برند ماندگار
چگونگی ایجاد برند ماندگار
مرداد ۲۵, ۱۳۹۵
عصرانه علمی مدیریتی در فنآوران حکیم
شهریور ۶, ۱۳۹۵
بازاریابی توجه

در دنیای امروز، جنگ شرکت ها دیگر برای تولید، سرمایه گذاری، تکنولوژی و اطلاعات نمی باشد بلکه شرکت ها در جنگ با یگدیگر، به منظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند. در ادامه مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع اقتصاد و بازاریابی توجه که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است، را بشنویم:

زمانی که افراد در حوزه تجارت و کسب و کار فعالیت می کنند، نمی توانند چشم خود را بر  روی جریان های اقتصادی موجود ببندند.

به طور کلی می توان گفت که دنیا در حوزه تجارت، اقتصاد و بازاریابی پنج عصر و دوره را پشت سر گذرانده است که این پنج عصر در زیر بیان شده است.

۱- عصر تولید: این دوره مربوط به زمانی است که تولید به عنوان فرمانروا و بازیگر اصلی عرصه تجارت و اقتصاد محسوب می شد. در واقع می توان گفت که در این عصر کمپانی ها نقش تولید کننده ها را داشتند و افراد به واسطه تقاضاهای زیاد خود، مجبور به ارجح قرار دادن تولید و تولیدکننده بودند. به طور مثال در این دوره، در کشور آمریکا کمپانی وجود داشت که تنها یک مدل ماشین بدون هیچ فناوری، مزیت، خلاقیت و تنوعی تولید می کرد و در ایران نیز به طور مشابه اتومبیل معروفی که افراد سوار می شدند دقیقا به همین شکل بوده است.

۲- عصر سرمایه گذاری: در این عصر، سرمایه گذاری در اقتصاد حرف اول را می زد و افراد با در اختیار داشتن سرمایه، دارای قدرت هم می بودند. اما در حدود ۴۵-۴۰ سال پیش، تاثیر گذاری سرمایه ها بر روی اقتصاد از بین رفته و تکنولوژی تبدیل به بازی اصلی اقتصاد شد.

۳- عصر تکنولوژی: در این دوره شرکت ها، کمپانی ها و کشورهایی به موفقیت دست یافتند که از تکنولوژی، به منظور توسعه سرمایه گذاری و تولید استفاده می کردند.

۴- عصر اطلاعات: باید توجه کرد که اطلاعات، به عنوان قدرت این عصر محسوب می شد. به این معنی که اگر در این دوره افراد دارای اطلاعات زیادی بودند، به واسطه همان اطلاعات می توانستند تحلیل بهتری داشته باشند و در واقع نقش بازیگر اصلی اقتصاد را پیاده سازند.

نکته قابل توجه این است که در علم اقتصاد عنصری وجود دارد که این عنصر بیان می کند که یک کالا هر چقدر که کمیاب تر باشد، دارای ارزش بیشتری خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در عصر اطلاعات نیز کمیاب بودن اطلاعات منجر به ارزشمندتر بودن آن شده است و می توان گفت که در آن زمان، این نکته بسیار برای کمپانی ها حایز اهمیت بوده است.

۵- عصر توجه: در دنیای امروز، افزایش تصاعدی اطلاعات و رسانه ها و همچنین تولید اطلاعات زیاد و شناور بودن آنها منجر به کاهش توجه ها به عصر اطلاعات شده است. آقای هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد، بیان می کند که در عصر حاضر، ثروت اطلاعات منجر به فقر توجه به آنها شده است. بنابراین عصر حاضر عصر اقتصاد توجه نامیده می شود. باید توجه کرد که در این دوره از یک طرف توجه مخاطبان کم شده است و از طرف دیگر به دست آوردن دوباره این توجه بسیار دشوارتر است. در واقع در دنیای امروز، جنگ شرکت ها دیگر برای تولید، سرمایه گذاری، تکنولوژی و اطلاعات نمی باشد بلکه شرکت ها در جنگ با یگدیگر، به منظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که تمام خصوصیت هایی که توجه دارد، پول نیز آنها را شامل می شود. در واقع در دنیای امروز، توجه به عنوان سکه رایج و واقعی کسب و کارها محسوب می شود و شباهت اصلی و عمده آن با پول در این است که در واقع افرادی که پول و توجه را ندارند، می خواهند آنها را داشته باشند و حتی کسانی هم که هر دو را دارند، تمایل دارند که بیشتر داشته باشند.

لازم به ذکر است که افراد می توانند به واسطه دریافت توجه تجارت کرده و آن را تبدیل به سرمایه های دیگر کنند. علت این مساله را می توان اینگونه بیان کرد که در دنیا و دریای پر تلاطم اطلاعات، دستیابی به توجه مخاطبان کاهش یافته است و در واقع می توان گفت که پیام بازاریابی در بین پیام های دیگر گم شده است.

در اقتصاد توجه نیاز به بازاریابی توجه نیز می باشد که این بازاریابی دارای سه اصل است که از آنها به عنوان ابزارهایی برای دستیابی به اقتصاد توجه استفاده می کند.

۱- توجه ویژه به بازاریابی عصبی (Nevou Marketing): در واقع این ابزار، دخالت دادن علوم روانشناسی و عصب شناسی مغز در علم بازاریابی، به منظور ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان و توجه بیشتر به آنها، بیان می شود. از طرف دیگر می توان این ابزار را نیز به صورت چگونگی جلب توجه افراد به یک کالا، برند و خدمت در هنگام تصمیم گیری خرید مطرح کرد.

۲- بازاریابی محتوا: در واقع افراد می توانند به واسطه این ابزار، محتوایی را به عنوان اطلاعات قبل از خرید که مشتریان نیز به منظور خرید خود به آن اطلاعات نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهند.

۳- بازاریابی رویدادها: استفاده از این ابزار به منظور ایجاد تعامل با مخاطبان و مشتریان خود و جلب توجه بیشتر آنها، از طریق رویدادها، نمایشگاه ها، همایش ها و همراهی با رویدادهای جهانی صورت می گیرد.

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

پاسخ دهید

You have to agree to the comment policy.

راهنمای نگارش و چک لیست تولید یک متن تبلیغاتی اثربخش
چگونه متون تبلیغاتی بنویسیم که توجه افراد را به خود جلب کند؟
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و اعتماد شما را سرمایه خود می دانیم
فقط یک کلیک تا دانلود فایل نمونه دکوپاژ تبلیغاتی
فقط یک کلیک تا دانلود فایل pdf اسلایدها
و کلید راهنمای چرخ زندگی
همایش 11 بهمن ماه تالار ادب اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 20 مرداد اصفهان
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش 21 مرداد
تهران کتابخانه ملی
آیا بازار هدف خود را تعریف کرده اید؟
این فرم به شما کمک می کند تا تعریف بهتری از مخاطبان و بازار هدف خود داشته باشید
  • اطلاعات جمعیت شناختی
  • اطلاعات روان شناختی
  • جغرافیای بازار
  • تقسیم بندی شغلی و حرفه ای
  • ترجیحات سبک زندگی
  • سوالات کلیدی موقیت اجتماعی
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
الگوی تجزیه و تحلیل swot سازمان
این فرم 5 صفحه ای می تواند نقطه شروع خوبی برای تعین وضع موجود و تحلیل اولیه شروع فعالیت های بازاریابی شما باشد.
  • شناخت نقاط قوت
  • تحلیل و ارزیابی نقاط ضعف
  • بررسی فرصت های موجود در بازار
  • امکان شناخت و بررسی نقاط ضعف
  • خروجی شفاف از وضعیت موجود
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
طراحی پرسشنامه تحقیقات بازار
برای تعیین و ایجاد سوالات کلیدی پرسشنامه تحقیقات بازار می توانید از این فرم کاربردی استفاده کنید
  • شناختارزش های محصول
  • تحلیل قیمت گذاری
  • بررسی کانال های توزیع
  • روند برنامه های پیشبرد فروش
  • ارزیابی بازار هدف
*ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم بیزاریم
دریافت محتوای دومین دوره جامع متخصصان برتر تبلیغاتی
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت سوابق اجرایی و آموزشی حسین طاهری
فقط یک کلیک تا دونلود فایل
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش تبلیغات حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش تبلیغات
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش بازاریابی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش بازاریابی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش برندینگ حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش برندینگ
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت کاتالوگ دوره آموزش رشد و تعالی تجارت حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزش رشد و تعالی تجارت
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت برشور دوره صفرتا صد کسب و کار آنلاین
جزئیات کامل و سرفصل های کلیدی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
دریافت دوره ها و سرفصل های آموزشی حسین طاهری
جزئیات سرفصل های آموزشی
ما هم مثل شما از ایمیل های مزاحم و اسپم بیزاریم
همایش دیجیتال مارکتینگ
فقط یک کلیک تا نمایش فایل
آموزش راه اندازی سایت در 15 دقیقه با وردپرس همایش برهان
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود اینفو گرافیک برند
همایش استراتژی های رقابتی در صنعت تبلیغات
فرم ثبت اطلاعات مدعوین و میهمانان ویژه
ضمن عرض احترام، لطفا برای ثبت و اعلام حضور خود به عنوان میهمان در همایش
اطلاعات زیر را تکمیل فرمایید.
حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را تضمین می کنیم
فقط یک کلیک تا دانلود نمونه برنامه سالیانه توسعه بازار
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعد به حفط حریم خصوصی شما هستیم
مبانی کلیدی
تبلیغات موثر و هدفمند
تاثیرگذاری
استراتژی پیام خلاق
انتخاب هدفمند
رسانه های تبلیغاتی
درک مخاطب
تعریف مشخص بازار هدف
فقط یک کلیک تا دانلود
فایل های صوتی و اسلایدهای آموزشی جلسه صفر
پس از تکمیل اطلاعات بلافاصله به فایل دسترسی خواهید داشت
ما هم مثل شما از ایمیل های اسپم بیزاریم و متعهد به حفظ حریم خصوصی شما هستیم
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش همایش بهبود و توسعه پایدار کسب و کارهای الکترونیکی
فقط یک کلیک تا دانلود اسلایدهای همایش جادوی بازاریابی اینترنتی و کارآفرینی آنلاین
فقط یک کلیک تا دانلود فایل اسلایدهای حسین طاهری
همایش مدیریت عالی تجارت و کسب و کار
دانلود اسلایدهای همایش
فرصت‌های تجارت ساز
تجارت‌های فرصت ساز
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم
دانلود اسلایدهای همایش
فروش حرفه ای
جهت دانلود فایل،لطفا اطلاعات خود را وارد کنید
ماهم مثل شما از ایمیل‌های اسپم بیزاریم و اعتماد شمارا سرمایه خود میدانیم