بحران‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار
چهار کلید مقابله با بحران‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار
آبان ۲۷, ۱۳۹۶
اصول استخدام و اخراج منابع انسانی
آبان ۲۹, ۱۳۹۶

 

شما اگر بهترین مواد اولیه، نقشه، بهترین مهندس ناظر و بهترین ایده‌ها برای ساخت یک خانه داشته باشید، قبل از ساخت آن نیاز به پی(پایه قوی) خیلی قوی دارید بنابراین در یک کسب‌و‌کار با همه ایده‌ها، منابع، محصولات، ارزشها و مشتریانی که داریم، تا زمانیکه همه دستاوردها و داشته‌ها را روی یک فونداسیون(یا همان پی) یا همان پایه قوی قرار نداده باشیم، هیچ کدام به نتیجه‌ای که باید بدهد را نمی‌دهد. اما آن فونداسیون یا پایه قوی در کسب‌و‌کار چه می‌تواند باشد؟

در 10 سال اخیر مفهومی به ادبیات تجاری کسب‌و‌کار در دنیا اضافه شده است به نام بیزنس مدل. بیزنس مدل(مدل کسب‌و‌کار) با بیزنس پلن(طرح کسب‌و‌کار) فرق می‌کند. دوره‌ی استفاده از بیزنس‌پلن‌ها یا طرح‌های توجیهی کسب‌و‌کار در دنیا به سر آمده چرا که ما در اقتصاد بسیار پویا و سریع قرار داریم و میزان تغییر و عمر شرکت‌ها از تولد تا مرگ خیلی خیلی کم شده است.

شما الآن در دنیا کسب‌و‌کارهایی را می‌بینید که در 10 سال پیش بر اریکه‌ی قدرت قرار داشته‌اند اما امروز در دنیا نیستند. علت چیست؟

بیزینس پلن(طرح کسب‌و‌کار) به‌واسطه‌ی جمع‌آوری اطلاعات و تدوین طرح بسیار زمان می‌برد و امکان دارد در طول آن زمان خیلی چیزها تغییر کند، به نوعی از ادبیات تجاری جهان کنار گذاشته شده و امروز دنیا نیاز دارد به یک طرح سریع‌تر، چابک‌تر و نتیجه‌بخش‌تر به اسم بیزینس مدل.

در بیزینس مدل 9 مورد کلیدی وجود دارد که ما باید به صورت دقیق در کسب‌و‌کارمان ببینیم.

متاسفانه در کشور ما چون ورود بیزینس مدل با استارتاپ‌ها بود و خیلی از استارتاپ‌ها  به صورت غلط اجرا کردند، کمپانی‌های بزرگ در کشور ما خیلی آن را جدی نگرفته‌اند اما بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا از این مدل استفاده می‌کنند. بیزینس مدل متعلق به کسب‌و‌کارهای کوچک نیست بلکه برای هر کسب‌و‌کاری می‌تواند باشد و امروز نقطه قوت بسیاری از شرکت‌ها، داشتن یک پلتفورم یا بیزینس مدل قوی است که 9 عامل کلیدی: مشتریان، مدیریت ارتباط با مشتری،کانال‌های ارتباطی(آنجایی که به مشتریانشان اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی می‌کنند)که همه این‌ها باید قابل اندازه‌گیری باشد، ارزش‌های پیشنهادی(که عامل کلیدی ترجیح یک شرکت به شرکت دیگر به‌واسطه تنوعی که در کالا و خدمات وجود دارد است)، تقویت منابع کلیدی، نوع فعالیت‌های کلیدی که یک سازمان باید داشته باشد و شرکای کلیدی که خیلی کمک می‌کنند به اهرم‌سازی، شتاب‌دهی و ساده‌سازی کسب‌و‌کارها. این هفت عامل می‌توانند درآمدها و هزینه‌های ما را جمع‌بندی کنند. بنابراین هفت عامل اصلی بیزینس مدل و دو عامل هزینه‌ها و درآمدها، 9 عامل کلیدی‌ست که هر کسب‌و‌کاری باید داشته باشد و اما دوستان اینکه ما چطور بیزینس مدل را طراحی کنیم، چطور براساس دارایی‌ها، روابط و هر آن چیزی که در کسب‌و‌کار داریم بیزینس مدل را لانچ کنیم، نکته کلیدی می‌تواند باشد.

بنابراین همین الآن در گوگل اصطلاح بیزنس‌مدل Canvas یا طرح کسب‌و‌کار را جستجو کنید و درباره‌ی آن اطلاعات خوبی داشته باشید. امروز از کسب‌و‌کارتان بیرون بیاییدو در چارچوب یک بیزینس مدل به کسب‌و‌کار خودتان نگاه کنید.

 

 


بنابراین ما سعی می‌کنیم در دوره خلق کسب‌وکار بی‌همتا به شما نحوه ساختن پایه‌های اصلی کسب‌و‌کارتان را آموزش دهیم.


اگر عضو کانال تلگرام حسین طاهری نیستید بر روی آیکون زیر کلیک کنید تا هر روز از مطالب ویژه و کاربردی استفاده نمایید.

حسین طاهری
حسین طاهری
من همیشه در حال یادگیری ام و و همه آنچه را که تاکنون آموخته و تجربه کرده ام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت . این رسالت شخصی ام است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *