریان مورد نظر شما, چه چیزی میخوانند یا گوش میدهند, سپس اهدافی را که برای پیشرفت خود در نظر گرفته اید, به اجرا در آورید.

آیا دوست دارید که مردم شما را بشناسند, و یا مکان شما را بدانند؟ در مورد این که چند وقت یک بار, شما نیاز دارید و یا از لحاظ مالی استطاعت آن را خواهید داشت که پیامی که شما را به پیشرفت مورد علاقه شما میرساند را در معرض دید خریداران قرار دهید, تصمیم بگیرید.


انتخاب رسانه های مناسب برای کمپین تبلیغاتی

اگر شما در مکان های گذشته و با پیام قبلی به تبلیغ بپردازید, هرگز به بازار های جدید و مشتریان جدید, دست نخواهید یافت. این به آن معنا نیست که شما باید یک صفحه کامل تبلیغات را در نشریه وال استیریت ژورنال خریداری نمایید و یا یک تبلیغ ۶۰ ثانیه ای در سوپر بول داشته باشید. شما هم مانند بسیاری از کمپانی های دیگر, اگر تمرکز خود را بر روی بخش کوچکی از بازار بگذارید نسبت به زمانی که سعی میکنید محصولات خود را به تمام بازار بفروشید, بیشتر رشد خواهید کرد. اطلاعاتی در مورد مشتری ها از قبیل مکان, سن, میزان درآمد, علایق و نظیر آن, به شما خواهد گفت کدام رسانه برای دسترسی به آنها مؤثر است. تبلیغات و رسانه های مورد استفاده  را تا حد امکان برای دستیابی به بهترین مشتریان محدود کنید. بعد از آن, به تدریج, دامنه تبلیغات خود را برای یافتن مشتریان جدید گسترش دهید.

برای مثال, اگر شما تجهیزات شبکه کامپیوتری به کمپانی های کوچک میفروشید, میتوانید کار خود را در مجله کارآفرینی و یا مجله هایی که به مشاغل کامپیوتری گرایش دارند تبلیغ کنید. حال اگر شما بخواهید شبکه سازان در خانه ها را هم به بازار خود اضافه کنید, باید از رسانه های مورد استفاده مالکین نیز سود بجویید. هم زمان کمپین تبلیغاتی که رشد میکنید, در مییابید که کدام یک از رسانه های تبلیغاتی ارزشمندتر و مؤثرتر بوده و مشتریان بیشتری را برای شما به ارمغان آورده است.


تبلیغات نوشتاری در کمپین تبلیغاتی

متن تبلیغاتی واحد اساسی و پایه همه‌چیز در تبلیغات است که تمامی اشکال دیگر تبلیغات از آن سرچشمه می‌گیرند. رسانه‌های کمپین تبلیغاتی نوشتاری را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.
۱. دسته اول روزنامه‌ها با یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی هستند. جنبه مثبت این است که شما سریعاً می‌توانید تبلیغات کمپین تبلیغاتی خود را منتشر کنید. اما جنبه منفی این است که روزنامه‌ها معمولاً عمری به مدت ۲۴ ساعت دارند. بنابراین، اگر شما آگهی خود را در روز دوشنبه منتشر کردید نمی‌توانید مطمئن باشید که در روز سه شنبه هم کسی آن را خواهد دید. همان‌طور که گفته می‌شود، کسی نمی‌خواهد اخبار روزهای گذشته را بخواند. اگر بودجه به شما اجازه می‌دهد که آگهی خود را چندین بار در روزنامه به چاپ برسانید، این کار را انجام دهید. انتشار منظم آن، شناخت و اعتبار به همراه خواهد داشت. اگر مشتریان احتمالی شما نسبت به اولین آگهی بی‌تفاوت بودند، نسبت به دومی یا سومی عکس‌العمل نشان خواهند داد. اگر در پیام تبلیغاتی شما به‌اندازه کافی حس اعتمادبه‌نفس وجود دارد و واکنش اولیه کمتر از انتظار شما است، نگران نشوید. انتشار بیشتر آگهی، واکنش‌های بهتری را در پی خواهد داشت.
۲. دومین دسته رسانه‌های نوشتاری مجلات هستند که خود ازلحاظ تخصصی انواع مختلفی دارند. تبلیغ در این دسته از رسانه‌ها، به شما اجازه می‌دهد تا گروه‌های خاصی را مخاطب خود قرار دهید. یکی دیگر از مزایای مجلات به‌ویژه ماهنامه‌ها، عمر طولانی‌تر آن‌ها نسبت به روزنامه است: آن‌ها معمولاً ماه‌ها پس از انتشار نیز دست‌به‌دست می‌شوند. بنابراین آگهی شما ممکن است حتی بعد از شش ماه، هنوز هم مخاطب داشته باشد. به‌علاوه، خوانندگان برای مجلات نسبت به روزنامه‌ها، زمان بیشتری صرف می‌کنند، و این قضیه، احتمال دیده شدن آگهی‌ها را افزایش می‌دهد.

تبلیغات رادیو و تلویزیون

بسیاری از کارآفرینان معتقدند که تبلیغات رادیو و تلویزیون، فراتر کمپین تبلیغاتی از امکانات آن‌ها است. اما همان‌گونه که هزینه تبلیغ در شبکه‌های تلویزیون ملی بیش‌ازحد انتظار است، تبلیغ در شبکه‌های محلی به‌صرفه هست. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، صاحبان مشاغل کوچک بعد از مدتی درخواهند یافت که تبلیغات رادیو و تلویزیون نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی دیگر، مشتریان بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان خواهند آورد. نکته کلیدی این است که درک صحیحی از بازار داشته باشید، در این صورت، صرف هزینه برای تبلیغات رادیو و تلویزیون، اتلاف نخواهد شد. در مورد اینکه قرار است تبلیغات چه دستاوردی به همراه داشته باشد، مطمئن شوید. با توجه به آن‌یک بودجه منطقی در نظر بگیرید. تا آنجا که می‌توانید از دیگر کارآفرینان، کارمندان ایستگاه‌های تبلیغاتی و دیگران، بازخورد بگیرید. کمپین تبلیغاتی شما در صداوسیما، می‌تواند به رشد و پیشرفت شما کمک شایانی بکند.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link