کمپین تبلیغاتی اثربخش چگونه ایجاد میشود؟

ارزش های پیشنهادی no-lazy
نقش ارزش‌های‌پیشنهادی در تجارت
ژوئن 18, 2017
5 دیدگاه اشتباه در مورد عدم تبلیغات در بازاریابی B2B
جولای 25, 2017

کمپین تبلیغاتی اثربخش چگونه ایجاد میشود؟

کمپین تبلیغاتی چیزی نیست که هنگام دوش گرفتن به ذهن برسد. کمپین های موفق, بیشتر از این که بر روی یک ایده بزرگ و عالی تمرکز کنند, به سمت تحقیقات دقیق, تفکر عالی, جزئیات و نحوه اجرا گرایش دارند. برنامه ریزی برای یک کمپین تبلیغاتی با درک جایگاه خود در بازار آغاز و با پرداختن به جزئیاتی همچون جمله بندی آگهی پایان میپذیرد. در این راستا شما ممکن است در مورد مسائلی همچون لباس کارمندان, لوازم التحریر مورد استفاده, دکوراسیون محل کار و مواردی از این قبیل, تصمیماتی بگیرید. به یاد داشته باشید که برنامه ریزی شما قرار نیست مشابه زندان, محدود باشد. از آن جایی که هیچ برنامه ای به طور کلی واقعیت را منعکس نمیکند, شما باید ذهنیت گذشته خود را ترک کنید و تغییراتی ایجاد نمایید. به علاوه شما باید به طور کامل خود را متعهد به اجرای برنامه خود یا نسخه های اصلاح شده آن در آینده نمایید. در این صورت شما قدمی بزرگ با قدرت تمام به سمت رشد و پیشرفت بر خواهید داشت.

 

برنامه کمپین تبلیغاتی خود را بازبینی کنید

یک بیزینس در حال رشد, همان اندازه که به یک برنامه کاری جدید نیاز دارد, نیازمند یک برنامه تبلیغاتی جدید نیز میباشد. مراحل بازبینی یک برنامه تبلیغاتی مشابه مراحلی است که برای طراحی یک برنامه تبلیغاتی بر اساس یک پیشنویس باید طی کرد.

1. شما باید مجدداً کالا یا خدمت خود را تعریف کنید. محصول خود را به همراه ویژگیها و مزایای آن با تمامی جزئیات توصیف نمایید. بر وجه تمایز آن از محصولات رقیب تأکید کنید. خصوصیات کلیدی آن از قبیل قیمت, کارآمدی, پراکندگی و جایگزینی را برجسته نمایید. به عبارت دیگر, بدانید که قصد فروش چه چیزی را دارید و مردم برای چه منظوری قصد خرید آن را دارند.

2. بخش های مختلف بازاری را که امید میرود در آن تقاضا برای محصول شما افزایش یابد, در نظر بگیرید. در مورد این که بیشتر احتمال خریده شدن آن توسط چگونه خریدارانی وجود دارد, تصمیم بگیرید. در این مرحله, مشتریان نهایی خود را به تفصیل, با توجه به معیار هایی از قبیل سن آماری, جنسیت, ساختار خانوادگی, میزان درآمد, منطقه های جغرافیایی, سبک زندگی, الگو های خرید و مواردی نظیر آن توصیف نمایید. در نظر داشته باشید که دقیقاً چه کسانی باعث رشد شما خواهند شد.

3. برای انتقال پیامی که باعث رشد شما خواهد شد, یک استراتژی عالی طراحی کنید. بفهمید که مشتریان مورد نظر شما, چه چیزی میخوانند یا گوش میدهند, سپس اهدافی را که برای پیشرفت خود در نظر گرفته اید, به اجرا در آورید.

آیا دوست دارید که مردم شما را بشناسند, و یا مکان شما را بدانند؟ در مورد این که چند وقت یک بار, شما نیاز دارید و یا از لحاظ مالی استطاعت آن را خواهید داشت که پیامی که شما را به پیشرفت مورد علاقه شما میرساند را در معرض دید خریداران قرار دهید, تصمیم بگیرید.

 

 

انتخاب رسانه های مناسب برای کمپین تبلیغاتی

اگر شما در مکان های گذشته و با پیام قبلی به تبلیغ بپردازید, هرگز به بازار های جدید و مشتریان جدید, دست نخواهید یافت. این به آن معنا نیست که شما باید یک صفحه کامل تبلیغات را در نشریه وال استیریت ژورنال خریداری نمایید و یا یک تبلیغ 60 ثانیه ای در سوپر بول داشته باشید. شما هم مانند بسیاری از کمپانی های دیگر, اگر تمرکز خود را بر روی بخش کوچکی از بازار بگذارید نسبت به زمانی که سعی میکنید محصولات خود را به تمام بازار بفروشید, بیشتر رشد خواهید کرد. اطلاعاتی در مورد مشتری ها از قبیل مکان, سن, میزان درآمد, علایق و نظیر آن, به شما خواهد گفت کدام رسانه برای دسترسی به آنها مؤثر است. تبلیغات و رسانه های مورد استفاده  را تا حد امکان برای دستیابی به بهترین مشتریان محدود کنید. بعد از آن, به تدریج, دامنه تبلیغات خود را برای یافتن مشتریان جدید گسترش دهید.

برای مثال, اگر شما تجهیزات شبکه کامپیوتری به کمپانی های کوچک میفروشید, میتوانید کار خود را در مجله کارآفرینی و یا مجله هایی که به مشاغل کامپیوتری گرایش دارند تبلیغ کنید. حال اگر شما بخواهید شبکه سازان در خانه ها را هم به بازار خود اضافه کنید, باید از رسانه های مورد استفاده مالکین نیز سود بجویید. هم زمان کمپین تبلیغاتی که رشد میکنید, در مییابید که کدام یک از رسانه های تبلیغاتی ارزشمندتر و مؤثرتر بوده و مشتریان بیشتری را برای شما به ارمغان آورده است.

 

تبلیغات نوشتاری در کمپین تبلیغاتی

آگهی نوشته شده واحد اساسی تبلیغات است که تمامی اشکال دیگر تبلیغات از آن سرچشمه میگیرند. رسانه های کمپین تبلیغاتی نوشتاری را میتوان به دو دسته اصلی تقسیم کرد.

1. دسته اول روزنامه ها با یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی هستند. جنبه مثبت این است که شما سریعاً میتوانید تبلیغات کمپین تبلیغاتی خود را منتشر کنید. اما جنبه منفی این است که روزنامه ها معمولاً عمری به مدت 24 ساعت دارند. بنا بر این, اگر شما آگهی خود را در روز دوشنبه منتشر کردید نمیتوانید مطمئن باشید که در روز سه شنبه هم کسی آن را خواهد دید. همان طور که گفته میشود, کسی نمیخواهد اخبار روز های گذشته را بخواند. اگر بودجه به شما اجازه میدهد که آگهی خود را چندین بار در روزنامه به چاپ برسانید, این کار را انجام دهید. انتشار منظم آن, شناخت و اعتبار به همراه خواهد داشت. اگر مشتریان احتمالی شما نسبت به اولین آگهی بیتفاوت بودند, نسبت به دومی یا سومی عکس العمل نشان خواهند داد. اگر در پیام تبلیغاتی شما به اندازه کافی حس اعتماد به نفس وجود دارد و واکنش اولیه کمتر از انتظار شما است, نگران نشوید. انتشار بیشتر آگهی, واکنش های بهتری را در پی خواهد داشت.

2. دومین دسته رسانه های نوشتاری مجلات هستند که خود از لحاظ تخصصی انواع مختلفی دارند. تبلیغ در این دسته از رسانه ها, به شما اجازه میدهد تا گروه های خاصی را مخاطب خود قرار دهید. یکی دیگر از مزایای مجلات به ویژه ماهنامه ها, عمر طولانیتر آنها نسبت به روزنامه است: آنها معمولاً ماه ها پس از انتشار نیز دست به دست میشوند. بنا بر این آگهی شما ممکن است حتی بعد از شش ماه, هنوز هم مخاطب داشته باشد. به علاوه, خوانندگان برای مجلات نسبت به روزنامه ها, زمان بیشتری صرف میکنند, و این قضیه, احتمال دیده شدن آگهی ها را افزایش میدهد.

 

تبلیغات رادیو و تلویزیون

بسیاری از کارآفرینان معتقدند که تبلیغات رادیو و تلویزیون, فراتر کمپین تبلیغاتی از امکانات آنها است. اما همانگونه که هزینه تبلیغ در شبکه های تلویزیون ملی بیش از حد انتظار است, تبلیغ در شبکه های محلی و تلویزیون کابلی, به طور شگفت انگیزی به صرفه میباشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده, صاحبان مشاغل کوچک بعد از مدتی در خواهند یافت که تبلیغات رادیو و تلویزیون نسبت به کمپین های تبلیغاتی دیگر, مشتریان بیشتری را برای آنها به ارمغان خواهند آورد. نکته کلیدی این است که درک صحیحی از بازار داشته باشید, در این صورت, صرف هزینه برای تبلیغات رادیو و تلویزیون, اتلاف نخواهد شد. در مورد این که قرار است تبلیغات چه دستاوردی به همراه داشته باشد, مطمئن شوید. با توجه به آن یک بودجه منطقی در نظر بگیرید. تا آن جا که میتوانید از دیگر کار آفرینان, کارمندان ایستگاه های تبلیغاتی و دیگران, بازخورد بگیرید. کمپین تبلیغاتی شما در صدا و سیما, میتواند به رشد و پیشرفت شما کمک شایانی بکند.

مخارج تبلیغات در صدا و سیما, موضوع مهمی در تولید این گونه تبلیغات است. ایجاد تبلیغ در شبکه های تلویزیونی, هزینه ای از 200 تا 1500 دلار را در پی خواهد داشت, در حالی که شبکه های رادیویی تبلیغات شما را به صورت رایگان پخش خواهند کرد.

 


اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

 

 

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *