۱۳ راهکار کلیدی “غلبه بر ترس در سخنرانی و فن بیان”

آنچه سخنران‌های حرفه‌ای قبل سخنرانی انجام می‌دهند

به نظر شما راحت‌ترین کار دنیا چیست؟

راحت‌ترین کاری که ما در دنیا انجام می‌دهیم حرف زدن است اما وقتی این کار را می‌خواهیم در مقابل جمع با یک سخنرانی انجام دهیم همین راحت‌ترین کار به سخت‌ترین کار دنیا تبدیل می شود.

در این فایل آموزشی درباره ترس و غلبه بر ترس در سخنرانی با شما صحبت می کنیم و به شما نکاتی ارائه می کنیم که بتوانید در هر جمعی که قرار گرفتید چه زمانی که بخواهید در برابر یک جمع سخنرانی کنید، چه زمانی که به عنوان یک مدیر فروش یا مدیر بازاریابی بخواهید در جلسه‌ی دفاع از کالا و محصول‌تان از طرح‌ها و ایده‌های خود دفاع و سخنرانی کنید، یا به عنوان یک مدیر در مقابل کارکنان‌تان یا سهامداران‌تان، چه وکیل ، پزشک ، معلم باشید .در یک موقعیت شغلی بتوانید به واسطه‌ی فن بیان و سخنرانی ویژگی‌های منحصربه فرد خودتان را به خوبی ارائه کنید.

تعریف سخنرانی چیست؟ چرا ما باید سخنرانان خوبی در زندگی شخصی و زندگی کاری باشیم؟

وقتی که شما صحبت می‌کنید مردم باید حس کنند که با افراد ارزشمندی صحبت می‌کنند و این وظیفه‌ی اصلی یک سخنران خوب است. خیلی وقت‌ها ما خیلی نکات را می‌دانیم منتها در ارائه‌ی آن‌ها خیلی مهارت نداریم. از سال ۸۷ تا حالا با حدود ۶۰ سخنران برتر دنیا به طور مستقیم همکاری کرده‌ام و نتیجه این همکاری‌ها را در یک جمله دیدم و آن این که ((سخنرانی اصلا استعداد ذاتی نیست بلکه یک مهارت است)).شما برای اینکه یک مهارت را بتوانید در رفتار خودتان شکل بدهید چه کارهایی را باید انجام دهید؟

سخنرانی صرفا یک مهارت است که شما با تمرین و تکرار می‌توانید آن را به راحتی فرابگیرید و اگر شغل شما در حوزه‌ای است که با مردم، جامعه، مخاطبان، مشتریان، سهام‌داران و هر جای دیگری که فکرش را کنید در ارتباط است و نیاز به ارتباطات دارد شما نیازمند مهارت‌های سخنرانی هستید.

ترس از سخنرانی در همه‌ی افراد وجود دارد و گفت‌وگوی درونی شما خیلی کمک می‌کند که در مدیریت این ترس بتوانید یک سبک خاصی را داشته باشید. خودتان را با این حرف که من سخنرانی بلد نیستم یا من سخنران زاده نشدم یا مثلا فلان سخنران یک سخنران بالفطره است و از کودکی و از لحظه‌ای که از مادر زاده شده سخنران به دنیا آمده ناراحت نکنید و اعتماد به نفس خودتان را با این حرف‌ها و با این گفت‌وگوهای درونی پائین نیاورید. هرکاری که تمرین، تکرار و پشتکار پشت آن باشد به راحتی قابل انجام و اکتسابی است. هرکاری با تلاش و پشتکار و تمرین درست و تکرار مداوم نتیجه می‌دهد.

۱۳ نکته‌ای که به شما کمک کند تا حق، حقوق، شخصیت و هویت واقعی‌تان را در ارتباطات با افراد بگیرید

۱-باید از صمیم قلب‌تان صحبت کنید.

استفاده از کلمات قلمبه سلمبه یا کلمات پیچیده جلب توجه افراد را کمتر می‌کند و ناخودآگاه افراد یک گارد دفاعی در مقابل صحبت‌های شما می‌گیرند. بنابراین خیلی مهم است که از داستان‌های شخصی و تجربه‌های شخصی خودتان صحبت کنید و این حس از صمیم قلب صحبت کردن را به واسطه‌ی داستان‌های شخصی‌تان ارائه کنید. داستان‌های شخصی یک ویژگی خیلی مهم دیگری نیز دارد از آنجایی که برای شما اتفاق افتاده‌اند و تبدیل به یک خاطره شده‌اند شما خیلی راحت‌تر این داستان‌ها را تعریف می‌کنید. خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم شعری که در جایی خوانده ایم و یا داستانی که از فرد دیگری شنیده ایم و یا حتی مطلب و یا مقاله ای که در کتابی خوانده ایم را برای دیگران تعریف کنیم کمی جمله‌بندی آن برای ما سخت می‌شود اما وقتی ما از خاطره‌ها و تجربه‌های شخصی‌مان صحبت می‌کنیم این حس از صمیم قلب بودن و از خود بودن بهتر خودش را نشان می دهد.

پس اولین نکته‌ای که شما در حوزه‌ی فن بیان و سخنرانی در ارتباطات باید داشته باشید این است که (( تا می‌توانید از صمیم قلب صحبت کنید )). در سخنرانی نباید از ادبیات پیچیده صحبت کرد چون پیچیده صحبت کردن توجه افراد را به مرور کم می‌کند و وقتی توجه افراد کم شود طبیعتا گوش دادن‌شان نیز کمتر می‌شود و به جای این که به صحبت‌های ما گوش کنند به صداها و تصویرهایی که در ذهن خودشان دارد می‌گذرد توجه می‌کنند و ما آن نتیجه‌ای را که باید بگیریم نمی‌توانیم بگیریم. یادتان باشد وقتی که شما سخنرانی می‌کنید آدم‌ها باید احساس کنند که یک فرد ارزشمند صحبت می‌کند.

۲-از قبل بر روی محتوا و صحبت‌های خودتان فکر کنید و با خودتان مرور کنید

مغز خاصیتی دارد که وقتی حداقل سه بار یک مطلب و یک محتوایی را با خودش مرور می‌کند در یک جایی آن را ذخیره می‌کند. عبارت ملکه ذهن از همین جا آمده است. خیلی وقت‌ها خیلی از چیزهایی که ما مطالعه‌ کرده‌ایم را نمی‌دانیم کجا قرار دارند ولی به وقتش وقتی به آن‌ها نیاز داریم می‌بینیم آن اطلاعاتی که در مغز ما ذخیره شده‌است به وقتش خودش را در یک گفت‌وگو نشان می‌دهد. خیلی وقت‌ها فکر کردن به سخنرانی جلوی جمع برای ما یک استرسی را به بار‌می‌آورد و افکار منفی را در سر ما می‌آورد که اگر مثلا روی سن دست‌ و پای من بلرزد یا صدای من بلرزد و جمعیت متوجه شوند یا یک تپقی بزنم چه اتفاقی می‌افتد. تا می‌توانید این افکار را از ذهن‌تان کنار بگذارید. این افکار یک ابر سیاهی تولید می‌کند که متاسفانه اتفاقی که خیلی وقت‌ها اوایل تجربیات سخنرانی برای من می‌افتاد دقیقا در ارائه‌ی شما این ابر سیاه بالای سر شما قرار می‌گیرد و استرس را دقیقا در سخنرانی برای شما به همراه می‌آورد. این یک تصویرسازی منفی است که به وقتش به سراغ شما می‌آید و سخنرانی شما را خراب می‌کند. در عوض به جای این با تمرین کردن ‌سعی کنید تا می‌توانید این ابر سیاه را دور کنید.

در حین سخنرانی با نگاه و تماس‌های چشمی هر ۶ ثانیه یک بار به افرادی که در جمع هستند تا می‌توانید سطح استرس خود را پائین آورید و یادتان باشد یک سری افراد در سخنرانی ما هستند که توجه بیشتری را به خرج می‌دهند با نوشتن‌شان، با تکان دادن سرشان و با تایید کردن مطالبی که ما ارائه می‌کنیم. نگاه کردن به این آدم‌ها تا حد زیادی می‌تواند ترس ما را پائین بیاورد و از استرس ما کم کند.

۳-نفس عمیق

تنفس عمیق باعث می‌شود که شما روی اعصاب‌تان کنترل داشته باشید. اکسیژن بهتر و بیشتری به خون ما می‌رسد . تنفس عمیق باعث می‌شود که هم شما به اعصاب‌تان مسلط باشید و هم صدای قدرتمندتری داشته باشید. یک صدای قدرتمند در طول سخنرانی اعتبار و نفوذ پیام شما را بیشتر می‌کند.

۴-تکیه‌ی بیش از حد به محتوا

یک سخنرانی خوب صرفا دادن اطلاعات و محتوا نیست. چرا چون خیلی وقت‌ها این محتوا ارتباط ذهنی خوبی با مخاطبان ما نمی‌تواند برقرار کند و بنابراین باعث می‌شود که مخاطب در طول سخنرانی بیشتر به جای این که به سخنرانی گوش دهد سخنرانی شما را مثل یک لالایی که یک صدایی فقط دارد می‌آید و یک سری اطلاعاتی را دارد ارائه می‌کند نگاه کند و به این شکل با سخنرانی برخورد کند.

یک محتوای خوب درست است که یک سخنرانی را غنی و اصیل می‌کند منتها هر چقدر هم که محتوای شما مستحکم و استوار و غنی باشد نیاز به یک سری چاشنی‌هایی دارد که بتواند توسط این چاشنی‌ها ارتباط ذهنی بهتری با مخاطبان برقرار کند.

۵-شبیه‌سازی سخنرانی

خلبان‌ها زمانی که دارند آموزش پرواز و خلبانی می‌بینند قبل از اولین پروازشان وارد یک کابینی می‌شوند که کاملا شبیه هواپیما است و با شبیه‌سازی سعی می‌کنند در شرایط پرواز قرار بگیرند. شما زمانی که می‌خواهید یک سخنرانی را ارائه کنید بهتر است که قبل از سخنرانی دقیقا این شبیه‌سازی را انجام دهید. یعنی قشنگ لباس بپوشید، از نظر وضعیت ظاهری به خودتان برسید، حتی عطر و ادکلن بزنید من همین الان که می‌خواستم این ویدئو را ضبط کنم عطر و ادکلن زدم چون همین یک حس بهتری در ارائه محتوا و جدی بودن، اصیل بودن و زنده بودن محتوا دارد و شروع به تمرین کردن جلوی افرادی که در محیط کاری شما هستند و جلوی افراد خانوادتان کنید.

چرا این کار مهم است؟ برای این که مغز ما دو بخش اصلی دارد یکی بخش ایده‌پردازی یا ذهنی یا فکری و یک بخشی هم که مربوط به فعالیت‌ها یا عملیات اجرایی یک سیستم است. یعنی شما قبل از اینکه رانندگی را یاد بگیرید روی روش رانندگی‌تان در یک مدتی کوتاه فکر کرده‌اید و این وقتی که کامل شده است رفته به قسمت فعالیت‌هایی اجرایی یا عملیاتی شما و آنجا ناخودآگاه آن فعالیت اجرا می‌شود. شما هر چقدر تمرین و شبیه‌سازی بهتری برای سخنرانی‌تان داشته باشید این کار باعث می‌شود که مغز شما دچار عادت‌های خوب شود و وقتی در محیط سخنرانی و در شرایط سخنرانی قرار می‌گیرید بتوانید با یک فن بیان بهتر، استفاده از کاربرد واژگان بهتر، فنون زبان بدن بهتر و ارائه بهتر بتوانید تاثیرگذاری را داشته باشید.

۶-برای دریافت نکته ششم یک ایمیل با موضوع: نکته ۶ ویدئو آموزش غلبه بر ترس در سخنرانی به آدرس info@hosseintaheri.ir ارسال کنید.

۷-به شروع و پایان سخنرانی توجه ویژه داشته باشید

شروع و پایان یک سخنرانی خیلی مهم است. چرا که در شروع باید کاری کنید که ذهن مخاطب جلب شود و در پایان باید شرایطی را به وجود آورید که محتوای سخنرانی شما در ذهن مخاطب ماندگار شود. سعی کنید با افت و خیز صدا، اشاره به داستان‌ها و تجربه‌های شخصی که در آیتم شماره ۱ خدمت شما عرض کردم تا می‌توانید این شرایط را برای مخاطب به وجود آورید.

یک سخنرانی خوب سه بخش اصلی دارد

  •  شروع
  • بدنه‌ی سخنرانی
  • پایان

کاری باید کنید که در پایان و در شروع برنامه‌تان اصل مطلب به مخاطبان تان ارائه داده شود. به حاشیه نروید. یک پایان موفق در یک سخنرانی تاثیربخش‌ترین قسمت آن سخنرانی است. باید برنامه‌ای به آن‌ها بدهید و به یک اقدامی دعوتشان کنید که بعد از سخنرانی گفته‌های شما را پیگیری کنند و این کار دقیقا مثل نوشتن یک کتاب یا نوشتن یک فیلم‌نامه می‌ماند. دقیقا در سخنرانی نیز شما باید به این نکته توجه داشته باشید. بنابراین تا می‌‌توانید به حاشیه نروید سریع به اصل مطلب بروید و سعی کنید کل محتوای سخنرانی‌تان را در یک جمله خلاصه کنید.

۸-اصلا بداهه‌سازی نکنید

بداهه‌سازی یا سخنرانی بداهه اصلا چیزی نیست که وجود خارجی داشته باشد. مارک تواین که یکی از سخنران‌ها و نویسنده‌های مطرح در حوزه‌ی فن بیان است یک اشاره‌ای می‌کند و جمله‌ای دارد که می گوید: من سه هفته زمان می‌برد که بخواهم یک سخنرانی بداهه آماده کنم. بنابراین خیلی مهم است که شما به این نکته توجه داشته باشید که بداهه‌سازی در سخنرانی یعنی مرگ یک سخنرانی. چرا؟ چون وقتی شما شروع می‌کنید به بداهه صحبت کردن، در سخنرانی همیشه شرایط و اتفاقات غیرقابل پیش بینی وجود دارد و اگر شما سخنرانی را تمرین و طراحی نکرده باشید یا بخواهید با تکیه بر بداهه گویی و بداهه صحبت کردن سخنرانی را مدیریت کنید شکست شما حتمی است.

 بداهه‌سازی را کنار بگذارید. بداهه‌سازی ترس در سخنرانی را بالاتر می‌برد. بداهه‌سازی همیشه ما را در معرض یک استرس ناشی از فراموشی یا عدم تسلط اطلاعات قرار می‌دهد که این ترس به مرور ظرف چند دقیقه در زبان بدن ما، در گفتگوی ما، در حالت چهره‌ی ما و در نوع ارتباطات و تاثیرگذاری ما در مخاطب خودش را در آخر نشان خواهد داد.

۹-خودتان باشید

سخنرانی ادا درآوردن نیست. سخنرانی دیدن سخنران‌های حرفه‌ای و پیاده‌سازی همان حرکات و همان زبان بدن نیست. خودتان باشید. اگر ترس از این دارید که اگر خودتان باشید شاید تاثیر و جذابیتی برای مخاطبان نداشته باشید همین را هم با تمرین می‌توانید حل کنید. ولی یادتان باشد که ادا در نیاورید. معنی ادا چیست؟ ادا یعنی آن چیزی که در ذهن ما می‌گذرد با آن چیزی که در رفتار ما دارد نمایش داده می‌شود این‌ها کاملا متفاوت است و این باعث می‌شود که مخاطب ما فرق این دو را بفهمد. بنابراین وقتی که مخاطب بداند شما دارید ادای سخنران‌ها را در‌می‌آورید و خود واقعی‌تان نیستید طبیعی است که اولین اصل سخنرانی که جلب توجه و اعتماد مخاطب است را ما اینجا از دست می‌دهیم.

سعی کنید با دیدن فیلم‌ها و رفتار سخنرانان حرفه‌ای، الهام بگیرید ولی یادتان باشد که ما هر چیزی را می‌بینیم از طریق چارچوب‌ها و کارگاه درونی شخصیت ما می‌گذرد و به بخشی از خود ما تبدیل می‌شود و با تمرین کردن زیاد می‌توانید به آن سبک و استایل خودتان در سخنرانی برسید. اگر شما خودتان باشید اوقات بسیار راحتی را در حین سخنرانی سپری می‌کنید و این راحتی عاملی خواهد بود که همین حس خوب و حس یکی بودن و خودبودن و راحت بودن به مخاطب ما هم انتقال پیدا کند و این تاثیر سخنرانی را بالاتر می‌برد و از طرفی ترس ما را هم کم می‌کند. باز تاکید می‌کنم وقتی که شما از یک سخنران الگوبرداری می‌کنید و تقلید می‌کنید و سعی می‌کنید به واسطه‌ی مغزتان کنترل زیادی در اجرای آن الگو یا تقلید داشته باشید همین به شما استرس اضافه می‌کند. همین تقلید کردن یک ترسی را برای شما ایجاد می‌کند این عامل بالا رفتن ترس سخنرانی شما و صحبت کردن شما در جلوی جمع می‌شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید این الگوها را منطبق با شخصیت خودتان کنید و خود واقعی‌تان را ارائه کنید.

۱۰-در ارائه‌ی انتقال مطلب و محتوا اصلا بی‌گدار به آب نزنید

فکر نکنید چون سخنرانی زیادی انجام دادید، ارتباط‌های بیشتری با افراد برقرار کردید ، تجربه‌ی بالایی در سخنرانی دارید یا تمرین‌های خیلی زیادی را انجام دادید باز هم شناخت خوبی در مورد رفتار یا بازخوردهای مخاطبان دارید. چرا که همه‌ی مخاطبان و همه‌ی شرایط هیچ وقت یکسان نیست. بنابراین از قبل شما باید آماده باشید و سعی کنید به واسطه‌ی چارچوب‌های فکری که از ذهن مخاطبان به دست آورده‌اید بتوانید یک رفتار متناسب، گفتار متناسب و چیدمان متناسب با آن مخاطبان را داشته باشید و بی‌گدار به آب نزنید. سعی نکنید با اعتماد به نفس کاذب وارد یک جلسه یا فضای آموزشی یا یک جمعی شوید که یک حس تسلط کاذب به شما می‌دهد. سعی کنید قبل از سخنرانی از طریق چهره‌ها، از طریق توجه افراد به شرایط محیطی‌شان، از طریق نوع گفتگوها و صحبت‌هایی که با هم دارند یک شناخت بهتری نسبت به مخاطبان به دست آورید تا بتوانید با اطمینان کامل مطالب‌تان را ارائه کنید.

۱۱-یک سری عبارات تاکیدی برای خودتان درست کنید

وقتی ترس از سخنرانی و استرس ناشی از صحبت کردن در جلوی جمع به سراغ شما می‌آید از آن عبارات تاکیدی و کلمات کلیدی استفاده کنید. مغز یک ساختار خیلی پیچیده‌ای دارد و آن ساختار حکم می‌کند که هرگونه اطلاعات و داده‌ای که به مغز داده می‌شود همان را اعتماد بیشتری دارد و می‌پذیرد. بدیهی است که وقتی که ما می‌خواهیم سخنرانی کنیم یک سری افکار به سراغ ما می‌آید که من نمی‌توانم و از پس آن برنمی‌آیم و آرامش ما را بهم می‌زند. سعی کنید یک سری عبارات کلیدی مثل آرام باش یا تو می‌توانی از پس آن بربیایی یا یک کمی بیشتر تمرین کن یا به وقتش اطلاعاتی که به ذهن سپردی و طبقه بندی درستی از آن‌ها انجام دادی به سراغت می‌آید، با این نوع کلمات سعی کنید ذهن خودتان را آرام نگه دارید. یک سخنران خوب با یک ذهن آرام می‌تواند سخنرانی تاثیرگذاری را داشته باشد.

یک آدم پراسترس و مستاصل به هیچ وجه نمی‌تواند یک نتیجه‌ی نهایی یا اصطلاحا عملکرد عالی در هر کاری داشته باشد چه برسد به سخنرانی که جزء سخت‌ترین کارهای دنیا است. چرا چون شما باید با کلام و نفوذ کلام‌تان بتوانید ذهن‌ها و قلب‌های افراد را با آن ایده و محصولی که دارید بتوانید جلب کنید. یاد بگیرید در این شرایط نفس عمیق بکشید، لبخند بزنید، سرتان را بالا بگیرید و شمرده صحبت کنید و از همه مهم‌تر اینکه این خود شما هستید که می‌توانید بیشترین آرامش را به خودتان دهید.

۱۲-به خودتان زمان دهید

هر کاری برای این که در روح و ذهن ما شکل بگیرد نیازمند زمان است. ترس از سخنرانی به واسطه‌ی تمرین و دادن زمان به خودتان از شما سلب می‌شود. انتظار نداشته باشید که اولین سخنرانی که دارید انجام می‌دهید را مثل آنتونی رابینز خیلی قوی و محکم و پرتاثیر ارائه کنید. اصل داستان این است که با دادن زمان به خودتان می‌توانید استرس خودتان را پائین بیاورید. با دادن زمان به خودتان می‌توانید به مغزتان عادت بدهید که تمرین‌ها را مجدد و مجدد تکرار کنید. با دادن زمان به خودتان قبل از این که بخواهید یک سخنرانی حرفه‌ای را داشته باشید می‌توانید شرایطی را برای بازبینی، اصلاح و اقدام مجدد فراهم کنید. هر بار که سخنرانی دارید بروید بلافاصله فایل‌های آن سخنرانی را که ضبط کردید گوش کنید و با صرف زمان روی آن فعالیت‌های قبلی‌تان بتوانید اصلاحات بهتری را داشته باشید. زمان جادویی‌ترین نیرویی است می‌تواند ما را به موفقیت برساند به شرط این که درست از آن استفاده کنید و بدانیم در چارچوب زمانی چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهیم.

۱۳-بیش از حد در مورد سخنرانی‌تان فکر نکنید

تمرکز بیش از اندازه روی یک موضوع تمرین و نهادینه شده در ذهن ما استرس ما را بالا می‌برد. ما را در سخنرانی دچار وسواس فکری می‌کند. ما را دچار این می‌کند که همه چیز را چندین و چندین بار مرور کنیم. احتیاط و نگرانی یک اندازه‌ای دارد که اگر از آن حد بگذرد دیگر اسمش احتیاط و نگرانی نیست، اسم آن ترس است و این ترس عاملی می‌شود که ما را از اقدام بازمی‌دارد. بنابراین وقتی تمرین می‌کند به ذهن و مغزتان این فرصت را بدهید چون ساختار مغز این است که وقتی یک چیزی در ذهن می‌سپارد به واسطه‌ی چندین بار تمرین به راحتی خودش می‌تواند آن اطلاعات را بازیابی کند. وقتی شما تمرکز زیاد روی این قضیه می‌گذارید این ساختار مغز را بهم می‌زند و این عاملی می‌شود که به مرور ترس شما را به جای این که کمتر کند به نوعی بیشتر هم خواهد کرد. تمرکز نکته خیلی کلیدی و مهمی در موفقیت است منتها تمرکز زیاد داشتن و زمانی که یک کاری کامل شده دوباره توجه صرف آن کردن این عاملی می‌شود برای ایجاد یک وسواس فکری و این عاملی می‌شود که وسواس فکری از ما یک سری افراد ایده‌آل‌گرا بسازد برای همین تا همه چیز کامل نباشد اقدام نمی‌کنیم و همیشه هیچ چیز کامل نیست و این باعث می‌شود که به‌واسطه‌ی عدم اقدام به آن رویا و به آن هدفی که از سخنرانی داریم نرسیم.

ما از خیلی چیزها می‌ترسیم. بعضی از ترس‌ها، ترس‌های منطقی هستند که به واسطه‌ی تمرین و تلقین مثبت می‌توانند این ترس‌ها از ما دور شوند ولی بعضی از ترس‌ها مثل ترس از صحبت کردن جلوی جمع یا سخنرانی این‌ها واقعا ترس‌های بیهوده‌ای هستند چون مثل ترس از رانندگی می‌ماند شما زمانی که رانندگی بلد نیستید قطعا از نشستن پشت ماشین، رفتن در خیابان‌ها و رفتن در اتوبان‌های شلوغ کاملا می‌ترسید. اما زمانی که یک رانندگی را یاد می‌گیرید و هر روز تمرین می‌کنید به مرور این ترس شما کم می‌شود و سخنرانی دقیقا از جنس همین نوع ترس است که با تمرین، تکرار و آموزش می‌تواند نتیجه‌های خیره‌کننده‌ای را برای زندگی شما به وجود آورد.

جلب توجه و مورد توجه واقع شدن امروز مهم‌ترین دغدغه و چالش بشری است. شما برای اینکه بتوانید تخصص، نگرش، بینش، محصول و خدمات خودتان و هر آن چیزی که حول شما قرار دارد که می‌تواند برای شما ارزش و درآمد ایجاد کند را به دیگران معرفی کنید نیاز به این نوع مهارت سخنرانی دارید.

ارسال یک پاسخ

به پاس حفظ حریم شخصی شما آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود چک‌لیست انتخاب مشاور تبلیغات حرفه‌ای

حالا بهتر می‌توانید مشاور خود را انتخاب کنید
رقبای ما این فرم در سایت خود گذاشته‌اند؟
دانلود همین حالا
ضمانت حفظ اطلاعات حریم خصوصی شما
close-link
دانلود فیلم کمپین آموزشی

توانمندسازی سازمان در مقابل ویروس‌های محیطی در کسب و کار

صحبت‌های حسین طاهری برای بهره‌وری در سال جدید برای یک جمع خصوصی
همین حالا در ایمیل خود دریافت کنید
ما هم از ایمیل‌های مزاحم بیزاریم
close-link