برند ماندگار
چگونگی ایجاد برند ماندگار
مرداد ۲۵, ۱۳۹۵
عصرانه علمی مدیریتی در فنآوران حکیم
شهریور ۶, ۱۳۹۵

اقتصاد و بازاریابی توجه

بازاریابی توجه

در دنیای امروز، جنگ شرکت ها دیگر برای تولید، سرمایه گذاری، تکنولوژی و اطلاعات نمی باشد بلکه شرکت ها در جنگ با یگدیگر، به منظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند. در ادامه مصاحبه رادیویی حسین طاهری با موضوع اقتصاد و بازاریابی توجه که در برنامه نود و هشتی ها در رادیو اقتصاد صورت گرفته است، را بشنویم:

زمانی که افراد در حوزه تجارت و کسب و کار فعالیت می کنند، نمی توانند چشم خود را بر  روی جریان های اقتصادی موجود ببندند.

به طور کلی می توان گفت که دنیا در حوزه تجارت، اقتصاد و بازاریابی پنج عصر و دوره را پشت سر گذرانده است که این پنج عصر در زیر بیان شده است.

1- عصر تولید: این دوره مربوط به زمانی است که تولید به عنوان فرمانروا و بازیگر اصلی عرصه تجارت و اقتصاد محسوب می شد. در واقع می توان گفت که در این عصر کمپانی ها نقش تولید کننده ها را داشتند و افراد به واسطه تقاضاهای زیاد خود، مجبور به ارجح قرار دادن تولید و تولیدکننده بودند. به طور مثال در این دوره، در کشور آمریکا کمپانی وجود داشت که تنها یک مدل ماشین بدون هیچ فناوری، مزیت، خلاقیت و تنوعی تولید می کرد و در ایران نیز به طور مشابه اتومبیل معروفی که افراد سوار می شدند دقیقا به همین شکل بوده است.

2- عصر سرمایه گذاری: در این عصر، سرمایه گذاری در اقتصاد حرف اول را می زد و افراد با در اختیار داشتن سرمایه، دارای قدرت هم می بودند. اما در حدود 45-40 سال پیش، تاثیر گذاری سرمایه ها بر روی اقتصاد از بین رفته و تکنولوژی تبدیل به بازی اصلی اقتصاد شد.

3- عصر تکنولوژی: در این دوره شرکت ها، کمپانی ها و کشورهایی به موفقیت دست یافتند که از تکنولوژی، به منظور توسعه سرمایه گذاری و تولید استفاده می کردند.

4- عصر اطلاعات: باید توجه کرد که اطلاعات، به عنوان قدرت این عصر محسوب می شد. به این معنی که اگر در این دوره افراد دارای اطلاعات زیادی بودند، به واسطه همان اطلاعات می توانستند تحلیل بهتری داشته باشند و در واقع نقش بازیگر اصلی اقتصاد را پیاده سازند.

نکته قابل توجه این است که در علم اقتصاد عنصری وجود دارد که این عنصر بیان می کند که یک کالا هر چقدر که کمیاب تر باشد، دارای ارزش بیشتری خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در عصر اطلاعات نیز کمیاب بودن اطلاعات منجر به ارزشمندتر بودن آن شده است و می توان گفت که در آن زمان، این نکته بسیار برای کمپانی ها حایز اهمیت بوده است.

5- عصر توجه: در دنیای امروز، افزایش تصاعدی اطلاعات و رسانه ها و همچنین تولید اطلاعات زیاد و شناور بودن آنها منجر به کاهش توجه ها به عصر اطلاعات شده است. آقای هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد، بیان می کند که در عصر حاضر، ثروت اطلاعات منجر به فقر توجه به آنها شده است. بنابراین عصر حاضر عصر اقتصاد توجه نامیده می شود. باید توجه کرد که در این دوره از یک طرف توجه مخاطبان کم شده است و از طرف دیگر به دست آوردن دوباره این توجه بسیار دشوارتر است. در واقع در دنیای امروز، جنگ شرکت ها دیگر برای تولید، سرمایه گذاری، تکنولوژی و اطلاعات نمی باشد بلکه شرکت ها در جنگ با یگدیگر، به منظور جلب و جذب توجه مخاطبان خود قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که تمام خصوصیت هایی که توجه دارد، پول نیز آنها را شامل می شود. در واقع در دنیای امروز، توجه به عنوان سکه رایج و واقعی کسب و کارها محسوب می شود و شباهت اصلی و عمده آن با پول در این است که در واقع افرادی که پول و توجه را ندارند، می خواهند آنها را داشته باشند و حتی کسانی هم که هر دو را دارند، تمایل دارند که بیشتر داشته باشند.

لازم به ذکر است که افراد می توانند به واسطه دریافت توجه تجارت کرده و آن را تبدیل به سرمایه های دیگر کنند. علت این مساله را می توان اینگونه بیان کرد که در دنیا و دریای پر تلاطم اطلاعات، دستیابی به توجه مخاطبان کاهش یافته است و در واقع می توان گفت که پیام بازاریابی در بین پیام های دیگر گم شده است.

در اقتصاد توجه نیاز به بازاریابی توجه نیز می باشد که این بازاریابی دارای سه اصل است که از آنها به عنوان ابزارهایی برای دستیابی به اقتصاد توجه استفاده می کند.

1- توجه ویژه به بازاریابی عصبی (Nevou Marketing): در واقع این ابزار، دخالت دادن علوم روانشناسی و عصب شناسی مغز در علم بازاریابی، به منظور ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطبان و توجه بیشتر به آنها، بیان می شود. از طرف دیگر می توان این ابزار را نیز به صورت چگونگی جلب توجه افراد به یک کالا، برند و خدمت در هنگام تصمیم گیری خرید مطرح کرد.

2- بازاریابی محتوا: در واقع افراد می توانند به واسطه این ابزار، محتوایی را به عنوان اطلاعات قبل از خرید که مشتریان نیز به منظور خرید خود به آن اطلاعات نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهند.

3- بازاریابی رویدادها: استفاده از این ابزار به منظور ایجاد تعامل با مخاطبان و مشتریان خود و جلب توجه بیشتر آنها، از طریق رویدادها، نمایشگاه ها، همایش ها و همراهی با رویدادهای جهانی صورت می گیرد.

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *